Jaký akumulátor do zimy/jak se starat

X.C. AkumulátorIII

Jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« kdy: 08. 12. 2017, 15:10:17 »
Mám blikačku na kolo (tedy do 150mA asi) na tužkové baterie. Nyní přišlo období, kdy se střídá mráz -3° až +5°. Zajímalo by mě, jaké mají následující přistupy k použití baterií výhody a nevýhody:
-Použití nabíjecích baterií typu Eneloop VS alkalických vs lithiové nabíjecí (hypoteticky, pokud by existovaly a nehrálo by roli, že jsou na jiné napětí) . Snáší některé daný teplotní profil lépe či hůře? Myslím tím: zvýšené samovybíjení, trvalé poškození nebo zvýšený vnitřní odpor(i když pro takto malý odběr asi nepodstatné).
-Nechat tam baterie trvale nebo pokaždé blikačku nosit do bytu (°20°, možná kontrproduktivní - ještě větší teplotní shoky) a nechávat jen na jízdu?
« Poslední změna: 11. 12. 2017, 09:08:45 od Petr Krčmář »


Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #1 kdy: 08. 12. 2017, 15:23:42 »
Mám blikačku na kolo (tedy do 150mA asi) na tužkové baterie. Nyní přišlo období, kdy se střídá mráz -3° až +5°. Zajímalo by mě, jaké mají následující přistupy k použití baterií výhody a nevýhody:
-Použití nabíjecích baterií typu Eneloop VS alkalických vs lithiové nabíjecí (hypoteticky, pokud by existovaly a nehrálo by roli, že jsou na jiné napětí) . Snáší některé daný teplotní profil lépe či hůře? Myslím tím: zvýšené samovybíjení, trvalé poškození nebo zvýšený vnitřní odpor(i když pro takto malý odběr asi nepodstatné).
-Nechat tam baterie trvale nebo pokaždé blikačku nosit do bytu (°20°, možná kontrproduktivní - ještě větší teplotní shoky) a nechávat jen na jízdu?

Eneloopy jsou dnes už tři řady, původní Sanyo řada je promíchaná se dvěma řadami od Panasonicu. Tak či onak, jedná se "jen" o variantu NiMH akumulátorů. Ty jsou extrémně nevýkonné při teplotách pod 5 °C; pokud vím, nemělo by jim to škodit, ale prostě si moc "nezablikáte".

Lithiové akumulátory mají jmenovité napětí 3,6 V, většinou se do spotřební elektroniky nedají instalovat, pokud na to není připravená. Nízké teploty jim taky nesvědčí.

Ni-Zn akumulátory také nemají rády nízké teploty. (Jejich jedinou výhodou je vyšší jmenovité napětí, které se dlouho drží, ale většinou jsou horší než NiMH).

Do drsných podmínek se hodí víceméně jen "klasické" olověné akumulátory, dokáží dávat dostateční proud i při -20 °C. Proto také ještě nebyly nikdy nahrazeny v automobilech. Nevýhodou je jejich obrovská hmotnost, kterou asi na bicyklu nebudete chtít vozit (i když, je to jen stupeň zátěže navíc :)).

V zimě tedy nemáte žádnou jinou rozumnou možnost, než používat nedobíjecí monočlánky. A tam už je to jen o vyzkoušení, který vydrží jak dlouho a za jakou cenu. Jako tip můžu dát převlečené Varty prodávané za hubana v IKEA.

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #2 kdy: 08. 12. 2017, 15:28:19 »
PS: lithiové akumulátory nedoporučuji ani kdyby snášely nízké teploty. Jsou velmi citlivé na nabíjení a potřebují elektroniku, která hlídá stárnutí (de facto uměle, na slepo, omezuje s každým nabíjecím cyklem hloubku nabíjení), protože jinak hrozí jejich přehřátí a vzplanutí. Někdy se tomu říká "elektronický paměťový efekt", protože to svým způsobem funguje, ale záměrně, jako paměťový efekt u staých NiCd akumulátorů.

A vidíte, teď mě napadlo, NiCd z toho všeho po olověných, dokáží dávat proud nejlépe.

Tady mají spoustu akumulátorů i datasheetů na jednom místě: https://eshop.fulgurbattman.cz/kategorie/baterie-akumulatory/

v

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #3 kdy: 08. 12. 2017, 15:37:17 »
já používám primární lithiové (čelovka, GPS), zdá se že mráz zvládají velmi dobře (-20°C bez problému)

Jenda

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #4 kdy: 08. 12. 2017, 15:41:56 »
Mám v jedné blikačce LSD NiMH (GP ReCyko+, technologie jako Eneloop) a v druhé LiIONku z Nokie, jezdil jsem i v -15 a pořád svítily. Jediné baterky které v mrazu přestávají fungovat jsou primární ZnCl.

Elektronika u té lithiovky potřeba není, nabíjím doma nabíječkou lithiovek (za dolar z ali) a ochranu před podvybitím řeší ta LEDka sama prahovým napětím (navíc to obsluha pozná).


X.C. AkumulátorIII

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #5 kdy: 08. 12. 2017, 16:10:10 »
Eneloopy jsou dnes už tři řady, původní Sanyo řada je promíchaná se dvěma řadami od Panasonicu. Tak či onak, jedná se "jen" o variantu NiMH akumulátorů.

Lithiové akumulátory mají jmenovité napětí 3,6 V, většinou se do spotřební elektroniky nedají instalovat,

už je to jen o vyzkoušení, který vydrží jak dlouho a za jakou cenu. Jako tip můžu dát převlečené Varty prodávané za hubana v IKEA.
Můžeš stručně rozvést ty tři řady? Jako nějako Eneloop lite, Eneloop klasické a ty třetí?  Nemyslíš generace ?
Na varty jsem v akci narazil v jiném hypermarketu - Něco jako HIGH energy / long life / extra.
Olovo nepřichází v úvahu. Ty Li-ion jsem tam přidal jen pro srovnání, samořejmě jiné napětí by se muselo vzít v úvahu a nabíjení se nebojím – nabíjím regulátorem konst.napětí/konst proudu z ebay.

Ty lithiové primární znám zhruba, ale tuším, že jsou výrazně dražší a také že mají napětí nějak 1.7 až 1.9? Jaká je cenová relace?

A pak hloupý dotaz, ZnCl jsou běžné tužkovky (nealkalické)?

v

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #6 kdy: 08. 12. 2017, 16:18:43 »
Ty lithiové primární znám zhruba, ale tuším, že jsou výrazně dražší a také že mají napětí nějak 1.7 až 1.9? Jaká je cenová relace?
jmenovité napětí mají 1.5V, levné moc nejsou (40-55Kč, možná i levnější, nehledal jsem), ale zkušenosti mám zatím dobré
měnit baterky v čelovce v zimě, po tmě je protivné, zůstat takhle v horách bez světla ještě protivnější...

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #7 kdy: 08. 12. 2017, 16:47:51 »
Ty lithiové primární znám zhruba, ale tuším, že jsou výrazně dražší a také že mají napětí nějak 1.7 až 1.9? Jaká je cenová relace?

A pak hloupý dotaz, ZnCl jsou běžné tužkovky (nealkalické)?

Primární lithiové mají napětí taky 1,5 V, ale jsou drahé jako kráva. Jak se chovají v mrazu, to nevím. Jejich hlavní výhodou je, že jsou extrémně lehké, a že dlouhou dobu dávají plné napětí (a pak umřou naráz).

Pokud vím, tak běžný monočlánek je zinko-uhlíkový, ale opět, nikdy jsem to nezkoumal. V praxi jsem potřeboval řešit jen akumulátory, takže jen o nich aspoň trochu vím.

ehmmm

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #8 kdy: 08. 12. 2017, 16:55:38 »
Rekl bych, ze pokud to ma jen blikat a ne svitit na cestu, tak staci cokoliv.

f

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #9 kdy: 08. 12. 2017, 19:07:31 »
PS: lithiové akumulátory nedoporučuji ani kdyby snášely nízké teploty. Jsou velmi citlivé na nabíjení a potřebují elektroniku, která hlídá stárnutí (de facto uměle, na slepo, omezuje s každým nabíjecím cyklem hloubku nabíjení), protože jinak hrozí jejich přehřátí a vzplanutí. Někdy se tomu říká "elektronický paměťový efekt", protože to svým způsobem funguje, ale záměrně, jako paměťový efekt u staých NiCd akumulátorů.

To je nesmysl. Nebo máte odkaz na zdroj, který by toto tvrzení podpořil?

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #10 kdy: 08. 12. 2017, 19:48:07 »
To je nesmysl. Nebo máte odkaz na zdroj, který by toto tvrzení podpořil?

Googlete "li ion protection circuit", najdete čipy, které se o to starají, a které podle parametrů snižují snahu o plné dobití. Jedním důvodem je to, že plné nabití (přebití) lithiový akumulátor rychle ničí, druhým je bezpečnost. Na rozdíl od jiných typů akumulátorů, u kterých lze nabíjení chránit omezením (měřením) dobíjecího proudu, u lithiových to nejde jinak, než elektronikou. Proto také nejde např. v noteboocích vyměnit články za čerstvé, je potřeba buďto resetovat a nastavit hlídací elektroniku, nebo ji vyměnit za novou.

ByCzech

  • *****
  • 1 870
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #11 kdy: 08. 12. 2017, 20:13:59 »
Pokud vím, tak běžný monočlánek je zinko-uhlíkový, ale opět, nikdy jsem to nezkoumal. V praxi jsem potřeboval řešit jen akumulátory, takže jen o nich aspoň trochu vím.

ZnCl je vylepšený zinko-uhlíkový článek, kdy je část elektrolytu jiná. Mají větší životnost, ale na alkalické stejně nemají.

karlik

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #12 kdy: 08. 12. 2017, 21:04:09 »
To je nesmysl. Nebo máte odkaz na zdroj, který by toto tvrzení podpořil?

Googlete "li ion protection circuit", najdete čipy, které se o to starají, a které podle parametrů snižují snahu o plné dobití. Jedním důvodem je to, že plné nabití (přebití) lithiový akumulátor rychle ničí, druhým je bezpečnost. Na rozdíl od jiných typů akumulátorů, u kterých lze nabíjení chránit omezením (měřením) dobíjecího proudu, u lithiových to nejde jinak, než elektronikou. Proto také nejde např. v noteboocích vyměnit články za čerstvé, je potřeba buďto resetovat a nastavit hlídací elektroniku, nebo ji vyměnit za novou.

A jaké máte praktické zkušenosti s používáním různých druhů baterií v aku-vrtačkách, čelovce při delších bězích (přes 2 hodiny) v teplotách pod 0 °C , popřípadě při šesti a více hodinovém trekingu teď v zimě?

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #13 kdy: 08. 12. 2017, 22:00:42 »
A jaké máte praktické zkušenosti s používáním různých druhů baterií v aku-vrtačkách, čelovce při delších bězích (přes 2 hodiny) v teplotách pod 0 °C , popřípadě při šesti a více hodinovém trekingu teď v zimě?

Já? Nulové. Srovnal jsem jen technologie a poslal odkaz na datasheety. Je možné, že na blikátko bude stačit cokoliv. Podle datasheetů vybíjecí proud prudce klesá s nižší teplotou, a zrovna u lithiových dochází (podle literatury) k prakticky úplnému zaseknutí vybíjení do doby, než se zase zahřeje.

f

Re:jaký akumulátor do zimy/jak se starat
« Odpověď #14 kdy: 09. 12. 2017, 00:54:49 »
To je nesmysl. Nebo máte odkaz na zdroj, který by toto tvrzení podpořil?

Googlete "li ion protection circuit", najdete čipy, které se o to starají, a které podle parametrů snižují snahu o plné dobití. Jedním důvodem je to, že plné nabití (přebití) lithiový akumulátor rychle ničí, druhým je bezpečnost. Na rozdíl od jiných typů akumulátorů, u kterých lze nabíjení chránit omezením (měřením) dobíjecího proudu, u lithiových to nejde jinak, než elektronikou. Proto také nejde např. v noteboocích vyměnit články za čerstvé, je potřeba buďto resetovat a nastavit hlídací elektroniku, nebo ji vyměnit za novou.

Já samozřejmě funkci PCM a BMS znám a i nadále tvrdím, že je nesmysl, že by omezovaly s každým nabíjecím cyklem hloubku nabíjení. Jeden takový ochranný modul se mi tu válí na stole a má na sobě čip S-8254A. Doporučuju prostudovat datasheet, abyste získal představu, jak takový běžný modul funguje. Nabíjení li-ion článků není žádná věda. Nechráněné i chráněné články běžně nabíjím laboratorním zdrojem. Opět můžu doporučit datasheet třeba velmi oblíbeného článku Panasonic NCR18650B, kde jsou nabíjecí a vybíjecí křivky.