Pohotovost mimo pracovní dobu

MP

Pohotovost mimo pracovní dobu
« kdy: 10. 08. 2015, 10:11:48 »
Zdravim,

dostal jsem se k urcitym informacim tykajici se pracovni pohotovosti, tak jsem zacal trochu sondovat a co jsem zjistil, se mi moc nelibi. Takze by me zajimalo, jak to vlastne realne ci z pohledu zakona funguje:
1] smlouva je standardni HPP dle zakoniku prace, s definovanou dobou 42.5h tydne
2] pohotovost neni nijak ve smlouve recena, resp. uvadi se jen standardni veci:
  • osobni a samostatna prace typu spravce site atd.
  • misto vykonu kancelar a provozy firmy
  • v neupravenych otazkach se vzajemne vztahy ridi zakonikem prace a dalsimi predpisy

Podle zakoniku lze souhlas s pracovni pohotovosti vyjadrit pisemne, slovne, ci automaticky, pokud zamestnanec automaticky zacne pohotovosti drzet, nepletu se? Jak se pak rusi souhlas s pohotovosti, pokud neni nic na papire ohledne toho?
Jak to je pak v situaci, kdy zacinaji narustat tlaky na reakcnost na pohotovosti (kvuli SLA, ze jeden ze sefu pozaduje SLA 99,999 a infrastruktura na to neni jeste prestavena, aka prilis mnoho jednotlivych SPOF). Ja nejsem schopny byt kdykoli k zastizeni - ani to neni realne - spanek (neprobudim se klidne), party, voda, neni signal apod., nekteri lidi to chapou, ale stejne pak vyzaduji predem vedet, ze nebudu dostupny apod., coz casto ani nejde naplanovat predem a neustale informovat je taky nesmysl.
Dale, podle zakoniku je za pohotovost odmena, neni to soucast platu. Zadnou odmenu samozrejme nedostavam - nevedel jsem tehdy, jak to vlastne ohledne pohotovosti je, tak jsem akceptoval urcity plat. V byvale praci totiz pohotovost soucasti pracovni doby, nebo mimo pracovni dobu, ale jasne urcena od-do a stridalo se na tom vic administratoru. Jsem dva roky v pozici, kdy jsem jediny admin IT z hlediska siti/serveru, moje "zaloha" je lehce IT znaly sef + jeho synovec, ktery je ale na Slovensku a je casove vytizeny jeste vic, nez ja. A infrastruktura se dostala uz do stavu, kdy se v tom sef samozrejme moc nevyzna (hodne veci se resi pres shell).
Jak z tehle situace ven? Na jedne strane chapu potreba byt dostupny, na druhe strane nejsem schopny garantovat neustalou dostupnost a navic, i kdyby bylo v mzde nejak revansovano ta pohotovost, tak pak bud mam plat "nizsi" a "dohani" se to pohotovosti, nebo mam plat "standard" a pohotovost zadarmo.
Se sefy se da rozumne komunikovat, nejsou to zadni zmrdi. Nerad bych z prace zase odchazel, kvuli urcitym zdravotnim omezenim se mi prace vzdy hleda dost slozite.

Prosim o realne pripominky, navrhy, napady. Troly necham smazat.
« Poslední změna: 10. 08. 2015, 11:18:33 od Petr Krčmář »


j

Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
« Odpověď #1 kdy: 10. 08. 2015, 10:49:44 »
Tvle to je zas dotaz ....

Proste chces drzet hotovost? Gratis? Tvoje vec. Nechces? A to si myslis ze ti tady nekdo za tebe bude jednat s tvym chlebodarcem?

Zajistovat jakou 90+% sla v jednom cloveku je naprosta hovadina, naprosto bez ohledu na infrastrukturu.

http://business.center.cz/business/pravo/zakony/zakonik-prace/cast6h6.aspx
http://business.center.cz/business/pravo/zakony/zakonik-prace/cast4h7.aspx

"jestliže se o tom se zaměstnancem dohodne" => v pracovnim pravu vyhradne pisemne === soucast/priloha pracovni smlouvy.

http://finance.idnes.cz/pravni-poradna-k-dohode-o-pracovni-pohotovosti-fr2-/podnikani.aspx?c=A131017_1989293_podnikani_zuk

admin_AAA

Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
« Odpověď #2 kdy: 10. 08. 2015, 10:50:32 »
Osobně končím v 14:00 , cokoliv je po této hodině , účtuji 495,-Kč  za každou započatou hodinu /a to nekompromisně/, ať je to jen nějaká rada po telefonu. To ovšem neznamená, že někdo zavolá a já hned přiletím. Pokud to není "havárie" řeším, až druhý den v normální pracovní době. Havárie je tak jedna do roka, max dvě.... a to stejně jenom fakt totální selhání nějakého železa :).
Važ si svojí práce a nedej se zviklat, než z tebe někdo začne dělat otroka :). Pokud jsi sám, je nereálné držet tzv. 24 help.
Ty podmínky si dej do smlouvy a máš klid.

vn158

Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
« Odpověď #3 kdy: 10. 08. 2015, 10:55:16 »
Pokud se jedná o vyjímečné případy (max 1x měsíčné) a řešení je možné přes vzdálený přístup, moc bych to neřešil (pokud je plat přiměřený). Pokud je to častěji, je potřeba se nějak dohodnout se šéfém. Pokud není dohoda možná, trvat na proplacení práce mimo běžnou pracovní dobu (jako přesčas) nebo si za to vybírat náhradní volno. Pokud je nutné dostavit se do firmy ve svém volnu, je možné nechat si poslat firemní auto nebo schválit taxi (protože jsem před chvíli vypil pivo - a můžu vůbec pracovat pod vlivem?). A navíc na většině telefonu existuje vypínač - já si taky neberu telefon do hospody a v divadle ho vypínám.

Tak vysoké SLA je pro většinu služeb ekonomický nesmysl - spíš bych viděl jako řešení rozdělení infrastruktury na více úrovní SLA (eshop server - nejvyšší, lokální Wi-Fi - nejnižší)

OMG

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #4 kdy: 10. 08. 2015, 11:28:06 »
nejlepe si dat vsechny podminky do smlouvy, pak se nemuze sef vymlouvat...
u nas je standby proplaceno a vyse odmeny je zavisla od toho jestli je to v tydnu, jestli o vikendu, nebo o svatcich a jestli clovek neco dela nebo ne..


MP

Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
« Odpověď #5 kdy: 10. 08. 2015, 11:48:19 »
Osobně končím v 14:00 , cokoliv je po této hodině , účtuji 495,-Kč  za každou započatou hodinu /a to nekompromisně/

Bez ZL tohle nejde ne? Muze vubec clovek na HPP delat zaroven pro tu samou firmu na ZL?


Obecne o proplaceni prescasu apod. problem neni. Hlavni problem je v tom, ze ocekavaji, ze budu vicemene neustale pobliz telefonu.
Ony ty situace jsou ruzny. Nekdy se nestane nic cely mesic dva, pak se sesype nekolikrat nejaky virtualni stroj, nebo prijde pozadavek od vyvojaru, ze je potreba zprovoznit to a to, protoze nasazujou neco zakaznikovi. Proste vsehochut se strasne nahodnou cetnosti. Doslo to do stavu, ze mi navrhuji poridit si chytre hodinky na ruku, ze kdyz neslysim mobila (rizeni, kapsa apod.), tak aby mi to hodinky pripomely.
To SLA je samozrejme primarne na eshopy. Nejsme zase tak velka firma, vic adminu site/serveru se tu neuzivi (resp., ani ja nemam fulltime porad co resit, takze dost casu venuji studiim a planovani).
To, ze komunikaci se sefem za mne nikdo neudela, je mi jasne. Spis hledam priklady (nejsem jediny, kdo to uz urcite resil) a body, o ktere se oprit, a tuhle oneman phone standby tak zredukovat na rozumnou miru.

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #6 kdy: 10. 08. 2015, 11:52:26 »
...  s definovanou dobou 42.5h tydne ...

?
(jen se ptám)

Tomáš Marný

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #7 kdy: 10. 08. 2015, 12:09:59 »
Pohotovost musí být dohodnuta mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, včetně jejího časového vymezení, a zásadně musí být za náhradu (min. 10% mzdy – § 95, § 140). V okamžiku, kdy je v rámci této pohotovosti zaměstnanec „aktivován”, začínají místo 10% průměrné mzdy nebo platu běžet hodiny normální pracovní doby, tj. 100% mzda, včetně všech zákonných příplatků, tj. mzda + eventuálně příplatky za noc, za svátky, za přesčasy apod. Všechny tyto příplatky se sčítají a jsou nařízené zákonem, tj. není zde možnost se jich vzdát. Jestliže pracujete v jednosměnném provozu, tak ze zákona je délka pracovní doby nejvýše 40 hodin týdně (§ 79), vše ostatní je přesčas, tj. za příplatek a jen výjimečně (§ 93). Místo příplatku za přesčas (25% mzdy) můžete mít náhradní volno, nebo může být s přihlédnutím k přesčasům dohodnuta adekvátně vyšší mzda (§ 114), ale i tak platí omezení pro přesčasy, tj. max. 150 hodin ročně a max. 26 týdnů za sebou, není-li v kolektivní smlouvě větší rozsah.
Konkludentní dohoda je možná, ale musí splňovat všechny vnější znaky své existence, tj. musíte dostávat všechny zákonné příplatky a musí být zřejmé, že jste se dohodli na jejím časovém vymezení. Samozřejmě že je lepší to dohodnout písemně.
Za nedodržování výše uvedeného hrozí pokuta od inspekce práce pro zaměstnavatele. Pokud zaměstnavatel není kaskadér, který rád platí pokuty a rád se soudí v předem prohraných sporech, tak by neměl být problém se s ním dohodnout.

Komo

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #8 kdy: 10. 08. 2015, 12:17:23 »
Tak ono by to chcelo sa hlavne opytat zamestnavatela, ze ako je to vlastne myslene - nech to mas vyjasnene z jeho strany.
Kazdopadne, ak to nemas upravene v zmluve, pohotovost je aspon u nas vo firme brana ako osobitny dodatok k zmluve a viazu sa k nej urcite nalezitosti (health-check a potrvrdenie ze mozes pracovat v noci atd).
Samozrejme, ze je hlupost aby si pokryval 100 percent businessu, to sa proste nerobi, respektive sa to nerobi urcite zadarmo.


brk

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #9 kdy: 10. 08. 2015, 12:23:21 »
A jak by sis to vlastně představoval, o co ti jde? Jde ti o ty peníze navíc a si za ně ochotny být k dispozici nonstop? Pokud nejsi, tak tady neexistuje jiné řešení, než odejít a celý support řešit úplně jinak. Tyhle pohotovosti nejde rozumně držet, pokud ti lidi nejsou alespoň 4 a mít tu pohotovost jednou měsíčně, což je podle toho, co si tu napsal, dost tak nereálné.

MP

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #10 kdy: 10. 08. 2015, 12:36:23 »
...  s definovanou dobou 42.5h tydne ...

?
(jen se ptám)

Jo, to jsem napsal nepresne. Takze presne je to tak, ze tam neni pracovni doba uvedena, takze by se melo kalkulovat s 40h pracovnim tydnem +2.5h prestavky na obed s tim, ze je domluva, ze tu budu od urcite hodiny do nejake rozumne hodiny a pripadne pozdni prichody/vcasne odchody dam vedet, pro pripad, ze bych byl potreba.

Co se tyce toho supportu viz vyse, tak zakaznici se obecne ke me nedostanou. Bud se mnou komunikuje IT na jejich strane a resi se to v ramci pracovni doby pripadne prescas, pokud se domluvi, nebo se mnou komunikuje vedeni+devel. Takze jde spis nez o support zakazniku o zajisteni provozu site/serveru v pripade vypadku z hlediska SW/HW a prave pro tyhle vypadky je nejvetsi pozadavek na dostupnost me osoby jako hlavniho admina.

Na ten rozhovor se sefama se pripravuji a snazim se mit ucelenou konstrukci argumentu a moznych protiargumentu.

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #11 kdy: 10. 08. 2015, 12:44:29 »
...  s definovanou dobou 42.5h tydne ...

?
(jen se ptám)

.... tak zakaznici se obecne ke me nedostanou. Bud se mnou komunikuje IT na jejich strane

"IT na straně zákazníka" JE zákazník, takže dostanou. Je tím myšleno jestli když něco potřebují jdou rovnou za tebou a ty podle jejich pokynů/potřeb začneš něco dělat, a nebo jestli se s nimi spojíš (a nebo oni s tebou) až poté co to v první linii přijme někdo jiný než ty na vaší straně.

Lemming

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #12 kdy: 10. 08. 2015, 12:48:50 »
Jak už tu zaznělo, dělat 99.999% dostupnost v jednom člověku je nesmysl. To bys musel sedět neustále u počítače se spojením do firmy a ani to by nepomohlo když odejde nějaký HW. Když musíš pořád být přikurtovaný k telefonu a nevíš dne ani hodiny, tak si ani neodpočineš, že bys jel do zahraničí na dovolenou je skoro nemyslitelné, prostě nemáš svůj život a časem vyhoříš. Navíc, když tě třeba srazí auto, budeš ležet několik týdnů na JIPce a něco se po..., tak vám to několik týdnů nepoběží?

V zásadě jsou tři možnosti:

1) Management si uvědomí, že 99.999% je nesmysl (mají vůbec nějakou kalkulaci, kolik je stojí hodina výpadku eshopu?)

2) Zařídíte, že infrastrukturu budou znát a pohotovost držet i další lidé (třeba vývojáři - ale ti se tomu budou zuby nehty bránit)

3) Správa se outsourcuje jiné firmě, která se stará o víc podobných věcí a tedy má lidi na držení pohotovostí

Daemon

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #13 kdy: 10. 08. 2015, 14:18:06 »
1] smlouva je standardni HPP dle zakoniku prace, s definovanou dobou 42.5h tydne

To tam vážně musíš sedět 9 hodin denně?

k

Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
« Odpověď #14 kdy: 10. 08. 2015, 15:14:02 »
Na ten rozhovor se sefama se pripravuji a snazim se mit ucelenou konstrukci argumentu a moznych protiargumentu.

Pro zajištění pohotovosti 24/7/365 mimo pracovní dobu je reálně třeba pět lidí, jeden je rezerva pro nemoci a dovolené, střídají se po týdnech. Nákladově to pro firmu znamená 1/3 běžného platu zaměstnance a k tomu proplacení vlastní práce při pohotovosti.
Při jednání stačí položit výtisk Zákoníku práce na stůl, šéf už bude vědět ;)