Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: hoholik 21. 11. 2021, 07:21:50

Název: SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: hoholik 21. 11. 2021, 07:21:50
Dobrý den,
mám prosbu, hledám někoho, kdo v současné době navštěvuje Střední průmyslovou školu Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie a byl by ochoten napsat mi své zkušenosti s touto školou, tj. klady i zápory (třeba i na e-mail). Syn je v 9. třídě a na tuto školu by si rád podal přihlášku. Byla jsem s ním na dni otevřených dveří, ale bohužel tam nebyla téměř žádná příležitost pohovořit si se studenty samotnými.
Děkuji Míša
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Okabe 21. 11. 2021, 10:00:08
Podle referenci je skola vhodna predevsim pro zajemce o elektro, nebo prumyslove ICT. Klasicka informatika je az na druhe koleji. Nejedna se o primarni zamereni skoly a tomu odpovida vyuka. Studijni plan:

https://www.skolakrizik.cz/download/studijni-obory/sps_studijni_trajektorie_IT.pdf

Obsahuje v beznem, ne-prumysovem IT nepouzitelne vetve(CAD, elektortechnicka mereni, elektronika, automatizace). Neni IT, jako IT. Pokud ma syn zajem pouze o informatiku pravdepodobne nebude uplne stastny.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: _Jenda 21. 11. 2021, 10:19:25
Byla jsem s ním na dni otevřených dveří, ale bohužel tam nebyla téměř žádná příležitost pohovořit si se studenty samotnými
Si odchyťte nějaké studenty odpoledne po konci vyučování před školou, ne? :) (ale teda rychle než školy zase zavřou kvůli vlně D)
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: jerrym 21. 11. 2021, 14:23:46
hm podle učebních plánů je dokonce i obor ICT zaměřený spíše na hardware a elektro ..
https://www.skolakrizik.cz/index.php/informacni-technologie/

jde o to co by prcek chtěl dělat ? programovat WEBový stránky v HTML5+CSS3/Javě/ASP/PHP ? dělat embedded programátora v C/C++ pod linux ?  nebo spíše programování PLC automatů ? nebo databázového programátora v SQL MS/postgre/SQLite nebo SAP/Oracle ??? je toho hodně ..
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: jerrym 21. 11. 2021, 14:26:13
seznam všech středních škol v praze
https://www.stredniskoly.cz/seznam-skol/praha/
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: docmartn 22. 11. 2021, 10:46:31
Dobrý den,

doporučuji https://www.spsejecna.cz/ kterou jsem vystudoval. Studenti, kteří tuto školu vystudují se berou téměř automaticky na pohovor kvůli jménu školy.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Benutzer 22. 11. 2021, 10:54:09
hm podle učebních plánů je dokonce i obor ICT zaměřený spíše na hardware a elektro ..
https://www.skolakrizik.cz/index.php/informacni-technologie/

Další škola-dinosaur.
Sám jsem před lety z průmyslové automatizace maturoval. Je to krásná nadčasová teorie, bohužel téměř nevyužitelná v praxi. Současná automatizace je zejména o automatizaci business procesů, tzn. aby bylo méně manuální kancelářské práce.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Martin Poljak 22. 11. 2021, 11:36:57
Podle referenci je skola vhodna predevsim pro zajemce o elektro, nebo prumyslove ICT. Klasicka informatika je az na druhe koleji. [...]

Nerad bych se patlal ve slovíčkách, ale klasickou informatiku můžete studovat možná tak v Praze na FF UK. Tu téměř určitě nemyslíte.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: hoholik 23. 11. 2021, 03:24:57
Dobrý den,

všem moc děkuji za reakce. Na této škole jde o IT zaměřenou na elektrotechniku. O tom víme. Vlastně ten výběr byl záměrný, protože syn kromě IT např. rád létá s drony a vylepšuje RC auta. O oboru automatizace na Ječné víme, mě by se líbil, ale na tomto oboru je těch elektrotechnických předmětů více a syn chce i IT.
Děkuji M.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Idris 23. 11. 2021, 08:18:59
Podle referenci je skola vhodna predevsim pro zajemce o elektro, nebo prumyslove ICT. Klasicka informatika je az na druhe koleji. [...]
Nerad bych se patlal ve slovíčkách, ale klasickou informatiku můžete studovat možná tak v Praze na FF UK. Tu téměř určitě nemyslíte.
Na FF je kde co včetně dost brutální matematiky. Jaká katedra má nabízet “klasickou informatiku”?
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Martin Poljak 23. 11. 2021, 09:59:59
Nerad bych se patlal ve slovíčkách, ale klasickou informatiku můžete studovat možná tak v Praze na FF UK. Tu téměř určitě nemyslíte.
Na FF je kde co včetně dost brutální matematiky. Jaká katedra má nabízet “klasickou informatiku”?

Jako samostatný obor nikde. Ale spadá to pod obor "Informační studia a knihovnictví". Klasická informatika je věda o informacích, nemá s IT ani s Computer Science celkem nic přímo společného.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Idris 23. 11. 2021, 10:55:18
Nerad bych se patlal ve slovíčkách, ale klasickou informatiku můžete studovat možná tak v Praze na FF UK. Tu téměř určitě nemyslíte.
Na FF je kde co včetně dost brutální matematiky. Jaká katedra má nabízet “klasickou informatiku”?
Jako samostatný obor nikde. Ale spadá to pod obor "Informační studia a knihovnictví". Klasická informatika je věda o informacích, nemá s IT ani s Computer Science celkem nic přímo společného.
To není pravda, v češtině je synonymem CS. V angličtině záleží na kontextu: https://en.wikipedia.org/wiki/Informatics
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Martin Poljak 23. 11. 2021, 11:17:28
Na FF je kde co včetně dost brutální matematiky. Jaká katedra má nabízet “klasickou informatiku”?
Jako samostatný obor nikde. Ale spadá to pod obor "Informační studia a knihovnictví". Klasická informatika je věda o informacích, nemá s IT ani s Computer Science celkem nic přímo společného.
To není pravda, v češtině je synonymem CS. V angličtině záleží na kontextu: https://en.wikipedia.org/wiki/Informatics

Ano. Proto je taky v češtině rozdíl mezi informatikou a "klasickou informatikou".
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Lukas1500 24. 11. 2021, 12:03:59
Studenti, kteří tuto školu vystudují se berou téměř automaticky na pohovor kvůli jménu školy.
Vzpomněl jsem si, jak se pan Havrda při cvičení z matematiky ptal jednoho studenta jestli má vůbec střední školu. Dotyčný popuzeně odpověděl, že má dokonce Ječnou, načež Havrda okamžitě spustil asi čtvrthodinový monolog o všech možných problémech s úrovní výuky na této škole. Nicméně to byla matematika a ne informatika, pan Havrda by asi našel chyby na jakékoliv škole a také se od té doby mohlo leccos zlepšit.

Pokud vím, tak SPŠE Křižík byl spíše na praktickou elektroniku s prvky silnoproudu. Podle mne úroveň školy udávají učitelé, studenti někdy ještě sami pořádně nevědí, co chtějí :-)
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: František Ryšánek 24. 11. 2021, 14:23:20
Zkuste si odpovědět na otázku, "kam dál po střední škole". Na vejšku? A jakou? IT pro bílé límečky na VŠE, nebo spíš něco na FELu? Co třeba mechatronika v Liberci? Nebo rovnou po střední do práce? Nebo samozřejmě po vejšce do práce... Průmyslová automatizace není mimo, ale pravda je, že se světem klasického čistého IT/CS se potkává poněkud okrajově. Klasický kancelářský ajeťák si jobů v oblasti "automatizace / měření a regulace" nemusí být vůbec vědom.

Klasické kancelářské IT je dost koncentrované v Praze, zato "automatizace / MaR" je slušně zastoupená mimo Prahu - v krajských městech, v blízkém okolí Prahy, i jinde. Jsou menší integrátorské firmy v oboru automatizace a jsou fabriky, které taky někoho zaměstnají. Jinak je tu ČEZ/ČEPS a jejich dodavatelé Siemens / ABB a další, ale ti berou asi spíš echtovní silnoproud. A taky si v potu tváře vychovávají vlastní lidi, kteří se umí pohybovat v silnoproudu (mají "padesátku" na vyšší paragrafy) a zároveň rozumí i tomu IT, protože i ty počítače se jim na uzlových bodech dost množí... Čistokrevné jemné robotiky/mechatroniky tady myslím moc není, spíš menší firmy (až s odpuštěním startupy), a spíš než vlastní vývoj (vysoká board-level akrobacie) se tu odehrává integrace / nasazování krabiček, které se vyvíjejí na západě a vyrábějí kdoví kde. Možná se pletu - pokud jsem někomu šlápl na palec, tak ať se ozve :-)

Pokud se týče uplatnění, klasické kancelářské IT a vývoj softwaru odhadem uživí násobně víc hlav než průmyslová automatizace / MaR, protože je to masovější záležitost. Soudě čistě podle obratů peněz, které se v těch oborech točí... A všude je chleba o dvou kůrkách, vyskytují se zajímavé joby i pakárna, líp i hůř placené pozice.

Hehe srovnejte si, jak vykabeluje rack klasický ajeťák, a jak člověk s elektro vzděláním.
Pokud kluka vysloveně baví slaboproud, zvažte elektro průmyslovku. Pokud páječku obchází obloukem, tak buďte v klidu. Osobně bych neměl moc radit. Já jsem odmala bastlíř, na přání rodičů mám gympl a kus VŠE, nakonec mě živí slaboproud a low-level počítačové věci. Zase z druhé strany, formální škola dokáže člověku zhnusit leckterou zálibu. Je spousta lidí, kteří jsou zaměstnaní úplně mimo vystudovaný obor. A ledacos se dá doučit na vlastní pěst. Podle situace / zaměstnání může být výhodou úzká specializace, nebo naopak širší přesahy. Oboje má svoje žertovné zádrhele. A každá škola má v profesorském sboru svoje bizardní existence, a předměty bůhvíproč používané jako "síto" na bázi své absurdity. Tak nějak to patří k dobrému tónu...
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Benutzer 25. 11. 2021, 14:07:58
Zkuste si odpovědět na otázku, "kam dál po střední škole". Na vejšku? A jakou? IT pro bílé límečky na VŠE, nebo spíš něco na FELu? Co třeba mechatronika v Liberci? Nebo rovnou po střední do práce? Nebo samozřejmě po vejšce do práce... Průmyslová automatizace není mimo, ale pravda je, že se světem klasického čistého IT/CS se potkává poněkud okrajově. Klasický kancelářský ajeťák si jobů v oblasti "automatizace / měření a regulace" nemusí být vůbec vědom.

Klasické kancelářské IT je dost koncentrované v Praze, zato "automatizace / MaR" je slušně zastoupená mimo Prahu - v krajských městech, v blízkém okolí Prahy, i jinde. Jsou menší integrátorské firmy v oboru automatizace a jsou fabriky, které taky někoho zaměstnají. Jinak je tu ČEZ/ČEPS a jejich dodavatelé Siemens / ABB a další, ale ti berou asi spíš echtovní silnoproud. A taky si v potu tváře vychovávají vlastní lidi, kteří se umí pohybovat v silnoproudu (mají "padesátku" na vyšší paragrafy) a zároveň rozumí i tomu IT, protože i ty počítače se jim na uzlových bodech dost množí... Čistokrevné jemné robotiky/mechatroniky tady myslím moc není, spíš menší firmy (až s odpuštěním startupy), a spíš než vlastní vývoj (vysoká board-level akrobacie) se tu odehrává integrace / nasazování krabiček, které se vyvíjejí na západě a vyrábějí kdoví kde. Možná se pletu - pokud jsem někomu šlápl na palec, tak ať se ozve :-)

Pokud se týče uplatnění, klasické kancelářské IT a vývoj softwaru odhadem uživí násobně víc hlav než průmyslová automatizace / MaR, protože je to masovější záležitost. Soudě čistě podle obratů peněz, které se v těch oborech točí... A všude je chleba o dvou kůrkách, vyskytují se zajímavé joby i pakárna, líp i hůř placené pozice.

Hehe srovnejte si, jak vykabeluje rack klasický ajeťák, a jak člověk s elektro vzděláním.
Pokud kluka vysloveně baví slaboproud, zvažte elektro průmyslovku. Pokud páječku obchází obloukem, tak buďte v klidu. Osobně bych neměl moc radit. Já jsem odmala bastlíř, na přání rodičů mám gympl a kus VŠE, nakonec mě živí slaboproud a low-level počítačové věci. Zase z druhé strany, formální škola dokáže člověku zhnusit leckterou zálibu. Je spousta lidí, kteří jsou zaměstnaní úplně mimo vystudovaný obor. A ledacos se dá doučit na vlastní pěst. Podle situace / zaměstnání může být výhodou úzká specializace, nebo naopak širší přesahy. Oboje má svoje žertovné zádrhele. A každá škola má v profesorském sboru svoje bizardní existence, a předměty bůhvíproč používané jako "síto" na bázi své absurdity. Tak nějak to patří k dobrému tónu...

Neříkám, že v oblasti průmyslové automatizace nejde najít uplatnění. Ale těch nabídek je řádově méně, nez v obecném sw vývoji. Dokonce i low level vývoj (C/C++) je na tom s nabídkama lépe.
S hardwarem a elektrotechnikou je to podobné, ale ještě víc v neprospěch hardware.,
Mechatroniku v Liberci bych nezavrhoval, protože má širší záběr, než obory na FELu, takže je větší šance že se alespoň něco využije v praxi.

Z hlediska uplatnění je top vysokoúrovňový jazyk (např. Java, nebo C#), nějaký úvod do databází a schopnost automatizovat workflow v čemkoliv (např Python). S praxí se pak posunout na analytika, architekta, či technického projekťáka.

Kabelování racku je v dnešní době už spíš komodita. Dobré si tím projít ve věku brigád a pak dělat něco s větší přidanou hodnotou.

Pokud chcete jít cestou low-level, moje doporučení je výšší level abstakce - embedded linux.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: neregistrovany 27. 11. 2021, 10:13:46
OK, tak ja to teda zkusim:

Vzdělání není příprava na povolání.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: hoholik 29. 11. 2021, 05:32:58
Zkuste si odpovědět na otázku, "kam dál po střední škole". Na vejšku? A jakou? IT pro bílé límečky na VŠE, nebo spíš něco na FELu? Co třeba mechatronika v Liberci? Nebo rovnou po střední do práce? Nebo samozřejmě po vejšce do práce... Průmyslová automatizace není mimo, ale pravda je, že se světem klasického čistého IT/CS se potkává poněkud okrajově. Klasický kancelářský ajeťák si jobů v oblasti "automatizace / měření a regulace" nemusí být vůbec vědom.

Klasické kancelářské IT je dost koncentrované v Praze, zato "automatizace / MaR" je slušně zastoupená mimo Prahu - v krajských městech, v blízkém okolí Prahy, i jinde. Jsou menší integrátorské firmy v oboru automatizace a jsou fabriky, které taky někoho zaměstnají. Jinak je tu ČEZ/ČEPS a jejich dodavatelé Siemens / ABB a další, ale ti berou asi spíš echtovní silnoproud. A taky si v potu tváře vychovávají vlastní lidi, kteří se umí pohybovat v silnoproudu (mají "padesátku" na vyšší paragrafy) a zároveň rozumí i tomu IT, protože i ty počítače se jim na uzlových bodech dost množí... Čistokrevné jemné robotiky/mechatroniky tady myslím moc není, spíš menší firmy (až s odpuštěním startupy), a spíš než vlastní vývoj (vysoká board-level akrobacie) se tu odehrává integrace / nasazování krabiček, které se vyvíjejí na západě a vyrábějí kdoví kde. Možná se pletu - pokud jsem někomu šlápl na palec, tak ať se ozve :-)

Pokud se týče uplatnění, klasické kancelářské IT a vývoj softwaru odhadem uživí násobně víc hlav než průmyslová automatizace / MaR, protože je to masovější záležitost. Soudě čistě podle obratů peněz, které se v těch oborech točí... A všude je chleba o dvou kůrkách, vyskytují se zajímavé joby i pakárna, líp i hůř placené pozice.

Hehe srovnejte si, jak vykabeluje rack klasický ajeťák, a jak člověk s elektro vzděláním.
Pokud kluka vysloveně baví slaboproud, zvažte elektro průmyslovku. Pokud páječku obchází obloukem, tak buďte v klidu. Osobně bych neměl moc radit. Já jsem odmala bastlíř, na přání rodičů mám gympl a kus VŠE, nakonec mě živí slaboproud a low-level počítačové věci. Zase z druhé strany, formální škola dokáže člověku zhnusit leckterou zálibu. Je spousta lidí, kteří jsou zaměstnaní úplně mimo vystudovaný obor. A ledacos se dá doučit na vlastní pěst. Podle situace / zaměstnání může být výhodou úzká specializace, nebo naopak širší přesahy. Oboje má svoje žertovné zádrhele. A každá škola má v profesorském sboru svoje bizardní existence, a předměty bůhvíproč používané jako "síto" na bázi své absurdity. Tak nějak to patří k dobrému tónu...

Dobrý den,
opravdu moc děkuji za odpověď. Moc jste mě i synovi pomohl dívat se na věc trochu jinak. M.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: greenlinuxguru 29. 11. 2021, 05:55:27
Osobně mám elektroprůmku vystudovanou, po letech těžkého studia pomocí knih z SNTL s učiteli, jež někteří smrděli na 10m daleko jsem prudce litoval, že jsem zvolil tak složitou cestu, abych se z IT nenaučil vlastně nic.

Osobně jít do toho znova, tak jdu na ekonomku, je tam spousta holek, ve všech ohledech je to větší dávačka, a ten papír krom toho "je to maturita" stejně vyšší hodnotu nemá. Čím míň stresu ze studia a ve škole, tím víc času věnovat se samostudiu, které opravdu někam vede.

Já vím, že je spousta příznivců institucuonálního školství, nad čímž vzhledem ke kvalitě trošku kroutím hlavou, protože kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí, což je samo o sobě směšné, je to jak kdyby lékař vyhazoval z ordinace nemocné a pak si mnul ruce, že má samé zdravé a jak je skvělý doktor.

Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo, opravdu denně na tom makat, pak přidat třeba Netflix v AJ, a prostě dostat AJ na úroveň bůh, pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Idris 29. 11. 2021, 11:19:03
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: František Ryšánek 01. 12. 2021, 08:04:06
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.

Před mnoha a mnoha lety, zhruba když 486 platila za důstojný hardware, tradovala se mezi lidem obecným taková zajisté nehorázná pomluva, že na FELu na jedné raději nejmenované katedře se přednášející ráno vsázeli "vo co že je dneska od zkoušky vyrazím všecky" :-D
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Idris 01. 12. 2021, 09:06:28
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.
Před mnoha a mnoha lety, zhruba když 486 platila za důstojný hardware, tradovala se mezi lidem obecným taková zajisté nehorázná pomluva, že na FELu na jedné raději nejmenované katedře se přednášející ráno vsázeli "vo co že je dneska od zkoušky vyrazím všecky" :-D
To se říkalo o Matfyzu taky. Ono už tehdy byly přijímačky na technické obory velice snadné, pokud vůbec nějaké. Sice studovala menší část populace, ale část studentů prostě neměla studijní předpoklady.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: premekv 01. 12. 2021, 09:50:01
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.
Před mnoha a mnoha lety, zhruba když 486 platila za důstojný hardware, tradovala se mezi lidem obecným taková zajisté nehorázná pomluva, že na FELu na jedné raději nejmenované katedře se přednášející ráno vsázeli "vo co že je dneska od zkoušky vyrazím všecky" :-D
To se říkalo o Matfyzu taky. Ono už tehdy byly přijímačky na technické obory velice snadné, pokud vůbec nějaké. Sice studovala menší část populace, ale část studentů prostě neměla studijní předpoklady.


Když jsme u těch starých dob, tak nic jako "fakulta informatiky" nebylo. "Počítače" byly vždy přilepené k jinému oboru. Takže člověk, který chtěl studovat "čistokrevné IT" a chtěl mít "papír", prostě musel spolknout elektro, fyziku nebo něco jiného... Teorie pole, jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem), pro hodně lidí matematika... S nekompatibilním setupem "tohle mně nebaví, chci přece programovat" nepropadlo sítem prvních dvou let asi hodně lidí.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: L.. 01. 12. 2021, 10:37:30
... jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem) ...

Technickou dokumentaci jsem udělal napoprvé za 2. Nevěděl jsem, jakou plochu má A0 :-) A to byla ještě doba, kdy polovina předmětu se dělala v CADu na počítači a druhá polovina hezky klasicky na papíře.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Idris 01. 12. 2021, 10:50:18
kvalita školství je u nás strašně často měřena tím, kolik lidí vyhodí
To není o kvalitě, prostě když jde na VŠ tolik lidí, tak je logické, že hodně jich na to nemá a na něčem pohoří.
Před mnoha a mnoha lety, zhruba když 486 platila za důstojný hardware, tradovala se mezi lidem obecným taková zajisté nehorázná pomluva, že na FELu na jedné raději nejmenované katedře se přednášející ráno vsázeli "vo co že je dneska od zkoušky vyrazím všecky" :-D
To se říkalo o Matfyzu taky. Ono už tehdy byly přijímačky na technické obory velice snadné, pokud vůbec nějaké. Sice studovala menší část populace, ale část studentů prostě neměla studijní předpoklady.
Když jsme u těch starých dob, tak nic jako "fakulta informatiky" nebylo. "Počítače" byly vždy přilepené k jinému oboru. Takže člověk, který chtěl studovat "čistokrevné IT" a chtěl mít "papír", prostě musel spolknout elektro, fyziku nebo něco jiného... Teorie pole, jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem), pro hodně lidí matematika... S nekompatibilním setupem "tohle mně nebaví, chci přece programovat" nepropadlo sítem prvních dvou let asi hodně lidí.
Jo, to byly časy. Pak informatika matematiku částečně vytlačila. Musí být přece čas na PHP a JS :)
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Benutzer 01. 12. 2021, 10:51:44
... jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem) ...

Technickou dokumentaci jsem udělal napoprvé za 2. Nevěděl jsem, jakou plochu má A0 :-) A to byla ještě doba, kdy polovina předmětu se dělala v CADu na počítači a druhá polovina hezky klasicky na papíře.

Poměr stran 2 : sqrt(2) a A4 má 210 x 297. To je jediné co si od tud pamatuju, než jsem odešel kvůli předmětům nekompatibilmím s mým zájmem. Pár let před vznikem FITu. Měl jsem jít na IS/IT ekonomku a mít víc času na témata ke kterým byla motivace...
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Tom5 01. 12. 2021, 11:07:55
Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo,
Naučit se skvěle anglicky pomocí duolingo? Tak to máme asi jinak posazené laťky na to „skvěle“. Duolingo odhodili už i moje děti na základce.
Citace
pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.

V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří. Shlédnuté video jim vytvoří pocit, že tomu rozumí, nic víc.

Netvrdím, že naše či jiné školy jsou ideální (co je ideální?), ale absolvent, který studuje kvůli obsahu a ne kvůli holkám, je zatraceně dobře rozeznatelný od samouka.  Nehledě k soft-skills, které člověk, co není schopen projít VŠ, pravděpodobně nemá.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: František Ryšánek 01. 12. 2021, 12:31:36
... jakási technická dokumentace (zasvěcení vědí :), koloval dokonce vtip, že Chuck Norris zde udělal zkoušku napoprvé a bylo to před obědem) ...

Technickou dokumentaci jsem udělal napoprvé za 2. Nevěděl jsem, jakou plochu má A0 :-) A to byla ještě doba, kdy polovina předmětu se dělala v CADu na počítači a druhá polovina hezky klasicky na papíře.

Poměr stran 2 : sqrt(2) a A4 má 210 x 297.
Jo, taky mi vrtalo hlavou, že bych asi reagoval "z hlavy nevím, smím to spočítat? A4 má asi 6 dm^2, toto krát 2^4 - tzn. asi metr čtvereční". :-)

2 / sqrt(2) = sqrt(2) ... ??
Ajo! Když má ten poměr vyjít s každým násobkem shodný...
Aneb kterak využít volný list kancelářského papíru ke grafickému znázornění poměru mezi efektivní a špičkovou hodnotu sínusového střídavého napětí :-D

Citace
To je jediné co si od tud pamatuju, než jsem odešel kvůli předmětům nekompatibilmím s mým zájmem. Pár let před vznikem FITu. Měl jsem jít na IS/IT ekonomku a mít víc času na témata ke kterým byla motivace...

Já jsem si na IT na VŠE vyseděl všechno co šlo, a že to byl leckdy zajímavý materiál - než jsem odešel ze dne na den kvůli tehdejším požadavkům k diplomce a jednomu závěrečnému zápočtovému kurzu - které byly nekompatibilní s mým tehdejším zaměstnáním a nějakými dalšími věcmi. Nebylo to o nedostatku motivace a času učit se na zkoušku - a třeba z nedostatku dispozice ke grafomanii mě tu těžko bude někdo podezírat. => Pick your poison. Všude je něco.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Idris 01. 12. 2021, 12:38:29
Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří. Shlédnuté video jim vytvoří pocit, že tomu rozumí, nic víc.
Je to paradox, neb když člověk poctivě studuje, s postupujícím studiem se mu zdá, že předmětu studia rozumí méně.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: greenlinuxguru 01. 12. 2021, 20:18:23
Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo,
Naučit se skvěle anglicky pomocí duolingo? Tak to máme asi jinak posazené laťky na to „skvěle“. Duolingo odhodili už i moje děti na základce.
Citace
pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.

V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří. Shlédnuté video jim vytvoří pocit, že tomu rozumí, nic víc.

Netvrdím, že naše či jiné školy jsou ideální (co je ideální?), ale absolvent, který studuje kvůli obsahu a ne kvůli holkám, je zatraceně dobře rozeznatelný od samouka.  Nehledě k soft-skills, které člověk, co není schopen projít VŠ, pravděpodobně nemá.

Samozřejmě máte pravdu, znám dost absolventů i zahraničních elitních škol, jako Harvard, kteří je nedokončili a dají se na hony daleko poznat od samouka, navíc jim chybí soft-skills, protože nebyly schopni projít VŠ.

Teď mě napadá těch pár IT dělníků, jako Bill Gates, Elon Musk, Mark Zuckerberg.

Velmi se mi líbí, jak je váš názor fundovaný, už jsem si myslel že ta věta "Informace jsou všude zdarma nebo skoro zdarma a kdo chce si je sám zjistí a nastuduje a doufám že naše HR oddělení nikdy nemá požadavek nad vysokou" od té nuly Elona Muska, který jen založil PayPal, Solarwinds, SpaceX a Teslu, řídí 3 miliardové společnosti, zlevnil lety do vesmíru 10x a chce přesídlit lidstvo na Mars, udělal revoluci v elektrifikaci aut a revoluci v internetovém bankovnictví, tak takový názor já neberu.

Podle mě je prostě víc fundovaný názor od člověka na root.cz s přezdívkou Tom5.

**KONEC IRONIE**

Na čem se shodneme, pro průměrnou nulu je vysoká škola to nejlepší co může být. Průměrná nula se nadrtí na zkoušky, odvypráví učitelům co chtějí slyšet, dostane papír a ve své profesi odvede průměrný výsledek, který alespoň není tragický.

Pokud jste člověk co má drive, jste schopný systematicky přistupovat ke vzdělávání, máte vizi, dokážete uvažovat mimo rámec věci a fungovat kompletně autonomně, vysoká škola vás naopak může dost značným způsobem brzdit, protože jste hozen do instituce průměrných nul a degradován do průměru co se drtí na zkoušky.

Mě třeba samotného štve, když zajdu za doktorkou, ona má vysokou lékařskou, já ne, řekne mi že nějaká studie říká toto, já si jí jako hlupák se střední průmkou vyhledám (nejsem lékař) a zjistím že lékařka s tou skvělou vysokou špatně vyhodnotila statistický výsledek studie, který neprokazuje příčinnou a důsledkovou souvislost. Pro ty blbější vysokoškoláky zde, když vám řeknu, že zemře víc lidí v noci kteří svítí světly, neprokazuje to, že svícení v noci vás v autě pravděpodobněji zabije.

Ale tak ona má vysokou, já hlupák nevyléčitelně nemocný středoškolák, typická nula, jak ona říká světlá vyjímka mezi jejími pacienty kteří jsou z 90% v invalidním důchodu díky jejím skvělým léčebným metodám dělám asi něco špatně tím, že léčím příčinu nemoci a né důsledky jako ona.

A víte co mě nejvíc těší, tady na root.cz můžete házet tituly, můžete mít názor, klidně i na idnesu mít názor s nejvíc liky, ale miluji burzu cenných papírů. Protože tam géniové jako předsedající rady ČNB, a další fundovaní vysokoškolácí sází skutečné prachy, a já si jsem ochoten vsadit třeba mega že mám pravdu já a ne oni. A vím, že se nikdy v novinách nedočtu, že jsem měl pravdu já a rada ČNB vysokoškolských géniů jsou kokoti, nikdy to nebude v novinách, nikdy to nebude nejvíc likovaný komentář na iDnesu, ale jenom já a bůh víme, že já mám o mega na účtu víc a vy jako daňový poplatníci míň.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: _Jenda 01. 12. 2021, 22:37:34
To s tou ČNB špatně interpretuješ, to je jejich cílem (a tipuju že se soukromými penězi nenakládají tak jak dělají navenek politiku). Až to začne před hyperinflační CZK zdrhat na burzu či jinam moc lidí (taky to tak dělám), tak se určitě něco vymyslí: rozjede se kampaň jak nám ti rotšíldi všem škodí a ČNB kvůli tomu nemůže řídit inflaci a třeba se to pořádně zdaní (3letý časový test a daň z dividend jenom 15% jsou jedny z nejvýhodnějších podmínek v rozvinutém světě).
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: František Ryšánek 01. 12. 2021, 23:01:55
Dovolím si s Vámi smířlivě polemizovat :-) Bude to trochu ukecanější text a prosím nemějte pocit, že se snažím Vám něco vkládat do úst. Případně se hlasitě ohraďte :-)

Co říkám já, vykašlat se na instituce, naučit se skvěle anglicky - Duolingo,
Naučit se skvěle anglicky pomocí duolingo? Tak to máme asi jinak posazené laťky na to „skvěle“. Duolingo odhodili už i moje děti na základce.

Vašemu odsudku nelze upřít věcně pravdivé jádro. Mě Duolingo taky kdovíjak nezaujalo - jednak už jsem dál, druhak to jejich denní dávkování a tempo, za třetí je to taková "baterie školních testů", dávám přednost reálnějšímu textu a nějak se s ním poprat...

Ale na druhou stranu, každý musí někde začít, Duolingo má své publikum, mnoha lidem určitě vyhovuje, přinejmenším v určité fázi, "stupni pokročilosti" v jazyce. Já bych to šmahem nezatracoval :-) Třeba pro děcka, pokud je baví ta forma hry, tak jedině palec nahoru za princip "opakování matka moudrosti". A je určitě i dost dospěláků, kteří třeba chtějí se v jazyce zlepšovat, ale nejsou natolik samostatní, aby zkoušeli "skočit do vody a plavat". Ono to v naprostých začátcích ani moc nejde... (mimochodem škola je vynikající způsob, jak si odbýt bolestivé naprosté základy jazyka.) Pokud jde o Duolingo, tak každý způsob, jak v šedé kůře zafixovat slovní zásobu a gramatické struktury, se počítá. Z různých elektronicky vzdělávacích počinů patří myslím tento k těm zdařilejším.

Jo a gratuluji Vám ke schopným dětem :-)

Citace
Citace
pak si nakoupit kurzy na Udemy, algoritmy, programování, matematika, a jet. Výsledek je za 10% času o 300% lepší než institucionální školství.

V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří.

To je ale taky otázka ambicí, "zvědavosti", a jakého druhu je má motivace se do toho pustit. Třeba já mám ambice tu a tam něco tvořit, mám divný nápady, nebo aspoň syntetizovat nějakou "kostku" z roztroušených informací... ale reálně mě živí průmyslová ajeťácká nádeničina, kterou si zpříjemňuji tím, že se nebráním širšímu spektru činností. "Dělám co je zrovna potřeba" a mám pocit, že mám kliku na zaměstnavatele, že aspoň že tak. A je spousta lidí, kterým úplně vyhovuje být spolehlivý řemeslník, bez nějakých autorských nebo akademických ambicí. A sledovat trendy/poptávku trhu není špatný směr, pokud jde o to se uživit. Jenom je potřeba rozlišit mediální hype od skutečné "koupěschopné poptávky" ;-) Netvrdím, že já to umím.

"Vědět co studovat", "přestat být v oboru nováčkem" ... k tomu je jediná cesta: odněkud začít. A klidně probádat větší počet uliček, které se ukážou jako slepé. Časem si člověk na slepé uličky vypěstuje čuch. Dopracuje se k vlastnímu vkusu. A naopak "vést" obor, mít vizi něčeho lepšího budoucího, začít udávat tón, neplout s davem... kolik takových příležitostí tu reálně je? A jaká je šance, vydupat něco z holé hlíny a uživit se tím? Kolika lidem se tohle povede...

Ohledně té situace "být začátečníkem"... já osobně jsem začal dostávat dobré nápady až poté, co jsem ze školy vypadl. Protože praxe je tím pravým zdrojem podnětů, situací, poptávky... u mě dost funguje motivace k tvorbě - monotónní opakovanou činností. Motivace k automatizaci. Nebo mě motivují hádanky, "do kterých není vidět dovnitř" = potřeba něco změřit. Ve školním prostředí je to co do nosných témat dost suchopár. Mimochodem jsem nikdy úplně nepochopil, z čeho má psát diplomku pilný student denního studia, který leží celé roky v učebnicích. To jako z těch učebnic? Kde se tam vylíhne nějaká "novost"? :-D Tohle mi připadá na vejšce trochu systémově pokrytecké... (Disclaimer: já jsem už při škole na půl úvazku dělal, a nebyly to brigády v Kauflandu.)

Zároveň... s tím co mi odpřednášeli ve škole mám pocit, že čistou praxí bych spoustu těch věcí spontánně nepotkal / nezjistil / nedočetl se. Minimálně bych je neznal předem. Vědět to předem ze školy znamená, že pro své okolí jsem často "blbej jak daleko vidim".

Citace
Netvrdím, že naše či jiné školy jsou ideální (co je ideální?), ale absolvent, který studuje kvůli obsahu a ne kvůli holkám, je zatraceně dobře rozeznatelný od samouka.  Nehledě k soft-skills, které člověk, co není schopen projít VŠ, pravděpodobně nemá.

Ohledně soft skills: ano - pěstovat v sobě Sitzfleisch nutný ke studiu. Ale třeba taky soft skill snášet prudu a absurditu, držet hubu a krok... tím se nenavážím do látky/učiva, ale do těch *ostatních* věcí.

Ale předtím jste uhodil hřebík na hlavičku - člověk musí hlavně sám chtít. Mít zájem, pracovat na sobě. Je jedno jestli se bavíme o cizích jazycích nebo o odborných znalostech. Potrénovat na sucho co má smysl, a hurá do vody a plavat. Jasně že k věci patří, sednout si s knihou nebo simulátorem, něco si jenom tak pro sebe kreslit... když řeším problém, zkusit si k tomu něco spočítat. Když jedu na výjezd na servis nebo na instalaci s novým kusem železa, tak si napřed na dílně natrénovat a oměřit všecko co se dá... tohle nebaví každého.

Pokud jde o pilování jazyků, připomněl bych závěrem pro obecenstvo dvě nedávná vlákna k angličtině (https://forum.root.cz/index.php?topic=24240.0) a němčině (https://forum.root.cz/index.php?topic=24269.0).
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Tom5 02. 12. 2021, 11:13:00
Ale na druhou stranu, každý musí někde začít, Duolingo má své publikum, mnoha lidem určitě vyhovuje, přinejmenším v určité fázi, "stupni pokročilosti" v jazyce. Já bych to šmahem nezatracoval :-)

Rozhodně Duolingo nezatracuji. Takto jsem to určitě nemyslel. Moje poznámka se spíše týka toho hodnocení „skvěle“. Rozumnět psanému a mluvenému slovu asi jde (v kombinaci se sledováním zpráv, filmů atd.). Ale mluvit „skvěle“ téměř jistě ne.

Citace
Citace
V podstatě se tím degradujete na IT dělníka. Drtivá většina lidí neví co má studovat, protože jednoduše jsou v oboru nováčky. Drtivá většina je v reaktivním režimu - zaslechl jsem ansible - jdu si to nastudovat, a je to v podstatě o použítí nástrojů, které vytvořil někdo jiný. Drtivá většina nic v samostudiu nevytvoří.

je spousta lidí, kterým úplně vyhovuje být spolehlivý řemeslník, bez nějakých autorských nebo akademických ambicí. A sledovat trendy/poptávku trhu není špatný směr, pokud jde o to se uživit.

Určitě. A vůbec to nezatracuji. Stejně jako nezatracuji dělníka u pásu. Spíš jsem polemizoval s názorem, že škola je na nic a za 10% času dotyčný zvládne 300% víc věcí. :-) Ano. Pokud jde o to uživit se, tak člověk asi školu opravdu nepotřebuje. Ale někoho ten obor baví a pak má, podle mne, snahu věci optimalizovat, automatizovat. Odvést lepší výsledek, než odstatní. Například sám od sebe navrhnout(!) implementovat do eshopu optimalizační algoritmus na výběr krabice pro co nejlevnější zabalení nakoupeného zboží.

Ostatně i u nás v práci jsme narazili na problém, kdy bylo potřeba naplnit (plánování) virtuální kontejnery různými věcmi. Kolega neměl tucha o optimalizačních algoritmech. Prostě to tam naplánoval primitivním způsobem. O Batohovém problému neslyšel. Přitom to patří na škole do základu. Tím nemyslím, že to měl vymýšlet na zelené louce. Ale mohl použít existující řešení. Jistě, že příště už to tak udělá, ale takových „drobností“ mu chybí ze školy víc.

Jednou jsem se setkal s programátorem, co programuje řízení serv. Můj obor je kybernetika, tak jsem se zajímal o způsob řízení. Nevěděl nic o zpětnovazebních řídících systémech a jak se řeší. Ano, funguje mu to. Roky v té oblasti podniká. Ale výsledkem je, že celý systém musí mít přetlumený a tedy výrazně pomalejší. Nechci podcenit Udemy, ale tahle problematika tam asi nebude (max asi nějaký PID)

Citace
Ohledně té situace "být začátečníkem"... já osobně jsem začal dostávat dobré nápady až poté, co jsem ze školy vypadl. Z čeho má psát diplomku pilný student denního studia, který leží celé roky v učebnicích.

Na to mám recept. Hned v prváku se přihlásit do nějaké laborky, která spolupracuje s externími firmami a mají zajímavé projekty (viz jejich postery). V tomhle věku člověk nepotřebuje moc peněz a mně tohle dalo nejvíc.

Uznávám, že né všude je to ideální. Ale tu praxi člověk na Udemy taky nedostane.

Citace
Ale třeba taky soft skill snášet prudu a absurditu, držet hubu a krok... tím se nenavážím do látky/učiva, ale do těch *ostatních* věcí.

Přesně :-)
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Lukas1500 02. 12. 2021, 12:50:45
Ohledně té situace "být začátečníkem"... já osobně jsem začal dostávat dobré nápady až poté, co jsem ze školy vypadl. Protože praxe je tím pravým zdrojem podnětů, situací, poptávky...
Praxe může být i na škole nebo při škole. Student, kterého obor zajímá se mu věnuje i mimo rámec školních povinností. Někteří studenti během studia vedou firmy nebo spolupracují na různých výzkumech a vývojích.

Mimochodem jsem nikdy úplně nepochopil, z čeho má psát diplomku pilný student denního studia, který leží celé roky v učebnicích. To jako z těch učebnic? Kde se tam vylíhne nějaká "novost"? :-D Tohle mi připadá na vejšce trochu systémově pokrytecké...
To samozřejmě záleží na přístupu vedoucího DP a celé katedry. Zadáním DP by mělo být odpovědět na nějakou otázku či navrhnout řešení nějakého problému. K tomu student čerpá z vědomostí nabytých ve škole, mimo školu, z konzultací, z experimentů. Jak to zpracuje a jestli zadání splní už je na něm.
Diplomka nemusí přinést objev se kterým by se šlo na patentový úřad :-)
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Tom5 02. 12. 2021, 15:05:55
Diplomka nemusí přinést objev se kterým by se šlo na patentový úřad :-)

U Žáry na katedře grafiky FELu svého času kolovala obhájená(!) diplomka, která měla (pokud si dobře pamatuji) 12 stran. Byla na téma fonty v OS Windows a téměř všechny stránky obsahovali výpis standardních fontů Windows ve všech řezech.

Ano, i takto to může někdy dopadnout. Ale je to spíš rarita.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Benutzer 02. 12. 2021, 18:06:28
To samozřejmě záleží na přístupu vedoucího DP a celé katedry. Zadáním DP by mělo být odpovědět na nějakou otázku či navrhnout řešení nějakého problému. K tomu student čerpá z vědomostí nabytých ve škole, mimo školu, z konzultací, z experimentů. Jak to zpracuje a jestli zadání splní už je na něm.
Diplomka nemusí přinést objev se kterým by se šlo na patentový úřad :-)

Podle mého žebříčku hodnot se na špatných technických školách hledají řešení fiktivních problémů. Dobře zpracovaná diplomka z dobré školy by měla navrhnout a pokud to scope umožní, tak i implementovat řešení problému, které když se zverifikuje, zvaliduje a aplikuje, tak někomu přinese hodnotu.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Tom5 02. 12. 2021, 18:32:03
Podle mého žebříčku hodnot se na špatných technických školách hledají řešení fiktivních problémů.

Co jsou fiktivní problémy? Jistě řada prací řeší problém, který je již několikrát vyřešen. Možná je ale zasazen do nového originálního kontextu. Každopádně je dle mého názoru účelem spíš ověřit, jak se zpracovatel se zadáním vypořádal. Jak postupoval při analýze problému, jak pracoval se zdroji informací, jak analyzoval svůj vlastní výsledek, jak se vypořádal s námitkami oponenta atd. A když se kouknu na zveřejněné práce na FITu a FELu, tak to docela odpovídá. Navíc řada těch témat je, podle mne, docela zajímavá.
Název: Re:SPŠ Františka Křižíka v Praze obor Informační technologie
Přispěvatel: Lukas1500 03. 12. 2021, 12:02:38
Každopádně je dle mého názoru účelem spíš ověřit, jak se zpracovatel se zadáním vypořádal.
Souhlasím. Možná bychom to mohli přirovnat ke zkušební jízdě v autoškole. Smyslem je zjistit, jestli je zkoušený schopen samostatně řídit vozidlo v provozu. Třeba jedou stejnou trasou jako stovky zkoušených předtím. Jestli přitom zavezou zkušebního komisaře domů nebo na nákup může být příjemný bonus ale není to podmínkou (pokud to z nějakého důvodu není přímo zakázané).