SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie

_Jenda

  • *****
  • 1 605
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #30 kdy: 01. 12. 2021, 22:37:34 »
To s tou ČNB špatně interpretuješ, to je jejich cílem (a tipuju že se soukromými penězi nenakládají tak jak dělají navenek politiku). Až to začne před hyperinflační CZK zdrhat na burzu či jinam moc lidí (taky to tak dělám), tak se určitě něco vymyslí: rozjede se kampaň jak nám ti rotšíldi všem škodí a ČNB kvůli tomu nemůže řídit inflaci a třeba se to pořádně zdaní (3letý časový test a daň z dividend jenom 15% jsou jedny z nejvýhodnějších podmínek v rozvinutém světě).


Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #31 kdy: 01. 12. 2021, 23:01:55 »
Dovolím si s Vámi smířlivě polemizovat :-) Bude to trochu ukecanější text a prosím nemějte pocit, že se snažím Vám něco vkládat do úst. Případně se hlasitě ohraďte :-)

Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo,
Naučit se skvěle anglicky pomocí duolingo? Tak to máme asi jinak posazené laťky na to „skvěle“. Duolingo odhodili už i moje děti na základce.

Vašemu odsudku nelze upřít věcně pravdivé jádro. Mě Duolingo taky kdovíjak nezaujalo - jednak už jsem dál, druhak to jejich denní dávkování a tempo, za třetí je to taková "baterie školních testů", dávám přednost reálnějšímu textu a nějak se s ním poprat...

Ale na druhou stranu, každý musí někde začít, Duolingo má své publikum, mnoha lidem určitě vyhovuje, přinejmenším v určité fázi, "stupni pokročilosti" v jazyce. Já bych to šmahem nezatracoval :-) Třeba pro děcka, pokud je baví ta forma hry, tak jedině palec nahoru za princip "opakování matka moudrosti". A je určitě i dost dospěláků, kteří třeba chtějí se v jazyce zlepšovat, ale nejsou natolik samostatní, aby zkoušeli "skočit do vody a plavat". Ono to v naprostých začátcích ani moc nejde... (mimochodem škola je vynikající způsob, jak si odbýt bolestivé naprosté základy jazyka.) Pokud jde o Duolingo, tak každý způsob, jak v šedé kůře zafixovat slovní zásobu a gramatické struktury, se počítá. Z různých elektronicky vzdělávacích počinů patří myslím tento k těm zdařilejším.

Jo a gratuluji Vám ke schopným dětem :-)

Citace
Citace
pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.

V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří.

To je ale taky otázka ambicí, "zvědavosti", a jakého druhu je má motivace se do toho pustit. Třeba já mám ambice tu a tam něco tvořit, mám divný nápady, nebo aspoň syntetizovat nějakou "kostku" z roztroušených informací... ale reálně mě živí průmyslová ajeťácká nádeničina, kterou si zpříjemňuji tím, že se nebráním širšímu spektru činností. "Dělám co je zrovna potřeba" a mám pocit, že mám kliku na zaměstnavatele, že aspoň že tak. A je spousta lidí, kterým úplně vyhovuje být spolehlivý řemeslník, bez nějakých autorských nebo akademických ambicí. A sledovat trendy/poptávku trhu není špatný směr, pokud jde o to se uživit. Jenom je potřeba rozlišit mediální hype od skutečné "koupěschopné poptávky" ;-) Netvrdím, že já to umím.

"Vědět co studovat", "přestat být v oboru nováčkem" ... k tomu je jediná cesta: odněkud začít. A klidně probádat větší počet uliček, které se ukážou jako slepé. Časem si člověk na slepé uličky vypěstuje čuch. Dopracuje se k vlastnímu vkusu. A naopak "vést" obor, mít vizi něčeho lepšího budoucího, začít udávat tón, neplout s davem... kolik takových příležitostí tu reálně je? A jaká je šance, vydupat něco z holé hlíny a uživit se tím? Kolika lidem se tohle povede...

Ohledně té situace "být začátečníkem"... já osobně jsem začal dostávat dobré nápady až poté, co jsem ze školy vypadl. Protože praxe je tím pravým zdrojem podnětů, situací, poptávky... u mě dost funguje motivace k tvorbě - monotónní opakovanou činností. Motivace k automatizaci. Nebo mě motivují hádanky, "do kterých není vidět dovnitř" = potřeba něco změřit. Ve školním prostředí je to co do nosných témat dost suchopár. Mimochodem jsem nikdy úplně nepochopil, z čeho má psát diplomku pilný student denního studia, který leží celé roky v učebnicích. To jako z těch učebnic? Kde se tam vylíhne nějaká "novost"? :-D Tohle mi připadá na vejšce trochu systémově pokrytecké... (Disclaimer: já jsem už při škole na půl úvazku dělal, a nebyly to brigády v Kauflandu.)

Zároveň... s tím co mi odpřednášeli ve škole mám pocit, že čistou praxí bych spoustu těch věcí spontánně nepotkal / nezjistil / nedočetl se. Minimálně bych je neznal předem. Vědět to předem ze školy znamená, že pro své okolí jsem často "blbej jak daleko vidim".

Citace
Netvrdím, že naše či jiné školy jsou ideální (co je ideální?), ale absolvent, který studuje kvůli obsahu a ne kvůli holkám, je zatraceně dobře rozeznatelný od samouka.  Nehledě k soft-skills, které člověk, co není schopen projít VŠ, pravděpodobně nemá.

Ohledně soft skills: ano - pěstovat v sobě Sitzfleisch nutný ke studiu. Ale třeba taky soft skill snášet prudu a absurditu, držet hubu a krok... tím se nenavážím do látky/učiva, ale do těch *ostatních* věcí.

Ale předtím jste uhodil hřebík na hlavičku - člověk musí hlavně sám chtít. Mít zájem, pracovat na sobě. Je jedno jestli se bavíme o cizích jazycích nebo o odborných znalostech. Potrénovat na sucho co má smysl, a hurá do vody a plavat. Jasně že k věci patří, sednout si s knihou nebo simulátorem, něco si jenom tak pro sebe kreslit... když řeším problém, zkusit si k tomu něco spočítat. Když jedu na výjezd na servis nebo na instalaci s novým kusem železa, tak si napřed na dílně natrénovat a oměřit všecko co se dá... tohle nebaví každého.

Pokud jde o pilování jazyků, připomněl bych závěrem pro obecenstvo dvě nedávná vlákna k angličtině a němčině.

Tom5

  • ***
  • 105
    • Zobrazit profil
Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #32 kdy: 02. 12. 2021, 11:13:00 »
Ale na druhou stranu, každý musí někde začít, Duolingo má své publikum, mnoha lidem určitě vyhovuje, přinejmenším v určité fázi, "stupni pokročilosti" v jazyce. Já bych to šmahem nezatracoval :-)

Rozhodně Duolingo nezatracuji. Takto jsem to určitě nemyslel. Moje poznámka se spíše týka toho hodnocení „skvěle“. Rozumnět psanému a mluvenému slovu asi jde (v kombinaci se sledováním zpráv, filmů atd.). Ale mluvit „skvěle“ téměř jistě ne.

Citace
Citace
V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří.

je spousta lidí, kterým úplně vyhovuje být spolehlivý řemeslník, bez nějakých autorských nebo akademických ambicí. A sledovat trendy/poptávku trhu není špatný směr, pokud jde o to se uživit.

Určitě. A vůbec to nezatracuji. Stejně jako nezatracuji dělníka u pásu. Spíš jsem polemizoval s názorem, že škola je na nic a za 10% času dotyčný zvládne 300% víc věcí. :-) Ano. Pokud jde o to uživit se, tak člověk asi školu opravdu nepotřebuje. Ale někoho ten obor baví a pak má, podle mne, snahu věci optimalizovat, automatizovat. Odvést lepší výsledek, než odstatní. Například sám od sebe navrhnout(!) implementovat do eshopu optimalizační algoritmus na výběr krabice pro co nejlevnější zabalení nakoupeného zboží.

Ostatně i u nás v práci jsme narazili na problém, kdy bylo potřeba naplnit (plánování) virtuální kontejnery různými věcmi. Kolega neměl tucha o optimalizačních algoritmech. Prostě to tam naplánoval primitivním způsobem. O Batohovém problému neslyšel. Přitom to patří na škole do základu. Tím nemyslím, že to měl vymýšlet na zelené louce. Ale mohl použít existující řešení. Jistě, že příště už to tak udělá, ale takových „drobností“ mu chybí ze školy víc.

Jednou jsem se setkal s programátorem, co programuje řízení serv. Můj obor je kybernetika, tak jsem se zajímal o způsob řízení. Nevěděl nic o zpětnovazebních řídících systémech a jak se řeší. Ano, funguje mu to. Roky v té oblasti podniká. Ale výsledkem je, že celý systém musí mít přetlumený a tedy výrazně pomalejší. Nechci podcenit Udemy, ale tahle problematika tam asi nebude (max asi nějaký PID)

Citace
Ohledně té situace "být začátečníkem"... já osobně jsem začal dostávat dobré nápady až poté, co jsem ze školy vypadl. Z čeho má psát diplomku pilný student denního studia, který leží celé roky v učebnicích.

Na to mám recept. Hned v prváku se přihlásit do nějaké laborky, která spolupracuje s externími firmami a mají zajímavé projekty (viz jejich postery). V tomhle věku člověk nepotřebuje moc peněz a mně tohle dalo nejvíc.

Uznávám, že né všude je to ideální. Ale tu praxi člověk na Udemy taky nedostane.

Citace
Ale třeba taky soft skill snášet prudu a absurditu, držet hubu a krok... tím se nenavážím do látky/učiva, ale do těch *ostatních* věcí.

Přesně :-)

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #33 kdy: 02. 12. 2021, 12:50:45 »
Ohledně té situace "být začátečníkem"... já osobně jsem začal dostávat dobré nápady až poté, co jsem ze školy vypadl. Protože praxe je tím pravým zdrojem podnětů, situací, poptávky...
Praxe může být i na škole nebo při škole. Student, kterého obor zajímá se mu věnuje i mimo rámec školních povinností. Někteří studenti během studia vedou firmy nebo spolupracují na různých výzkumech a vývojích.

Mimochodem jsem nikdy úplně nepochopil, z čeho má psát diplomku pilný student denního studia, který leží celé roky v učebnicích. To jako z těch učebnic? Kde se tam vylíhne nějaká "novost"? :-D Tohle mi připadá na vejšce trochu systémově pokrytecké...
To samozřejmě záleží na přístupu vedoucího DP a celé katedry. Zadáním DP by mělo být odpovědět na nějakou otázku či navrhnout řešení nějakého problému. K tomu student čerpá z vědomostí nabytých ve škole, mimo školu, z konzultací, z experimentů. Jak to zpracuje a jestli zadání splní už je na něm.
Diplomka nemusí přinést objev se kterým by se šlo na patentový úřad :-)

Tom5

  • ***
  • 105
    • Zobrazit profil
Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #34 kdy: 02. 12. 2021, 15:05:55 »
Diplomka nemusí přinést objev se kterým by se šlo na patentový úřad :-)

U Žáry na katedře grafiky FELu svého času kolovala obhájená(!) diplomka, která měla (pokud si dobře pamatuji) 12 stran. Byla na téma fonty v OS Windows a téměř všechny stránky obsahovali výpis standardních fontů Windows ve všech řezech.

Ano, i takto to může někdy dopadnout. Ale je to spíš rarita.


Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #35 kdy: 02. 12. 2021, 18:06:28 »
To samozřejmě záleží na přístupu vedoucího DP a celé katedry. Zadáním DP by mělo být odpovědět na nějakou otázku či navrhnout řešení nějakého problému. K tomu student čerpá z vědomostí nabytých ve škole, mimo školu, z konzultací, z experimentů. Jak to zpracuje a jestli zadání splní už je na něm.
Diplomka nemusí přinést objev se kterým by se šlo na patentový úřad :-)

Podle mého žebříčku hodnot se na špatných technických školách hledají řešení fiktivních problémů. Dobře zpracovaná diplomka z dobré školy by měla navrhnout a pokud to scope umožní, tak i implementovat řešení problému, které když se zverifikuje, zvaliduje a aplikuje, tak někomu přinese hodnotu.

Tom5

  • ***
  • 105
    • Zobrazit profil
Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #36 kdy: 02. 12. 2021, 18:32:03 »
Podle mého žebříčku hodnot se na špatných technických školách hledají řešení fiktivních problémů.

Co jsou fiktivní problémy? Jistě řada prací řeší problém, který je již několikrát vyřešen. Možná je ale zasazen do nového originálního kontextu. Každopádně je dle mého názoru účelem spíš ověřit, jak se zpracovatel se zadáním vypořádal. Jak postupoval při analýze problému, jak pracoval se zdroji informací, jak analyzoval svůj vlastní výsledek, jak se vypořádal s námitkami oponenta atd. A když se kouknu na zveřejněné práce na FITu a FELu, tak to docela odpovídá. Navíc řada těch témat je, podle mne, docela zajímavá.

Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
« Odpověď #37 kdy: 03. 12. 2021, 12:02:38 »
Každopádně je dle mého názoru účelem spíš ověřit, jak se zpracovatel se zadáním vypořádal.
Souhlasím. Možná bychom to mohli přirovnat ke zkušební jízdě v autoškole. Smyslem je zjistit, jestli je zkoušený schopen samostatně řídit vozidlo v provozu. Třeba jedou stejnou trasou jako stovky zkoušených předtím. Jestli přitom zavezou zkušebního komisaře domů nebo na nákup může být příjemný bonus ale není to podmínkou (pokud to z nějakého důvodu není přímo zakázané).