Jenže pro mě je argumentace Písmem v těchto věcech bezcenná. Starý Zákon není nic jiného než "Staré pověsti židovské", Nový Zákon pak je státní zakázkou vytvořenou za peníze a na popud císaře Konstantina I., protože u příležitosti vydání Ediktu Milánského si nejprve bylo třeba ujasnit, čemu se teda bude oficiálně věřit a co to to křesťanství vlastně je - vlastně šlo o proces, který bychom dnes nazvali standardisací - z té hromady textů se vybralo něco, co bylo označeno za kánon, ostatní texty bylo nařízeno ničit, pokud možno aby nezbyl ani jeden exemplář.
Jistě, můžeš věřit tomu, že Písmo bylo zjeveno bohem, že osvítil Ireneje z Lyonu, aby poznal, co je a co není z těch textů správně, Konstantina, aby křesťanství zavedl jako státní náboženství (aniž by se ovšem sám nechal pokřtít), teology na všech těch možných koncilech, aby dospěli k těm jediným správným závěrům, než se na nějakém dalším koncilu zase upgradují na jiné jediné správné... Ale já opravdu nemám jediný důvod něčemu takovému věřit. Lochneská příšera je uvěřitelnější.
Konstantin tehdy vybral jen to, co fungovalo. Jeho úředníci nebyli sto to vymyslet. Podívejte se na naše filosofy, filosofy moderní doby, kteří vymysleli jen nefunkční nesmysly, namátkou multikulturalismus, komunismus, nacismus, které když se realizují, končí vždy katastrofou. Znáte snad jedniný úspěšný pokus o organizaci lidské společnosti vymyšlený vědou? Bude jím snad čínský sociální index s technologickou podporu AI? Nebude.
Těch textů byly stovky, některé se dublovaly, jiné si protiřečily. Vybralo se jen jakési minimum. Ale ani to nefunguje, jinak by nevznikaly hereze, schizmata a nemusely se pořádat koncily.
Katastrofou končí všechny ideologie, jakmile se jich chopí nějaký fanatik. Křesťanství má na svědomí víc krve než nacismus a komunismus dohromady. Čímž neříkám, že by bylo horší. Všechny tři ideologie byly vytvořeny jen k ovládání lidí.
@ Kiwi
No ono právě to s tou genialitou není tak jednoduché, Právě tam se ztrácí přímá souvislot a je narušena kauzalita, genius řešení najednou vidí, aniž by činil nějaké předchozí kroky, které k němu vedou. Jinak by to nebyl genius, ale člověk jako každý druhý.
No a odkud se ty informace berou? Z ničeho? Je to náhoda?
Genialita není schopnost něco vidět bez předchozích kroků. Génius má právě všechny podstatné kostičky puzzle před sebou, stejně jako všichni ostatní, ale jako prvního ho napadne je poskládat tak, že z toho je najednou vidět nějaký obrázek - "tohle nepatří nahoru, ale dolů, protože to není nebe, ale jen jeho odraz, tím pádem tohle musí přijít sem, tuhle nám nějaké kostičky chybí, zřejmě na nich bude kus lodi a nějaké k nim zrcadlově obrácené, jako její odraz, tohle, co jste si všichni mysleli, že je dělo, bude asi něco úplně jiného, protože to pasuje tady kolmo k palubě, tohle mlýnské kolo pasuje tady na bok a záhadou zůstává, proč se zdá, že ta loď nemá plachty, protože v téhle části obrázku už by musely být stěžně - tak jestli to není nějaký plovoucí mlýn". A pak bude halda lidí hledat kostičky s plachtami, snažit se vysvětlit, jak ty plachty napasovat na tu válcovou věž na palubě, místo toho najdou kostičky, které tvoří stoupající dým - ale kam by to mohlo pasovat? Atd., než přijde další, kdo si řekne "a co když to kolo není poháněno vodou okolo, co když je to naopak, co když se tím ta loď odstrkuje od hladiny? To by pak ani žádné plachty nepotřebovala, takže není divu, že je nemůžeme najít - ona totiž asi vůbec žádné nemá." A pak přijdou další a další...
Nikoliv, ani génius vlastně neví, jak na to přichází. Prostě najednou vidí správné řešení. Rozhodně nepromýšlí a nehodnotí různé varianty a výsledek je zakončení nějakých logických vývodů.
Kdybyste studoval dílo géniů, jak ve vědě, tak v umění, přišel byste na to, že ta genialita jim nespadla z nebes, že je to "jen" mimořádně rozvinutý talent, hypertrofovaná schopnost analyzovat, chápat a kombinovat. Newton by býval nepřišel na 3 pohybové zákony a nebyl by vytvořil teorii gravitace, nebýt studia děl svých předchůdců a současníků. Einstein by nebyl přišel na teorii relativity, nebýt Maxwella, Lorentze a mnoha dalších. Kepler sice zformuloval zákonitosti pohybu planet, ale taky napsal nesmysly o nebeských sférách.
Vaše představa o géniech je jen vaší čirou fantazií, absolutně ničím nepodloženou. Jejich dílo je důkazem, že promýšlejí, kombinují, uvažují nad různými variantami a hodnotí je - tedy že vaše představy jsou v příkrém rozporu s realitou.
Ano, hodnotí rozmýšlejí, ale pouze špatné a nefunkční varianty, To geniální z jejich díla prostě jen tak vidí. A je to popsané i v literatuře, některým se o tom zdálo, jiní to viděli napsané na papíře ve své mysli a podobně. Patrnější než ve fyzice je to u skládání hudby, Prostě tu hudbu slyší a jen ji zapisují.
Neslyšeli by ji, kdyby neznali díla ostatních a nechápali jejich podstatu. U spousty jejich neznámých děl můžete pozorovat, jak se postupně k něčemu dopracovávají, náznaky něčeho, co pak někde dovedou k tomu, co se stane všeobecně známé. Zrádné u hudby je to, co je považováno za geniální. Často je to spíš jen davová psychóza a halo efekt. Vivaldi byl velmi ceněn za života, v průběhu času upadl v zapomnění, vytažen z prachu archivů byl až před sto lety. Bach byl považován ve své době spíše za průměrného, po smrti poměrně rychle zapadl, na světlo byl vytažen až po více než stech letech od smrti a dnes je považován za geniálního. Stravinskij, jehož Einstein považoval za geniálního, o Vivaldim prohlásil "obávám se, že Vivaldi napsal pětsetkrát týž koncert". Já Stravinského považuji za velmi podprůměrného, spoustu (většinu) jeho děl pak vyloženě za odpad. A teď babo raď.
Je to spíš tak, že jsou tendence vytahovat geniální myšlenky a ty jejich méně lichotivé raději zamlčovat. I samotnými protagonisty. Mozart napsal něco přes 20 oper. Naprostá většina nestála za nic, dnes se hrají stále dokola tak 4. Gates je známý Microsoftem, ale taky prohlásil cosi legračního o 640 KB paměti a microsoftí výtvory celkem vzato nestojej za nic. Jobs je dnes prezentován jako geniální vizionář, ale projekty, které měl v Applu pod palcem přímo on sám, málem dovedly firmu k bankrotu.
Prostě ne. Žádným duchem svatým jen tak, z ničehož nic, ozářeni nebyli. Geniální díla jsou výsledkem dlouhodobé systematické práce, studiem současného stavu, analýzou myšlenek jiných a hledáním různých variant. Že se ty jejich slepé uličky nedochovaly, není nic divného. Málokdy se stane, že se najdou zmačkané a zahozené stránky nějaké rozepsané knihy. Pak to vypadá, jako by to autor napsal z jedné vody načisto.