Dobíjení 12V záložní baterie

Kit

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #15 kdy: 14. 06. 2015, 21:52:59 »
Používám nabíječku postavenou z PB137, která je trvale připojená k síti a udržuje na baterce stálé napětí 13,7V.

Jaké máš napětí na vstupu? Jak moc to hřeje?

Na vstupu mám 16V DC z notebookového zdroje, ale snese to až 40V DC. Je to lineární obvod a podle rozdílu napětí také hřeje. Chladič je nutný, jinak si sám omezí výstupní proud tak, aby se neupekl.


JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #16 kdy: 14. 06. 2015, 22:03:24 »
Kdyz dam hruby odhad, zarizeni ma 13V, 300mA, zdroj 16V. Chtelo by to tedy zaradit odpor 10ohmu. V pripade vybiti baterky techto 10ohmu omezi proud tak, ze to nepretizi zdroj. A zarovka 15W z blinkru ma cca 11ohmu a dostatecnou wataz a nizkou cenu.

Jenže ta žárovka nezabrání přebití akumulátoru. PB137 si to však dokáže ohlídat, protože je speciálně pro tento účel zkonstruován.

Zalezi na pouzitem akumulatoru. Treba akumulator do motorky se sezene skoro i v trafice a nejake obvody okolo neni moc treba resit. Viz https://en.wikipedia.org/wiki/Trickle_charging . A na danou aplikaci by stacil i ojety akumulator, co se vali kamosovi v garazi, protoze startovat motorku se na to asi nikdo nechysta.

@mhepp: Zarovka z blinkru ma 11 ohm pri jakem proudu? Odpor zarovky silne nelinearne zavisi na protekajicim proudu. Jestli zarovka z blikru vyhovi nezjistis vypoctem, ale nejlepe pokusem, kdy si to zmeris ampermetrem s malym ubytkem napeti, coz by mel splnovat temer kazdy moderni elektronicky ampermetr. Mozna zjistis, ze zarovka z blinkru je moc silna a ze budes muset sahnout po mensi, treba z pozicnich svetel nebo stropni lampicky, eventuelne dat treba dve zarovky v serii. Reseni je za par supu a s ohledem na to, ze ta zarovka bude silne podzhavena, bude temer vecna.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #17 kdy: 14. 06. 2015, 22:23:46 »
Akorat mi neni jasne, jak pan hodla stabilizatorem napeti stabilizovat proud. Akumulatory se totiz nabijeji proudem a ne napetim a proud je to, co je treba omezovat. A ma-li se jednat o udrzovaci proud tak dokonce i dosti znacne, pokud pan nechce, aby zivotnost akumulatoru poklesla na nejakou nesmyslnou hodnotu.

To je práce pro PB137. Je to stabilizátor napětí a proudu speciálně zkonstruovaný pro nabíjení olověných akumulátorů. Za 28 Kč nemusím vymýšlet bejkárny se žárovkou, která by mi ten akumulátor stejně neochránila.

Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute? PB137 neudela vic, nez vhodne vybrana zarovka. Takze jedine kriterium je asi to, co je levnejsi, coz jestli mas moznost koupit PB137 za 28 Kc, je uplne jedno, i kdyby zarovka byla drazsi, protoze za rozdil nekoupis ani pivo. A s tou zarovkou aspon zdalky vidim, jestli probiha dobijeni, coz u PB137 budes resit zvlast.

Kit

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #18 kdy: 14. 06. 2015, 23:01:06 »
Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute? PB137 neudela vic, nez vhodne vybrana zarovka. Takze jedine kriterium je asi to, co je levnejsi, coz jestli mas moznost koupit PB137 za 28 Kc, je uplne jedno, i kdyby zarovka byla drazsi, protoze za rozdil nekoupis ani pivo. A s tou zarovkou aspon zdalky vidim, jestli probiha dobijeni, coz u PB137 budes resit zvlast.

BTW: Za 28 Kč je PB137 v maloobchodě, ale mám je za 10 Kč.

Nepotřebuji vidět, zda probíhá dobíjení, ale potřebuji vědět, že ten akumulátor ani po 2 měsících na nabíječce nepřebiji. Gelové akumulátory totiž přebíjení nesnáší a u zaplavených bys musel soustavně dolévat vodu.

V autě je regulátor, který zajistí, aby se baterka nepřebila. Proto se místo dynama používá alternátor - snáze se ovládá a tak nepřebíjí.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #19 kdy: 14. 06. 2015, 23:41:12 »
@Kit: Ale prdlajs. Alternator se pouziva hlavne proto, ze v nem neni komutator a take proto, ze ze stejneho objemu a vahy vyrazim vetsi proud.


mhepp

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #20 kdy: 15. 06. 2015, 00:03:07 »
Toho jsem si vědom. Nejsem žádný specialista, odborník už vůbec ne. Ale vím, jak se chová vlákno žárovky alespoň v hrubých rysech. Na žárovce je napsáno 15W, samozřejmě, že to je nějaká střední hodnota a nejspíš při nažhaveném vlákně. Nastřelil jsem to spíš jako orientační výpočet, že by to mohlo fungovat. Sám jsem realizoval pár obvodů, kde žárovka figurovala. U mne spíš primárně jako ten proudový omezovač. Když ale nad tím přemýšlím, tak vlastně jako ten stabilizátor.

Jinak, plně souhlasím s Tebou. Ale uvědom si, že v době kdy téměř každý spotřebič má v sobě alespoň jeden procesor výkonnější jak 15 let staré PC, je řešení pomocí takové obsolet technologie (jako je žárovka) naprosto nemyslitelné. Ale proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě...

@mhepp: Zarovka z blinkru ma 11 ohm pri jakem proudu? Odpor zarovky silne nelinearne zavisi na protekajicim proudu. Jestli zarovka z blikru vyhovi nezjistis vypoctem, ale nejlepe pokusem, kdy si to zmeris ampermetrem s malym ubytkem napeti, coz by mel splnovat temer kazdy moderni elektronicky ampermetr. Mozna zjistis, ze zarovka z blinkru je moc silna a ze budes muset sahnout po mensi, treba z pozicnich svetel nebo stropni lampicky, eventuelne dat treba dve zarovky v serii. Reseni je za par supu a s ohledem na to, ze ta zarovka bude silne podzhavena, bude temer vecna.

mhepp

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #21 kdy: 15. 06. 2015, 00:13:32 »
Hmmm... 7 let jsem nemusel dolévat vodu do svého nejobyčejnějšího akumulátoru v autě. To mám alternátor, který vyrobí až 90A a při běžné jízdě je spotřeba auta cca 25A. Pokud se klasický akumulátor dobíjí na 13.7V, tak se sice nenabije na plnou kapacitu, ale zároveň nedochází ke zplyňování elektrolytu. Plné nabitý je na 14V, ale to bych musel dolévat tu vodu, protože by masivně zplyňoval.

Navíc v uvažovaném obvodě máš paralelně k baterce připojený ten spotřebič, takže přebíjení je to poslední, co bych řešil.

Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute? PB137 neudela vic, nez vhodne vybrana zarovka. Takze jedine kriterium je asi to, co je levnejsi, coz jestli mas moznost koupit PB137 za 28 Kc, je uplne jedno, i kdyby zarovka byla drazsi, protoze za rozdil nekoupis ani pivo. A s tou zarovkou aspon zdalky vidim, jestli probiha dobijeni, coz u PB137 budes resit zvlast.

BTW: Za 28 Kč je PB137 v maloobchodě, ale mám je za 10 Kč.

Nepotřebuji vidět, zda probíhá dobíjení, ale potřebuji vědět, že ten akumulátor ani po 2 měsících na nabíječce nepřebiji. Gelové akumulátory totiž přebíjení nesnáší a u zaplavených bys musel soustavně dolévat vodu.

V autě je regulátor, který zajistí, aby se baterka nepřebila. Proto se místo dynama používá alternátor - snáze se ovládá a tak nepřebíjí.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #22 kdy: 15. 06. 2015, 00:48:36 »
Jinak, plně souhlasím s Tebou. Ale uvědom si, že v době kdy téměř každý spotřebič má v sobě alespoň jeden procesor výkonnější jak 15 let staré PC, je řešení pomocí takové obsolet technologie (jako je žárovka) naprosto nemyslitelné. Ale proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě...

Proc, proboha? Kdyz to chodilo pred sto lety, bude to chodit i dnes. A kdyz neco delam pro sebe, nebudu si komplikovat zivot a zvolim reseni, kde se nejmin predru. Treba pro koupi integrace budu muset nekam do kramu s elektronikou, zarovku sezeny na pumpe, az pojedu pro benzin.

Jinak to, ze dnes je mikroprocesor uz i v kartacku na zuby take souvisi s degeneraci znalosti. Oni totiz konstrukteri kolikat nic jineho neumi a tak mikroprocesory cpou i tam, kde kdysi byly tri tranzistory, ale funkcne jejich reseni nenabizi nic zajimaveho navic, pokud nekdo nepovazuje za zajimavou moznost mit fen na vlasy pripojeny na wifi a splachovadlo od zachoda generujici mesicni a rocni statistiky. Kolegove techto borcu z jinych, nepribuznych oboru pak treba vyprojektuji drzak k vane, kde jedna ze tri montaznich der na kazdem uchytu je pod spojovaci stangli, aby meli jistotu, ze se tam pri montazi clovek nedostane sroubovakem. A nekdo jiste uz premysli, jak do toho drzaku zabudovat mikroprocesor a tenziometr, aby mohli signalizovat pretizeni konstrukce.

Jenda

Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #23 kdy: 15. 06. 2015, 02:36:50 »
Hm. Já tohle řeším tak, že před baterku dám LM317 a nastavím napětí na 14 V (nebo jinak pokud je v datasheetu k akumulátoru doporučená hodnota) a před něj žárovku nebo odpor pro omezení nabíjecího proudu. Jardovo řešení mi přijde pěkná prasárna, která akumulátor furt přebíjí, nebo naopak nedobíjí dostatečně pokud žárovka pustí menší proud než kolik odebírá zátěž.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #24 kdy: 15. 06. 2015, 07:16:44 »
@Jenda: To zalezi na tom, jak blbe to udelas. A take ani nevime, jak velky odber ma to zarizeni. Kdo rika, ze zatez musi byt napajena z akumulatoru i v dobe, kdy jde elektrika? Jednu starou diodu snad nekde vystrachas.

Kolemjdoucí

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #25 kdy: 15. 06. 2015, 08:40:54 »
@Jenda: To zalezi na tom, jak blbe to udelas. A take ani nevime, jak velky odber ma to zarizeni. Kdo rika, ze zatez musi byt napajena z akumulatoru i v dobe, kdy jde elektrika? Jednu starou diodu snad nekde vystrachas.

Nabíječka se žárovkou se skutečně používala a to jako udržovací pro akumulátor 44 Ah, lidová moudrost vysledovala, že signální žárovka má proud tak malý, že stačí chodit do garáže kontrolovat napětí jenom jednou denně. Doporučovat nabíjení žárovkou na menší akumulátory je hazard.
S PB137 a LM317 návštěva garáže odpadá, vypne se to samo.

Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute?

V autě se akumulátor nabíjí na požadované napětí, přesně jako PB137 a LM317, dokonce je tam sofistikovaná elektronika na regulaci proudu do buzení v rotoru alternátoru. Opravdu si nemysli, že v autě jde 90 A do akumulátoru furt.

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #26 kdy: 15. 06. 2015, 09:30:27 »
Neochranila proti cemu, proboha? Jestli je neco staveneho na trvale nabijeni, tak olovene akumulatory. Co myslis, ze se s nimi deja v aute?

V autě se akumulátor nabíjí na požadované napětí, přesně jako PB137 a LM317, dokonce je tam sofistikovaná elektronika na regulaci proudu do buzení v rotoru alternátoru. Opravdu si nemysli, že v autě jde 90 A do akumulátoru furt.

No, on regulator nabijeni byl snad uz i v autech s dynamem. A ted na alternatorech neni jen proto, aby se neprebijela baterka 90 A, coz je zcela nesmyslny nabijeci proud v pripade akumulatoru do auta, ale take proto, ze alternator do auta pri maximalnim vybuzeni da takovy proud, ze by mohl i vyhoret.

Kit

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #27 kdy: 15. 06. 2015, 10:27:33 »
No, on regulator nabijeni byl snad uz i v autech s dynamem. A ted na alternatorech neni jen proto, aby se neprebijela baterka 90 A, coz je zcela nesmyslny nabijeci proud v pripade akumulatoru do auta, ale take proto, ze alternator do auta pri maximalnim vybuzeni da takovy proud, ze by mohl i vyhoret.

Regulátor v autě reguluje budicí proud do kotvy alternátoru, protože regulovat výstupních 90A ze statoru by bylo šílenství.

Regulátor pro dynamo je konstrukčně o něco složitější a to byl další důvod, proč se přešlo na alternátory.

Kit

Re:Dobíjení 12V záložní baterie
« Odpověď #28 kdy: 15. 06. 2015, 10:43:46 »
@Jenda: To zalezi na tom, jak blbe to udelas. A take ani nevime, jak velky odber ma to zarizeni. Kdo rika, ze zatez musi byt napajena z akumulatoru i v dobe, kdy jde elektrika? Jednu starou diodu snad nekde vystrachas.

Do takových obvodů dávám zásadně Schottkyho diody. Ve starých zásobách jich moc nebývá.

j

Re:12V zalozni napajeni
« Odpověď #29 kdy: 15. 06. 2015, 11:16:47 »
Dioda je asi na nic, tyhle zdroje jsou typicky stejnosmerne. Otazka je, jak se jim bude libit zatizeni akumulatorem, ktery ma o par voltu nizsi napeti a v pripade, ze je vybity take o hodne voltu mensi napeti a velky odber. Takze by mozna stalo za to mezi zaradit vhodne vybranou zarovku jako stabilizator proudu, mozna z blinkru od auta.

Žárovku jako stabilizátor? WTF?

Pokud potřebuji stabilní napětí, použiji měnič s MP1584 nebo LM2596 a mám to téměř beze ztrát i když jdu dolů na 5V. Za dvacku je to možná levnější než ta žárovka...

Ty vubec netusis jakej je rozdil mezi napeti a proudem, ze? Zarovka se zcela bezne  pouziva.

Jinak man silne podezreni, ze pan nema tuseni, o cem je rec a nema ani paru o tom, jak funguje stabilizace proudu zastaralou zarovkou. Pan totiz asi nikdy nevidel A/V charakteristiku zarovky, takze se neni co divit.

Pan bude asik inzenyr ...

Jenže ta žárovka nezabrání přebití akumulátoru. PB137 si to však dokáže ohlídat, protože je speciálně pro tento účel zkonstruován.

Nj, to je skorem zazrak ze se takhle nabijej akumulatory uz nejakych 100let ... a nijak zvlast jim to neva... protoze kdybys mel paru o cem zvanis, tak bys taky vedel, ze nabitej akumulator bude mit naprosto mizivej odber, a tudiz to co do nej potece mu naopak dela dobre, rika se tomu taky udrzovaci proud.

V autě je regulátor, který zajistí, aby se baterka nepřebila. Proto se místo dynama používá alternátor - snáze se ovládá a tak nepřebíjí.

lol ... pan je zjevne odpornik i na auta ... ono totiz stejnosmerne se regulovat neda ...