Praktická matematika

Aoidhghean

Re:Praktická matematika
« Odpověď #75 kdy: 22. 09. 2017, 13:05:08 »
Její práci nezlepší, když tomu bude říkat grupa, ale pracuje s grupou. A to je ta pointa - Pepa lepič může používat třeba katamorfismy, aniž by o tom věděl.
Dobře, budiž.
Myslím, že diskuse trochu ujela a je už o ničem. Nicméně někdy je dobré vědět, co se děje na pozadí, představ si nějaký Extravurstprolog s predikáty vyšších řádů. Co můžeš očekávat, bude výpočet ekvivalentní prvořádovému Prologu nebo ne?


Re:Praktická matematika
« Odpověď #76 kdy: 22. 09. 2017, 13:39:05 »
Myslím, že diskuse trochu ujela a je už o ničem. Nicméně někdy je dobré vědět, co se děje na pozadí,
Já to vidím tak, že jsme právě teď dojeli k tomu nejpodstatnějšímu: že totiž abstrakce není znalost o tom, jaké věci jsou "doopravdy". Není to žádná ontologie. Neznat nějakou abstrakci neznamená, že nerozumím světu. Spíš je to o pohledu na svět - když vidím součty v Excelu, můžu za tím vidět grupy. Zásadní otázka ale je, jestli mi tenhle pohled něco konkrétního přináší.

...a v tomhle já celkem souhlasím, že abstraktnější pohled ukazuje svět zase o něco zajímavější, se zase o něco jiným rozměrem. Ok, super! Ale Běžný Franta Programátor se toho nenažere ;)

Sorry, ale když řekneš "oni to používají, jenom o tom neví", tak já (a může to být můj problém) to prostě čtu jako "oni ti prosťáčci ani neví, s čím pracují". Ale tak to prostě NENÍ. Oni můžou vědět velmi dobře, s čím pracují - a ten tvůj pohled na věc k tomu prostě nepotřebují, mají svůj pohled na věc, kterej je (pro daný účel) úplně ok.

představ si nějaký Extravurstprolog s predikáty vyšších řádů. Co můžeš očekávat, bude výpočet ekvivalentní prvořádovému Prologu nebo ne?
Máš pocit, že právě tohle je problém, který by Běžný Franta Programátor denodenně řešil?! V praxi by řešil tak maximálně to, jestli Extravurstprolog používá dostatečný množství lidí, aby to bylo jakžtakž odladěný, stabilní a našel dost odpovědí na SO ;)

Milfaus

Re:Praktická matematika
« Odpověď #77 kdy: 22. 09. 2017, 14:07:56 »
Tohle vlákno se jmenuje PRAKTICKÁ matematika.

Praktická matematika jsou právě matice a jiné výpočty, které nejsou složité na pochopení pozadí.
Matematika, která je obecně užitečná a široce použitelná.
Matice dokáže používat i osel, stačí se je naučit a mít pro ně vhodné použití.

Fouriérovu transformaci nechť píší ti, které NIKDY nepouštíme ze sklepa a NIKDY2 je neukazujeme zákazníkům jinak než v kleci/akváriu nebo na fotografii.

Jinak si dovedu představit rozžhavenou skleněnou tyč a řiť toho, kdo naprogramuje nějakou matematickou libůstku tak, že by to klidně mohlo být naprogramované v Malbolge.

Aoidhghean

Re:Praktická matematika
« Odpověď #78 kdy: 22. 09. 2017, 14:51:25 »
Myslím, že diskuse trochu ujela a je už o ničem. Nicméně někdy je dobré vědět, co se děje na pozadí,
Já to vidím tak, že jsme právě teď dojeli k tomu nejpodstatnějšímu: že totiž abstrakce není znalost o tom, jaké věci jsou "doopravdy". Není to žádná ontologie. Neznat nějakou abstrakci neznamená, že nerozumím světu. Spíš je to o pohledu na svět - když vidím součty v Excelu, můžu za tím vidět grupy. Zásadní otázka ale je, jestli mi tenhle pohled něco konkrétního přináší.

...a v tomhle já celkem souhlasím, že abstraktnější pohled ukazuje svět zase o něco zajímavější, se zase o něco jiným rozměrem. Ok, super! Ale Běžný Franta Programátor se toho nenažere ;)

Sorry, ale když řekneš "oni to používají, jenom o tom neví", tak já (a může to být můj problém) to prostě čtu jako "oni ti prosťáčci ani neví, s čím pracují". Ale tak to prostě NENÍ. Oni můžou vědět velmi dobře, s čím pracují - a ten tvůj pohled na věc k tomu prostě nepotřebují, mají svůj pohled na věc, kterej je (pro daný účel) úplně ok.

představ si nějaký Extravurstprolog s predikáty vyšších řádů. Co můžeš očekávat, bude výpočet ekvivalentní prvořádovému Prologu nebo ne?
Máš pocit, že právě tohle je problém, který by Běžný Franta Programátor denodenně řešil?! V praxi by řešil tak maximálně to, jestli Extravurstprolog používá dostatečný množství lidí, aby to bylo jakžtakž odladěný, stabilní a našel dost odpovědí na SO ;)
To už je dojmologie, preferoval bych techničtější diskusi.

gll

Re:Praktická matematika
« Odpověď #79 kdy: 22. 09. 2017, 19:52:41 »
Tohle vlákno se jmenuje PRAKTICKÁ matematika.

Dement Milfaus musí vědět nejlépe co je a co není praktická matematika.....

Stále čekám na to zadání z codewars. Jsem zvědavý na řešení od Prýmka a zboje. Bez ironie.


v

Re:Praktická matematika
« Odpověď #80 kdy: 22. 09. 2017, 20:45:13 »
Tohle vlákno se jmenuje PRAKTICKÁ matematika.

Dement Milfaus musí vědět nejlépe co je a co není praktická matematika.....

Stále čekám na to zadání z codewars. Jsem zvědavý na řešení od Prýmka a zboje. Bez ironie.
můžete nějaké kata (katu?) vybrat sám

kojot4

  • ***
  • 217
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Praktická matematika
« Odpověď #81 kdy: 22. 09. 2017, 20:50:39 »
K výuce matematiky u nás: onanie. Vesměs to vyučují lidi, co se to odpapouškovali od papoušků před nimi. Nemají mezi sebou konkurenci, takže je ani nenutí se zlepšovat. Učí se ve stylu "Nechť existuje ..." nějaká přiblblá definice zapsaná hyeroglyfy, ve stejném kódování pak podaný důkaz a z toho nechť se odvodí celý svět.

Kontrast s videy, co pošlu dole. Nastíní intuici problému, zbytečné definice často rovnou přeskočí, dá několik příkladů (ne s maticí 5x5 jako blbci u nás, se kterou ztratí 20 minut) a vysvětlí to naprosto v lidské řeči. Nemáš z toho pak pocit méněcennosti, jakou se ti snaží vštípit na českých školách, kde se měří úspěšnost počtem vyhozených lidí, nabiflovaných definic a počtem škol v ČR, které jsou pod jejich úroveň.

---
Courseru, Udemy apod. moc nemusím. Nemam rád tu jejich formu videa. Doporučuju nejsledovanější kurzy z top univerzit, byť už mají nějaký věk.

Třeba snad nejlepší online kurz, co kdy vyšel, je lineární algebra od Stranga z MIT. To snad nejde ani nepochopit. Navíc ty přednášky trvají jenom 45 minut, navíc vzhledem k tomu, jak pomalu mluví. U nás jim na to nestačily 2.5 hodiny.
web: https://ocw.mit.edu/courses/mathematics/18-06-linear-algebra-spring-2010/video-lectures/
youtube: https://youtu.be/ZK3O402wf1c

Pro programátory vynalezli diskrétní matematiku (vysvětluje to hned v prvním videu) jako mix různých oborů jako takové programátorské minimum. Osobně jsem se vyprd na přednášky ve škole a naučil se to z aduni - opět jeden z nejlepších učitelů, co to umí vysvětlit lidsky.
web: http://www.aduni.org/courses/discrete/index.php?view=cw
youtube: https://youtu.be/ILQT1koTrpA

Pak je ještě novější verze přímo na MIT, ale tu jsem neprojel.
https://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-and-computer-science/6-042j-mathematics-for-computer-science-fall-2010/video-lectures/

Děkuji moc za tipy, přesně výše popisovaný styl výuky na VŠ, který jsem osobně zažil vedl k tomu, že jsem se na VŠ vykašlal, neboť mi to přišlo kompletně mimo realitu.

Myslím, že můj poslední den na VŠ byl ten, kdy jsem se na cvičení matikářky zeptal tuším u vektorů v 5tém rozměru, jaké toto má praktické využití, a ona mi řekla, že prostě vůbec neví... Pochopil jsem, že tam ztrácím jenom čas...

V zásadě jak to tu padlo, hledám nějaké programátorské minimum, nejde mi o řešení nějakých konkrétních problémů

Docela mě rozesmálo toto:

Citace
Originální tazatel jde tvrdě po 1. Nezajímá ho naprosto nic, co mu neřeší nějaký jeho stávající problém.
Školy ale vesměs řeší požadavek 2. Naprosto netuší, zda budete bagrovat díru pro bazén, počítat úvěrový produkt, navrhovat vysokofrekvenční rezonátor nebo ověřovat pohybové rovnice nějakého stroje.

Tohle je totální hlod, školy neřeší výpočet vysokofrekvenčního rezonátoru, oni učí matematiku jako nějaký jazyk důkazů, který s libovolným reálným sebesložitějším problémem nemá nic společného. V podstatě by mi nevadilo tak, kdyby škola učila praktické informace, které třeba nevyužiji ve své specializaci, ale ona učí informace, které nedokáže využít nikdo, a jak již jsem výše zmínil, ani samotní učitelé neznají praktickou aplikaci toho co učí.

Citace
Ale zase například toto: https://www.youtube.com/watch?v=kYB8IZa5AuE

Velmi se mi to líbí, je to grafické, jsou tam i složitější konstrukce, a podáno dobrou metodou. Přesně věci na takovéto úrovni hledám...

Citace
Pro programátora je sázka na jistotu imho asi hlavně diskrétní matika, grafy, kombinatorika, logika, praktická (!) statistika, základy (!) složitosti a vypočitatelnosti.

Přesně na toto jsem se ptal...

gll

Re:Praktická matematika
« Odpověď #82 kdy: 22. 09. 2017, 21:12:33 »
Tohle vlákno se jmenuje PRAKTICKÁ matematika.

Dement Milfaus musí vědět nejlépe co je a co není praktická matematika.....

Stále čekám na to zadání z codewars. Jsem zvědavý na řešení od Prýmka a zboje. Bez ironie.
můžete nějaké kata (katu?) vybrat sám

předpokládám, že tazatel zkoušel něco v základní úrovni obtížnosti. Tam žádné úlohy vyžadující znalost VŠ matematiky nejsou. Chtěl jsem vidět, s čím měl konkrétně problém.

Milfaus

Re:Praktická matematika
« Odpověď #83 kdy: 22. 09. 2017, 21:17:27 »
Matematika se dá učit i naučit.
Různým lidem vyhovuje různý přístup, někdo má rád lidský přístup a potřebuje vědět, na co to je dobré, jiný tu zjevně preferuje omáčku z hlodů.

Umět a umět naučit jsou dvě naprosto rozdílné věci.
Často je požadováno prosté "umět" bez důrazu na "umět naučit".

Do nebe volající je i to, že máme vysokých škola jako nasráno, stojí to hromady vyhozených peněz a oni nejsou schopni sjednotit a sdílet učební materiály, že by se člověk mohl látku případně učit i z videí jiné školy, když tam zrovna učí někdo podstatně kvalifikovanější a schopnější.

Mělo by být dáno zákonem tyto informace sdílet napříč všemi státními VŠ.
Člověk by si prostě otevřel centrální server, našel si daný obor studia a mohl si zobrazit všechny příslušné studijní materiály. Tak by to mělo vypadat a věřte, že jsou části světa, kde to tak už DESET LET FUNGUJE.

gll

Re:Praktická matematika
« Odpověď #84 kdy: 22. 09. 2017, 21:28:33 »
Do nebe volající je i to, že máme vysokých škola jako nasráno, stojí to hromady vyhozených peněz a oni nejsou schopni sjednotit a sdílet učební materiály, že by se člověk mohl látku případně učit i z videí jiné školy, když tam zrovna učí někdo podstatně kvalifikovanější a schopnější.

Co konkrétně učili na vaší škole a jinde se to neučí?


kojot4

  • ***
  • 217
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Praktická matematika
« Odpověď #85 kdy: 22. 09. 2017, 21:37:18 »
můžete nějaké kata (katu?) vybrat sám

předpokládám, že tazatel zkoušel něco v základní úrovni obtížnosti. Tam žádné úlohy vyžadující znalost VŠ matematiky nejsou. Chtěl jsem vidět, s čím měl konkrétně problém.

Tak úplně základní úlohy neřeším, je to od obtížnosti 1 (nejtěžší) - 8 (nejlehčí) a já se pohybuji na 4, kde už poměrně dost řeším operace s maticemi, otázka je do jaké míry je to SŠ a do jaké VŠ matika...

Aoidhghean

Re:Praktická matematika
« Odpověď #86 kdy: 22. 09. 2017, 21:41:23 »
Matematika se dá učit i naučit.
Různým lidem vyhovuje různý přístup, někdo má rád lidský přístup a potřebuje vědět, na co to je dobré, jiný tu zjevně preferuje omáčku z hlodů.

Umět a umět naučit jsou dvě naprosto rozdílné věci.
Často je požadováno prosté "umět" bez důrazu na "umět naučit".

Do nebe volající je i to, že máme vysokých škola jako nasráno, stojí to hromady vyhozených peněz a oni nejsou schopni sjednotit a sdílet učební materiály, že by se člověk mohl látku případně učit i z videí jiné školy, když tam zrovna učí někdo podstatně kvalifikovanější a schopnější.

Mělo by být dáno zákonem tyto informace sdílet napříč všemi státními VŠ.
Člověk by si prostě otevřel centrální server, našel si daný obor studia a mohl si zobrazit všechny příslušné studijní materiály. Tak by to mělo vypadat a věřte, že jsou části světa, kde to tak už DESET LET FUNGUJE.
Není přece problém stáhnout si materiály třeba od lidí z MIT.

Aoidhghean

Re:Praktická matematika
« Odpověď #87 kdy: 22. 09. 2017, 21:43:35 »
Na FutureLearn teď začal kurs Functional programming in Haskell, doporučuji.

v

Re:Praktická matematika
« Odpověď #88 kdy: 22. 09. 2017, 21:49:04 »
můžete nějaké kata (katu?) vybrat sám

předpokládám, že tazatel zkoušel něco v základní úrovni obtížnosti. Tam žádné úlohy vyžadující znalost VŠ matematiky nejsou. Chtěl jsem vidět, s čím měl konkrétně problém.

Tak úplně základní úlohy neřeším, je to od obtížnosti 1 (nejtěžší) - 8 (nejlehčí) a já se pohybuji na 4, kde už poměrně dost řeším operace s maticemi, otázka je do jaké míry je to SŠ a do jaké VŠ matika...
tohle https://www.codewars.com/kata/burrows-wheeler-transformation ?

gll

Re:Praktická matematika
« Odpověď #89 kdy: 22. 09. 2017, 21:56:18 »
můžete nějaké kata (katu?) vybrat sám

předpokládám, že tazatel zkoušel něco v základní úrovni obtížnosti. Tam žádné úlohy vyžadující znalost VŠ matematiky nejsou. Chtěl jsem vidět, s čím měl konkrétně problém.

Tak úplně základní úlohy neřeším, je to od obtížnosti 1 (nejtěžší) - 8 (nejlehčí) a já se pohybuji na 4, kde už poměrně dost řeším operace s maticemi, otázka je do jaké míry je to SŠ a do jaké VŠ matika...

Tím lépe. Pošlete sem odkaz na úlohu. Uvidíme zajímavá řešení.

Čistě praktická lineární algebra nejen pro programátory je Coding Matrix. http://codingthematrix.com/. Kdysi jsem ten kurz viděl na courseře, ale neabsolvoval jsem ho.