Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.

Bach

Re:Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.
« Odpověď #60 kdy: 18. 02. 2018, 14:15:50 »
Už si na to zvykněte. Manažer řídí, programátor tvoří. Jestli chcete efektivně (ve smyslu finanční efektivity) organizovat práci a vézt tým lidí, neměli jste studovat IT, ale management a ekonomii, úspěšný byznys vyžaduje nadhled, odstup a menší cit pro detail, přesný opak toho, co se chce po lidech na oborech IT na veřejných VŠ v ČR.

Hezká pohádka a teď zpátky do práce k pásu. 99% manažerů, které jsem potkal, měli vzdělání v oboru činnosti lidí, které řídili (nebo podobné) a do funkce s dostali přirozeným růstem. Naopak největší komici jsou absolventi ekonomie co si ve 30 udělali MBA (mladý - blbý - ambiciozní). Ti pak tvoří největší frontu v rekvalifikačních kurzech na truhláře a elektrikáře.
:D


mynona

Re:Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.
« Odpověď #61 kdy: 18. 02. 2018, 14:16:20 »
Už si na to zvykněte. Manažer řídí, programátor tvoří. Jestli chcete efektivně (ve smyslu finanční efektivity) organizovat práci a vézt tým lidí, neměli jste studovat IT, ale management a ekonomii, úspěšný byznys vyžaduje nadhled, odstup a menší cit pro detail, přesný opak toho, co se chce po lidech na oborech IT na veřejných VŠ v ČR.

Hezká pohádka a teď zpátky do práce k pásu. 99% manažerů, které jsem potkal, měli vzdělání v oboru činnosti lidí, které řídili (nebo podobné) a do funkce s dostali přirozeným růstem. Naopak největší komici jsou absolventi ekonomie co si ve 30 udělali MBA (mladý - blbý - ambiciozní). Ti pak tvoří největší frontu v rekvalifikačních kurzech na truhláře a elektrikáře.
Tak to asi žijete v úplně jiné dimenzi. Byznys je všude stejný, je jedno jestli vyrábíte tanky, nebo prodáváte mrkev. Jestli máte na mysli vedoucí pracovních týmů s určitou konkrétní technickou funkcí, máte pravdu, ale tady není řeč o liniovém managementu, ale o vyšších pozicích, pro které jsou z naprosté podstatné podstatné zejména finance a finanční otázky ve všech podobách a vůbec je nezajímá, jak konkrétně stavíte jaderný reaktor, pokud dodržíte bezpečnostní předpisy, řeší se ekonomické otázky, ne technické.

qwertz

Re:Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.
« Odpověď #62 kdy: 18. 02. 2018, 14:30:26 »
Tak to asi žijete v úplně jiné dimenzi. Byznys je všude stejný, je jedno jestli vyrábíte tanky, nebo prodáváte mrkev. Jestli máte na mysli vedoucí pracovních týmů s určitou konkrétní technickou funkcí, máte pravdu, ale tady není řeč o liniovém managementu, ale o vyšších pozicích, pro které jsou z naprosté podstatné podstatné zejména finance a finanční otázky ve všech podobách a vůbec je nezajímá, jak konkrétně stavíte jaderný reaktor, pokud dodržíte bezpečnostní předpisy, řeší se ekonomické otázky, ne technické.

Nevím v kolik firmách jste pracoval vy, ale popíšu vám z praxe typickou strukturu managementu velké výrobní společnosti:

CEO - strojní fakulta

CFO - ekonomická fakulta - největší píča ve firmě
CIO - chemická fakulta

ředitelé - různé technické a přírodovědné obory (ekonomie žádná), jeden právník řídící právní oddělení

manažeři - obor podřízených

Tenhle vzorec je v různých alteracích opakuje ořád dokola.

Labrat

Re:Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.
« Odpověď #63 kdy: 18. 02. 2018, 14:32:59 »
Hádku o to, kdo si co umí po letech odvodit (z Děmidoviče ;D) mi přijde vyjma vysoce specializovaných pracovišť poměrně hloupá. V reálným životě Vám nikdo nedá peníze za to, že něco umíte i odvodit a dostane se k tomu zlomek lidí.
Tak o tom se ani nemá cenu hádat, někdo to prostě dá, někdo ne, v diskusi ani nešlo o to, jestli to k něčemu je.

V “reálném životě” vůbec nejde o odvozování, ale o porozumění tématu (nebo rovnicím, větě, algoritmu) do hloubky.

To je nesmysl, pokud neděláte ve státním sektoru, nebo ve výzkumu, máte vždy omezené zdroje a hlavní věc, která vás zajímá, je jak hodně musíte projekt osekat, aby šlo splnit jeho zadání. Pokud je hloubkou myšlena komplexnost, kvalita syntaxe, sémantiky, možnost implementace budoucích řešení na projekt (které nikdo nechce), je naprosto irelevantní. Je vidět, že jste zdegenerovaný z teoretického balastu veřejné VŠ a chybí vám nadhled.

Ještě jsem nenarazil na absolventa, co by byl schopen z fleku po pár letech opuštění VŠ odvodit třeba obyčejnou Lagrangeovu větu. Nenalhávejte si, že vám memorování důkazů z matalýzy/lingebry bylo k něčemu jinému, než absolvování zkoušky. 99 % z vás se k tak komplexním matematickýcm řešením v IT v životě nedostane a pokud ano, s největší pravděpodobností je budete řešit prostřednictvím již automatizovaného řešení.
Lagrangeovu větu o grupách nebo střední hodnotě? Ty jsou zrovna jednoduché. Ale Lagrangeových vět jsou tři p...e, tak nevím.

Jinak jak bylo již řečeno, normální člověk se důkazy neučí nazpaměť, kdo to dělá, je vůl a patří k lopatě (obrazně řečeno, klidně může jít i na VŠE :D).

P.S. Asi se tu bavíme na úplně jiných úrovních, vy si třeba neodvodíte ani Pythagorovu větu nebo vzoreček pro obsah trojúhelníku, pak je jasné, že vám připadá k neuvěření, že někdo to zvládne hravě a nejen u trojúhelníků. U pohovoru Googlu do výzkumu je třeba otázka na odvození rovnice pro výpočet času, za jak dlouho Země narazí do Slunce, kdyby najednou přestala obíhat kolem něj. Schválně si to zkuste jen matematicky naformulovat. Kdo nevyřeší úlohy podobné obtížnosti, nemůže na lepší pozice (nejen u Googlu, například i u Nuance nebo PARCu, a i ten zmiňovaný CERN apod. to má stejně).

Labrat

Re:Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.
« Odpověď #64 kdy: 18. 02. 2018, 14:35:17 »

Nevím v kolik firmách jste pracoval vy, ale popíšu vám z praxe typickou strukturu managementu velké výrobní společnosti [...] CFO - ekonomická fakulta - největší píča ve firmě
:D


Kiwi

Re:Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.
« Odpověď #65 kdy: 18. 02. 2018, 17:09:35 »
Sociální dovednosti se dají zlepšovat a dají se i naučit, v životě jsou o mnoho důležitější, než znalost diferenciálního počtu více proměnných. Asi jste zaspal dobu.
U pohovoru... "Sice vůbec nerozumím svému oboru, ale za to mám sociální dovednosti. Vezmete mě?"
Přeji mnoho úspěchů... Nebo raději ne. Budu se cítit jistěji, když software v letadle bude navrhovat někdo, kdo se vyzná spíš v tom diferenciálním počtu než v sociálních dovednostech.
Práce byznys analytika, stejně jako projektového manažera, spočívá v optimalizaci realizace projektu s omezenými zdroji, rozhodně nebude navrhovat software v letadle. Byznys analytik jako vyučený automechanik, bude řídit a organizovat úkolovým způsobem lidi pod sebou (absolventy IT VŠ) a bude jej zajímat, jestli je výstup jejich práce v souladu s požadavky investora/zadavatele/zaměstnavatele/nadřízeného, správný výstup je závislý na správném pochopení zadání a co nejlepší synchronizaci při realizaci projektu, v tomto ohledu jsou sociální dovednosti o mnoho důležitější, než znalost diferenciálního počtu.

Už si na to zvykněte. Manažer řídí, programátor tvoří. Jestli chcete efektivně (ve smyslu finanční efektivity) organizovat práci a vézt tým lidí, neměli jste studovat IT, ale management a ekonomii, úspěšný byznys vyžaduje nadhled, odstup a menší cit pro detail, přesný opak toho, co se chce po lidech na oborech IT na veřejných VŠ v ČR.
Pokud chce někdo efektivně a správně řídit, musí perfektně znát práci lidí, které řídí. Tohle moc dobře věděl už Baťa. Podobně, pokud chce někdo něco prodávat, musí znát produkt, který prodává. Proto nejlepší obchoďáci v mém předešlém zaměstnání nebyli absolventi ekonomek, ale kursem prošedší FELáci a strojaři - protože rozumějí tomu, co prodávají. Je mnohem jednodušší dodat technikům soft skills než ekonomům hard skills.

Ve spoustě firem to "funguje" tím tebou popsaným způsobem, ale rozhodně to nepovažuji za optimální stav, protože jsou zoufale neefektivní. Ta firma pak nefunguje díky těmto lidem, ale jim navzdory. Kdyby z minuty na minuty odešli, tak by to na chod firmy mělo nezáporný vliv. A není náhodou, že tyhle pozice jsou hlavně ve velkých korporacích, které fungují tak nějak socialisticky.

Management se přece nedá učit na škole. To není vědomost, ale spíš schopnost. Na školách to samozřejmě zkoušejí prezentovat jako nějakou systematickou činnost, ale nejhorší je, když se toho ti manažeři pak snaží držet jak receptu na lék. Dělají opatření, která jsou nedomyšlená, nemají v daných podmínkách žádný smysl, zvyšují byrokracii, snižují flexibilitu celé firmy a vůbec si to neuvědomují.

Lidé jako ty si to vůbec neuvědomují, ale tihle "pure managers" představují tu nejzbytečnější složku, která firmě akorát škodí.

https://www.youtube.com/watch?v=u8Kt7fRa2Wc

Labrat

Re:Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.
« Odpověď #66 kdy: 19. 02. 2018, 14:39:45 »
Sociální dovednosti se dají zlepšovat a dají se i naučit, v životě jsou o mnoho důležitější, než znalost diferenciálního počtu více proměnných. Asi jste zaspal dobu.
U pohovoru... "Sice vůbec nerozumím svému oboru, ale za to mám sociální dovednosti. Vezmete mě?"
Přeji mnoho úspěchů... Nebo raději ne. Budu se cítit jistěji, když software v letadle bude navrhovat někdo, kdo se vyzná spíš v tom diferenciálním počtu než v sociálních dovednostech.
Práce byznys analytika, stejně jako projektového manažera, spočívá v optimalizaci realizace projektu s omezenými zdroji, rozhodně nebude navrhovat software v letadle. Byznys analytik jako vyučený automechanik, bude řídit a organizovat úkolovým způsobem lidi pod sebou (absolventy IT VŠ) a bude jej zajímat, jestli je výstup jejich práce v souladu s požadavky investora/zadavatele/zaměstnavatele/nadřízeného, správný výstup je závislý na správném pochopení zadání a co nejlepší synchronizaci při realizaci projektu, v tomto ohledu jsou sociální dovednosti o mnoho důležitější, než znalost diferenciálního počtu.

Už si na to zvykněte. Manažer řídí, programátor tvoří. Jestli chcete efektivně (ve smyslu finanční efektivity) organizovat práci a vézt tým lidí, neměli jste studovat IT, ale management a ekonomii, úspěšný byznys vyžaduje nadhled, odstup a menší cit pro detail, přesný opak toho, co se chce po lidech na oborech IT na veřejných VŠ v ČR.
Pokud chce někdo efektivně a správně řídit, musí perfektně znát práci lidí, které řídí. Tohle moc dobře věděl už Baťa. Podobně, pokud chce někdo něco prodávat, musí znát produkt, který prodává. Proto nejlepší obchoďáci v mém předešlém zaměstnání nebyli absolventi ekonomek, ale kursem prošedší FELáci a strojaři - protože rozumějí tomu, co prodávají. Je mnohem jednodušší dodat technikům soft skills než ekonomům hard skills.

Ve spoustě firem to "funguje" tím tebou popsaným způsobem, ale rozhodně to nepovažuji za optimální stav, protože jsou zoufale neefektivní. Ta firma pak nefunguje díky těmto lidem, ale jim navzdory. Kdyby z minuty na minuty odešli, tak by to na chod firmy mělo nezáporný vliv. A není náhodou, že tyhle pozice jsou hlavně ve velkých korporacích, které fungují tak nějak socialisticky.

Management se přece nedá učit na škole. To není vědomost, ale spíš schopnost. Na školách to samozřejmě zkoušejí prezentovat jako nějakou systematickou činnost, ale nejhorší je, když se toho ti manažeři pak snaží držet jak receptu na lék. Dělají opatření, která jsou nedomyšlená, nemají v daných podmínkách žádný smysl, zvyšují byrokracii, snižují flexibilitu celé firmy a vůbec si to neuvědomují.

Lidé jako ty si to vůbec neuvědomují, ale tihle "pure managers" představují tu nejzbytečnější složku, která firmě akorát škodí.

https://www.youtube.com/watch?v=u8Kt7fRa2Wc
To video je klasika, kdejaký šašek si myslí, že je manažer, když plácá kraviny na poradách a "motivuje" lidi k vyšším výkonům. Nejsmutnější na tom je, že proti takových oslům není účinné obrany.

anonym

Re:Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.
« Odpověď #67 kdy: 20. 02. 2018, 02:11:02 »
To mi připomíná, když jsem nastoupil na svůj první projekt do korporace. Byl jsem dost zviklaný po vš z toho, jak vypadá v praxi vývoj. Měli jsme vždycky dlouhé meetingy ve schůzkové místnosti, kde se dorozumívalo s jiným týmem. V meeting místnosti sedělo na naši pobočce asi tak 7 lidí a dalších 7 sedělo na jiné pobočce a bylo to propojené telefonferencí. Po nějaké době mě to jako juniora začalo srát, protože co se řešilo na meetingu, do toho byli zainteresovaní (že věděli, co se vlastně přesně řeší) asi tak 5 lidí ze 14.

Jednou byla retrospektiva a jedním z tématů byly dlouhé meetingy. Např se řešilo, co s těmi dlouhými meetigny budeme dělat. Jako junior zelenáč jsem nevydržel a řekl, co jsem neměl: "já třeba stejně 90% času nevím, co se na tom mítingu řeší, protože nejsem v obraze a je to prostě jen pro zainteresované - jde mi to jedním uchem dovnitř a druhým ven. Dlouhé meetingy by mi proto osobně nevadily, kdyych pořád nemusel chodit do zasedačky - stačilo by mi sedět za počítačem v kanclu a poslouchat to přes handsfree. A to je taky to, co si myslím, že tady většině lidem vadí, ne dlouhé meetingy, ale to, že musí každý minimálně půl hodinu povinně odsedět v zasedačce, kam se musí s notebookuem přestěhovat."

To jsem říkat neměl. Projekt manager tím byl dost pohoršen a bylo mi vyčteno, že to, že to nevnímám, je samozřejmě špatně a že je chyba na moji straně, že od toho jsou tam všichni, aby všichni věděli, co se děje. K tomu všemu z té skupiny 14 lidí se mě ani jeden nezastal, ikdyž to byla pravda, a ještě se na mě několik z nich pohoršeně dívalo. Vzpoura nastala až časem, když se to týmu dostal trochu otrkanější a drzejší programátor, který ty meetingy začal sabotovat a prostě zůstával sedět u kompu. Dostal se do křížku s jedním úzkoprsým senorem co to prosazoval, ale jak to prorazil, i ostatní ovce se přidaly a zůstávaly sedět v kanclu, protože jim to tak taky vyhovovalo.

Nicméně i přesto se vedly dlouhé meetingy i přes to handsfree, na kterých musel být každý jeden člen týmu a poslouchat to. Prostě děs. A nikomu tato debilita nepřišla natolik debilní, aby se prostě řeklo dost a plošně to to skončilo. Někteří byli dokonce tak pitomí, že to ještě obhajovali, zpravidla ti nejneschopnější: analytik/scrum master a projekt manageri.

Naštěstí jsem zdrhl na jiný projekt, sice taky na sračku, ale měl jsem autonomii, ale ještě po roce ke mě dostalo negativní hodnocení při diskuzi o zvyšování mzdy, že prý "vrčím" atp. Pak jsem u piva zjistil, že mě nabonzoval ten zmíněný senior programátor co tak ty meetingy chtěl, no prostě totální mimoň. Pak jsem od tamaď zdrhl, protože to se fakt nedalo to některé osazenstvo.

Nejlepší byli v tom týmu testeři. Bylo jich tam asi 5 celkově a testovali manuálně konzolový program, který přenášel data do DB. Úplně krásnou věc pro automatizované testy oni testovali manuálně. Zezačátku na standupech senior testerů okázale prohlašoval spoustou technicých termínů, co testeři právě dělají. Jednou z věcí, co pravidelně říkal před releasem, bylo, jak testeři započali regresní testování. Předstvoval jsem si, jak prostě spouští skripty, které už udělali, a které pěkně automatizovaně ověří, že aplikace dělá co má. Pak jsem zjistil, že to všechno vždycky testovali ručně, ručně pouštěli sql selecty nad databází aby se podívali, zda v tabulkách o 80 sloupcích jsou správná transformovaná data.

Nikdo neřekl "Co to do piči je, tady je 5 testerů a jsou úplně na hovno, jak to kurva můžou testovat manuálně, co je to za bordel?", ale zato přinejmenším manager a scrum master veděli, kdo je v týmu zavrženíhodný za svoje "vrčení", že jsem to já.

Ti testeři měli navíc bezesporu víc peněz, něž někteří medior programátoři v týmu - délka praxe, žejo.

Byl jsem z toho frustrovaný a šel jsem za senior testerem v naši pobočce, abych mu situaci popsal a svěřil se mu. Zbytečné. Podle poměrů ve firmě tipuju, že měl tak 60k/měsíc minimálně. Po pár měsících jsem zjistil, že ikdyž vypadá seriozně, má mocnou praxi a bere minimálně 2x víc než já, tak naprosto neumí programovat.

Zdrhnul jsem odtamtud po 2 letech, teď si hledám něco jiného a doufám, že tohle už v životě nezažiju.

anonym

Re:Jaká je FIS VŠE? Byznys analytik, projektový manažer.
« Odpověď #68 kdy: 20. 02. 2018, 02:45:29 »
Když mluvím o tom testerovi, co jsem se mu chtěl svěřit s tím, co jsem pravě viděl, jsem si vzpoměl na takovou jednu věc, co udělal. Jednou, pár týdnů před vánocma, si prostě přinesl z domu balík osobních/pracovních dokumentů, vč nějakých letáků a své staré občanky a takových blbin. Sedl si na trůn ke skartovačce, která byla umístěna přimo za mnou a nekecám, 40 minut za mnnou ty svoje kraviny skartoval. Ještě v polovině skartování se mu skartovačka sekla, tak jsem mu ji odblokoval tím, že jsem několikrát přehnul papír a protlačil zaseklou dávku dovnitř - ho to nenapadlo. Naštěstí jsem neměl co na práci a nemusel jsem programovat, což se nedá říct o jiných v kanceláři.  ::)