Ahoj, na doporučení účetní vedu sám sebe jako identifikovanou osobu pro zahraniční obchodní styk v případě prodeje služeb do zemí EU, pro tuzemské klienty pak jako plátce DPH nevystupuji, finanční úřad doposud žádné námitky neměl - možná je to tím že mám dva tři klienty z ČR za rok, ale spíš je to prostě v pořádku. Identifikovanou osobou jsem se stal za účelem obchodního styku se zahraničními klienty, ne tuzemskými. Osobně jsem freelancer.com opustil protože je tam opravdu přetlak a nemám zájem ani čas soutěžit o mnoho zakázek, když z nich často ani moc nekápne nebo jsou přiklepnuty jinam - 5 hvězdiček rating nestačí a ano, nejsem z dalekého východu abych srážel cenu.
Záleží na službách které poskytuješ, ale například peopleperhour nebo Fiverr (s level 2 seller) dokáží měsíčně pár stovek $ udělat bez problému - smz to asi nejde považovat za hlavní příjem, ale nemusí pršet, stačí když kape. Odesk je taky poměrně šikovná věc. Ano, například Fiverr si bere celých 20% ze zakázky, ale to už je o tom nastavit si cenovou politiku tak, aby to bylo udržitelné - a popravdě, rád zaplatím 20% ze zakázky, protože ty peníze na zemi nenajdu, do propagace nemusím vrážet ani cent/minutu a přece - zakázky chodí téměř každý den. Je třeba vydržet počáteční čas než získáš rating, pak se otevírají možnosti uzavírat custom deals do $10 000 a extras do $4 500, což je IMHO dostačující limit.
Závěrem bych chtěl říct, že ač se může Fiverr zdát jako omezující a jejich provize obrovská, otevírá to dveře k dlouhodobým kontraktům.
Místo offshore společnosti někde v Karibiku kde musíš držet spoustu peněz jen aby ti ten účet nezrušili existují také společnosti, které fungují jako clearing house - platby se provádějí přes ně a oni tě pak vyplácejí, zároveň většinou poskytují i řešení pro komunikaci a účetnictví v rámci EU - když se začal implementoval MOSS a nová VAT politika, zrodilo se X startupů řešících tenhle problém.
Identifikovanou osobou se musíš stát, protože pokud je k VAT registrovaný tvůj klient v EU, musíš mít EU VAT ID, aby si mohl ten obchod reportovat stejně jako je to povinen udělat on, jinak se taky může stát že ti zavolají z FU a budou se ptát, proč si neoznámil zahraniční obchodní styk v rámci EU, je tam oznamovací povinnost. Rozumná účetní ti vygeneruje datovou větu, tu odešleš následující měsíc po uzavření obchodu a máš po starostech.
Obecně bych doporučil se raději zeptat profesionální účetní co má zkušenost se zahraničním obchodem, protože jen oni vědí o všech změnách, přecijen root není daňová poradna.
Ahoj!