Dovolím si s Vámi smířlivě polemizovat :-) Bude to trochu ukecanější text a prosím nemějte pocit, že se snažím Vám něco vkládat do úst. Případně se hlasitě ohraďte :-)
Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo,
Naučit se skvěle anglicky pomocí duolingo? Tak to máme asi jinak posazené laťky na to „skvěle“. Duolingo odhodili už i moje děti na základce.
Vašemu odsudku nelze upřít věcně pravdivé jádro. Mě Duolingo taky kdovíjak nezaujalo - jednak už jsem dál, druhak to jejich denní dávkování a tempo, za třetí je to taková "baterie školních testů", dávám přednost reálnějšímu textu a nějak se s ním poprat...
Ale na druhou stranu, každý musí někde začít, Duolingo má své publikum, mnoha lidem určitě vyhovuje, přinejmenším v určité fázi, "stupni pokročilosti" v jazyce. Já bych to šmahem nezatracoval :-) Třeba pro děcka, pokud je baví ta forma hry, tak jedině palec nahoru za princip "opakování matka moudrosti". A je určitě i dost dospěláků, kteří třeba chtějí se v jazyce zlepšovat, ale nejsou natolik samostatní, aby zkoušeli "skočit do vody a plavat". Ono to v naprostých začátcích ani moc nejde... (mimochodem škola je vynikající způsob, jak si odbýt bolestivé naprosté základy jazyka.) Pokud jde o Duolingo, tak každý způsob, jak v šedé kůře zafixovat slovní zásobu a gramatické struktury, se počítá. Z různých elektronicky vzdělávacích počinů patří myslím tento k těm zdařilejším.
Jo a gratuluji Vám ke schopným dětem :-)
pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.
V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří.
To je ale taky otázka ambicí, "zvědavosti", a jakého druhu je má motivace se do toho pustit. Třeba já mám ambice tu a tam něco tvořit, mám divný nápady, nebo aspoň syntetizovat nějakou "kostku" z roztroušených informací... ale reálně mě živí průmyslová ajeťácká nádeničina, kterou si zpříjemňuji tím, že se nebráním širšímu spektru činností. "Dělám co je zrovna potřeba" a mám pocit, že mám kliku na zaměstnavatele, že aspoň že tak. A je spousta lidí, kterým úplně vyhovuje být spolehlivý řemeslník, bez nějakých autorských nebo akademických ambicí. A sledovat trendy/poptávku trhu není špatný směr, pokud jde o to se uživit. Jenom je potřeba rozlišit mediální hype od skutečné "koupěschopné poptávky" ;-) Netvrdím, že já to umím.
"Vědět co studovat", "přestat být v oboru nováčkem" ... k tomu je jediná cesta: odněkud začít. A klidně probádat větší počet uliček, které se ukážou jako slepé. Časem si člověk na slepé uličky vypěstuje čuch. Dopracuje se k vlastnímu vkusu. A naopak "vést" obor, mít vizi něčeho lepšího budoucího, začít udávat tón, neplout s davem... kolik takových příležitostí tu reálně je? A jaká je šance, vydupat něco z holé hlíny a uživit se tím? Kolika lidem se tohle povede...
Ohledně té situace "být začátečníkem"... já osobně jsem začal dostávat dobré nápady až poté, co jsem ze školy vypadl. Protože praxe je tím pravým zdrojem podnětů, situací, poptávky... u mě dost funguje motivace k tvorbě - monotónní opakovanou činností. Motivace k automatizaci. Nebo mě motivují hádanky, "do kterých není vidět dovnitř" = potřeba něco změřit. Ve školním prostředí je to co do nosných témat dost suchopár. Mimochodem jsem nikdy úplně nepochopil, z čeho má psát diplomku pilný student denního studia, který leží celé roky v učebnicích. To jako z těch učebnic? Kde se tam vylíhne nějaká "novost"? :-D Tohle mi připadá na vejšce trochu systémově pokrytecké... (Disclaimer: já jsem už při škole na půl úvazku dělal, a nebyly to brigády v Kauflandu.)
Zároveň... s tím co mi odpřednášeli ve škole mám pocit, že čistou praxí bych spoustu těch věcí spontánně nepotkal / nezjistil / nedočetl se. Minimálně bych je neznal předem. Vědět to předem ze školy znamená, že pro své okolí jsem často "blbej jak daleko vidim".
Netvrdím, že naše či jiné školy jsou ideální (co je ideální?), ale absolvent, který studuje kvůli obsahu a ne kvůli holkám, je zatraceně dobře rozeznatelný od samouka. Nehledě k soft-skills, které člověk, co není schopen projít VŠ, pravděpodobně nemá.
Ohledně soft skills: ano - pěstovat v sobě Sitzfleisch nutný ke studiu. Ale třeba taky soft skill snášet prudu a absurditu, držet hubu a krok... tím se nenavážím do látky/učiva, ale do těch *ostatních* věcí.
Ale předtím jste uhodil hřebík na hlavičku - člověk musí hlavně sám chtít. Mít zájem, pracovat na sobě. Je jedno jestli se bavíme o cizích jazycích nebo o odborných znalostech. Potrénovat na sucho co má smysl, a hurá do vody a plavat. Jasně že k věci patří, sednout si s knihou nebo simulátorem, něco si jenom tak pro sebe kreslit... když řeším problém, zkusit si k tomu něco spočítat. Když jedu na výjezd na servis nebo na instalaci s novým kusem železa, tak si napřed na dílně natrénovat a oměřit všecko co se dá... tohle nebaví každého.
Pokud jde o pilování jazyků, připomněl bych závěrem pro obecenstvo dvě nedávná vlákna k
angličtině a
němčině.