Fórum Root.cz
Hlavní témata => Vývoj => Téma založeno: publikk 08. 05. 2014, 22:46:19
-
Zdravim pani,
Robim programatora a ako hobby riesim arduino uz par mesiacov. Celkom schopne veci som urobil a bavi ma to.
A teraz otazka: znamy ma motokarovu drahu.. A chcel by merat casy kol jednotlivym autam. Ak by bolo iba jedno, dam tam laser a pohoda.. Ale ako riesit 5 aut?
Nepoznate nejaky HW? Ktory by mi pomohol? Nejake cidlo a snimac.. Presny a s ID? Nemate tip na riesenie?
Diki
-
Laser + kamera? :)
-
Osobne by som to riesil pomocou RFID cipov na podvozku motokar a cievky v mieste merania
-
Na spodek každé matlakáry se dá RFID čip a na "start" několik čteček, jsou i moduly pro arduino.
http://www.dx.com/s/rfid
Pokud matlakáry jezdí jedna za druhou, pak bude stačit i jediná čtečka na startu s pořádně dlouhou cívkou.
Světelná závora se může hodit pro upřesnění času první matlakáry, ale laser sám o sobě nic neřeší, protože jen zaznamenává přerušení, pokud pojedou těsně vedle sebe, tak to zaznamená jen čas prvního a kdo je první?
Na hraní bude RFID bohatě stačit.
Cílová fotografie je ale hezký nápad.
-
Osobne by som to riesil pomocou RFID cipov na podvozku motokar a cievky v mieste merania
Postnul jsi to, než jsem to nasmolil, alespoň je vidět, že to je dobrý nápad ;)
-
Stihne se RFID přečíst, když projede kolem čtečky kdovíjak rychle?
-
Tak moznosti je asi gazilion :)
Na zacatek bych zvazil, jestli je na trati nejake misto, kudy muze projet jen jedno auto, nebo neni - to hodne zmeni pozadavky na cely system.
Predpokladejme ze takove misto je:
- Ja bych se treba zamyslel nad nejakym elegantnim zpusobem, jak pomoci jednoho laseru zjistit, ktery objekt to prerusil (predpokladam, ze myslis laserovou zavoru). Napriklad na konec kazde motokary dat mrizku s vyfrezovanym carovym kodem :)
- Pokud by Ti to prislo nespolehlive, tak bych to osvitil silnou infradiodou a na kazdou motokaru dal zahnuty retroreflektor, ktery bude carovym kodem prelepeny. Na vstup arduina potom fotodiodu s infra filtrem a vstupnim zesilovacem.
- Nebo ten RFID system :)
Pokud takove misto neni:
- Kamera bude stacit, jen vypocetni vykon arduina ne.
- Vice RFID - proc ne.
- Nebo na kazdou motokaru das infradiodu s modulovanym signalem (jakekoli vzajemne ortogonalni kody) co sviti nahodu a na strop v jednom miste fotodiodu s infra filtrem + demodulaci. Nevyhoda je, ze to bude chtit napajeni na motokarach.
... no a nebo milion jinych reseni :)
-
Na začiatku by som to začal riešiť cez klasickú mechaniku - kinematiku. Aký systém to je vôbec schopný zachytiť a rozoznať takýto dej a aké vlastnosti musí mať (rýchlosť zberu dát).
Pri použití kamery si treba zvážiť nasledovné fakty:
- rýchlosť vozidla (pri rýchlosti 36 km/s prejde vozidlo každú sekundu 10 m dráhy),
- rýchlosť snímania kamery (aké bude rozlíšenie kamery a frekvecia snímkovania, nízke rozlíšenie - vysoká frekvecia, vysoké rozlíšenie - nízka frekvencia),
- dať si to do kopy (napr. auto ide 40 km/s, kamera sníma 25 Hz), jeden snímok bude na 0.4 m pohybu vozidla (aká bude kvalita - rozmazanie snímku, bude sa dať niečo vôbec rozoznať??).
Podobne to bude aj s použitím čipov RFID bude to stíhať, treba si uvedomiť ak tie vozidlá pôjdu s rozostupom 10 cm pri rýchlosti 40 km/s systém by mal dokázať pracovať - rozoznávať na frekvencii 100 Hz, dokáže to??
-
Nevím proč vymyslet složitosti. Pokud je nutné vyhodnocovat na trati více objektů, tak jednoznačně RFID. Pokud vím, mají to tak všechny současné casomiry tohoto druhu.
-
Doplnil bych:
1) Není RFID jako RFID ;)
- RFID LF (125kHz) je zcela nevhodné, pomalé, malý dosah, vždy singleread (reader zvládne jen jeden čip v poli)
- RFID HF (13,56MHz) by mohlo fungovat, ale musí se jednat o multiread (ne všechny čipy a readery to umí) variantu. Bohužel špatně funguje v blízkosti kovů.
- RFID UHF (cca 860MHz) je ideální, velmi rychlé, čipy existují i v provedení na kov, vysoká rychlost, velký dosah, bohužel vysoká cena, není na DX
- aktivní RFID, s vlastní baterií, hodně vysoká cena
2) Spolehlivost RFID jde vylepšit více čipy na jednu káru.
3) RFID se dnes běžně používá například pro měření závodů na kole. Používá se UHF (anténa z boku).
Dříve se používalo i HF, ale upustilo se od toho (anténa v pásu, který se přejížděl).
4) Pro cíl asi jedině optická závora a cílové foto. Pro čas kola je RFID postačující, ale v cíli to může být hodně těsné (reader může vrátit čísla čipů v jiném pořadí).
5) Nejrozumnější (cenově) by asi byla nějaká rychlá kamera a rozpoznávání terčíku na káře (QR Code, barevný kód, ...).
6) Pokud bys chtěl něco s Arduinem, tak možná naopak dát Arduno do každé káry, detekovat např. nějaký infra maják, výsledky odesílat po závodu přes BT. :)
-
http://www.mylaps.com/en/products
Dříve pod značkou AMB-IT
Na výše uvedeném odkazu je sekce "Carting".
Do země se položí smyčka a na měřený objekt se přidělá transponder.
-
proc nedas reflekcni infrasenzor pod drahu pro kazde auto?
-
Zdravim pani,
dakujem za odpovede :) velmi si to vazim. Ano ako som povedal laser mi nic extra neriesi a chcel som ist smerom RFID - viem co kde a ako, viem ako a co funguje, ale do HW sa nevyznam vobec. Preto dakujem za opresnenie rozdielov medzi LF, HF a ULF.
Ja osobne by som to nekomplikoval, ako povedal niekto tu, dat jednu "dlhu cievku" a pod kazte auto to prednych rohov (pod auto, neviem z akeho uhla pojde do ciela, tak pod obe) jeden cip. Myslim ze to je celkom fajn riesenie.
SW zvladnem podla mna uplne v pohdoe :) cas mam takze sa s tym vyhram - podme ale k HW. Ono toereticky to nemusi byt ani arduino, urcite najdem citacky aj USBckove a napojim to na nejake ine vykonnejsie miniPC. Mini PC HW a SW si uz vyriesim.
S cim by som ale potreboval pomoct je:
- ktore presne RFID cipy by ste kupili?
- ktoru citacku presne by ste kupili? (cielova linia ma sirku 4 metre)
Nejake alternativy ak je tu niekto kto sa tomu venoval ... Co by som fakt nechcel je hrat sa na mudreh oa kupit nejake cipy, citacky a "dufat" ze je to dobra znacka, ak mate skusenosti podele sa s nimi pls :)
@Arduino na kazde auto - ma napadlo tiez ale to je overkill na support. Chcem to riesit jednym PC s konzolou ktore poservisujem aj na dialku a cipmi ktore mu dam aj do zalohy a jednoducho vymeni ak sa poskodi.. Servis - rychlo a jednoducho.
-
Citacky QR, ciarkoveho a infra. Mi nepridu ok. Nikdy som to neriesil ale co ja viem... 4metrova cielova linia. Exterier. Rozna svetelnost rozne pocasie... 2 auta naraz a podobne.. To sa mi moc nezda. Skor RFID.
-
@Roman: diki :-) ale 300e za ich transponder mi pride vela. Verim ze kvalite rfid vydu lacnejsie :-)
-
Jako příklad čtečky třeba Impinj Speedway Revolution R220
- docela známý výrobce
- možnost připojit dvě antény (a rozlišit je)
- prý i možnost si napsat malou aplikaci přímo do čtečky
Transpondery třeba Confidex Ironside (pokud budou přímo na kovu).
Nevím jaké minimální množství se dá koupit.
-
Otazka k tej antene. Je to presne? Lebo ja si predstavujem antenu ako nieco co ma kruznicovity dosah... Ja by som chcel skor nieco na zem. Niekto pisal ze cievku. Ako vyzera taketo riesenie? To nie je antena... Hmm?
Dakujem za tie rfid tagy. Vyzeraju super a ich cena je prijatelna :-)
-
1. GPS a vysílače krátkého dosahu (třeba 50 m) - přesnost v řádu metrů (podle zkušenosti cca 4m s dobrým výhledem na nebe)
2. vysílače velmi krátkého dosahu - do 2m (případně se směrovou anténou) při měření síly signálu by se dalo asi dosáhnout zpřesnění na desítky cm.
3. infra při úzkém paprsku bych to odhadoval na pár cm.
Záleží na požadované přesnosti, ceně a šikovnosti.
RFID bych zavrhnul, u standardních RFID čteček bude asi těžko k dispozici každých pár ms seznam všech RFID tagů v dosahu.
Nejjednodušší realizace je asi pomocí mobilů s GPS, které přes internet pošlou svoje souřadnice. Je to ale poměrně drahé a vypadá to blbě.
-
Bohužel anténám moc nerozumím :( Viděl jsem rozebranou HF anténu, byl to jen jediný velký závit. Pro UHF nevím, většinou jsou to takové desky, kruh nebo směrová anténa. Pro sport (běh, cyklistika apod.) se používá uzce směrová anténa, kolmo na trať kousek na zemí. To by ale zde byl problém, jedna motokára by zastínila druhou.
Jinak jsem našel, že UHF anténa v podlaze jde např http://www.identpro.de/en/rfid/floor-antenna/
Ale nevím jestli současně není problém rychlost.
Možná by šlo umístit směrovou anténu kus nad zem, naklonit ji lehce dolů a hlídat čipy pro změnu nahoře
anténou podobnou tomuto http://www.irontime.cz/cipove-mereni-cipova-casomira/
GPS bych ani nezkoušel, malá přesnost, i tak nutná velmi dobrá viditelnost na družice, přesnost kolísá během dne...
Jinak rychlost UHF čteček by nemusel být problém, třeba Impinj podle datasheetu zvládá 1100 tagů za sekundu.
-
Pokud by RFID tag nevyhovoval, existují i zastaralé metody.
Stačí malý vysílač a kostru vozu použít místo antény.
http://www.ti.com/lit/ds/swrs044/swrs044.pdf
http://www.silabs.com/products/wireless/ezradio/pages/si4010.aspx
Ve chvíli, kdy se pneumatika dotkne vodivého pásku v cíli, bude signál nejsilnější.
Navrhneš to na nepájivém vodivém poli, tišťák si necháš vytisknout v nějaké firmě, dojde ti poštou a naletovat to zvládneš.
Počítám, že ta motokára možná má nějakou baterku, ze které to půjde napájet.
Výhoda toho je, že máš velmi vysokou přesnost identifikace oproti rfid.
Ale není to tak elegantní jako RFID, kde máš vše hotové včetně desek pro arduino, na které jsem ti posílal přímo odkaz.
Uvědom si křivku vývoje.
S RFID jde o naprogramování programu, vše ostatní už existuje.
Pokud šáhneš po čipu, zvýšíš přesnost měření, ale náročnost se neúměrně zvětší.
Řada místních kecalů radí nejrůznější ptákoviny, které lze samozřejmě realizovat, některé jednoduše, jiné leda s pořádným týmem lidí.
Těch si taky můžu vytáhnout z nosu kilo, třeba ty transmitery, které jsem ti poslal, pokud bych to měl placené a měl k ruce dva lidi, můžu se vydat těžší cestou. Pokud na to jsi sám...měl by ses dívat jen po řešeních, která jsou jednoduchá a snadno realizovatelná.
Vylepšovat to můžeš i později.
Možná zjistíš, že ty RFID jsou prostě good enought, možná zjistíš, že to potřebuješ ještě zlepšit.
Radiové čipy můžeš použít i na telemetrii, stačí jim přidat anténku, můžeš snímat otáčky motoru, jestli brzdí, přetížení.
Třeba v jednom čipu můžeš mít i accelerometer: https://www.sparkfun.com/products/9265
Ale i dost podobných kravinek.
Můžeš sbírat data z vozů a radiem je posílat do centrály.
Dokonce je možné to i obrátit a čtečku dát na podvozek.
Vozy tak budou přejíždět RFID čipy po dráze, čímž přesně víš, kde který vůz je a tím vysílačem si to pošleš do centrálního kompu.
Na to by se hodily čtečky s větším dosahem a podél dráhy dát víc čipů.
Můžeš to zobrazovat, vystavět pokročilou telemetrii...atd.
Ovšem s tím se dramaticky zvedá časová náročnost.
Nápady jako snímání QRkódu jsou hezké, ale to je tak všechno, při rychlosti těch motokár neseženeš dostatečně rychlou a přitom levnou kameru. Dostat z foťáku nerozmazaný snímek při rychlosti vozu mezi 30-ti a 40-ti kilometry v hodině je s primitivní technikou umění. Takže sice by to snížilo náročnost na množství HW, protože vytisknout velký QRkód je levné, ale zvýšená cena kamery by to vynahradila. Velmi dobře funguje identifikace pomocí majáků, tj. dáš si na každou motokáru IR diody, které blikají nějakou frekvencí a ve snímaném obraze tuto frekvenci hledáš, funguje to fakt skvěle, ale zase, tohle při rychlém pohybu objektů prostě nedáš.
QR kód je hrozný owerkill, v případě, kdy každá motokára má trochu jinou barvu, stačí ti provádět obyčejnou spektrální analýzu čtverce motokáry (předpokládám, že kombinéza a helma může mít vždy jinou barvu), takže samotnou motokáru použiješ jako jakýsi druh QR kódu. Ale opět, bez suprácký kamery to nedáš.
Postupně narážíš na to, že nejjednodušší je použít RFID čip a moc se s tím nesrat, alepoň do chvíle, kdy budeš mít funkční prototyp a uvidíš, jaké má slabiny a získáš přehled o časové náročnosti.
-
@Arduino na kazde auto - ma napadlo tiez ale to je overkill na support. Chcem to riesit jednym PC s konzolou ktore poservisujem aj na dialku a cipmi ktore mu dam aj do zalohy a jednoducho vymeni ak sa poskodi.. Servis - rychlo a jednoducho.
Pokud bys trval na Arduinu, muzes mit Arduini Pro Mini http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardProMini na eBay do 60 Kc a velikost je 1,7x3,3 cm. ATmega328 pracuje podle datasheetu od 1,8 do 5,5V, takze by ti stacily v drzaku dve AAA baterky (http://www.gme.cz/drzak-baterie-a306421-p819-029). Male a levne. Kdyz se rozbije, vyhodis cely modul a das jiny.
Co mit na kazdem aute na kazde strane infra ledku a vysilat nejaky unikatni kod. Pak by stacilo na kazde strane drahy mit infra ctecku s uzkym uhlem. Pokud by jely max 2 auta vedle sebe, stacilo by to. Jen nevim, jaky by byl problem s rychlosti a spolehlivosti cteni.
-
Jen nevim, jaky by byl problem s rychlosti a spolehlivosti cteni.
35 km/h = cca 10 metrů
úhel snímání 10 cm = máš 1/100 vteřiny na přenos kódu stroje = 10 ms
-
- dať si to do kopy (napr. auto ide 40 km/s, kamera sníma 25 Hz), jeden snímok bude na 0.4 m pohybu vozidla (aká bude kvalita - rozmazanie snímku, bude sa dať niečo vôbec rozoznať??).
Ahoj,
pro rychlosti kolem 40 km/s se mi osvědčil vyřazený sovětský over-the-horizon radar pro detekci jaderných raket. Provoz je trochu nákladnější, ale motokáru dosahující rychlosti 40 km/s si ode mě licencoval Lockheed-Martin a tak mám peněz dost.
:D
- dať si to do kopy (napr. auto ide 40 km/s, kamera sníma 25 Hz), jeden snímok bude na 0.4 m pohybu vozidla (aká bude kvalita - rozmazanie snímku, bude sa dať niečo vôbec rozoznať??).
Kamera většinou neexponuje celou dobu. Při běžném denním světle může expozice trvat třeba jenom 1/500 sekundy.
Otazka k tej antene. Je to presne? Lebo ja si predstavujem antenu ako nieco co ma kruznicovity dosah... Ja by som chcel skor nieco na zem. Niekto pisal ze cievku. Ako vyzera taketo riesenie? To nie je antena... Hmm?
Antény na RFID jsou placaté cívky, které se položí na zem (hm, jak to bude fungovat, když bude anténa ležet na zemi?).
Pořád nevěřím, že to ta čtečka za pár milisekund přečte. Třeba Mifare trvá takovou dobu jenom nabootovat. Ale jestli máte nějaké vysokorychlostní, tak proč ne.
-
Pořád nevěřím, že to ta čtečka za pár milisekund přečte. Třeba Mifare trvá takovou dobu jenom nabootovat. Ale jestli máte nějaké vysokorychlostní, tak proč ne.
Třeba RFID v mýtných bránách zvládne i větší rychlosti. Rozpoznání SPZ a obličejů už je spíš bonus.
-
Hodne lowendove by to slo udelat tak, ze bys na kazde auto pripevnil vysilac sinusovky(jednocip s antenou) odstupnovany po urcitych krocich (auto1 = 10kHz; auto2 = 20kHz atd...), udelat anteny a primac tak, aby se auto detekovalo na vzdalenost 1-3m, jednotliva auta detekovavat antenou s LC obvody... jako vyhodnocovaci logiku zase nejaky jednocip...
-
Hodne lowendove by to slo udelat tak, ze bys na kazde auto pripevnil vysilac sinusovky(jednocip s antenou) odstupnovany po urcitych krocich (auto1 = 10kHz; auto2 = 20kHz atd...), udelat anteny a primac tak, aby se auto detekovalo na vzdalenost 1-3m, jednotliva auta detekovavat antenou s LC obvody... jako vyhodnocovaci logiku zase nejaky jednocip...
pripadne jedno radio s kratkym dosahem v miste mereni a kod ukazujci na cislo auta (treba blby pwm)...
-
Pořád nevěřím, že to ta čtečka za pár milisekund přečte. Třeba Mifare trvá takovou dobu jenom nabootovat. Ale jestli máte nějaké vysokorychlostní, tak proč ne.
Třeba RFID v mýtných bránách zvládne i větší rychlosti. Rozpoznání SPZ a obličejů už je spíš bonus.
Ked som bol pred rokom v chorvatsku prechadzali sme zopar bran. Ale mozem povedat ze tam boli brany urcene prave pre RFID oznacene a bola na nich stanovena nejaka maximalna rychlost prejazdu. Som myslel ze tam clovek prefrci ale vysledok mi pripadal rovnaky ako v brane kde som si musel vyzdvihnut listok. Pretoze tam bola maximalka ja neviem okolo 20ky mozno viac ale 50ka to urcite nebola. A okrem toho tam sa predpokladalo ze auta idu za sebou v ziadnom pripade vedla seba-tp by cez branu ani nepresli. tusim museli dodrziavat aj odstup.. teraz uz neviem ci tam dokonca nebol semafor.
-
Pořád nevěřím, že to ta čtečka za pár milisekund přečte. Třeba Mifare trvá takovou dobu jenom nabootovat. Ale jestli máte nějaké vysokorychlostní, tak proč ne.
Čisté UHF EPC tagy by to zvládnout mohly. Nikdy jsem to nezkoušel, ale když se to používá pro cyklistiku, měla by rychlost stačit i pro motokáry (cyklisté jezdí průměr závodu přes 40km/h, z kopce i přes 100km/h).
Prolezl jsem web fy IronTime, provádí měření jako službu, slibují přesnost setiny sekundy, používají čipy OmniID a čtečky Impinj. Pro inspiraci docela zajímavý zdroj.
-
Dakujem :-) zanalyzujem. Precitam a dam vediet co je teda plan :-))
-
Ja len kusok prispejem temou QR kodov, ze v pripade, ze kamera nepozera kolmo zhora dole a na "streche" auticka je qr kod, tak to kamera stiha. Kto jazdil v prahe na tej motokarovej drahe, kde ja, tak videl, ako to maju riesene. Medzi zadnymi kolsami asi 25x25 centimetrov qr kod a lacna webkamera sikmo pozerajuca na drahu v smere jazdy. Rozmazanie je asi dostatocne nizke na rozpoznanie. Vytlacena A4 vypadala pekne a keby si pamatam, tak tam asi bolo i logo dodavatela technologie. V kazdom pripade toto ale nie je riesenie pre adruino, ale pre nejaky atom procesor a plnotucny linux s kuskom SW s opencv kniznickou.
Ja len iny pohlad...
-
Tou lacinou kamerou bych si rozhodně nebyl tak jistý, že to vypadá lacině neznamená, že to je laciné.
Jsou vysokorychlostní kamery, které i auto jedoucí 200Km/h vyfotí jako by stálo, ale jejich cena je dost vysoká.
Jedna taková, co dává dost mizerných 150FPS při 1.3megapixelu, nás stála asi 30 000 a přitom na první pohled nevypadá nijak draze.
Jenom samotný CMV4000 je dost drahá srada!
Uvedený snímač v akci: http://www.youtube.com/watch?v=tiCTU7QqHR0
V každém případě, pokud máte někdo tip na USB kameru, která zvládne zachytit naprosto ostře a nerozmazaně (stačí čb obraz) auto jedoucí rychlostí 30 až 50 km/h, dejte mi vědět.
Proto bych komentáře typu a lacna webkamera
omezil, pouze pokud si jsme naprosto jistý, že A) mám mozek větší než angrešt B) opravdu vím, že to je laciná webka C) jsem si body A i B 100% jistý!
Tím netvrdím, že to nemůže být laciná webkamera, tím tvrdím, že o tom silně pochybuji.
Mohu se plést.
V každém případě, testy co jsem prováděl s logitechem za 3Kkč a Microsoft HD kamerou za 2Kkč, budu chtít opravdu dobrý důkaz.
-
V každém případě, pokud máte někdo tip na USB kameru, která zvládne zachytit naprosto ostře a nerozmazaně (stačí čb obraz) auto jedoucí rychlostí 30 až 50 km/h, dejte mi vědět.
na LACINOUN usb kameru!!!
Tipů na drahé mám 6 půlek....
L-A-C-I-N-O-U!!
Teď už mi to snad nevypadne ;D
-
A protože tu je spousta retardů, kteří by to třeba neuměli vygooglovat, tak odkaz na to, kde se ty kamery dají pořídit, je zde:
http://eshop.prumyslove-kamery.cz/GigE-Vision-20145/13675-acA1300-60gm
Kamera z řady Basler Ace je určena především pro aplikace strojového vidění, kde jsou požadavkem co nejmenší rozměry a velmi nízká cena.
Ta velmi nízká cena...no, to je pánové pouhých 12 000,- Kč za tuhle základní kamerku, která by ovšem ty motokáry zvládnout mohla.
Jestli znáte něco levnějšího, fakt sem s tím, MOC by se to hodilo.
-
Preco vsade tlacit drahe riesenia? Prosim! Rozmyslajte! Staci par led diodiek s led prisvitom a takemu logitechu sa da nastavit pevny fps a namiesto skutocneho QR kodu pouzit "ciarovy kod" (pri tych 5 formulkach mam na mysli vlastne ciarove kody a nie naozajstne eany!), ktory sa pri pohybe priamociaro nerozmaze na nerozpoznanie, iba sa pretiahne. Viete si to uz predstavit bez osocovania a drahych kamier?
PS: Pre adruino a RF riesenie mozno skusit nabrat nejake napady i tuna: http://forum.arduino.cc/index.php/topic,111510.0.html
-
To TY jsi psal, že ty motokáry stihne fotit obyčejná laciná webkamera.
Nedivím se mu, že o tom co píšeš pochybuje, zvlášť když teď už
Ja len kusok prispejem temou QR kodov, ze v pripade, ze kamera nepozera kolmo zhora dole a na "streche" auticka je qr kod, tak to kamera stiha. Kto jazdil v prahe na tej motokarovej drahe, kde ja, tak videl, ako to maju riesene. Medzi zadnymi kolsami asi 25x25 centimetrov qr kod a lacna webkamera sikmo pozerajuca na drahu v smere jazdy. Rozmazanie je asi dostatocne nizke na rozpoznanie. Vytlacena A4 vypadala pekne a keby si pamatam, tak tam asi bolo i logo dodavatela technologie. V kazdom pripade toto ale nie je riesenie pre adruino, ale pre nejaky atom procesor a plnotucny linux s kuskom SW s opencv kniznickou.
Ja len iny pohlad...
Včera to byl QR kód, dneska už ne....
Preco vsade tlacit drahe riesenia? Prosim! Rozmyslajte! Staci par led diodiek s led prisvitom a takemu logitechu sa da nastavit pevny fps a namiesto skutocneho QR kodu pouzit "ciarovy kod" (pri tych 5 formulkach mam na mysli vlastne ciarove kody a nie naozajstne eany!), ktory sa pri pohybe priamociaro nerozmaze na nerozpoznanie, iba sa pretiahne. Viete si to uz predstavit bez osocovania a drahych kamier?
PS: Pre adruino a RF riesenie mozno skusit nabrat nejake napady i tuna: http://forum.arduino.cc/index.php/topic,111510.0.html
-
Co to číst v autech opticky (reakce na bílou čáru) a do centrálního řídicího systému to posílat přes bluetooth/zigbee, nebo tak něco?
-
Co to číst v autech opticky (reakce na bílou čáru) a do centrálního řídicího systému to posílat přes bluetooth/zigbee, nebo tak něco?
Osobně se taky přimlouvám k tomu, aby auta měla aktivní prvek (ideálně Arduino). Připadá mi to zdaleka nejjednodušší. Prostě každý auto samo za sebe posbírá data a po závodě (nebo během závodu) je pošle nějaký centrále, která už to zpracuje... Výhodou je (jak tu někdo zmiňoval), že lze sbírat podle použitých senzorů prakticky jakýkoliv data (od času na kolo, přes teplotu motoru až po úhel natočení předních kol).
Jak psal OP - i s tímhle systémem bys měl jednoduchou údržbu. Pokud by se něco pokazilo, jen bys vzal nový Arduino/senzor a vrazil ho do auta. Při výměně Arduina to obnáší tedy kompilaci kódu a pří výměně bezdrátovýho modulu spárování s centrálou. Na obojí se dá udělat jednostránkovej blbuvzdornej návod, podle kterýho to zvládne kdokoliv.
-
A ještě dodám k mojí předchozí odpovědi (hned nad touhle) - mít možnost vybrat si mezi obyč motokárama a mezi těma, který mají (primitivní) data logger, tak mám jasno ;-) Aktivní prvek na motokáře = větší možnosti do budoucna.
-
Premyslim premyslim ... Ta aktivina cast mi pride zauimavejsia ... Ano merat otacky, teplotu, pretazenie v G atd atd je samozrejme popici super - a v podstate preco nie? Taka motokara ma aj bateriu, takze napajat arduino z nej neni problem. Na noc by sa vyplo, ok. Nechat si na to vyrezat nejake boxy, ok preco nie...
Dve otazky ale:
1. Komunikacia - motokara/server: Bluetooth? Co ak mam motokar 10? Pokial sa nemylim tak bluetooth sa paruje 1:1 tak to by asi nebolo najstastnejsie riesnie ci... ? Ake moznosti komunikacie - jendoduchej arduino ponuka?
Dajme tomu ze chcem kazdu sekundu poslat data:
IDmotokary : pretazenieG : otacky : teplota1 : teplota2 : pedal1% : pedal2% : casKola
Priklad
01:4,6:5600:45:65:35:0:0
Dajme tomu 5 motokar..
toto by mi uplne stacilo a server by si to uz spracoval... Ale ako komunikovat? Netusim ake su moznosti radia? Vie posielat taketo pekne stringy?
Hmm?
-
Dve otazky ale:
1. Komunikacia - motokara/server: Bluetooth? Co ak mam motokar 10? Pokial sa nemylim tak bluetooth sa paruje 1:1 tak to by asi nebolo najstastnejsie riesnie ci... ? Ake moznosti komunikacie - jendoduchej arduino ponuka?..
Hmm?
Ako uz bolo napisane to radio by mohlo byt prave zigbee, sice som neskusal ale co som pocul tak dosah je fajn aj v zastavanej budove.
-
Když jsem zigbee 2,4 GHz zkoušel, tak byl v domě, dosah zhruba 8 metrů (nestačilo na dosah v jednom rodinném domku). Ale pořád je to dvakrát víc, než WiFi a mnohem víc než běžné bluetooth. Pokud bych si měl z těchto vybrat, tak ZigBee - větší dosah, rychlejší spárování, jednoduché spárování více zařízení. Stringy posílat nebývá problém.
-
Já osobně bych šel asi zastaralou, ale nejspíš také funkční cestou - ukládal bych to lokálně a přenesl až v depu.
Časy na kolo bych přenášel samozřejmě okamžitě po detekci cílové čáry přímo v cíli = stejnou anténou/hardwarem, který slouží pro přenos v depu. Tím by odpadla potřeba mít pokrytou signálem celou trať.
Konkrétní hardware neporadím, zkušenosti nemám (ale rád se tu něco dočtu ;-) ).
-
První co vypadlo z googlu, víc času na to teď nemám:
http://store.arduino.cc/index.php?main_page=product_info&cPath=37_38&products_id=4
údajně 30m budova a 80m venku, pokud nejsou překážky; 39EUR/ks.
Někde jsem četl, že se zigbee experimentovali na senzorický síti v dole. Podle toho jaký bys dosáhl přenosový rychlosti, zvolit co za data to stihne protlačit při průjezdu více motokár pokrytou zónou a co přenášet až po zastavení.
-
XBee vyzera skvelo. Ok idem planovat :) dakujem velmi pekne za pomoc. Ked tak budem konzultovat dalej :) na teraz mam materialu a ideii azaz ... Momentalne zistujem rozpocet :))
Inak zauimave je ake drahe vychadzali niektore tie RFID citacky ... 900EUR a spol ... neuveritelne
-
OT: čtečka za 900EUR, to aby se zaplatilo, bys tim musel kopírovat zákazníkům kreditky ;)
-
@TXT: Ved prave. Ja som dlho chcel proste RFID cipy s antenami nad drahou a mam to jednoduche, odmeram cas pekne to zobrazim a budeme vsetci radi. A chcel som tie UHF cipy. Tak som si dal dokopy toto:
1. Cipy - UHF ironside:
http://www.atlasrfidstore.com/Confidex_Ironside_Slim_RFID_Tag_Pack_of_5_p/confidex_ironside_slim.htm
CENA: velmi velmi dobra
2. Antena (musi byt koli cipom 860-960)
http://www.atlasrfidstore.com/Laird_PAR90209H_RHCP_Outdoor_RFID_Antenna_p/par90209h-fnf.htm
CENA: Tiez uplne v pohode .. potrebujem ich tak 3 na 4 metrovu sirku drahy.
3. Reader (tiez UHF frekvencie a 3 portovy na 3 anteny):
A tu som skoncil... Toto je to co maju NAJLACNEJSIE:
http://www.atlasrfidstore.com/ThingMagic_Vega_Ruggedized_RFID_Reader_p/v5-rs-na.htm
A to mi pride dost drahe :) 800 dolarov ... :) myslel som ze budu lacnejsie :)
-
Na Zigbee se vykasli, zkus mrknout na nrf24l01 - kupoval jsem z ebaye a kus vysel asi na 20-30 kc...
-
Zdravim,
ok takze dospel k rozhodnutiu co a ako. Dakujem kazdemu za napady a info - velmi ste mi pomohli.
Cesta bude RFID UHF s tym ze antenu a reader neni problem a aby som drzal budget nizko ako reader si zoberiem:
http://store.linksprite.com/cottonwood-long-range-uhf-rfid-reader-uart-iso18000-6c-epc-g2/
Co je pomerne HOODNE lacne riesenie mi to pride.
Totiz rozmyslal som aj nad arduinom na kazdej motokare, alebo inym aktivnym prvkom, ale bojim sa toho, je to pomoc kamosovi, a nie zase firemny projekt a nechce sa mi zase zabijat pol zivota servisovanim niecoho z coho nemam uzitok. Takze som chcel riesenie ktore je rychle, lacne a blbuvzdorne. Dam du do zasoby 20 cipov a ked sa nejaky pokazy tak tam da iny, na to mu uz interface nakodim a hotovo.
Kazdopadne som kukal tutorialy na ten reader a vyzera to ze to bude aj zauimave :) o dalsom postupe budem informovat.
-
Škoda těch Arduin na každý káře... Ale Tvoje důvody plně chápu. Práce pro kamarády je v jistých ohledech vždycky nejvíc nahovno :)
-
Škoda těch Arduin na každý káře... Ale Tvoje důvody plně chápu. Práce pro kamarády je v jistých ohledech vždycky nejvíc nahovno :)
Myslím že naopak jich škoda vůbec není a návrh řešení je rozumný. Jde přeci o to, aby to bylo jednoduché, fungovalo to a bylo to spolehlivé. A to by řešení s Arduiny na každé káře rozhodně nebylo. Jo, byla by to pěkná hračička. Ale to by kamarád provozující káry asi neocenil.
-
Nad každou dráhu dát jedno UZ čidlo vzdálenosti. Auto projíždějící pod ním vzdálenost zmenší.
Ale nevím, jak široký má záběr, aby zabíralo jen jednu dráhu
http://arduino.cc/en/Tutorial/ping
-
Po dlouhé téma, kde se píše k věci a padají konstruktivní návrhy.
Nejsem elektrikář, ale pokud jde opravdu o to nejjednodušší řešení, tak bych do nárazníku narval magnety (každé auto jiný počet/velikost) a na cílovou čáru cívku. Arduino/rasp by pak A/D převodníkem měřilo max. indukované napětí a dle toho by se poznalo auto a čas. Je to řešení pro max 5 autíček, ale tak to bylo v zadání. Jediný zásadní problém je průjezd 2 motokár současně. To by se ale dalo vyřešit kombinací cívek o šířce 1 motokáry vedle sebe (dle toho je třeba mít i příslušný počet A/D).
Např. neodymové magnety (NdFeB) jsou malé, ale velmi silné (hravě by indukovaly by napětí i 10-15 cm nad cívkou).
-
Po dlouhé téma, kde se píše k věci a padají konstruktivní návrhy.
Nejsem elektrikář, ale pokud jde opravdu o to nejjednodušší řešení, tak bych do nárazníku narval magnety (každé auto jiný počet/velikost) a na cílovou čáru cívku. Arduino/rasp by pak A/D převodníkem měřilo max. indukované napětí a dle toho by se poznalo auto a čas. Je to řešení pro max 5 autíček, ale tak to bylo v zadání. Jediný zásadní problém je průjezd 2 motokár současně. To by se ale dalo vyřešit kombinací cívek o šířce 1 motokáry vedle sebe (dle toho je třeba mít i příslušný počet A/D).
Např. neodymové magnety (NdFeB) jsou malé, ale velmi silné (hravě by indukovaly by napětí i 10-15 cm nad cívkou).
Napadl mě druhý zásadní problém. Kromě magnetu z nárazníku by cívka sbírala i "šumové záření" ze samotné motokáry. To by ale mělo jinou charakteristiku/intezitu a navíc by se nacházelo až za prvotním signálem z nárazníku.
-
Pokud ten magnet nerozhodí vyvážení autíčka.
Místo cívky bych zkusil jazýčkové relé
http://www.ges.cz/cz/ksk-1a87-GES05700103.html (http://www.ges.cz/cz/ksk-1a87-GES05700103.html)
Pak to bude "svítí, nesvítí" :-)
-
Zdravim pani,
Robim programatora a ako hobby riesim arduino uz par mesiacov. Celkom schopne veci som urobil a bavi ma to.
A teraz otazka: znamy ma motokarovu drahu.. A chcel by merat casy kol jednotlivym autam. Ak by bolo iba jedno, dam tam laser a pohoda.. Ale ako riesit 5 aut?
Nepoznate nejaky HW? Ktory by mi pomohol? Nejake cidlo a snimac.. Presny a s ID? Nemate tip na riesenie?
Diki
Ahoj,
tento problem som riesil tiez pre kamarata tak 10 rokov dozadu a fungovalo to spolahlivo (dost zavisi od kvality prevedenia HW), spravil som mu to tak aby mohol pouzit na 8 aut (potreboval 4), aj s tlacenim vysledkov na PC a prilozenej tlaciarni. Vtedy hovoril ze by ho casomiera stala 100-120 tisic Sk, tak sme sa dohodli na 60 tisic Sk a sme boli obaja radi. Co sa suciastok tyka, nestalo to nejak vela, ale s celym riesenim a softverom som sa babral skoro rok, takze ani sa to neoplatilo z tohto hladiska, ale aspon som sa vela veci naucil pri tom.
Tak ak tvoj kamarat je aj ochotny zaplatit, tak mu to mozem predat, samozrejme ak je to v takej rovine ze sprav mi nieco a zaplatim ti suciastky, tak potom pokracuj vo vyvoji, bude to dobre tiez na to ze sa vela veci naucis.
-
Raspberry 1000 Kč + kamera 700 Kč + dobře napsaný OpenCV program
-
@peter: napis konkretnejsiu ponuku a info a mozeme sa urcite dohodnut
-
Ještě mě napadá dát pod každou dráhu fototranzistor nebo fotoodpor, nad dráhy zdroj světla a zjišťovat zastínění nebo dát na autíčko ledku a zjišťovat osvětlení foto prvků.
-
Nechci rýpat, ale viděli jste opravdu už někdy motokárovou trať? Tam žádné "dráhy", kterými definovaně v cíli projíždí káry, nejsou. A s tím je u těch řešení třeba počítat.
-
@peter: napis konkretnejsiu ponuku a info a mozeme sa urcite dohodnut
Kedze tu nevidim tvoj ail, tak ozvi sa mi kludne na: gpsoft zavinac azet bodka sk
a skusime nieco vymysliet.
-
Po dlouhé téma, kde se píše k věci a padají konstruktivní návrhy.
Nejsem elektrikář, ale pokud jde opravdu o to nejjednodušší řešení, tak bych do nárazníku narval magnety (každé auto jiný počet/velikost) a na cílovou čáru cívku. Arduino/rasp by pak A/D převodníkem měřilo max. indukované napětí a dle toho by se poznalo auto a čas. Je to řešení pro max 5 autíček, ale tak to bylo v zadání. Jediný zásadní problém je průjezd 2 motokár současně. To by se ale dalo vyřešit kombinací cívek o šířce 1 motokáry vedle sebe (dle toho je třeba mít i příslušný počet A/D).
Např. neodymové magnety (NdFeB) jsou malé, ale velmi silné (hravě by indukovaly by napětí i 10-15 cm nad cívkou).
To podle me neni uplne idealni reseni - EMF generovane v civce je derivace magnetickeho toku podle casu, tj. rychlost s jakou motokara projede ovlivni velikost EMF napeti.
-
Zdravim,
po dlhsej dobe sa vraciam, jednak preto ze vam chcem napisat ako to momentalne vyzera, a jednak preto ze som v praci a mam chvilu casu :)
Ok nakoniec som sa po vasich radach zacital do rozdnych rieseni a vyslo mi ze najlepsie bude ako tu bolo pisane pouzit RFID. Na http://www.atlasrfidstore.com/ som objednal reader, 2 anteny a 12 tagov. Spolu dokopy ma to stalo nieco okolo 1500 EUR, co je s SK a CZ konkurencnou ponukou - neuveritlne skvele (+ ten pristup predajcov, ale to ja na iny clanok a na dlhsie).
2 tyzdne neskor mi to prislo domov, to uz som mal nastudovane API (ja robim rad v jave tak java API), pripravene raspberri Pi model B s Oracle JDK 8 a USB do SERIAL adapterom.
Moje UI vyzera takto:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17524455/moto/layout.png
Mam zakladne dva mody endless cruise a standard race, s meranim na 1000cinu sekundy presne. Dosah kazdej anteny je cca 5 metrov - takze dokonale pokryju cielovu liniu. Zbastlil som mu aj semafory cez 4way channel relay.
Testoval som to zatial len na aute, kde to nemalo problem precitat tag pri rychlosti 100km/h, na motokarach to este neni, to budem montovat az o tyzden alebo tak.
Takze ak by ste mali podobny problem, doporucujem RFID :) kedze k tomu celemu pribalujem este jedno raspberryPi a 2 SD karty s imagom, tak ked sa hocico pokazi, vymena a oprava - sa spravi na mieste do minuty a nemusim tam ani chodit.
Tot vso :)
-
Díky za zpětný info a gratulace k (téměř) dokončenýmu projektu :)
-
Ano, antena to precte i na 5m, ale antena nerozlisuje kdo jede prvni :) Takze sice to zmeris s presnosti na pikosekundu(tady taky nezajistis aby to cetlo vzdy ve stejnem miste, takze je ta ne-presnost diskutabilni), ale uz tak presne neporesis kdo jede prvni nebo druhy, navic pokud pojedou tesne za sebou nebo nedej boze vedle sebe (pak je to o nahode). Pak treba jeste staci aby kolem stali lidi, nebo tam nekde pobliz daji stul a mas o odrazy (a zabavu) postarano...
-
@ynezz: ne neni to tak. Reader funguje jinak. Ja jenom zavolam ze chci cist po dobu X, ja mam 100 MS a pak chci vysledek (ta doba je uplne jedno) a on mi vrati nasledovne info:
- TAG ID
- kolik x ho precetl za ten dany cas
- a v ktere milisekunde from EPOCH ho precetl 1x
To znamena ze kdyz mi prejedou aj 5 anjednou tak mam info:
IDx 10x 546
IDx 8x 654
IDx 11x 756
...
a ja si uz vypocitam ze co znamena from EPOCH v mem pripade. Vim kdy race zacal (v mem from epoch), to hodnotu odectu a pak vim PRESNE na Ms heho raspberrycka, kdy ktery tag byl precten :)
Uprimne sem myslel totez jak ty ze to bude fungovat, ze nastavim snimaci okno treba 50ms, a co se tam nascanuje je holt "naraz" ale na me prekvapeni, neni to tak :) vraci parametr v ms from epoch co je uplne dokonale.
Ano problem muze byt kdyby me zajimalo v kterem case bylo dalsi precteni v okne, treba ve kterych MS presne bylo tech 10 readu toho tagu, ale to me netrapi vubec. mne zajima jednom prvi read :) (cas za ktery motokara obehne dalsi kolo je cca 45 sekund takze za 100ms to nestihne 2x :D)
Takze ano, je to presne na MS a na me prekvapeni i pri postech jako je 3 tagy, vic sem neskousel :) dam si 3 tagy do jedne ruky (vypada to legracne) a pak tim prolitnu pres antenu a mam to presne v rade jak sem je mel v ruce :)
-
K odrazum a spol:
Kamosovi sem dal nakres jakou chci konstrukci bude ve vysce 2,5 metra a mirit bude pod uhlem cca 80stupnu nadol. Jediny odraz bude beton a ten to posle uplne mimo. doma v obejvaku (panelak) sem to mel presne snad na 5 cm ... myslim ze vonku budou jeste lepsi vysledky :)
-
@ynezz: ne neni to tak. Reader funguje jinak.
Reader nefunguje jinak, to by potom nebyl EPC1GEN2 kompatibilni. V te norme je proste definovany protokol, kde se mimo jine resi kolize, ktere pri poctu tagu > 1 urcite vznikaji, protoze jde o sdilene medium, takze se to musi nejak resit. A ten protokol to resi nahodnym zpusobem.
ale na me prekvapeni, neni to tak :) vraci parametr v ms from epoch co je uplne dokonale.
Nahoda, idealni podminky.
Takze ano, je to presne na MS a na me prekvapeni i pri postech jako je 3 tagy, vic sem neskousel :) dam si 3 tagy do jedne ruky (vypada to legracne) a pak tim prolitnu pres antenu a mam to presne v rade jak sem je mel v ruce :)
Nahoda, idealni podminky. Ta ruka moc idealni na testovani neni, protoze nedela dobre propagaci signalu.
-
Jediny odraz bude beton a ten to posle uplne mimo.
Beton to neposle uplne mimo, neco urcite pohlti neco odrazi. Navic doma snad nemas holy beton, ale nejakou omitku, barvu/tapetu a pak jeste zalezi na betonu (a hlavne co je uvnitr), to vse ma vliv na utlum a propagaci signalu.
doma v obejvaku (panelak) sem to mel presne snad na 5 cm
Kecy, nebo se muzes klidne nominovat na Nobelovku :) Jinak na stole funguje vzdy vsechno 100%.
-
Ono tezko se s tebou argumentuje kdyz toho o rfid moc nevis (nebo se pletu?). Koukni jak funguje polarizovana antena a jake ma moznosti. Napovim: funguje jako brana. Nebere siroky prostor ale uzky a dlouhy. To k presnosti polarizovanych anten. K ruseni nebo betonu, to ze mi tag nacte aj o metr nebo dva nebo 20 ZA finish line je uplne jedno, to filtruju. Pred mi to nenacte (uhel a polarizace anteny). A nakonec snad - to reseni neni nijak originalni, meri se tim treba tour de france nebo f1. Pokud to staci jim tak mne urcite (Postaveni a typ anten).
-
Snad jenom, a utlm? Dyt to by bylo nej :-) pokud pohlti klidne aj vsechno tak o to pri rfid lip..
-
No neda mi to a budu prehanet. Dejme tomu ze by nepresnost polarizovane anteny byla pul metru v mych podminkach (vyrobce garantuje 10cm, ale nevadi pro ease ucely dame jako priklad pul metru = 50cm).
Presnost 50cm = 0,5m
0,5 metra projede motokara za kolik ms?
Rychlost vozidla (30metrova finish line): 50km/h (= 13,9m/sec = 0,0139 m/ms)
0,5 / 0,0139 = 35,9 ms
Takze presnost i pri prehnane nepresnosti je 35ms respektive 0,035sekundy :) co si myslim slusne :) (a ne na nobelovku to neni) a btw, pokud je nepresnost 10 cm (jak uvadi vyrobce) tak vysledek je: 7ms a jeste dodam ze to je opravdu opravdu jenom extremni pripad kdy mi jeden tag veme na nepresnost(MIN) a druhou na nepresnost(MAX).
-
Tak instalacni akce za mnou.. V kratkosti to byl horor, ale ne kvuli memu reseni, ale z duvodu "chorvatske" organizaci projektu... Po 5 dnech na miste sem konecne mohl resit svuj system (dovlena to byla ale fajn). Kazdopadne, v 5 den (az mi privedli elektrinu) sem nahodil veci podle planu a voila :D merilo to jak ma :D
5 motokar, max rychlost, strany drahy - zadny problem. Vsechno bral jak ma. Pri nejhorsich podminkach precetl tag prumerne 5x v nejlepsim pripadu kolem 20x
Male video z prvni jizdy:
https://www.youtube.com/watch?v=iXrzMAqC4SY&feature=youtu.be
V tom case jeste bezel jeden update tak redraw UI chvili trva :) a neboli nahodene semafory (a zvukovy start) tak se odpocitavalo :) ale mereni jako take super :) (a to to byl prvni pokus s antenama, ani vyska ani pozice se nemenila, nebylo treba)