Fórum Root.cz
Hlavní témata => Hardware => Téma založeno: Tomáš Vondra 03. 06. 2011, 11:41:44
-
Mám špatné zkušenosti s kombinací tohoto disku a USB/SATA konvertoru:
WD Caviar Green 1000GB (http://www.alza.cz/western-digital-caviar-green-1000gb-d144219.htm) a QCP USB/SATA konvertor (http://www.alza.cz/qcp-konvertor-redukce-usb2-d66597.htm)
Nevím jestli je chyba v disku nebo v kombinaci disku a konvertoru, ale už u dvou kusů se mi stalo že při připojení k trafu vyhořela elektronika (pokaždé ta stejná součástka - nevím co je to zač, ale je to hned u konektoru na napájení). Disk po pár hodinách používání akorát zasmrděl a data udělala pápá. Koupil jsem první, po pár dnech používání umřel, reklamace a výměna za stejný s iluzi že to byl špatný kus, po pár dnech opakovačka a výměna za Seagate Constellation (zatím jsem neměl možnost odzkoušet).
Že by to bylo konvertorem (kdoví jaká vietnamská babička to montovala), ale používám ho už celkem dlouho s několika diskama a zatím žádný podobný problém.
-
Zkus si změřit napětí jestli je polarita a umístění +12 a +5 na správných pinech.Měl jsem jednou klas šuplík na 3.5" Hdd kde to bylo tak trochu naopak ale to jsem zjistil až po smrti disku .Kdo ví kde udělali soudruzi v číně chybu.
Hezký den
-
Ten zdroj od toho konvertoru nema na napajeci snure zem, coz mozna neni dobre. Zkuste promerit napeti mezi "zemi" napajeciho konektoru pro disk na vystupu zdroje a kastlikem pocitace (stejnosmerne i stridave).
Take zkuste promerit izolacni odpor mezi napajeci snurou toho zdroje a kontakty konektoru na vystupu. Pokud namerite neco jineho, nez hodne velky odpor, nejlepe tak velky, ze je to pro vas multimeter moc a zobrazi nekonecno, tak je neco shnileho v kralovstvi danskem.
-
No, multimetr mám ale že bych ho uměl používat ... no zkusím to proměřit. Takže až o víkendu v televizi uvidíte reportáž "muž při práci s multimetrem utrpěl popáleniny na 90% těla" tak víte o kom je řeč.
-
Budete merit za zdrojem, kde by obvod normalne mel byt oddelen trafem, navic napeti je bezpecne. Existuje akorat moznost, ze trafo nebo nekde neco je prosvihle a ma svod, kvuli kteremu vam pak vydoutnaji ty disky. Tehdy by se mohlo na vystupu zdroje objevit nebezpecne napeti. Ale na multimetru mate izolovane elektrody (typicky aspon 1000V), takze pokud nejste uplne levy, nemuze se vam nic stat. Zacal bych tim, ze nastavim na multimetru rozsah 220V stridavych a zmerim napeti proti zemi (zemnici kolik zasuvky nebo kastlik pocitace, to je celkem jedno). Normalne by tam asi nemelo byt vic, jak par voltu, protoze ten zdroj nema zemeni a tak by tam mohlo neco prolezat pres kapacitu trafa. Pokud je tam vic, tak to je podezrele. Promereni odpojeneho zdroje ohm metrem mezi vstupem a vystupem by vam pak asi ukazalo mene, nez nekonecno, cimz by se teorie potvrzovala. Jak jsem videl, jak Cinani delaji trafa, tak bych se vubec nicemu nedivil.
-
Ten zdroj od toho konvertoru nema na napajeci snure zem, coz mozna neni dobre. Zkuste promerit napeti mezi "zemi" napajeciho konektoru pro disk na vystupu zdroje a kastlikem pocitace (stejnosmerne i stridave).
Take zkuste promerit izolacni odpor mezi napajeci snurou toho zdroje a kontakty konektoru na vystupu. Pokud namerite neco jineho, nez hodne velky odpor, nejlepe tak velky, ze je to pro vas multimeter moc a zobrazi nekonecno, tak je neco shnileho v kralovstvi danskem.
1 - To že na zdroji není zem bych zas až tak asi neřešil je to klasický spínnaý zdroj a zem je v něm kvůli pospojování neživých částí u klas case a u zdrojů třeba k notebooku zas kvůli filtraci"ono co bychom taky peníze chtěli".Takže tudma asi cesta nevede.
2- Rozdíl potenciálů je taky mimo mísu a to že to asi bude někde vedle PC a tudíž na jedné fázi a nule a taky že zdroj k převodníku není pozeměný tak to nemá přes co projít.
3- Na tenhle bod jsem se těšil nejvíce měřit odpor u spínaného zdroje mezi výstupem a vstupem je nehorázný nesmysl kdyby sis na google jen tak z plezíru našel jak vlastně tyhle zdroje fungujou tak by jsi jistě takovouhle nehoráznost nenapsal.
Takže z toho vyplývá že Dánové můžou být zcela v klidu
Já bych šel po velikosti napětí a polaritě u těhle čínských skvostů by se jeden a někdy divil co se tam vlastně děje
Přeji hezký den
-
Budete merit za zdrojem, kde by obvod normalne mel byt oddelen trafem, navic napeti je bezpecne. Existuje akorat moznost, ze trafo nebo nekde neco je prosvihle a ma svod, kvuli kteremu vam pak vydoutnaji ty disky. Tehdy by se mohlo na vystupu zdroje objevit nebezpecne napeti. Ale na multimetru mate izolovane elektrody (typicky aspon 1000V), takze pokud nejste uplne levy, nemuze se vam nic stat. Zacal bych tim, ze nastavim na multimetru rozsah 220V stridavych a zmerim napeti proti zemi (zemnici kolik zasuvky nebo kastlik pocitace, to je celkem jedno). Normalne by tam asi nemelo byt vic, jak par voltu, protoze ten zdroj nema zemeni a tak by tam mohlo neco prolezat pres kapacitu trafa. Pokud je tam vic, tak to je podezrele. Promereni odpojeneho zdroje ohm metrem mezi vstupem a vystupem by vam pak asi ukazalo mene, nez nekonecno, cimz by se teorie potvrzovala. Jak jsem videl, jak Cinani delaji trafa, tak bych se vubec nicemu nedivil.
Tohle už má hlavu a patu
-
Mirek Čech: 3. Dekuji, vim celkem dobre, jak spinane zdroje funguji. V praxi se ale casto ukazuje, ze nikdy nevite, co kde kdo dokopal a co kde odeslo a dusledky mohou byt vselijake. Rozdilove napeti zdroju je jedna z veci, ktera by mohla vysvetlit odchazeni disku. Promereni zdroje je tedy prvni vec, kterou bych udelal. Nektere veci jsou sice teoreticky nehorazne, ale prakticky mohou byt mozne a udelate lepe vzit multimetr a promerit to, nez palit dalsi disky a rikat, ze teoreticky to musi fungovat.
-
Tak jsem tedy měřil (multimetr přežil, já taky), a toto jsem naměřil
žlutá/černá: 24.9V střídavě, 11.7V stejnosměrně
červená/černá: 10.7V střídavě, 5.2V stejnosměrně
červená/žlutá: 13.4V střídavě, 6.6V stejnosměrně
Barvy se vztahují ke standardnímu PATA napájecímu kabelu (má standardně barvy červená-černá-černá-žlutá).
Odpor zdroje jsem měřit zkoušel, multimetr nijak nereagoval - to chápu tak že multimetr naměřil "nekonečný" odpor tj. usoudil že nic neměří.
Ty naměřené hodnoty IMHO vypadají rozumně ...
-
No nevim, jestli ty hodnoty vypadaji rozumne. Ty stejnosmerne ano, ale ty stridave ne. Budto jste (vas multimeter) z nejakeho duvodu nameril bludy nebo ten zdroj kmita okolo spravneho vystupniho napeti. Ze by soudruzi zapomneli dat na vystup filtracni kondenzatory? Stridave by na vystupu mel byt tak nejaky sum. Vsimnete si, ze vami namerene stridave hodnoty jsou dvojnasobkem hodnoty stejnosmerne. Asi to neni napriklad stridave napeti v rozsahu -12V az +12V, ale 0V az 24V. Vidite tedy, kde se bere vasich 12V stejnosmernych.
Otazka je, jestli to ten zdroj dela i s pripojenym diskem. Pokud mate doma nejakou starou sunku, ktere vam neni lito a nejlepe Y rozbocku na napajeni disku, zkuste to promerit se zatezi.
Take zkuste promerit cerveny a zluty proti koliku zasuvky. Idealne se zatizenim napr. odporem nekolik kOhm (zapojit mezi mereni vodic kolik). Pokud nenajdete odpor, zkuste zarovku 25W nebo mene (treba tu z lednicky - tusim 15W). Mel byste namerit 0 V.
Asi by bylo zajimave podivat se na ten vystup ze zdroje osciloskopem pri pripojenem disku. Jestli tam napr. na 12V napajeni je sum +- 12 V, tak se nedivim, ze se to nekterym diskum nelibi. Na napetove spicky 24 V nemusi reagovat nadsenim, ale spise smradem.
-
Tak jsem tedy měřil (multimetr přežil, já taky), a toto jsem naměřil
žlutá/černá: 24.9V střídavě, 11.7V stejnosměrně
červená/černá: 10.7V střídavě, 5.2V stejnosměrně
červená/žlutá: 13.4V střídavě, 6.6V stejnosměrně
Barvy se vztahují ke standardnímu PATA napájecímu kabelu (má standardně barvy červená-černá-černá-žlutá).
Odpor zdroje jsem měřit zkoušel, multimetr nijak nereagoval - to chápu tak že multimetr naměřil "nekonečný" odpor tj. usoudil že nic neměří.
Ty naměřené hodnoty IMHO vypadají rozumně ...
Takže hodnoty vypadají celekm ok budu věřit té SS hodnotě.Argument že tam někdo zapoměl dát filtrační kondíky je trochu scifi protože když tomu někdo rozumí tak jak může mít na jednom drátu SS i ST složku zárověň?? "kdyby kmital tak se ti mění SS hodnota "
Měřit žlutý a černý proti kolíku v zásuvce mi přijde jako opravdový výplod šílence !!
Mylsim že laborování je asi dost nejspolehlivější by byl asi osciloskop ale ten asi mít nebudeš.
já bych navrhoval prostě zkusit vyměnit zdroj jestli je převodník ještě v záruce tak neváhám ani5 minut a jestli ne, tak se poptak jestli někdo zkamarádů tohle nemá doma zkusit to jinde.ještě bych možná zkusil to že jestli se ti doma válí nějaký klas zdroj do PC tak bych to zkusil s ním,protože podle toho co tu píšeš tak původní zdroj je nějaký jetý.
Ještě by mne zajímalo jestli ti to dělá pouze s tím dislem co píšeš a nebo se všema, to by taky možní stálo za zkoušku.
Jinak norm pc zdroj nastartuješ že dáš zelený a černý krátkodobě do zkratu.
Hezký den
-
Nechci do toho moc kecat, elektronika není úplně moje doména, ale nedalo mi to, vzal jsem svůj mutlimetr a nastartoval jsem prastarý AT (nikoli ATX) zdroj.
Zdroj se rozběhl se zvukem cirkulárky a já naměřil (naprázdno!):
Stejnosměrně:
na 12V .. 16,5V
na 5V .. 7,5V
Střídavě:
0 na obou větvích
Pokud jsou naše multimetry v pořádku, tak je někde chyba.
-
Nechci do toho moc kecat, elektronika není úplně moje doména, ale nedalo mi to, vzal jsem svůj mutlimetr a nastartoval jsem prastarý AT (nikoli ATX) zdroj.
Zdroj se rozběhl se zvukem cirkulárky a já naměřil (naprázdno!):
Stejnosměrně:
na 12V .. 16,5V
na 5V .. 7,5V
Střídavě:
0 na obou větvích
Pokud jsou naše multimetry v pořádku, tak je někde chyba.
Ano AZ zdroj se startuje na tvrdo síťovým vypínačem a hodnoty josu jak jsi psal takže můžeš klidně spát ale atx se startuje tak že dáš do zktratu měkkých 5v tj ten zelený a pokavaď ho najedeš tak ukazuje i na prázdno.
-
ještě oprava AZ měl být AT :-) prostě buť tam je stejnosměrné a nebo střídavé napětí přes to vlak nejede:-)
-
Takže hodnoty vypadají celekm ok budu věřit té SS hodnotě.Argument že tam někdo zapoměl dát filtrační kondíky je trochu scifi protože když tomu někdo rozumí tak jak může mít na jednom drátu SS i ST složku zárověň?? "kdyby kmital tak se ti mění SS hodnota "
Blbost. Predstavte si treba sinusovku, jak kmita v rozsahu 0-24 V. Stejnosmerny voltmetr vam nameri 12 V, tedy prumer. On totiz ma budto urcitou mechanickou setrvacnost nebo urcitou integracni konstantu mereni v pripade elektronickeho. Urcite nebude sledovat signal na treba 50 Hz nebo nejake vyssi frekvenci, napriklad frekvenci ridiciho signalu spinaneho zdroje, kdy vy byste pak videl akorat rozmazanou rucicku. Voi-la, mate stejnosmernou i stridavou slozku na jednom drate. 12 V=, na nem superponovano 12 V~.
Napisu-li, ze tam nekdo zapomnel dat kondenzatory, berte to s rezervou. Muze byt, ze je tam opravdu nekdo zapomnel dat. Ale muze byt, ze je tam studenak (pri dnesnich bezolovnatych pajkach dost bezne). Nebo s tim zdrojem nekdo prastil a upadl kondenzator od tistaku nebo se mu urvala noha na strane kondenzatoru. Tez muze byt z nejakeho duvodu defektni. Trhlina v pouzdre treba zpusobi vyschnuti elektrolytu. Odpoutejte svoji fantazii a vymyslete si dalsi, nelpete tolik na puvodnim "nekdo to tam zapomnel dat".
Měřit žlutý a černý proti kolíku v zásuvce mi přijde jako opravdový výplod šílence !!
Zda se, ze vam chybi fantazie. Zkuste si treba predstavit, jak trafo spinaneho zdroje, umistene za usmernovacem a spinacim tranzistorem, ma svod. Nebo neco jineho ma svod. Promerenim proti koliku zasuvky (idealne s malou zatezi) se ukaze, ze je tam napeti, ktere tam byt nema (~ nebo = . Dejte mi schema, ja vam reknu, co a jestli by mohlo dat stridave a co stejnosmerne napeti na vystupu.).
Pokud nic nenamerite, tim lepe. V kazdem pripade, tim, ze to zkusite, nic nezkazite. Tim, ze to nezkusite, muzete dokopat dalsi disk. Nevim, co je na tom sileneho. To by asi bylo, kdybych vas navadel jit merit proti dalkovemu vysokonapetovemu vedeni. Nevim, co vas tak vytaci na zemnicim koliku zasuvky.
-
Takže hodnoty vypadají celekm ok budu věřit té SS hodnotě.Argument že tam někdo zapoměl dát filtrační kondíky je trochu scifi protože když tomu někdo rozumí tak jak může mít na jednom drátu SS i ST složku zárověň?? "kdyby kmital tak se ti mění SS hodnota "
Blbost. Predstavte si treba sinusovku, jak kmita v rozsahu 0-24 V. Stejnosmerny voltmetr vam nameri 12 V, tedy prumer. On totiz ma budto urcitou mechanickou setrvacnost nebo urcitou integracni konstantu mereni v pripade elektronickeho. Urcite nebude sledovat signal na treba 50 Hz nebo nejake vyssi frekvenci, napriklad frekvenci ridiciho signalu spinaneho zdroje, kdy vy byste pak videl akorat rozmazanou rucicku. Voi-la, mate stejnosmernou i stridavou slozku na jednom drate. 12 V=, na nem superponovano 12 V~.
Napisu-li, ze tam nekdo zapomnel dat kondenzatory, berte to s rezervou. Muze byt, ze je tam opravdu nekdo zapomnel dat. Ale muze byt, ze je tam studenak (pri dnesnich bezolovnatych pajkach dost bezne). Nebo s tim zdrojem nekdo prastil a upadl kondenzator od tistaku nebo se mu urvala noha na strane kondenzatoru. Tez muze byt z nejakeho duvodu defektni. Trhlina v pouzdre treba zpusobi vyschnuti elektrolytu. Odpoutejte svoji fantazii a vymyslete si dalsi, nelpete tolik na puvodnim "nekdo to tam zapomnel dat".
Měřit žlutý a černý proti kolíku v zásuvce mi přijde jako opravdový výplod šílence !!
Zda se, ze vam chybi fantazie. Zkuste si treba predstavit, jak trafo spinaneho zdroje, umistene za usmernovacem a spinacim tranzistorem, ma svod. Nebo neco jineho ma svod. Promerenim proti koliku zasuvky (idealne s malou zatezi) se ukaze, ze je tam napeti, ktere tam byt nema (~ nebo = . Dejte mi schema, ja vam reknu, co a jestli by mohlo dat stridave a co stejnosmerne napeti na vystupu.).
Pokud nic nenamerite, tim lepe. V kazdem pripade, tim, ze to zkusite, nic nezkazite. Tim, ze to nezkusite, muzete dokopat dalsi disk. Nevim, co je na tom sileneho. To by asi bylo, kdybych vas navadel jit merit proti dalkovemu vysokonapetovemu vedeni. Nevim, co vas tak vytaci na zemnicim koliku zasuvky.
Jako nebudu tohle komentovat něco jako rafikový měřák ten jsem už dlohu v ruce neměl.A odstraňovat závadu pomocí fantazie mno dejme tomu :-)
prostě zdroj bude jetej tak třeba se mrknout dovnitř a ne tady tak vařit z vody.
-
Ještě bych dodal provádět takovýhle výzkum a vývoj kvůli věci za 400 kaček mi přijde jako tak trochu mrhání časem :-) Třeba projít nějaké bazary a myslim že se nějaký takový zdroj jistě najde.Já takhle třeba sehnal origo zdroj k Ciscu za 50 korun.
-
Jako nebudu tohle komentovat něco jako rafikový měřák ten jsem už dlohu v ruce neměl.A odstraňovat závadu pomocí fantazie mno dejme tomu :-)
prostě zdroj bude jetej tak třeba se mrknout dovnitř a ne tady tak vařit z vody.
Fantazii a intuici potrebujete, pokud schcete zavadu najit. Leckdy vam to tri tupe promerovani vsech soucastek, ktere stejne promerit vetsinou poradne nemuzete bez toho, ze byste je odpajel z plosnaku.
Ten zdroj by asi otevrit chtel, jenze to zase bude jedna z tech zalepenych sracek, ktere se neopravuji, ale vyhazuji. A pokud se ukaze, ze intuice nestaci, narazite na to, ze nemate schema, tim mene pak servisni. A az tam uvidite integrac se znacenim BFLM753A a k nemu zadna dokumentace po celem Internetu..... Navic, pokud je to v zaruce, tak vypacene pouzdro se prodejci blbe vysvetluje.
-
Takže buď reklamovat a nebo vyhodit :-)
-
Já tady náhodou ty zdroje mám dva (kdysi jsem ztratil ten USB kabel, koupil jsem si druhý komplet) a ten se chová úplně stejně. Tj. mechanické poškození se mi nezdá příliš pravděpodobné (to by musely být poškozeny oba stejně), ale možné to samozřejmě je.
Připojil jsem k tomu disk a naměřil jsem toto:
žlutá/černá: 25.1V střídavě, 12V stejnosměrně
červená/černá: 10.5V střídavě, 5.2V stejnosměrně
čili žádný velký skok.
-
Ještě by mne zajímalo jestli ti to dělá pouze s tím dislem co píšeš a nebo se všema, to by taky možní stálo za zkoušku.
Ne, ten převodník používám už několik let a měl jsem na něm připojeno několik disků (PATA i SATA, i nějaké notebookové). A pokazily se až ty dva WD Green ... pokud je na tom zdroji skutečně něco špatného tak ostatní disky se na tom dokázaly srovnat ale ty Caviary to spolehlivě zabíjí.
-
Jako onoje pravdou WD green mi umřel taky po roce provozu normálně připojený v PC ale tenmi odešel po mechanické stránce
-
Furt nechapu, kde se tam bere to stridave napeti. To by chtelo osciloskop a odecist si z displaye frekvenci a tvar.
P.S.: Zkuste to delat, jako ja: Nekupujte WD. I kdyz jsem mel nejake problemy i s jinymi disky, WD bylo nejhorsi. Kupuji Hitachi nebo kdo to od IBM prevzal. Eventulne Seagate jako druhou volbu a dam na modleni, aby to nebyl jeden z tech srackovych disku, ktere Seagate v poslednich letech obcas vymysli. Obcas Maxtor, neni-li zbyti, ale tomu se snazim vyhybat, je to na me nervy prilis napinave.
-
Nešlo by prosím vyfotit co jste proti čemu měřil, že tam máte tyhle hodnoty? :o
UF!
-
Nešlo by prosím vyfotit co jste proti čemu měřil, že tam máte tyhle hodnoty? :o
UF!
Tak vyfotit to mohu, ale v podstatě se jedná o standardní PATA molex konektor s barvami červená,černá,černá,žlutá. Vždy krajní barevný a vedle umístěný černý tvoří "větev" - žlutá pro 12V, červená pro 5V.
Podrobnosti viz. např. tady: http://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector
Nebo chcete nafotit něco jiného?
-
Vím jak vypadá konektor od Molexu z hlavy.
Chci vyfotit to, jak Vám to ukazuje těch 30Voltů.
Tj. jak jsou zapojené kabely(kde měříte) a jak je nastavený multimetr.
-
To by mě taky zajímalo
-
Furt nechapu, kde se tam bere to stridave napeti. To by chtelo osciloskop a odecist si z displaye frekvenci a tvar.
P.S.: Zkuste to delat, jako ja: Nekupujte WD. I kdyz jsem mel nejake problemy i s jinymi disky, WD bylo nejhorsi. Kupuji Hitachi nebo kdo to od IBM prevzal. Eventulne Seagate jako druhou volbu a dam na modleni, aby to nebyl jeden z tech srackovych disku, ktere Seagate v poslednich letech obcas vymysli. Obcas Maxtor, neni-li zbyti, ale tomu se snazim vyhybat, je to na me nervy prilis napinave.
Nekoupilo nahodou nedavno wd hitachi? :)
-
Vím jak vypadá konektor od Molexu z hlavy.
Chci vyfotit to, jak Vám to ukazuje těch 30Voltů.
Tj. jak jsou zapojené kabely(kde měříte) a jak je nastavený multimetr.
-
A co to ukazuje na DC ?? ale myslim že tady není co řešit prostě zdroj je KO
-
To, že zdroj má bez zátěže nějaké napětí, které po zatížení klesne na správné, není nic vůbec nic zvláštního. Lepší zdroje bývají myslím modulované, mňo, tady už se pouštím na tenký led.
A) kecá multimetr, prostě si spínání zdroje vyloží blbě (zajímalo by mě, co si o tom myslí jiný multimetr) tedy prosím o přeměření molexu tímto multimetrem v PC a nejlépe o použití ještě dalšího multimetru. (tady to je moje lenost jít do dílny a vyměnit si v multimetru baterku, ale co naděláte)
B) je to způsobené tím modulováním, mňo no nevím
C) zdroj je ,,trochu divný"
-
Nedalo mi to a šel jsem to přeměřit.
Tak můj multimetr si o tom myslí to samé co ten Váš, tedy zřejmě za to může to vzorkování napětí, o kterém jsem mluvil.
Pár nesmyslů, jak může vypadat napětí 12 voltů na kabelu:
A) prostě tam je 12 voltů, průběh vypadá jako dvě rovnoběžky =======
B) napětí může být střídavé, tedy chvilku tam je +12 postupně přechází k 0 a pak na -12 (sinusovka) ~~~~~~~~~~~~
C) napětí je sice +12, tedy pohybuje se od +12 k nule a zpět k +12, ale průběh vypadá jako _n_n_n_n_n (spínaný zdroj prostě spíná, tj. pulzuje)
D) úprava varianty C, kdy se zde objevují nějaké speciální vzorky, které umožní specifické řízení spotřeby a může to vypadat jako _!n_!n_ kdy ! je špička na začátku impulzu ať už +nebo-
Jak si multimetr vyloží průběh C a D netuším, dost možná právě takhle.
Zopakuji, že jsem na hodně tenkém ledě.
-
To jsem zase já :P
SPÍNANÝ ZDROJ bez vyhlazení dodá průběh typu C nebo D.
Zdroj tedy vypadá OK!
Přesto může být KO ;D
Pokud při zátěži napětí na zdroji klesne pod určitou úroveň (nastane podpětí), může dojít k poškození dílu. Disku by to zrovna mohlo vadit, například pokud motorek, který roztáčí plotny, poleví ve své práci - protože nemá dost šťávy, nemusí se to elektronice vůbec líbit.
-
To jsou argumenty!! konečně do toho někdo vnesl trochu světla 4 kapt Rum Dobrá práce.Ale vzhledem k tomu že ty disky hoří tak tam asi něco smrdět prostě bude :-)
-
Možná bych měl rozumný vysvětlení proč při nastavení multimetru na střídavý napětí vidíte na displeji dvojnásobek. Za mých mladých let se takhle měřáky chovaly, protože se střídavý proud/napětí usměrnily jednou diodou .... tudíž se sinusovka převedla na průběh _n_n_n, jehož efektivní hodnoty jsou ale cca poloviční, než u té sinusovky. Proto se to kompenzovalo vnitřním odporem v měřáku tak, aby ručička ukazovala správnou hodnotu. Vedlejším efektem je to, že pokud přepnu na střídavý napětí a měřím vhodnou polaritu stejnosměrnýho napájení, vidím na měřáku cca dvojnásobek. Když otočím polaritu, naměřím nulu.
Je mi líto, že vám tady rozbíjím teorie o vadných multimetrech nebo zdrojích, ale tohle je zkrátka fakt :-)
-
Hm, tedy, zkusil jsem to a opravdu jsem naměřil 0 (při prohození kontaktů).
Mňo, podíval jsem se dovnitř, do mého měřáku a vida, nulu jsem tam naměřil, protože na vstupu pro střídavý je dioda :P zřejmě k vůli usměrnění a ano, asi se zobrazí ,,dvojnásobek k vůli uvedené kompenzaci".
Vida, jak původně UFO-záležitost má krásné a logické vysvětlení.
Já říkal, že se pouštím na tenký led. :P
-
Doplním, že s tím vzorkováním to asi taky nebude tak horké:
http://pctuning.tyden.cz/hardware/skrine-zdroje-chladice/18189-fortron-blue-storm-500-80plus-bronze-vykon-za-dobrou-cenu?start=9
-
Aha, takze ty krasne stridave hodnoty jsou nakonec zapricinene tim, ze se jedna o supacky multimetr bez kondenzatoru k odfiltrovani stejnosmerne slozky. Jediny zpusob, jak tedy cosi namerit, by tedy bylo vzit nejaky vetsi MP kodenzator nebo neco v tom stylu a zapojit mezi multimetr (s nastavenym stridavym rozsahem) a zdroj. A pro jistotu jeste nejaky velky odpor zapojit mezi elektrody multimetru. Tyhle elektronicke multimetry mohou mit vnitrni odpor tak velky, ze by clovek na ustaleni udaje multimetru mohl cekat take tri dny.
-
2 Jarda
Prostě ani jeden z nás (kromě plamen) tu nevěděl, jak je uvnitř zapojený multimetr :P
Tedy, stejnosměrné napětí je blbost měřit takhle.
To jsme teda umělci ::) :D ;D
-
No, všechno to zní logicky, spousta věcí se tím asi vysvětluje ... díky.
Ale přiznávám že teď až tak úplně nevím co změřit a jak, abychom se dopátrali proč ta elektronika disku vlastně shoří :-( Pár poznámek:
1) Při zátěži jsem to měřit zkoušel - přes rozdvojku jsem připojil SATA disk a měřil na druhé větvi. Žádný výrazný pokles napětí se nekonal (plus minus 0.1V nebo tak něco).
2) Žiju tak nějak v domění že k tomu aby něco shořelo je potřeba naopak vyšší hodnota (napětí / proudu), ne? V tomhle případě bylo úplně vidět jak se na elektronice "peče" jedna součástka (včetně efektů typu dým a smrad).
-
KapitánRUM: Merit takto stejnosmerne napeti blbost neni. Jen si clovek musi vzpomenout na ten kondenzator. Ja leta pouzival rafikovy multimetr, ktery ten kondenzator mel. Nasledne me nejak nenapadlo, ze vetsina jich ho asi nema.
Tomáš Vondra: Jedina vec, ktera me jeste napada je, jestli jste nahodou nestrkal di disku zapnuty zdroj, coz je neco, co se moc nedoporucuje. Citlivejsi elektroniku by to mohlo nakopnout a ona pak pri nejblizsi vhodne zamince dodoutna.
Pokud ne, jeste by bylo mozne, ze ten zdroj navrhl nejaky debil a regulace to pri rozbehu zdroje nezvlada a objevi se na vystupu napetova spicka, ktera se nekterym diskum nemusi libit. Tohle ale multimetrem neoverite. Jedine, co byste mohl zkusit, je zapojeni diody a elektrolytickeho kondenzatoru na vystup toho zdroje. Ten pak parkrat opakovane zapnout a nasledne rychle zmerit napeti na tom kondenzatoru. Pokud je vyrazne vyssi, nez jmenovita hodnota -0.6V, je neco spatne.
-
2 Tomáš Vondra
Tak důvodů, proč něco může shořet je celá řada.
- jak tu uvedl Jarda napěťová špička, kdy po zapnutí na vstupu není třeba 12 voltů ale 50
- nárazové špičky (špatné stínění zdroje tj. když vedle někdo zapne vysavač do zařízení vlítne napěťová špička -> uklízečka mi v jedné firmě zlikvidovala 10!! počítačů, než se přišlo proč počítače umírají ve středu - to by byl pěkný název knížky ne? ,,Počítače umírají ve středu.)
- stabilní přepětí tj. místo 12 voltů 14 (některé součástky se přehřívají - byť každé lepší zařízení by mělo mít vlastní stabilizaci - inu ale dneska se šetří takovým způsobem, že se vynechávají i součástky za 1,- Kč...nj.divná doba)
- stabilní podpětí tj. místo 12 voltů třeba 10 (může mít různé a nečekané efekty)
- rozdíl potenciálů zemí tj. pokud připojíte multimetr mezi zemnící kolik v jednom domě a změříte ho oproti zemnícího kolík v jiném domě, můžete naměřit rozdíl i 50V a nebo taky ne.
- vířivé proudy (to dělalo problémy v tom domě, jak tam hořely zásuvky:
http://zpravy.idnes.cz/v-rodinnem-domku-hori-samy-od-sebe-zasuvky-cez-si-nevi-rady-pa2-/domaci.aspx?c=A091029_210457_domaci_vel
Důvod: Kluk zapaloval zásuvky což byla 1/2 problému a zmíněné bludné proudy z nově vystavené čističky, což byla druhá polovina. Když budete chvíli hledat, jistě najdete oficiální vysvětlení.
- stabilní přepětí v síti, někdo nemá v zásuvce 220V ale třeba 260V, pak jim v domácnosti samovolně hoří spotřebiče
- kus od domu je fabrika - napojená na stejné vedení jako dům - kde někdo zapíná a vypíná velké stroje, což může způsobovat proudové rázy. To trápilo známého, kdy mu několikrát po sobě shořela televize. Nevěděl proč.
- rozdíl fází (to nedokážu uspokojivě vysvětlit, ale zhruba do domů přichází 3 dráty tedy fáze s vedením 220V a jeden zemnící vodič. jsou stroje, které využívají všechny tři fáze jako jsou velké motory, ale je možné každou fázi využít i zvlášť, tedy do jednoho patra vyvést 220Voltů z 1. fáze, do druhého 2. fázi, do sklepa 3. a všechny tři. a pak se někdy stane, že vypadne jedna fáze, v takovém případě jde proud třeba v kuchyni, ale Vám nejde. To jsou věci, které lidé z paneláků neznají, ale možná znají to, že jim proud nejde, ale sousedům ano.) To je všechno v pořádku, horší to je, pokud počítač zapojíte na jednu a zařízení na druhou fázi. V dřevních dobách 93-95 nebylo vůbec rozumné zapojovat počítač do jedné zásuvky a monitor do druhé, kde teoreticky byla jiná fáze. Zařízením se to vůbec nelíbilo. Před několika lety - myslím že z tohoto důvodu - jsem s tím měl problémy. Prostě jsem USB disk napájený z externího zdroje připojil do zásuvky dřív, než jsem ho zapojil do portu. Pak, když jsem se USB konektorem disku dotkl USB konektoru v desce, zablesklo se a server lehnul. Naštěstí se z toho vždycky probral, aniž by se cokoliv poškodilo :P (dneska už raději používám USB disky napájené jen z USB konektoru).
Pustím se opět do vod neověřených spekulací (čti: autorovi fantazie)
Podpětí v době, kdy se flashuje bios: na zápis informace do buňky CMOS potřebujete dejme tomu o něco víc energie než na její čtení, pokud budete zapisovat souvislý blok informací XXXXXXX při podpětí, program Vás to nechá udělat, protože ,,vlastně všechno funguje", ale při samotném zápisu se něco zapíše a něco ne X_XXX_XX. Je to hodně nepravděpodobný případ.
U SSD disku může být pravděpodobnější, ten se může začít chovat divně ,,občas se prostě něco neuloží". U pevného disku klasické konstrukce je situace složitější o to, že disk se musí otáčet! S hlavičkou disku se nesmí(nesmělo) pohybovat, když je disk vypnutý. Porucha zdroje pak může způsobit to, že se elektronika zblázní a začne dělat nesmysly. Což bohužel může vyústit v poškození disku.
Mohu říct, že jsem k vůli podpětí zničil 2 disky okolo roku 95. Dnes by měla být elektronika disku natolik inteligentní, že by ho měla ještě včas odstavit. No, to je zajímavý námět na zkoušku.
Věc se komplikuje tím, že lidé opakují staré chyby. Tj. blbosti které lidé dělají se často periodicky opakují. Chyba -> Poučení -> Opatrnost -> Klid -> ,,už se to nemůže stát" -> Chyba -> Poučení.
A k tvému disku:
Co nefunguje vyměnit, nevyplatí se s tím prdět.
Někdy je to jen blbá kombinace, kdy jinému člověku to všechno může chodit OK.
-
Tomáš Vondra: Jedina vec, ktera me jeste napada je, jestli jste nahodou nestrkal di disku zapnuty zdroj, coz je neco, co se moc nedoporucuje. Citlivejsi elektroniku by to mohlo nakopnout a ona pak pri nejblizsi vhodne zamince dodoutna.
No, je možné že strkal ... resp. skoro jisté, protože ten zdroj mám víceméně pořád v zásuvce abych nemusel pořád lozit pod stůl kde jsou zásuvky.
-
A k tvému disku:
Co nefunguje vyměnit, nevyplatí se s tím prdět.
Někdy je to jen blbá kombinace, kdy jinému člověku to všechno může chodit OK.
No, to já bych rád, ale podmínkou je že člověk ví kde je chyba. Může to být blbá kombinace disku a zdroje, může to být blbý zdroj, ... disk jsem vyměnil, ale že bych chtěl vypálit třetí disk během 2 měsíců, to zrovna ne.
-
Tomáš Vondra: Aha. Takze napriste bych doporucoval strkat do veci zdroje zasadne ve vypnutem stavu. Disky, USB disky s externim napajenim, modemy a routery.... Byva to i napsano v navodech k pouziti.
-
Byva to i napsano v navodech k pouziti.
Jenomže my technici návody čteme až jako poslední možnost ;)
-
Potvrzuji, návody jsou pro sraby ;D :P ;D
-
Pamatujte: Kdyz vsechno selze, precti si navod.
-
Ono postupem času se stejně z každého nástroje stane kladivo :-)
-
Tomáš Vondra: Aha. Takze napriste bych doporucoval strkat do veci zdroje zasadne ve vypnutem stavu. Disky, USB disky s externim napajenim, modemy a routery.... Byva to i napsano v navodech k pouziti.
Nesmysl. USB a SATA je hotswap ze zakladu standardu. Tzn. nemelo by jit vyrobit neco jako nehotswap usb zarizeni. Pokud zarizeni hotswap neumi tak zasadne neodpovida specifikaci. Mnohe usb porty maji dnes dokonce elektronicke pojistky. Stejne jako SATA je softwarove i mechanicky vymysleno pro hotswap.
Ani v krajnim pripade by nemelo dojit k odpaleni. Pokud k nemu dojde, tak se jedna o spatny hardware ktery si stejne nic jineho nezaslouzi.
Hotswapovat lze dokonce pri dodrzeni opatrnosti i zarizeni ktera puvodne takto navrzena nejsou. Jako centronics,rs232 nebo stara PATA zarizeni. Vtip je v tom nedotknout se tech nespravnych pinu-hlavne u paralelnich portu je to vrazedne. rs232 prezije vsechno krom vstupu ciziho napeti a pata otoceni kabelu taktez. Tim ze pisi lze neznamena ze cip nebude mit nakonci na registrech bordel, nicmene nemelo by se nic vykourit.
-
Smankote, trident, prectou si jeste jednoum co jsem napsal. Mluvim o zapichovani napajecich zdroju do ruznych zarizeni, protoze ty hotswap nemusi byt. Nerikal jsem, ze pred pripojenim USB disku maj vypnout pocitac a navleknout si uzemnenou kombinezu.
-
2 Tomáš Vondra
Tak důvodů, proč něco může shořet je celá řada.
- jak tu uvedl Jarda napěťová špička, kdy po zapnutí na vstupu není třeba 12 voltů ale 50
- nárazové špičky (špatné stínění zdroje tj. když vedle někdo zapne vysavač do zařízení vlítne napěťová špička -> uklízečka mi v jedné firmě zlikvidovala 10!! počítačů, než se přišlo proč počítače umírají ve středu - to by byl pěkný název knížky ne? ,,Počítače umírají ve středu.)
- stabilní přepětí tj. místo 12 voltů 14 (některé součástky se přehřívají - byť každé lepší zařízení by mělo mít vlastní stabilizaci - inu ale dneska se šetří takovým způsobem, že se vynechávají i součástky za 1,- Kč...nj.divná doba)
- stabilní podpětí tj. místo 12 voltů třeba 10 (může mít různé a nečekané efekty)
- rozdíl potenciálů zemí tj. pokud připojíte multimetr mezi zemnící kolik v jednom domě a změříte ho oproti zemnícího kolík v jiném domě, můžete naměřit rozdíl i 50V a nebo taky ne.
- vířivé proudy (to dělalo problémy v tom domě, jak tam hořely zásuvky:
http://zpravy.idnes.cz/v-rodinnem-domku-hori-samy-od-sebe-zasuvky-cez-si-nevi-rady-pa2-/domaci.aspx?c=A091029_210457_domaci_vel
Důvod: Kluk zapaloval zásuvky což byla 1/2 problému a zmíněné bludné proudy z nově vystavené čističky, což byla druhá polovina. Když budete chvíli hledat, jistě najdete oficiální vysvětlení.
- stabilní přepětí v síti, někdo nemá v zásuvce 220V ale třeba 260V, pak jim v domácnosti samovolně hoří spotřebiče
- kus od domu je fabrika - napojená na stejné vedení jako dům - kde někdo zapíná a vypíná velké stroje, což může způsobovat proudové rázy. To trápilo známého, kdy mu několikrát po sobě shořela televize. Nevěděl proč.
- rozdíl fází (to nedokážu uspokojivě vysvětlit, ale zhruba do domů přichází 3 dráty tedy fáze s vedením 220V a jeden zemnící vodič. jsou stroje, které využívají všechny tři fáze jako jsou velké motory, ale je možné každou fázi využít i zvlášť, tedy do jednoho patra vyvést 220Voltů z 1. fáze, do druhého 2. fázi, do sklepa 3. a všechny tři. a pak se někdy stane, že vypadne jedna fáze, v takovém případě jde proud třeba v kuchyni, ale Vám nejde. To jsou věci, které lidé z paneláků neznají, ale možná znají to, že jim proud nejde, ale sousedům ano.) To je všechno v pořádku, horší to je, pokud počítač zapojíte na jednu a zařízení na druhou fázi. V dřevních dobách 93-95 nebylo vůbec rozumné zapojovat počítač do jedné zásuvky a monitor do druhé, kde teoreticky byla jiná fáze. Zařízením se to vůbec nelíbilo. Před několika lety - myslím že z tohoto důvodu - jsem s tím měl problémy. Prostě jsem USB disk napájený z externího zdroje připojil do zásuvky dřív, než jsem ho zapojil do portu. Pak, když jsem se USB konektorem disku dotkl USB konektoru v desce, zablesklo se a server lehnul. Naštěstí se z toho vždycky probral, aniž by se cokoliv poškodilo :P (dneska už raději používám USB disky napájené jen z USB konektoru).
Pustím se opět do vod neověřených spekulací (čti: autorovi fantazie)
Podpětí v době, kdy se flashuje bios: na zápis informace do buňky CMOS potřebujete dejme tomu o něco víc energie než na její čtení, pokud budete zapisovat souvislý blok informací XXXXXXX při podpětí, program Vás to nechá udělat, protože ,,vlastně všechno funguje", ale při samotném zápisu se něco zapíše a něco ne X_XXX_XX. Je to hodně nepravděpodobný případ.
U SSD disku může být pravděpodobnější, ten se může začít chovat divně ,,občas se prostě něco neuloží". U pevného disku klasické konstrukce je situace složitější o to, že disk se musí otáčet! S hlavičkou disku se nesmí(nesmělo) pohybovat, když je disk vypnutý. Porucha zdroje pak může způsobit to, že se elektronika zblázní a začne dělat nesmysly. Což bohužel může vyústit v poškození disku.
Mohu říct, že jsem k vůli podpětí zničil 2 disky okolo roku 95. Dnes by měla být elektronika disku natolik inteligentní, že by ho měla ještě včas odstavit. No, to je zajímavý námět na zkoušku.
Věc se komplikuje tím, že lidé opakují staré chyby. Tj. blbosti které lidé dělají se často periodicky opakují. Chyba -> Poučení -> Opatrnost -> Klid -> ,,už se to nemůže stát" -> Chyba -> Poučení.
A k tvému disku:
Co nefunguje vyměnit, nevyplatí se s tím prdět.
Někdy je to jen blbá kombinace, kdy jinému člověku to všechno může chodit OK.
260V? Pak je hloupy ze nekontaktuje distributora elektricke energie.Je to tesne za hranici povolene odchylky. K horeni spotrebicu by ale nemelo dochazet. Videl bych pricinu jinde. Spinane zdroje bezne utahnou kratkodobe i 280V.
Proudove razy at resi s distributorem. Fabrika musi mit take v takovych pripadech funkcni kompenzaci jinak ji hrozi dost mastna pokuta od distributora. Obvykle takove fabriky maji separatni trafostanice jen pro svuj provoz.
Porucha zdroje zpusobi u modernich disku uplne zastaveni,parkovani nebo reset kontroleru disku. Moderni disky sami detekuji nebezpecne odchylky napeti.
Vypadek faze je problem i v panelacich. Nam takhle shorel motor u vytahu. Nastesti tesne pred porizenim vytahu noveho.
-
Smankote, trident, prectou si jeste jednoum co jsem napsal. Mluvim o zapichovani napajecich zdroju do ruznych zarizeni, protoze ty hotswap nemusi byt. Nerikal jsem, ze pred pripojenim USB disku maj vypnout pocitac a navleknout si uzemnenou kombinezu.
To ale neni z tveho prispevku zrejme, protoze napajecim zdrojem muze byt pro dane zarizeni samotny USB port-> externi pevne disky.
Zdroje konkretne pro SATA by hotswap byt mely protoze to je take soucasti specifikace. Pochopitelne je nutne pouzit ten siroky placaty SATA napajeci kabel(ten je hotswap a obe dve strany jsou na to pinove i elektricky uzpusobeny) a ne za behu zasouvat klasicky molex!!! U nej je docela velke riziko ze se clovek spatne dotkne a disk je v haji.
-
Trident, voni si asi sedej na kabelu. Kdyz nekdo napise: "bych doporucoval strkat do veci zdroje ve vypnutem stavu", tak akorat voni si to vylozej tak, ze nekdo bude strkat USB disk do pocitace. Voni asi pouzivaj pocitac, jako napajeci zdroj nebo co.
Krome toho, kdyby cetli predchozi prispevky a ne jen ten posledni, bylo by jim jasne, o cem je rec.
-
2 Jarda P.
Voni jsou žid? Že říkaj voni ;D
Voni mě nevaděj, ani židi mě nevaděj, ale divím se, že voni teď říkaj voni.
Ale jestli chtěj, můžeme si vonikat, já s tím problém nemám a pokud voni na tom trvaj, proč jim nevyjít vstříc.
;D ;D ;D
-
Vonikani je privilegium, ktere vyhrazuji akorat tridentovi a obcas nejakemu jinemu popletovi.
-
Trident, voni si asi sedej na kabelu. Kdyz nekdo napise: "bych doporucoval strkat do veci zdroje ve vypnutem stavu", tak akorat voni si to vylozej tak, ze nekdo bude strkat USB disk do pocitace. Voni asi pouzivaj pocitac, jako napajeci zdroj nebo co.
Krome toho, kdyby cetli predchozi prispevky a ne jen ten posledni, bylo by jim jaszne, o cem je rec.
Mno nerad bych zacinal flamewar ale napajeci zdroj je i pocitac a ja ho v hladine abstrakce jakou pouzivame a v danem kontextu diskuze za zdroj povazuji. Pokud bychom nesli do detailu a nedohadovali se jestli je to regulator na desce nebo akumulator ci sam spinany zdroj pocitace. Pod slovo napajeci zdroj se totiz nemusi schovavat jenom "trafo" samotne, ale jakekoliv "draty z kterych zeru stavu". Kdybych to mel prelozit do anglickych pojmu tak ty myslis zdrojem power supply unit a ja tim myslim power source.
Napajeci zdroj ma prezit i zapojeni za provozu. Tim spis pokud se delaji ruzny koliky ktery maji zabranit nechtenymu dotyku spatnych kontaktu pri zasunuti. Pokud neprezije tak at shori stejne je to mizerny kus hw. Pokud napajeci zdroj neni urcen k delsimu behu naprazdno tak at zafunguje darwin a shori majitel i se zdrojem.
-
Napajeci zdroj je zarizeni zkonstruovane za ucelem napajeni jineho zarizeni. Pokud tedy povazujete pocitac za napajeci zdroj, tak za sve petivoltove napajeci zdroje platite zbytecne vysoke castky. Navic, vykon je i s ohledem na rozmery zdroje dost mizerny.
Pravdu mate akorat v tom, ze SATA disky by, pokud vim, mely byt (na rozdil od IDE disku), konstruovany jako hotplug zarizeni. Pripojeni na zapnuty zdroj by mely tedy vydrzet, i kdyz je otazka, jestli to plati i v pripade sestakoveho zdroje z Ciny, ktery se pri tom muze chovat nejakym podivnym zpusobem. V techto pripadech jsem nazoru, ze je lepsi zbytecne neprovokovat. Jiz proto, ze tento svet preteka zarizenimi, ktera nevydrzi to, co by spravne vydrzet mela, casto napriklad i obycejne pouzivani.
-
Ten člověk má pravdu! Poslouchejte ho!
-
... u dvou kusů se mi stalo že při připojení k trafu vyhořela elektronika (pokaždé ta stejná součástka - nevím co je to zač, ale je to hned u konektoru na napájení). ...
U napájecích konektorů bývají (mj.) umístěny zenerovy diody, které mají ochránit elektroniku v případě přepětí. Několikrát jsem se setkal s tím, že dioda byla proražená, tj. představovala zkrat napájení. Disk byl jinak v pořádku. Stačilo zmíněnou diodu odpájet. Můžete nafotit detail?
Jestli se nepletu, zenerka na napájení 12 V mívá zenerovo napětí kolem 18 V. Pokud spekuluji správně, problém je ve zdroji nebo v síti.
Co se týká napětí, které jste naměřil:
Připojil jsem k tomu disk a naměřil jsem toto:
žlutá/černá: 25.1V střídavě, 12V stejnosměrně
červená/černá: 10.5V střídavě, 5.2V stejnosměrně
a) Zdroj není tím, čím by měl být.
b) Multimetr neměří, ale ukazuje.
Střídavá složka (zvlnění) by měla být prakticky nulová resp. v řádu mV.
PS: pokud jste výše uvedené naměřil s vadným diskem, zenerka proražená nebude. Nebo ano a bude v kombinaci s pojistkou (s tím jsem se už taky potkal).
-
Hm, tedy, zkusil jsem to a opravdu jsem naměřil 0 (při prohození kontaktů).
Mňo, podíval jsem se dovnitř, do mého měřáku a vida, nulu jsem tam naměřil, protože na vstupu pro střídavý je dioda :P zřejmě k vůli usměrnění a ano, asi se zobrazí ,,dvojnásobek k vůli uvedené kompenzaci".
Vida, jak původně UFO-záležitost má krásné a logické vysvětlení.
Já říkal, že se pouštím na tenký led. :P
Co jste použil za měřák? Éra usměrňovačů na vstupu multimetru (jak tvrdí plamen) skončila už před mnoha lety. V té době se na střídavých rozsazích měřilo včetně stejnosměrné složky (o kondenzátoru se zmiňuje JardaP) a malá napětí (proudy) nebylo lze (tímto typem přístroje) měřit od nuly.
PS: Korekce se u elektomagnetické soustavy používala proto, že výchylka takového měřidla je úměrná střední hodnotě proudu, ale měřidla se běžně cejchovala na efektivní hodnotu. Mluvím o měřících přístrojích typu Avomet apod.
-
Ještě dodatek: Dvojnásobek se tam neobjeví kvůli kompezaci, ale kvůli tomu, že se sečtou stejnosměrná a střídavá složka.