Pokud se bavíme o PC komponentech tak je tu skupinka "distributorů", kteří mají zájem jenom o zákazníky s IČO. Nemám podrobně vyzkoumáno, kdo z nich je případně ochoten se bavit i s koncovými drobnými zákazníky (nepodnikateli), ale zmínil bych: SWS, AT, ED, TD-Synnex, 100mega, Asbis, Abacus, TNTrade, Penta... kdoví kde skončily třeba ABCdata.
Jako souhlas že mezi retailery PC komponentů "ten třetí vzadu co se směje" bude klidně Mironet :-)
Jinak pokud vím nadále funguje třeba Comfor (kdysi dávno ESCOM), vidím i všelijaké menší / spíš místní firmy typu Losan, IT Děčín (hpdecin.cz) apod. které taky mají skládačkové komponenty v úhledném e-shopu a drží ledacos skladem... a je s nimi příjemné jednání. Tady je potřeba říct, že v rámci ČR je skoro jedno, od koho koupíte, dodací podmínky při zaslání dopravcem jsou všude prakticky stejné. Jasně - při reklamaci se třeba něco ukáže... Měla by Heureka zavést rating e-shopů podle vstřícnosti při vratkách a reklamacích :-DD Spíš mám ale pocit, že u všelijaké drobotiny se hraje na to, že se koncový zákazník reklamací zdržovat nebude, a tím bolestivým bičem pro prodejce a výrobce je nakonec hlavně rating u srovnávacích/ověřovacích služeb.
Ještě zpátky k tématu: konkrétně notebooky prodávají i velké retailové e-shopy / řetězce s obecnou konzumní elektronikou (Datart, Planeo apod.)
Ve větších e-shopech jsou pro mě podstatné hlavně schopnosti smysluplně filtrovat. Možná přesně tohle kritérium odděluje zrno od plev :-) Ona totiž tvorba filtrů a správa databází produktů je náročná na zbožíznalství a lidskou práci (čas) což se menším hráčům nemůže vyplatit. Bohužel znám taky pěknou řádku molochů (velkých hráčů) kterým zrovna tohle ale opravdu nejde :-) Viz např. takový Conrad :-) Troufnu si tvrdit, že se v tomto zrcadlí marketingová a personální politika firmy, soustředěnost vedení na poctivě odvedenou práci. Kvalitně vedená, přehledná databáze produktových karet je nejlepší SEO strategie - ale je s tím nekonečná drobná mravenčí práce :-) Na tohle kdyby šla zapřáhnout AI... prolézat produktové weby a dokumentaci výrobců, lovit z toho moře marketingového balastu klíčově důležitá sladká tajemství a ládovat to do hierarchické databáze svého skromného e-shopu...
Velice podobná je mimochodem situace třeba v cyklo-komponentech, pro mě jako koncového zákazníka. Velká variabilita všelijakých rozměrů a firemních norem. Na ulici na krámě silně omezený výběr. Takže seštudovat katalogy, pogooglit, objednat v některém z asi 6 velkých e-shopů... které to evidentně berou od několika málo "anonymních dovozců v pozadí". Funguje to podle mého velmi dobře. Hloupé je, že třeba pláště (na kola) jsou cenově na hranici "reklamace se nevyplatí kvůli ceně dopravy", takže plášť lepší než zmetkový nekoupíte za cenu nižší, než je asi trojnásobek dopravného :-( a některé značky nic než zmetek snad ani nenabízejí...