Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: MP 10. 08. 2015, 10:11:48

Název: Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: MP 10. 08. 2015, 10:11:48
Zdravim,

dostal jsem se k urcitym informacim tykajici se pracovni pohotovosti, tak jsem zacal trochu sondovat a co jsem zjistil, se mi moc nelibi. Takze by me zajimalo, jak to vlastne realne ci z pohledu zakona funguje:
1] smlouva je standardni HPP dle zakoniku prace, s definovanou dobou 42.5h tydne
2] pohotovost neni nijak ve smlouve recena, resp. uvadi se jen standardni veci:

Podle zakoniku lze souhlas s pracovni pohotovosti vyjadrit pisemne, slovne, ci automaticky, pokud zamestnanec automaticky zacne pohotovosti drzet, nepletu se? Jak se pak rusi souhlas s pohotovosti, pokud neni nic na papire ohledne toho?
Jak to je pak v situaci, kdy zacinaji narustat tlaky na reakcnost na pohotovosti (kvuli SLA, ze jeden ze sefu pozaduje SLA 99,999 a infrastruktura na to neni jeste prestavena, aka prilis mnoho jednotlivych SPOF). Ja nejsem schopny byt kdykoli k zastizeni - ani to neni realne - spanek (neprobudim se klidne), party, voda, neni signal apod., nekteri lidi to chapou, ale stejne pak vyzaduji predem vedet, ze nebudu dostupny apod., coz casto ani nejde naplanovat predem a neustale informovat je taky nesmysl.
Dale, podle zakoniku je za pohotovost odmena, neni to soucast platu. Zadnou odmenu samozrejme nedostavam - nevedel jsem tehdy, jak to vlastne ohledne pohotovosti je, tak jsem akceptoval urcity plat. V byvale praci totiz pohotovost soucasti pracovni doby, nebo mimo pracovni dobu, ale jasne urcena od-do a stridalo se na tom vic administratoru. Jsem dva roky v pozici, kdy jsem jediny admin IT z hlediska siti/serveru, moje "zaloha" je lehce IT znaly sef + jeho synovec, ktery je ale na Slovensku a je casove vytizeny jeste vic, nez ja. A infrastruktura se dostala uz do stavu, kdy se v tom sef samozrejme moc nevyzna (hodne veci se resi pres shell).
Jak z tehle situace ven? Na jedne strane chapu potreba byt dostupny, na druhe strane nejsem schopny garantovat neustalou dostupnost a navic, i kdyby bylo v mzde nejak revansovano ta pohotovost, tak pak bud mam plat "nizsi" a "dohani" se to pohotovosti, nebo mam plat "standard" a pohotovost zadarmo.
Se sefy se da rozumne komunikovat, nejsou to zadni zmrdi. Nerad bych z prace zase odchazel, kvuli urcitym zdravotnim omezenim se mi prace vzdy hleda dost slozite.

Prosim o realne pripominky, navrhy, napady. Troly necham smazat.
Název: Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
Přispěvatel: j 10. 08. 2015, 10:49:44
Tvle to je zas dotaz ....

Proste chces drzet hotovost? Gratis? Tvoje vec. Nechces? A to si myslis ze ti tady nekdo za tebe bude jednat s tvym chlebodarcem?

Zajistovat jakou 90+% sla v jednom cloveku je naprosta hovadina, naprosto bez ohledu na infrastrukturu.

http://business.center.cz/business/pravo/zakony/zakonik-prace/cast6h6.aspx
http://business.center.cz/business/pravo/zakony/zakonik-prace/cast4h7.aspx

"jestliže se o tom se zaměstnancem dohodne" => v pracovnim pravu vyhradne pisemne === soucast/priloha pracovni smlouvy.

http://finance.idnes.cz/pravni-poradna-k-dohode-o-pracovni-pohotovosti-fr2-/podnikani.aspx?c=A131017_1989293_podnikani_zuk
Název: Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
Přispěvatel: admin_AAA 10. 08. 2015, 10:50:32
Osobně končím v 14:00 , cokoliv je po této hodině , účtuji 495,-Kč  za každou započatou hodinu /a to nekompromisně/, ať je to jen nějaká rada po telefonu. To ovšem neznamená, že někdo zavolá a já hned přiletím. Pokud to není "havárie" řeším, až druhý den v normální pracovní době. Havárie je tak jedna do roka, max dvě.... a to stejně jenom fakt totální selhání nějakého železa :).
Važ si svojí práce a nedej se zviklat, než z tebe někdo začne dělat otroka :). Pokud jsi sám, je nereálné držet tzv. 24 help.
Ty podmínky si dej do smlouvy a máš klid.
Název: Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
Přispěvatel: vn158 10. 08. 2015, 10:55:16
Pokud se jedná o vyjímečné případy (max 1x měsíčné) a řešení je možné přes vzdálený přístup, moc bych to neřešil (pokud je plat přiměřený). Pokud je to častěji, je potřeba se nějak dohodnout se šéfém. Pokud není dohoda možná, trvat na proplacení práce mimo běžnou pracovní dobu (jako přesčas) nebo si za to vybírat náhradní volno. Pokud je nutné dostavit se do firmy ve svém volnu, je možné nechat si poslat firemní auto nebo schválit taxi (protože jsem před chvíli vypil pivo - a můžu vůbec pracovat pod vlivem?). A navíc na většině telefonu existuje vypínač - já si taky neberu telefon do hospody a v divadle ho vypínám.

Tak vysoké SLA je pro většinu služeb ekonomický nesmysl - spíš bych viděl jako řešení rozdělení infrastruktury na více úrovní SLA (eshop server - nejvyšší, lokální Wi-Fi - nejnižší)
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: OMG 10. 08. 2015, 11:28:06
nejlepe si dat vsechny podminky do smlouvy, pak se nemuze sef vymlouvat...
u nas je standby proplaceno a vyse odmeny je zavisla od toho jestli je to v tydnu, jestli o vikendu, nebo o svatcich a jestli clovek neco dela nebo ne..
Název: Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
Přispěvatel: MP 10. 08. 2015, 11:48:19
Osobně končím v 14:00 , cokoliv je po této hodině , účtuji 495,-Kč  za každou započatou hodinu /a to nekompromisně/

Bez ZL tohle nejde ne? Muze vubec clovek na HPP delat zaroven pro tu samou firmu na ZL?


Obecne o proplaceni prescasu apod. problem neni. Hlavni problem je v tom, ze ocekavaji, ze budu vicemene neustale pobliz telefonu.
Ony ty situace jsou ruzny. Nekdy se nestane nic cely mesic dva, pak se sesype nekolikrat nejaky virtualni stroj, nebo prijde pozadavek od vyvojaru, ze je potreba zprovoznit to a to, protoze nasazujou neco zakaznikovi. Proste vsehochut se strasne nahodnou cetnosti. Doslo to do stavu, ze mi navrhuji poridit si chytre hodinky na ruku, ze kdyz neslysim mobila (rizeni, kapsa apod.), tak aby mi to hodinky pripomely.
To SLA je samozrejme primarne na eshopy. Nejsme zase tak velka firma, vic adminu site/serveru se tu neuzivi (resp., ani ja nemam fulltime porad co resit, takze dost casu venuji studiim a planovani).
To, ze komunikaci se sefem za mne nikdo neudela, je mi jasne. Spis hledam priklady (nejsem jediny, kdo to uz urcite resil) a body, o ktere se oprit, a tuhle oneman phone standby tak zredukovat na rozumnou miru.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: hawran diskuse 10. 08. 2015, 11:52:26
...  s definovanou dobou 42.5h tydne ...

?
(jen se ptám)
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: Tomáš Marný 10. 08. 2015, 12:09:59
Pohotovost musí být dohodnuta mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, včetně jejího časového vymezení, a zásadně musí být za náhradu (min. 10% mzdy – § 95, § 140). V okamžiku, kdy je v rámci této pohotovosti zaměstnanec „aktivován”, začínají místo 10% průměrné mzdy nebo platu běžet hodiny normální pracovní doby, tj. 100% mzda, včetně všech zákonných příplatků, tj. mzda + eventuálně příplatky za noc, za svátky, za přesčasy apod. Všechny tyto příplatky se sčítají a jsou nařízené zákonem, tj. není zde možnost se jich vzdát. Jestliže pracujete v jednosměnném provozu, tak ze zákona je délka pracovní doby nejvýše 40 hodin týdně (§ 79), vše ostatní je přesčas, tj. za příplatek a jen výjimečně (§ 93). Místo příplatku za přesčas (25% mzdy) můžete mít náhradní volno, nebo může být s přihlédnutím k přesčasům dohodnuta adekvátně vyšší mzda (§ 114), ale i tak platí omezení pro přesčasy, tj. max. 150 hodin ročně a max. 26 týdnů za sebou, není-li v kolektivní smlouvě větší rozsah.
Konkludentní dohoda je možná, ale musí splňovat všechny vnější znaky své existence, tj. musíte dostávat všechny zákonné příplatky a musí být zřejmé, že jste se dohodli na jejím časovém vymezení. Samozřejmě že je lepší to dohodnout písemně.
Za nedodržování výše uvedeného hrozí pokuta od inspekce práce pro zaměstnavatele. Pokud zaměstnavatel není kaskadér, který rád platí pokuty a rád se soudí v předem prohraných sporech, tak by neměl být problém se s ním dohodnout.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: Komo 10. 08. 2015, 12:17:23
Tak ono by to chcelo sa hlavne opytat zamestnavatela, ze ako je to vlastne myslene - nech to mas vyjasnene z jeho strany.
Kazdopadne, ak to nemas upravene v zmluve, pohotovost je aspon u nas vo firme brana ako osobitny dodatok k zmluve a viazu sa k nej urcite nalezitosti (health-check a potrvrdenie ze mozes pracovat v noci atd).
Samozrejme, ze je hlupost aby si pokryval 100 percent businessu, to sa proste nerobi, respektive sa to nerobi urcite zadarmo.

Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: brk 10. 08. 2015, 12:23:21
A jak by sis to vlastně představoval, o co ti jde? Jde ti o ty peníze navíc a si za ně ochotny být k dispozici nonstop? Pokud nejsi, tak tady neexistuje jiné řešení, než odejít a celý support řešit úplně jinak. Tyhle pohotovosti nejde rozumně držet, pokud ti lidi nejsou alespoň 4 a mít tu pohotovost jednou měsíčně, což je podle toho, co si tu napsal, dost tak nereálné.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: MP 10. 08. 2015, 12:36:23
...  s definovanou dobou 42.5h tydne ...

?
(jen se ptám)

Jo, to jsem napsal nepresne. Takze presne je to tak, ze tam neni pracovni doba uvedena, takze by se melo kalkulovat s 40h pracovnim tydnem +2.5h prestavky na obed s tim, ze je domluva, ze tu budu od urcite hodiny do nejake rozumne hodiny a pripadne pozdni prichody/vcasne odchody dam vedet, pro pripad, ze bych byl potreba.

Co se tyce toho supportu viz vyse, tak zakaznici se obecne ke me nedostanou. Bud se mnou komunikuje IT na jejich strane a resi se to v ramci pracovni doby pripadne prescas, pokud se domluvi, nebo se mnou komunikuje vedeni+devel. Takze jde spis nez o support zakazniku o zajisteni provozu site/serveru v pripade vypadku z hlediska SW/HW a prave pro tyhle vypadky je nejvetsi pozadavek na dostupnost me osoby jako hlavniho admina.

Na ten rozhovor se sefama se pripravuji a snazim se mit ucelenou konstrukci argumentu a moznych protiargumentu.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: Makovec 10. 08. 2015, 12:44:29
...  s definovanou dobou 42.5h tydne ...

?
(jen se ptám)

.... tak zakaznici se obecne ke me nedostanou. Bud se mnou komunikuje IT na jejich strane

"IT na straně zákazníka" JE zákazník, takže dostanou. Je tím myšleno jestli když něco potřebují jdou rovnou za tebou a ty podle jejich pokynů/potřeb začneš něco dělat, a nebo jestli se s nimi spojíš (a nebo oni s tebou) až poté co to v první linii přijme někdo jiný než ty na vaší straně.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: Lemming 10. 08. 2015, 12:48:50
Jak už tu zaznělo, dělat 99.999% dostupnost v jednom člověku je nesmysl. To bys musel sedět neustále u počítače se spojením do firmy a ani to by nepomohlo když odejde nějaký HW. Když musíš pořád být přikurtovaný k telefonu a nevíš dne ani hodiny, tak si ani neodpočineš, že bys jel do zahraničí na dovolenou je skoro nemyslitelné, prostě nemáš svůj život a časem vyhoříš. Navíc, když tě třeba srazí auto, budeš ležet několik týdnů na JIPce a něco se po..., tak vám to několik týdnů nepoběží?

V zásadě jsou tři možnosti:

1) Management si uvědomí, že 99.999% je nesmysl (mají vůbec nějakou kalkulaci, kolik je stojí hodina výpadku eshopu?)

2) Zařídíte, že infrastrukturu budou znát a pohotovost držet i další lidé (třeba vývojáři - ale ti se tomu budou zuby nehty bránit)

3) Správa se outsourcuje jiné firmě, která se stará o víc podobných věcí a tedy má lidi na držení pohotovostí
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: Daemon 10. 08. 2015, 14:18:06
1] smlouva je standardni HPP dle zakoniku prace, s definovanou dobou 42.5h tydne

To tam vážně musíš sedět 9 hodin denně?
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: k 10. 08. 2015, 15:14:02
Na ten rozhovor se sefama se pripravuji a snazim se mit ucelenou konstrukci argumentu a moznych protiargumentu.

Pro zajištění pohotovosti 24/7/365 mimo pracovní dobu je reálně třeba pět lidí, jeden je rezerva pro nemoci a dovolené, střídají se po týdnech. Nákladově to pro firmu znamená 1/3 běžného platu zaměstnance a k tomu proplacení vlastní práce při pohotovosti.
Při jednání stačí položit výtisk Zákoníku práce na stůl, šéf už bude vědět ;)
Název: Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
Přispěvatel: k 10. 08. 2015, 15:24:33
Hlavni problem je v tom, ze ocekavaji, ze budu vicemene neustale pobliz telefonu.

Na telefon musíte reagovat jen během řádné pracovní doby a k tomu případné sjednané pracovní pohotovosti. Platí i v případě, že telefon je majetkem firmy.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: rooobertek 10. 08. 2015, 16:31:18
U nás nemáme žiadne 24h služby, len sme so šéfom ústne dohodnutí, že budem zdvíhať telefóny a prípadne riešiť problémy ak treba. Mimo pracovnú dobu sa to nestáva často a keď sa stane, šéf mi za to odpustí napríklad pol dňa alebo celý deň niekedy inokedy (len tak na dobré slovo).
Neviem si ale predstaviť, že by som mal byť k dispozícii 24/7/365, 8x do mesiaca riešiť poruchy v noci a ešte sedieť v kancli 8 a pol hodiny, to sa nedá. Možno tak za veľmi luxusné prachy, ale ani to sa nedá dlhodobo vydržať.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: j 10. 08. 2015, 16:46:30
Co se tyce toho supportu viz vyse, tak zakaznici se obecne ke me nedostanou. Bud se mnou komunikuje IT na jejich strane a resi se to v ramci pracovni doby pripadne prescas, pokud se domluvi, nebo se mnou komunikuje vedeni+devel. Takze jde spis nez o support zakazniku o zajisteni provozu site/serveru v pripade vypadku z hlediska SW/HW a prave pro tyhle vypadky je nejvetsi pozadavek na dostupnost me osoby jako hlavniho admina.

Nemuzes sam drzet support 24/7 ani ve dvou ani ve 4 lidech se to neda, co na tom nechapes? Pokud nekdo takovy support vyzaduje, tak si ho musi zacalovat. Pokud te to zajima, tak takova spodni hranice 24/7 (= NIC nedelas, jen ses pripraven zvednout telefon) je 50k/mes - fakturuje dodavatel zakaznikovi. Potrebuje na to samo prislusny mnoztvi lidi, takze to vychazi na jednoho tak 3-4 dny v mesici. Ono totiz kdyz ma nekdo hotline o vikendu, musi vetsinou sedet doma nazadeki, aby byl schopen neco delat. Samosebou ma k dizpozici sluzebni auto.

U nás nemáme žiadne 24h služby, len sme so šéfom ústne dohodnutí, že budem zdvíhať telefóny a prípadne riešiť problémy ak treba. Mimo pracovnú dobu sa to nestáva často a keď sa stane, šéf mi za to odpustí napríklad pol dňa alebo celý deň niekedy inokedy (len tak na dobré slovo).
Neviem si ale predstaviť, že by som mal byť k dispozícii 24/7/365, 8x do mesiaca riešiť poruchy v noci a ešte sedieť v kancli 8 a pol hodiny, to sa nedá. Možno tak za veľmi luxusné prachy, ale ani to sa nedá dlhodobo vydržať.

Neco jinyho je, ze kdyz ses v dosahu, tak to zvednes a neco stim udelas, a kdyz ne, tak se svet nezbori vs vyzadovani abys byl vzdy k dizpozici. I ten nejdrazsi support si veme 4 hodiny na ...!!! reakci !!!... tzn, 4 hodiny po tom, co se jim dovolas/domailujes/... zacnou neco delat. To vubec neznamena, ze to za tejden bude hotovy. To ti nikdo nikdy garantovat nebude.

A jiste, muzes si zacalovat sluzby (zakladni cena bude ve vysokych stovkach tisic mesicne), kde ti nekdo drzi pripravenej a nakonfigurovanej nahradni HW, takze v pripade ze ti neco pojde, proste priveze, zapoji ... a garantuje ti, ze tohle udela do X. Ovsem v pripade, ze ty splnis bambiliardu podminek - napr musis samo posilat jakoukoli zmenu nastaveni ... ve firme musi 24/7 nekdo byt atd atd.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: Sten 10. 08. 2015, 18:10:44
Dostupnost 99,999 % pomocí pohotovosti je naprostý nesmysl. To totiž znamená výpadek maximálně pět minut ročně. To nejde řešit pohotovostí, na to musí být pořád někdo na místě, musí mít připravený záložní (otestovaný!) hardware, a i tak je dost riskantní, jestli to zvládne, když je tam sám. Stačí, když bude delší dobu na záchodě…
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: F 10. 08. 2015, 18:42:07
Dostupnost 99,999 % pomocí pohotovosti je naprostý nesmysl. To totiž znamená výpadek maximálně pět minut ročně. To nejde řešit pohotovostí, na to musí být pořád někdo na místě, musí mít připravený záložní (otestovaný!) hardware, a i tak je dost riskantní, jestli to zvládne, když je tam sám. Stačí, když bude delší dobu na záchodě…

Ona je "dostupnost" a "dostupnost", pokud se mysli, ze ta sluzba (e-shop) opravdu pracuje tak mate pravdu.

Casto se to ovsem ojebava tak, ze se napise v 99,999 procent pripadu se incident ZACNE resit do 1 hodiny (= nic o vyreseni), obchodnik pak proda "SLA 99,999", ve skutecnosti to muze znamenat uptime treba jen 95 % a vse je podle te "SLA". Na pokryti tohodle opravdu staci 1 clovek, co preklikne hlaseni v ticketing systemu z open na in progress,
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: M. 10. 08. 2015, 18:50:04
To se nedá řešit ani s tím otestovaným záožním HW ve skříni na místě. V podstatě to je i na hraně clusterovým HA řešení. Pokud je to míněno vážně, tak to o nasazení fault tolerant systémů, ty jsou navíc komplet zdvojené už v HA režimu (pokud by jeden fault tolerant systém lehl, což by neměl, tak ať nouzově to v řádů desítek sekund přejde na druhý komplet).
Tomu musí odpovídat, síťová, napájecí část, fyzické zabezpečení, požární...
Jinak jsou ty procenta dlkouhodobě o náhodě, zda něco ne/lehne - můžu mít štestí a nemusím... Ale také záleží na tom, jak se ta dostupnost počítá a pak s tím jde dost kouzlit.
Takže pokud mám servrovnu plnou třeba ftServer železa od Stratusu, tak i na těch pár lidí bych mohl mít také peníze. :-)

Jestliže pracujete v jednosměnném provozu, tak ze zákona je délka pracovní doby nejvýše 40 hodin týdně (§ 79), vše ostatní je přesčas, tj. za příplatek a jen výjimečně (§ 93). Místo příplatku za přesčas (25% mzdy) můžete mít náhradní volno

Teď nás zrovna jebali nějací úřadové, co to kontrolují, že i když dělám přesčas a podobné a chci si vzít náhradní volno místo proplacení, tak se má i v tomto případě proplatit ten příslušný příplatek nad základní mzdu.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: j 10. 08. 2015, 19:05:48
Dostupnost 99,999 % pomocí pohotovosti je naprostý nesmysl. To totiž znamená výpadek maximálně pět minut ročně. To nejde řešit pohotovostí, na to musí být pořád někdo na místě, musí mít připravený záložní (otestovaný!) hardware, a i tak je dost riskantní, jestli to zvládne, když je tam sám. Stačí, když bude delší dobu na záchodě…

Zadny zalozni HW, na to musis mit distribuovanej system, kterej je na takovej provoz od zakladu navrzenej, a navic to neumej ani takovy borci jako trebas burzy. Dokonce to neumi ani rizeni letovyho provozu. Tam se proste vypadek resi prevedenim provozu na jiny pracoviste.

Potkal sem majitele firmy, kterej pri prvnich schuzkach neustale blabolil o tom, ze naprosto nutne potrebuje zajistit provoz 24/7. Kdyz sme po nem chteli vedet jak dlouhej vypadek mu zpusobi jaky ztraty, tak zacal znova, ze zadnej vypadek nepripada v uvahu ... tam sme mu dali nastrel "reseni" a pro firmu o 100 lidech to hodilo nejakych 100M. Bez SW a provoznich nakladu ... ten pouzivany pochopitelne takovyho provozu nebyl vubec schopen. Pak ho to preslo.

Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: romas 11. 08. 2015, 08:09:19
Spravuji taky pár věcí, které by měly běžet 24x7 a nejsou to úplně malé systémy (menší ISP síť, středně velká podniková síť vč. 24x7 provozů a větší části řešení v HA). Jsme na to sice asi 4 ale žádné pohotovosti nedržíme a některé z těch věcí by pravděpodobně nikdo jiný dohromady nedal (nebo by to trvalo dlouho, nebylo by to udělané správně...).
Po pravdě na to ani pohotovosti držet nechceme - dlouhodobě mimo signál nebývám (když ano tak na známých místech a když ten průšvih bude opravdu veliký, tak si tam pro mě prostě dojedou), párkrát do roka nějakou tu poruchu rád vyřeším (klidně i o půlnoci, do háje posílám jen dispečery, kteří volají ve 4 ráno kvůli něčemu co nefunguje od večera, to jim nevadilo ale teď by s tím potřebovali hnout...). Z hlediska platu jsem ochoten toto pro firmu kdykoliv udělat, práce zaplacené dostanu a má to i své další výhody:
- nemusím třeba týden v měsíci nosit telefon 24 hodin na krku, můžu si dát pivko kdy se mi zachce (takhle bych během týdenní pohotovosti nesměl ani kapku...)
- nemusím nikde být do hodiny, vlastně tam nemusím být vůbec (ale když už mě seženou, já sedím doma u televize tak je zase odmítnout taky nemůžu...), můžu kdykoliv kdekoliv odjet, i mimo signál... (to ale kolegové většinou ví. Ne že bych jim to musel hlásit ale jsou to kamarádi takže spolu mluvíme, víme co kdo...)
-když už tam mimo pracovní dobu dojedu, něco opravím, vyřeším... tak mi lidi poděkují, vedení je rádo a jak jednotlivec tak celé oddělení tím získává lepší pozici (ti lidé jsou loajální, udělají pro firmu něco navíc...). S troškou nadsázky tam jsem vlastně "za hrdinu" (což je pořád lepší než být za pitomce, který dorazil o hodinu později než měl).

Jak už jsem ale říkal - všechna řešení stavíme s ohledem na spolehlivost, vše co je jen trošku možné se snažíme mít v HA což třeba znamená:
- servery jsou téměř výhradně nad vmware clusterem, data na diskovém poli se dvěma řadiči... na téhle technologii jsme ještě neměli výpadek nikdy (neříkám, že se nemůže stát)
- síťové prvky jsou taky redundantní (např. dva switche ve STACKu, servery jsou "nic teamingem" zapojeny do obou...), v místě kde jsou kritická pracoviště jsou koncové switche taky dva (samozřejmě zapojené do dvou různých páteřních)
- provozně kritické pracovní stanice jsou taky více-méně zdvojené, zapojené do různch switchů (takže při poruše koncového switche jim fungují 3 počítače z 6ti což je stav, se kterým jsou schopni do dalšího dne přežít)
- samozřejmosté je zdvojené napájení (dvě UPS v RACKu, na každé je polovina switchů), stejně je zdvojené napájení pro kritická PCčka (např. 3 a 3 na různých UPS)
- záloha energie dieselagregátem je pak již spíše třešnička na dortu

Tzn. můj názor z pohledu menší až střední firmy je: raději za peníze firmy postavte co nejspolehlivější řešení čímž jednoznačně snížíte počet kritických poruch a tím i tlak na váš servis. Vyberte si v práci šikovného kolegu (jestli máte vlastní vývoj... tak nevěřím, že tam někoho s určitým zájmem o infrastrukturu nenajdete), občas s ním udělejte nějakou seanci a seznamte ho s prostředím, novýma věcma... a tohohle kolegu informujte, kd\ž budete plánovat nějakou větší nedostupnost (výlet na vodu kde skoro nikde není signál...), on vás pak při nějakém průšvihu trošku zastane a zmírní napětí ve firmě (ze situace "nemůžeme Frantu sehnat" na "aspoň nějak se to řeší a Franta by se snad měl během pár hodin ozvat na telefonu". Pokud možno nevymýšlejte žádné krávoviny ale snažte se věci dělat standardně, dokumentovat je... Pokud máte nějaký systém ve stavu, že se někde uvnitř občas něco stane, je třeba tam vléz a spravit to několika krutými SHELLovými příkazy a ono to zas dlouho poběží tak jednoznačně něco děláte špatně, je potřeba do toho investovat (i peníze firmy), předělat to...
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: k 11. 08. 2015, 08:28:25
U nás nemáme žiadne 24h služby, len sme so šéfom ústne dohodnutí, že budem zdvíhať telefóny a prípadne riešiť problémy ak treba.

Být na příjmu na telefonu a zdvíhání telefonů je pohotovost, tedy máš pohotovost non-stop a ještě k tomu blbě placenou.

Po pravdě na to ani pohotovosti držet nechceme - dlouhodobě mimo signál nebývám (když ano tak na známých místech a když ten průšvih bude opravdu veliký, tak si tam pro mě prostě dojedou), párkrát do roka nějakou tu poruchu rád vyřeším (klidně i o půlnoci, do háje posílám jen dispečery, kteří volají ve 4 ráno kvůli něčemu co nefunguje od večera, to jim nevadilo ale teď by s tím potřebovali hnout...). Z hlediska platu jsem ochoten toto pro firmu kdykoliv udělat, práce zaplacené dostanu

Tohle je také pohotovost furt a také blbě placená.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: MP 11. 08. 2015, 09:35:02
U nás nemáme žiadne 24h služby, len sme so šéfom ústne dohodnutí, že budem zdvíhať telefóny a prípadne riešiť problémy ak treba.

Být na příjmu na telefonu a zdvíhání telefonů je pohotovost, tedy máš pohotovost non-stop a ještě k tomu blbě placenou.

Po pravdě na to ani pohotovosti držet nechceme - dlouhodobě mimo signál nebývám (když ano tak na známých místech a když ten průšvih bude opravdu veliký, tak si tam pro mě prostě dojedou), párkrát do roka nějakou tu poruchu rád vyřeším (klidně i o půlnoci, do háje posílám jen dispečery, kteří volají ve 4 ráno kvůli něčemu co nefunguje od večera, to jim nevadilo ale teď by s tím potřebovali hnout...). Z hlediska platu jsem ochoten toto pro firmu kdykoliv udělat, práce zaplacené dostanu

Tohle je také pohotovost furt a také blbě placená.

Je nekde uvedeno, ze byti na telefonu, (resp., ze povinnost reagovat na telefon je pouze v pracovni dobe) rovna se pohotovost? Vim, ze zakony se daji ohnout docela dost, ale nejaky zdroj by se mi hodil.
Název: Re:Admin a obecne pohotovost mimo pracovni dobu
Přispěvatel: JardaH 11. 08. 2015, 09:41:09
1. SLA 99.999 % je výpadek 5.25 minut ročně. Pohyboval jsem se v enterprise prostředí s HA clustery, kde zákazníci platili za servis milióny, ale takovéhle SLA jsem nikde neměli :)

2. Pohotovosti jsme drželi, v době krize jsme měli tuším 1/4 hodinové mzdy za držení pohotovosti s tím, že přes svátky a víkendy to bylo i trochu víc a pak při řešení problému 1.5 násobek hodinové mzdy. Nástup na řešení problému byl podchycený ve smlouvě se zákazníkem, u CRITICALů to bylo do 30 minut. Já jsem byl v UNIX teamu, takže jsem klidně šel o pohotovosti do kina nebo na rande, ale Windousáci vstávali klidně 3-4x za noc. Pohotovosti se střídaly, takže jsem jí měl týden, jednou za měsíc.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: hawran diskuse 11. 08. 2015, 09:44:31
...
Je nekde uvedeno, ze byti na telefonu, (resp., ze povinnost reagovat na telefon je pouze v pracovni dobe) rovna se pohotovost? Vim, ze zakony se daji ohnout docela dost, ale nejaky zdroj by se mi hodil.

Tak (normální) pracovní dobu máš snad danou, ne?
Cokoli mimo to už je něco jiného a měli byste se na tom domluvit.
http://zakony.centrum.cz/clanky/pracovni-doba-dle-zakoniku-prace (http://zakony.centrum.cz/clanky/pracovni-doba-dle-zakoniku-prace)
http://business.center.cz/business/pravo/zakony/zakprace/cast2h3.aspx (http://business.center.cz/business/pravo/zakony/zakprace/cast2h3.aspx)
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: k 11. 08. 2015, 10:14:53
Je nekde uvedeno, ze byti na telefonu, (resp., ze povinnost reagovat na telefon je pouze v pracovni dobe) rovna se pohotovost? Vim, ze zakony se daji ohnout docela dost, ale nejaky zdroj by se mi hodil.

Povinnost reagovat na telefon mimo pracovní dobu není uvedena nikde a proto zaměstnanec takovou povinnost nemá.
Taková pracovní povinnost se dá stanovit dodatkem k pracovní smlouvě, jenže pak se na ni vztahují zde již uvedené pasáže ZP o pracovní době a pracovní pohotovosti.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: M. 11. 08. 2015, 10:15:39
Je nekde uvedeno, ze byti na telefonu, (resp., ze povinnost reagovat na telefon je pouze v pracovni dobe) rovna se pohotovost? Vim, ze zakony se daji ohnout docela dost, ale nejaky zdroj by se mi hodil.

Je to zákoník práce, co tě zajímá. Respektive je to deifnováno obráceně. Jsi povinnen se zaměstnavatelem komunikovat ve své řádné pracovn9 době a pak v době sjednané pracovní pohotovosti. Pokud směnu/pohotovost nemám, tak je tvoje věc, co si děláš. Zákoník práce ti nestanovuje povinnost reagovat na telefon zaměstnavatele v době odpočinku (pokud neběží zjednaná pracovnípohotovost za příslušných 10%).

1. SLA 99.999 % je výpadek 5.25 minut ročně. Pohyboval jsem se v enterprise prostředí s HA clustery, kde zákazníci platili za servis milióny, ale takovéhle SLA jsem nikde neměli :)

Možná proto, že pro HA clustery je to nedosažitelné a v oblasti přání, pokud mám štestí. Na takové čísla potřebuji už FT systémy (fault tolerant). A i ten Stratus u "low cost" řady ftServer dosahuje 99,9995 % s tím, že se do toho nepočítají plánované odstávky systémů. A pokud vezmu, tak placený support od nich má také reakční dobu nekonečných 15 minut... Co obnášejí jejich continuos systémy s 99,9999 % už nechci raději ani tušit. :-)
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: lobo 11. 08. 2015, 10:34:30
velmi zalezi od zamestnavatela..

poznam pripad ked ten co riesi pripad pocas pohotovosti dostane CELU sumu co sa vyfakturuje klientovi za ten zasah ak bol problem na strane klienta (cize nie nejaky 1.5 nasobok hodinovej mzdy, ale v pohode 400-1000 eur za zasah)
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: lku 11. 08. 2015, 11:03:33
velmi zalezi od zamestnavatela..

Ne tak docela, jistě může vyplatit 1000 € za zásah, ale to ho nezbavuje povinnosti platit 10 % řádné mzdy za pohotovost dle ZP a dodržovat penzum pracovní doby :)
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: lobo 11. 08. 2015, 11:47:29
velmi zalezi od zamestnavatela..

Ne tak docela, jistě může vyplatit 1000 € za zásah, ale to ho nezbavuje povinnosti platit 10 % řádné mzdy za pohotovost dle ZP a dodržovat penzum pracovní doby :)
tych 10% samozrejme plati, ale navyse zaplati este za zasah ferovu sumu
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: kojot4 11. 08. 2015, 13:24:56
Řešil jsem to samé, řešením je začít hodně dupat - tj. pohotovost max. týden v měsíci, stanovit si dojezd, stanovit si prachy (zákoník práce uvádí za pohotovost minimum). Pokud s tím má zaměstnavatel problém, a když dupeš, tak to ignoruje nebo je na tebe agresivní, sbalit se a jít. Já to vyřešil tak, že už toho prostě bylo moc (držel jsem to takhle rok), tak jsem se na to ze dne na den vysral, zaměstnavatel zuřil, chtěl dělat problémy, ale nakonec přistoupil na dohodu během 2 týdnů, nyní si užívám prázdniny 8)

Když nyní jdu do firem na pohovor, tak neproplácení pohotovostí, přesčasů atd... je pro mě velká červená, říkám to na rovinu. Začal jsem s tím, že přijdu za zaměstnavatelem s tím, že chodím běhat, chodím plavat a prostě nemůžu být na telefonu. Rozumný zaměstnavatel rád slyší to, že jsi normální, máš nějaké sportovní a sociální zálibi. Když to zaměstnavatel nebere, tak alespoň v Praze je z čeho vybírat. Jsou místa, kde pohotovosti nejsou vůbec (rozvoj infrastruktury), chce to jen hledat.

A víš co je největší sranda, že zaměstnavatel, který mi nechtěl platit pohotovosti, tak když jsem odešel, tak dneska mám pracovní nabídky o 15.000 Kč brutto víc. Schopných zaměstnanců je nedostatek.
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: atarist 11. 08. 2015, 15:17:59
A víš co je největší sranda, že zaměstnavatel, který mi nechtěl platit pohotovosti, tak když jsem odešel, tak dneska mám pracovní nabídky o 15.000 Kč brutto víc. Schopných zaměstnanců je nedostatek.

jen tak pro zajimavost zkus po case zjistit, co a za kolik dela tvuj nastupce v te stare firme. Ono nekdy je skutecne nejlepsi prasknout dverma a muze to byt i win-win situace :)
Název: Re:Pohotovost mimo pracovní dobu
Přispěvatel: Tomáš Marný 11. 08. 2015, 17:18:23
velmi zalezi od zamestnavatela..

Ne tak docela, jistě může vyplatit 1000 € za zásah, ale to ho nezbavuje povinnosti platit 10 % řádné mzdy za pohotovost dle ZP a dodržovat penzum pracovní doby :)
tych 10% samozrejme plati, ale navyse zaplati este za zasah ferovu sumu

To samozřejmě musí i podle zákona. Těch 10% je jen za to, že jste dostupný na telefonu a ve stavu schopném vykonávat práci. Jakmile se ten telefon ozve, vy ho zvednete a na základě toho začnete pracovat, tak místo těch 10% máte od toho okamžiku až do skončení práce normálně 100% + příplatky dle zákona. Takže:

Dejme tomu, že mám klasických 40 hod. týdně (9.00 – 17.30) + jednou měsíčně navíc jeden týden pohotovost. To znamená, že za ten týden dostanu mzdu + za všechny zbylé hodiny mimo pracovní dobu náhradu 10% mé průměrné mzdy, tj. 5x16 hod. + 2x24 hod = 128 hod.x 10% hodinové mzdy. Ozve-li se mi v pátek v 18.00 telefon a já musím začít pracovat, což mi potrvá do 21.00, tak po ty 3 hodiny mám místo těch 10% normální hodinovou mzdu + příplatek za přesčas 25% (lze dohodnout i jinak), takže 3 hod. x 125% mé průměrné hodinové mzdy.
Ozve-li se mi ten telefon v pátek ve 22.00 a já musím do 2.00 v sobotu pracovat, tak mám za 2 hodiny 135% (noc + přesčas) + za další 2 hodiny 145% mzdy (noc + přesčas + sobota).
Samozřejmě, že i v tomto případě ale musí být dodržena minimální délka odpočinku mezi dvěma směnami, jež činí 11, resp. 8 hodin (v druhém případě musí být následující odpočinek náležitě prodloužen, oč byl ten předešlý zkrácen).