No podle mých zkušeností člověk může být kreatívní jak chce, ale ve většině firem tu kreativitu stejně udusí. V drtivé většině případů k programátorovi přistupují systémem: Tady máš zadání, tak moc nemysli, nerozvíjej to a hlavně to co nejrychleji naimplementuj.
Je to smutné, ale nevidím rozdíl mezi dělníkem u výrobního pásu a programátorem. Ano jsou obory, kde je kreativita vyžadována i u lidí co programujou, ale tyhle obory jsou mimo IT, mluvím o embedded systémech (to je napůl elektronika), mechatronika, robotika apod. Ale tam je zapotřebí trošku širší rozpětí znalostí (matematika, fyzika, konstrukce, elektronika) společně s programováním.
Na druhou stranu - je nebyla by kreativita v podobnych situacich velmi casto spis na skodu?
Tak a jsme u toho. Ve spouste situaci je proste kreativita spis pouzivana jako nadavka. Budto (v programovani, IT) existuji "best practice" reseni a obycejne nema smysl se zabyvat nejakou jinou cestou nebo uz existuje dostatecne dobra knihovna nebo treba v tymu je zavedena urcita stabni kultura pri psani kodu a nikdo dalsi neni zvedavy na to cist a predelavat kod po nekom, kdo si hraje na noveho Tolkiena, coz se odrazi treba v jim navrzenych identifikatorech a komentarich v kodu.
No a treba na technickych VS je urcite mozne se vyradit v ramci nejake seminarky nebo zaverecne prace, jsou predmety, kde je nutne chapat a jsou predmety, ktere se daji okecat. Kreativitu muze student projevit treba v tom, ze se mu podari s minimalnim usilim absolvovat s co nejlepsim prospechem, delat v ramci moznosti to, co ho zajima (treba zvolene tema nebo reseni v seminarce) a vyuzit moznosti, co skola nabizi (komercni SW, pristup k HW, Safari Books atd.). Tomu nerikam "zabijeni kreativity"; ano, jsou holt cinnosti, ktere cloveka vice bavi a "naplnuji", nez treba memorovani nejakych udaju. Akorat si kladu otazku, kde ta uzitecna kreativita je, kdyz maji dnes lidi tolik volneho casu, informacnich zdroju zadarmo a kazdy nosi v kapse ctyrjadrovy pocitac s pristupem na Internet.