Neřekl bych že Yokotashi je zaostalý jedinec, který nedokáže použít libovolný vyhledávač a zadat do něj dvě slova. Tedy v případě, že by mu zrovna nestačily vlastní znalosti. Takže ještě jednou, pro blondýny, policajty a gp:
Normální alternátor má budicí vinutí napájené z kotvy budiče přes komutátor (mechanický usměrňovač) a kroužky.
Když se teď trochu nadzvednu a podívám z okna, vidím spoustu
normálních alternátorů stát i jezdit kolem, a v těch bych komutátor marně hledal. Ale pokud mám špatné informace, mohl bys mi
jasně (stále ještě na to čekám od minula) označit místo, které se tak nazývá:
https://www.allaboutcircuits.com/textbook/experiments/chpt-4/automotive-alternator/Respektive tady, kde můžeš vidět, čemu se v
normálním alternátoru
normálně říká
"kotva":
http://ok1zed.sweb.cz/s/06-ele-oop/reg-alter-web.htmNehodlám polemizovat o tom, jestli je víc kartáčových nebo bezkartáčových alternátorů a které vyprodukují větší výkon. Pokud by se k těm druhým měla počítat i magneta, vyskytující se všude od jízdních kol, přes sekačky, motorové pily, elektrocentrály, mopedy a jiné potvory až po letadla, bude jich určitě víc než těch kartáčových. Jedno takové je i v mojí baterce na kličku, kterou mám u postele. Ale ani tahle nemají žádný komutátor.
Jistěže není problém podívat se do skutečného bezkartáčového alternátoru, ale i tam cokoliv podobného komutátoru hledám marně:
http://www.tznj.cz/uploads/ucebnice_top1/files/05.htmlSamozřejmě, pokud ho tam najdeš, tak mi ho můžeš
jasně označit.
Takže zatím setrvávám v názoru, že alternátor s komutátorem je blbost. Dovedu si takový stroj představit, ale je to blbost
(stejně jako legendární pneumatická lopata dávných úderníků). Kdybys však měl k ukázání nějaký konkrétní příklad skutečného používaného zařízení téhle konstrukce, rád si ho prohlédnu. Nic takového jsem totiž na vlastní oči ještě neviděl
(ač jsem viděl hada srát, koně blít, stíhačku couvat), a opravdu by mě to zajímalo. Nejde mi totiž do hlavy, jaký smysl by mělo nahrazení sběracích kroužků, které produkují jiskření spíš výjimečně v případě zanedbané údržby, komutátorem, který jiskří neustále a mnohem víc, už z principu svojí funkce silového přepínače. A byl by tedy ve výbušném prostředí naprosto nepoužitelný, aspoň u zařízení chlazeného okolním vzduchem.
Jak vidíš, není problém sem vložit odkaz na stať nebo obrázek odkudkoliv z webu, tak mi najdi aspoň jeden takový, a popiš kde se obvykle vyskytuje.
Jen pro jistotu, tohle je
komutátor, jakých je v každém moderním automobilu až několik desítek: