Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: Horst 24. 12. 2015, 14:32:11

Název: Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Horst 24. 12. 2015, 14:32:11
Dobrý den,
řeším teď takovou snad životní otázku v jakém oboru bych měl v životě pracovat. Je mi tedy 20 let, mám maturitu ze SPŠ Stavební obor Technické zařízení budov a jsem teď půl roku na VUT FAST a právě mě studiu i skoro celý stavební obor úplně nějak přestal bavit - ne, že by mi to nějak nešlo měl jsem i celkem pěknou brigádu v projekci, ale často jsem si právě říkal jestli je to to pravé.

Právě jsem se vždy hodně zajímal o IT hodně např. mě fascinovali různé společností jako Google, Apple, Microsoft, Cisco, Oracle, aj., různě jsem se i učil různé pojmy apod. a hodně rád sleduju různé technické novinky z tohoto oboru. Sám jsem z programování zkoušel se učit C, ale vytvářel jsem spíše jenom nějaké menší prográmky v příkazovém řádku no a potom tedy značkovací jazyk HTML5 a CSS3. Taky mě hodně baví grafika a to práce s Adobe Photoshopem, také baví práce s videem v programech Adobe After Effect a Premiere Pro. Dále tedy jsem zkoušel různé Linuxové distribuce a bavilo mě hrát si s nějakými nástroji v Backtracku a v Kali linuxu a taky různé flashování mobilů a tabletů nebo si poskládat PC a samozřejmě také hry.

Minulý rok když jsem se rozhodoval kam na VŠ, tak jsem si říkal, že asi nic měnit nějak nebudu, ale teď jsem tedy začal víc přemýšlet co bych opravdu chtěl dělat. Taky se mi hodně líbí, že je o člověka potom prostě o dost větší zájem (třeba když jsem srovnával ty nabídky práce v mojem okolí tak to bylo úplně něco jiného) a může třeba pracovat různě po světě a taky se mi to prostě zdá takové o dost živější než prostě betonové konstrukce nebo vnitřní kanalizace. Teď už o tom skoro od začátku semestru přemýšlím a říkám si, že jestli to nezměním teď tak už asi nikdy.

Zase tedy nevím jestli by to mělo být úplně čistě IT nebo i něco s elektrotechnikou. Vím, že tedy to bude náročné a že člověk musí hodně zabrat, ale to bych byl ochotný.
Přemýšlím o těchto školách:
 - FIT VUT
 - FEKT VUT
 - VSB-TU FEI
 - FI MUNI
 - MU

Má někdo třeba nějakou podobnou zkušenost s takovouto změnou oboru? Nebo nějakou radu jestli bych do toho měl jít a kam popřípadě či jaký obor zvolit?

Omlouvám se jestli se to spíše nehodí někam do zpovědnice, ale chtěl bych znát názor lidí z oboru.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Atlantis 24. 12. 2015, 15:59:58
Mně přijde volba školy prakticky bezpředmětná - stejně se 95% věcí musíš naučit mimo školu a nakonec ta škola bude jen "kvůli papíru"
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Springer 24. 12. 2015, 16:22:32
Mozna se zkus domluvit s garantem nejakeho uvodniho kurzu programovani na FITu ci FEKTu, jestli bys ho mohl absolvovat pri studiu FASTu a kdyby te to chytlo tak bys presel a predmet by ti uznali.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: absolvent 24. 12. 2015, 18:41:17
Ahoj, jako absolvent FIT VUTBR a FI MUNI si dovolim na zaklade Tveho popisu jednoznacne doporucit FIT VUTBR nebo v pripade, ze se budes chtit vrtat ve fyzikalnich vlastnostech elektronickych obvodu nejaky obor na FEKT VUTBR.

FI MUNI je vyhlasena flakarna jiz mnoho let (minimalne 10) - nyni mi dokonce do emailove schranky informacniho systemu MUNI (pristup maji absolventi jeste mnoho let po ukonceni studia) prisel email, ze se uskutecni kolokvium celeho vedeni FI MUNI, kde budou diskutovat velice znepokojivou zpetnou vazbu od zamestnavatelu, kteri rikaji, ze absolventi FI MUNI vubec neumi programovat (v porovnani s urovni na FIT VUTBR mohu subjektivne na 100% potvrdit).

S VSB-TU FEI jsem pracoval na velkem projektu a mel jsem par spoluzaku, kteri bude prestoupili z VSB-TU FEI na FIT VUTBR (malo casto - je to zahul ve vsech smerech) nebo naopak (castejsi pripad - zivot ve vate) a myslim, ze dle Tveho popisu soudim, ze by Te studium na VSB-TU FEI prilis nechytlo.

Kterou skolu mas na mysli zkratkou "MU"? Pokud MUNI, tak tam jiz zadne dalsi IT-orientovane obory nejsou (IT biologie, IT sociologie apod. na ruznych MUNI fakultach do IT rozhodne neradim).

Sice jsi tuto moznost neuvedl, ale vyjadrim se jeste k FIT CVUT, ktere nanestesti trpi neposkytnutim srozumitelneho ani uceleneho prehledu o "celem" IT (IT maji rozdeleno nestastnym zpusobem do ruznych neprilis sourodych predmetu a absolvent tedy v nekterych dulezitych oblastech IT totalne netusi ktera bije), coz se jiz pri studiu na skole projevuje napr. takto: http://www.root.cz/clanky/na-navsteve-v-simulatoru-boeing-737-ng-na-fit-vut/nazory/vlakno/3/ (a co teprve pote v zamestnani?).
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zdenek Henek nereg 25. 12. 2015, 22:39:55
Dobrý den,
řeším teď takovou snad životní otázku v jakém oboru bych měl v životě pracovat. Je mi tedy 20 let, mám maturitu ze SPŠ Stavební obor Technické zařízení budov a jsem teď půl roku na VUT FAST a právě mě studiu i skoro celý stavební obor úplně nějak přestal bavit - ne, že by mi to nějak nešlo měl jsem i celkem pěknou brigádu v projekci, ale často jsem si právě říkal jestli je to to pravé.

Právě jsem se vždy hodně zajímal o IT hodně např. mě fascinovali různé společností jako Google, Apple, Microsoft, Cisco, Oracle, aj., různě jsem se i učil různé pojmy apod. a hodně rád sleduju různé technické novinky z tohoto oboru. Sám jsem z programování zkoušel se učit C, ale vytvářel jsem spíše jenom nějaké menší prográmky v příkazovém řádku no a potom tedy značkovací jazyk HTML5 a CSS3. Taky mě hodně baví grafika a to práce s Adobe Photoshopem, také baví práce s videem v programech Adobe After Effect a Premiere Pro. Dále tedy jsem zkoušel různé Linuxové distribuce a bavilo mě hrát si s nějakými nástroji v Backtracku a v Kali linuxu a taky různé flashování mobilů a tabletů nebo si poskládat PC a samozřejmě také hry.

Minulý rok když jsem se rozhodoval kam na VŠ, tak jsem si říkal, že asi nic měnit nějak nebudu, ale teď jsem tedy začal víc přemýšlet co bych opravdu chtěl dělat. Taky se mi hodně líbí, že je o člověka potom prostě o dost větší zájem (třeba když jsem srovnával ty nabídky práce v mojem okolí tak to bylo úplně něco jiného) a může třeba pracovat různě po světě a taky se mi to prostě zdá takové o dost živější než prostě betonové konstrukce nebo vnitřní kanalizace. Teď už o tom skoro od začátku semestru přemýšlím a říkám si, že jestli to nezměním teď tak už asi nikdy.

Zase tedy nevím jestli by to mělo být úplně čistě IT nebo i něco s elektrotechnikou. Vím, že tedy to bude náročné a že člověk musí hodně zabrat, ale to bych byl ochotný.
Přemýšlím o těchto školách:
 - FIT VUT
 - FEKT VUT
 - VSB-TU FEI
 - FI MUNI
 - MU

Má někdo třeba nějakou podobnou zkušenost s takovouto změnou oboru? Nebo nějakou radu jestli bych do toho měl jít a kam popřípadě či jaký obor zvolit?

Omlouvám se jestli se to spíše nehodí někam do zpovědnice, ale chtěl bych znát názor lidí z oboru.

Jeste je tu cesta pokracovat na FAST a venovat se vyuziti IT ve stavebnictvi. Vzdy je lepsi IT specialista se znalosti aplikacni domeny, nez jen "univerzalni programator", zde casto nazyvany lopata.

Geodezie -> GIS,
stavebnictvi -> ruzne vypoctove programy, nadstavby nad ACAD, ....

Vzhledem k tomu, ze uz na stavarne jsi, tak bych zkusil spis tuto cestu. Nevim, jake jsou moznosti, ale zkus se zeptat na moznosti studia predmetu z jinych fakult. Myslim, ze s predmetama, ktere nenavazuji na nektery predchozi kurz by to mohlo jit. (Operacni systemy, databaze, site, proste ty praktictejsi ....)
Na FIT bude zase teorie, ktera by Te nemusela tak moc bavit. Nezahazuj znalosti, ktere uz mas, urcite znalosti zase budes muset "dohanet".

Pokud se rozhodnes pro nekterouz IT fakult, tak doporucuju FIT VUT. Jsem jeji absovlent (2004) a myslim, ze me tato skola dala dostatecny prostor a motivaci ke studiu. (zamerne nepisu, ze me skola ucila, protoze to neni ukol VS) V soucasnosti se venuju implemetaci GIS systemu.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zelenáč 26. 12. 2015, 08:47:52
Mně přijde volba školy prakticky bezpředmětná - stejně se 95% věcí musíš naučit mimo školu a nakonec ta škola bude jen "kvůli papíru"

Nesmysl, udělat bakaláře v IT je velice užitečná věc. Taková kravina, jen kvůli papíru.  Nejsi ty náhodou master php programer? Informatika je mnohem víc a tohle může tvrdit jen lopata.

Doporučuju VŠB, naučit se tam můžeš pořádně a zároveň když chceš, pořád beš mít čas se při škole věnovat i něčemu jinému než škole. VŠB je taková "můžeš, ale nemusíš", můžeš se učit pořádně celý rok, materiály k tomu jsou dobře připravené, a nebo se učit jen ve zkouškovém a zbytek času dělat něco svojeho. Zároveň jsou tam vyhazovací předměty, hlavně matiky, a to docela marasné, ale když seš chytrej tak to dáš. Takže sýto je tam pořádné a neprojde tím uplně každý - jen tahák a čau pipi mám diplom nestačí. Dálkoví ro mají snadnéjší.

A kdo si to budete číst, tak moje doporučení je, udělejte si vlstní diplomku/bakalářku, něco co vás zajímá, to dá na škole strašně hodně.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zelenáč 26. 12. 2015, 08:53:01
A je tam dost učitelů, kteří jsou borci a s čímkoliv pomůžou/poradí: Seidl, Krumnikl, Sojka, Olivka - k těm choď a bude z tebe frajer, ti první tři jsou přes hw, linux, assembler, mobily a Sojka veškerá grafika - což je největší maras.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 27. 12. 2015, 00:29:09
Mně přijde volba školy prakticky bezpředmětná - stejně se 95% věcí musíš naučit mimo školu a nakonec ta škola bude jen "kvůli papíru"

Nesmysl, udělat bakaláře v IT je velice užitečná věc. Taková kravina, jen kvůli papíru.  Nejsi ty náhodou master php programer? Informatika je mnohem víc a tohle může tvrdit jen lopata.

Doporučuju VŠB, naučit se tam můžeš pořádně a zároveň když chceš, pořád beš mít čas se při škole věnovat i něčemu jinému než škole. VŠB je taková "můžeš, ale nemusíš", můžeš se učit pořádně celý rok, materiály k tomu jsou dobře připravené, a nebo se učit jen ve zkouškovém a zbytek času dělat něco svojeho. Zároveň jsou tam vyhazovací předměty, hlavně matiky, a to docela marasné, ale když seš chytrej tak to dáš. Takže sýto je tam pořádné a neprojde tím uplně každý - jen tahák a čau pipi mám diplom nestačí. Dálkoví ro mají snadnéjší.

A kdo si to budete číst, tak moje doporučení je, udělejte si vlstní diplomku/bakalářku, něco co vás zajímá, to dá na škole strašně hodně.
A tak je to správně, ty vyhazovací předměty jsou potřebné pro udržení úrovně vzdělávání.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: jose_d 03. 01. 2016, 16:42:56
..
VŠB
..
vyhazovací předměty
..
sýto
..

 :D :D :D
 :D :D
 :D
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 03. 01. 2016, 21:21:47
FI MUNI je vyhlasena flakarna jiz mnoho let (minimalne 10) - nyni mi dokonce do emailove schranky informacniho systemu MUNI (pristup maji absolventi jeste mnoho let po ukonceni studia) prisel email, ze se uskutecni kolokvium celeho vedeni FI MUNI, kde budou diskutovat velice znepokojivou zpetnou vazbu od zamestnavatelu, kteri rikaji, ze absolventi FI MUNI vubec neumi programovat (v porovnani s urovni na FIT VUTBR mohu subjektivne na 100% potvrdit).
Existuje na tu zpravu nejakej link? Nebo muzes ho sem celej vlozit, pokud to nepovazujes za neetický? (nevím, komu všemu byl mail určen)
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zelenac 03. 01. 2016, 22:28:02
..
VŠB
..
vyhazovací předměty
..
sýto
..

 :D :D :D
 :D :D
 :D

nejsi ty dalsi z tech, co maji mindrak, ze se na VS zbytecne dreli a je jim to k nicemu? :P
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: jose_d 03. 01. 2016, 22:56:49
nejsi ty dalsi z tech, co maji mindrak, ze se na VS zbytecne dreli a je jim to k nicemu? :P

Ani ne, vzpomel jsem si na jednu "zarucene pravou" historku :)

Existoval system ProgTest, coz byl/je jakysi sandbox pro testovani studentskych praci v c/cpp.
Mimo originality prace a splneni zadani to testuje studentuv kod na praci s pameti, osetrenimi vstupu atd.
Nakonec to vygeneruje pocet bodu s ohledem na jeho (ne)uspesnost pri zapoleni s c/cpp ze ktereho se pocita znamka.

No a za nas se rozsiroval na vice skol. Zkouseli ho tehdy i na VSB, ale aby tam tim vubec nekdo prosel, museli (dle naseho prednasejiciho) upravit bodovani natolik, ze hranice pro "A" (nebo ještě 1?) v Ostrave kolidovala s hranici "F" na nasem institutu.

Doufam ze uz se tam veci casem zmenily, nicmene kdyz jsem videl jak hruzostrasne licis tamni studium, vzpomel jsem si na vyse popsane a na trech radcich (což mě nectí) jsem se pousmál :).

peace.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zelenac 03. 01. 2016, 23:05:31
nejsi ty dalsi z tech, co maji mindrak, ze se na VS zbytecne dreli a je jim to k nicemu? :P

Ani ne, vzpomel jsem si na jednu "zarucene pravou" historku :)

Existoval system ProgTest, coz byl/je jakysi sandbox pro testovani studentskych praci v c/cpp.
Mimo originality prace a splneni zadani to testuje studentuv kod na praci s pameti, osetrenimi vstupu atd.
Nakonec to vygeneruje pocet bodu s ohledem na jeho (ne)uspesnost pri zapoleni s c/cpp ze ktereho se pocita znamka.

No a za nas se rozsiroval na vice skol. Zkouseli ho tehdy i na VSB, ale aby tam tim vubec nekdo prosel, museli (dle naseho prednasejiciho) upravit bodovani natolik, ze hranice pro "A" (nebo ještě 1?) v Ostrave kolidovala s hranici "F" na nasem institutu.

Doufam ze uz se tam veci casem zmenily, nicmene kdyz jsem videl jak hruzostrasne licis tamni studium, vzpomel jsem si na vyse popsane a na trech radcich (což mě nectí) jsem se pousmál :).

peace.

Tak to by mohla byt i pravda, lidi co neumi programovat je tam dost. Jeden borec u statnic, nekdo z komise se pta: "V cem programujete?" "V nicem." :D  Ale ja rikam, ze kdyz clovek chce, tak se tam taky muze naucit...ale kdyz nechce, no...
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: ehmmm 04. 01. 2016, 18:55:00
No nevim, me TZB prijde jako zajimavy obor. Intelektualne to sice neni prilis vycerpavajici, spis to je o rozsahu znalosti, protze do TZB se vejde snad vsechno: topeni, vetrani, chlazeni, sanita, silnoproud, zabezpecovacka, haseni, vytahy. Nevim teda, co presne bys chtel v oboru TZB delat: projektanta, stavebni dozor, haustechnika, programatora neceho... Me kdysi rodice vysvetlili, ze sedet v kanclu a programovat muzu vzdycky, ale ze se mi muze hodit umet i neco navic a myslim, ze meli pravdu. Asi za to nemam tolik penez, jako kdybych sedel nekde v nejakem krasnem velkem korporatnim openspacu... Ale vic se mi libi, kdyz rozhejbu nejaky skutecny stroj, nez kdyz honim cisla nebo obrazky po monitoru.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: absolvent 08. 01. 2016, 22:19:41
FI MUNI je vyhlasena flakarna jiz mnoho let (minimalne 10) - nyni mi dokonce do emailove schranky informacniho systemu MUNI (pristup maji absolventi jeste mnoho let po ukonceni studia) prisel email, ze se uskutecni kolokvium celeho vedeni FI MUNI, kde budou diskutovat velice znepokojivou zpetnou vazbu od zamestnavatelu, kteri rikaji, ze absolventi FI MUNI vubec neumi programovat (v porovnani s urovni na FIT VUTBR mohu subjektivne na 100% potvrdit).
Existuje na tu zpravu nejakej link? Nebo muzes ho sem celej vlozit, pokud to nepovazujes za neetický? (nevím, komu všemu byl mail určen)
Teda, vy mate ale stesti - jeste par dni a pozvanka bude smazana z historie. Udelal jsem screenshot a davam ho sem (potencialne neverejne informace jsem rozmazal), protoze to nepovazuji za neeticke, nybz za nezbytne. Je to napsane velice opatrne, ale vzhledem k rozmerum tohohle mega problemu se tomu vubec nedivim (napsal bych to stejne).

(http://s17.postimg.org/h6ekvibcv/20151215_FI_MUNI_totally_lame_programmers.png)

(http://s17.postimg.org/h6ekvibcv/20151215_FI_MUNI_totally_lame_programmers.png (http://s17.postimg.org/h6ekvibcv/20151215_FI_MUNI_totally_lame_programmers.png))
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zdenek Henek nereg 08. 01. 2016, 23:30:24
FI MUNI je vyhlasena flakarna jiz mnoho let (minimalne 10) - nyni mi dokonce do emailove schranky informacniho systemu MUNI (pristup maji absolventi jeste mnoho let po ukonceni studia) prisel email, ze se uskutecni kolokvium celeho vedeni FI MUNI, kde budou diskutovat velice znepokojivou zpetnou vazbu od zamestnavatelu, kteri rikaji, ze absolventi FI MUNI vubec neumi programovat (v porovnani s urovni na FIT VUTBR mohu subjektivne na 100% potvrdit).
Existuje na tu zpravu nejakej link? Nebo muzes ho sem celej vlozit, pokud to nepovazujes za neetický? (nevím, komu všemu byl mail určen)
Teda, vy mate ale stesti - jeste par dni a pozvanka bude smazana z historie. Udelal jsem screenshot a davam ho sem (potencialne neverejne informace jsem rozmazal), protoze to nepovazuji za neeticke, nybz za nezbytne. Je to napsane velice opatrne, ale vzhledem k rozmerum tohohle mega problemu se tomu vubec nedivim (napsal bych to stejne).

(http://s17.postimg.org/h6ekvibcv/20151215_FI_MUNI_totally_lame_programmers.png)

(http://s17.postimg.org/h6ekvibcv/20151215_FI_MUNI_totally_lame_programmers.png (http://s17.postimg.org/h6ekvibcv/20151215_FI_MUNI_totally_lame_programmers.png))

Kdyz jsem nastupoval do sve prvni prace na plny uvazek (2004), tak tam byla silna skupina z FI MUNI a urcite byli lepsi nez ja, ale za par mesicu se to srovnalo. Pracovali v te firme i behem studia, ja jsem behem studia neprogramoval - uzival jsem si jine pracovni pozice.

Nemuze to byt treba spis tim, ze je programovani nebavi, nez ze by neumeli programovat? Ono jestli porad vsude slysi, ze programovani je delnicka profese ....  Toto je jen odhad/dohad, zadny zdroj nemam.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 09. 01. 2016, 08:40:01
Teda, vy mate ale stesti - jeste par dni a pozvanka bude smazana z historie. Udelal jsem screenshot a davam ho sem (potencialne neverejne informace jsem rozmazal), protoze to nepovazuji za neeticke, nybz za nezbytne. Je to napsane velice opatrne, ale vzhledem k rozmerum tohohle mega problemu se tomu vubec nedivim (napsal bych to stejne).
No, to je hezký. Díky! Tak aspoň můžeme ocenit, že to škola vnímá a reflektuje... Škoda, že jsem o tom nevěděl dřív, určitě bych se tam šel podívat. A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Vertex 09. 01. 2016, 11:50:02
Teda, vy mate ale stesti - jeste par dni a pozvanka bude smazana z historie. Udelal jsem screenshot a davam ho sem (potencialne neverejne informace jsem rozmazal), protoze to nepovazuji za neeticke, nybz za nezbytne. Je to napsane velice opatrne, ale vzhledem k rozmerum tohohle mega problemu se tomu vubec nedivim (napsal bych to stejne).
No, to je hezký. Díky! Tak aspoň můžeme ocenit, že to škola vnímá a reflektuje... Škoda, že jsem o tom nevěděl dřív, určitě bych se tam šel podívat. A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)
Tento argument si nepamätám, že by tam padol. Skôr sa to zvrhlo na hádku o tom, ktoré jazyky by sa teda mali učiť primárne. Z celého kolokvia som mal dojem, že pán Beneš už mal vopred pripravenú koncepciu novej výuky a na následne pripomienky reagoval podráždene. Už si to nepamätám presne, ale má to vyzerať tak, že bude jeden úvod do programovania a potom si môže študent zvoliť úvodný predmet do konkrétneho jazyka (Java, C, C++). Po absolvovaní týchto dvoch úvodných predmetov si potom ďalej môže zapísať ďalšie dva predmety nadväzujúce na úvod do jazyka, ktoré sa budú učiť v období dvoch semestrov a bude sa jednať o nejaký rozsiahlejší projekt.

Ďalej navrhoval zrušenie cvičení ako povinných a nahradiť ich konzultáciami, k tomuto záveru došiel na základe toho, že študenti sa najviac naučia robením DU samostatne. Konzultant by im mal slúžiť na prekonanie zásekov. Tento nápad bol vnímaný silne negatívne. Osobne si ale myslím, že to nie je zlý nápad.

Myslím si však, že to má v celku dosť premyslené a je si vedomý problémov so súčasným stavom. Spomínal aj to, že nejaké malé percento študentov sú borci a vedia programovať už dávno pred nástupom na VŠ, takže sa dá uvažovať o tom, že tie úvodné predmety by boli voliteľné. Kladol celkom dôraz na rozlišovanie medzi tou "šedou" masou a výnimočnými študentami.

Ďalej spomínal, že nebolo by od veci ukázať študentom netriviálnejšiu prácu napr. z GITom, čo publikum veľmi neocenilo, lebo to je asi pre "lopaty". Niekto tam spomenul aj škandinávsky model, kde sa dosť dbá na prax, ale to rýchlo vyšumelo dostratena, lebo pochopiteľne v ČR sa učí masovo (a prachy tečú od počtu prijatých študentov ) a v škandinávii má každý vyučujúci na starosti len malý počet študentov.

Súčasný stav bol popísaný ako roztrieštený bez nejakej poriadnejšej náväznosti následkom čoho sa nedajú učiť niektoré predmety, kde by študenti mohli niečo programovať z dôvodu, že sa nedá nič predpokladať o ich programovacích znalostiach a schopnostiach. Niekto už môže mať absolvované 2 prog. predmety, niekto ani jeden.

Spomínam si akurát, že tam padol argument, že či teda má byť VŠ "učňák" a nejaké náznaky, prečo by sa VŠ mala prispôsobovať požiadavkám zamestnávateľov. Ale myslím, že rozumnejšia časť vedenia si presadí tú zmenu výuky. Tak nejak väčšina ľudí tam cíti, že niečo je dosť hnilé. Ale ak sa za 4 roky zas zmení dekan, vedenie tak sa to môže opäť celé obrátiť opačný smerom ku teoretickej onanii.

Na záver chcem napísať svoj názor, že ak by som mal stroj času, druhykrát by som na FI neišiel. Tá škola nevie čo chce a tak nakoniec nie je ani pre tých, čo chcú byť hardcore matematici/CS teoretici ani pre praktický zameraných ľudí. Taký "kočkopes". Ak som matematická hlava idem na Matfyz/Jaderku. Ak som praktik idem na (Č)VUT.

Btw, rok alebo dva dozadu spravili podľa mňa úplne hovadstvo, keď zrušili samostatný predmet logické programování a zlučili Prolog s Haskellom do jedného predmetu. Toto je podľa mňa taký útok na myslenie ľudí, za tak krátky čas, že až na pár géniov si myslím, že oba jazyky a myslenie v nich nepochopí teraz už vôbec nikto. Úplny nezmysel.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: rektor 09. 01. 2016, 13:10:32
A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)

Řeší se to tu pořád :D Pokud chceš mít na VŠ přes 5 % lidí, tak je to normální učňák, střední, cokoli a má smysl tam učit konkrétní věci a konkrétní aplikace. Je to dobrý nápad. Pokud ale má být VŠ pro špičkové lidi, kterým má něco přinést, tak tam konkrétní věci jsou jen ztrátou času. Samozřejmě to platí max pro pár procent lidí.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 09. 01. 2016, 13:42:32
Ertexi, dík za shrnutí. Podle toho, co píšeš, to na mě působí, že se FI omladila a je šance, že by mohla jít správným směrem. Akorát se trochu obávám, že zrovna tohle je dost klíčová otázka a řešit ji nějakou diskusí na kolokviu je trochu úlet, očekával bych, že takovéhle věci budou součástí jasné a propracované vize děkana nebo nějakého garanta sekce výuky apod.

Taky je dobře, že se to zveřejnilo, studenti mají právo si udělat představu, jak myšlení vedení školy vypadá. Škoda, že takové věci škola nekomunikuje ven aktivněji sama...

Z celého kolokvia som mal dojem, že pán Beneš už mal vopred pripravenú koncepciu novej výuky a na následne pripomienky reagoval podráždene.
To první je dobře, to druhý je škoda, ale je to pro mě lidsky pochopitelný.

Už si to nepamätám presne, ale má to vyzerať tak, že bude jeden úvod do programovania a potom si môže študent zvoliť úvodný predmet do konkrétneho jazyka (Java, C, C++). Po absolvovaní týchto dvoch úvodných predmetov si potom ďalej môže zapísať ďalšie dva predmety nadväzujúce na úvod do jazyka, ktoré sa budú učiť v období dvoch semestrov a bude sa jednať o nejaký rozsiahlejší projekt.
To se mi zdá jako vcelku dobrý nápad, ale taky žádná bomba, že... Co by asi tak člověka na první dobrou napadlo, když chce posílit programming skills? :)

Ďalej navrhoval zrušenie cvičení ako povinných a nahradiť ich konzultáciami, k tomuto záveru došiel na základe toho, že študenti sa najviac naučia robením DU samostatne. Konzultant by im mal slúžiť na prekonanie zásekov. Tento nápad bol vnímaný silne negatívne. Osobne si ale myslím, že to nie je zlý nápad.
Mně to taky nepřijde jako úplně špatný nápad, ale dost záleží na realizaci. Pokud ty domácí úkoly budou nějaké vyloženě školní příklady, tak si nemyslím, že by to něco zvlášť změnilo. Myslím, že by se daly vymyslet kreativnější způsoby (např. seminář s vyloženě praktickými problémy, kde by každý týden jeden student odprezentoval, jak si myslí, že by se to mělo řešit - včetně odkazů na relevantní teorii a krátké diskuse alternativ, k tomu potom diskuse zúčastněných, co si o řešení myslí a jak by ho případně vylepšili). Vyloženě osobní konzultace se podle mě snadno zvrhnou v to, že tam nebudou chodit právě ti, kdo by to nejvíc potřebovali, a vyučující vyhoří, protože budou milionkrát dokola vysvětlovat to samý...

Spomínal aj to, že nejaké malé percento študentov sú borci a vedia programovať už dávno pred nástupom na VŠ, takže sa dá uvažovať o tom, že tie úvodné predmety by boli voliteľné. Kladol celkom dôraz na rozlišovanie medzi tou "šedou" masou a výnimočnými študentami.
Pokud to první má vést k tomu druhému a řekl to přesně takhle, tak to na mě působí jako trestuhodná defenzivnost. Čekal bych spíš, že pokročilejší studenty nějak vyberou, zapojí do výuky (to za nás bylo a považuju to za dobrej přístup) a hlavně: nabídnou jim nějakou exkluzivní příležitost typu parádní praxe (RedHat, vývojové oddělení Seznamu, laby...?) - tak, aby penzum programování zůstalo stejný, jenom se zvýšila laťka... Pokud by to mělo zůstat u toho, že kdo už to umí, toho nemáme co naučit a nic učit nebudeme, tak to je hodně špatný.

Súčasný stav bol popísaný ako roztrieštený bez nejakej poriadnejšej náväznosti následkom čoho sa nedajú učiť niektoré predmety, kde by študenti mohli niečo programovať z dôvodu, že sa nedá nič predpokladať o ich programovacích znalostiach a schopnostiach. Niekto už môže mať absolvované 2 prog. predmety, niekto ani jeden.
Mělo by jím spíš ležet na srdci, že bez znalosti programování z té školy přece nemůžou vylézt a ne že je nemůžou cosi naučit!

Spomínam si akurát, že tam padol argument, že či teda má byť VŠ "učňák" a nejaké náznaky, prečo by sa VŠ mala prispôsobovať požiadavkám zamestnávateľov. Ale myslím, že rozumnejšia časť vedenia si presadí tú zmenu výuky. Tak nejak väčšina ľudí tam cíti, že niečo je dosť hnilé. Ale ak sa za 4 roky zas zmení dekan, vedenie tak sa to môže opäť celé obrátiť opačný smerom ku teoretickej onanii.
Tohle je super posun. V dobách pod taktovkou prof. Zlatušky by tohle byl nejspíš převládající názor...

Tá škola nevie čo chce a tak nakoniec nie je ani pre tých, čo chcú byť hardcore matematici/CS teoretici ani pre praktický zameraných ľudí. Taký "kočkopes". Ak som matematická hlava idem na Matfyz/Jaderku. Ak som praktik idem na (Č)VUT.
To jsem tady psal několikrát a vždycky jsem za to dostal vynadáno. Taky si myslím, že by mělo být jasné, co je požadovaný "produkt" školy - buď to má být dobrý teoretik nebo dobrý praktik. A ne člověk, který je špatný v obojím...

Btw, rok alebo dva dozadu spravili podľa mňa úplne hovadstvo, keď zrušili samostatný predmet logické programování a zlučili Prolog s Haskellom do jedného predmetu. Toto je podľa mňa taký útok na myslenie ľudí, za tak krátky čas, že až na pár géniov si myslím, že oba jazyky a myslenie v nich nepochopí teraz už vôbec nikto. Úplny nezmysel.
Tak jestli tohle udělali, tak jsou prostě pitomci, to se nedá jinak nazvat. Pořádně si vyzkoušet a pochopit různá paradigmata, je pro programátora (i analytika atd.) snad nejcennější věc jakou znám. Všechno ostatní se dá dohnat, ale tenhle úvodní přehled o tom, jak se k programování dá přistupovat z různých stran považuju za to největší otevření dveří a obzorů, jaký může programátor dostat.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 09. 01. 2016, 13:50:12
Řeší se to tu pořád :D Pokud chceš mít na VŠ přes 5 % lidí, tak je to normální učňák, střední, cokoli a má smysl tam učit konkrétní věci a konkrétní aplikace. Je to dobrý nápad. Pokud ale má být VŠ pro špičkové lidi, kterým má něco přinést, tak tam konkrétní věci jsou jen ztrátou času. Samozřejmě to platí max pro pár procent lidí.
Naprosto souhlasím. Pokud chce mít jakákoli škola obor, kde dá důraz na teorii, má tam ročně nabrat dvacet největších talentů a pořádně jim to vohulit. Teprve pak to může mít smysl.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zelenac 09. 01. 2016, 15:33:26
A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)

Řeší se to tu pořád :D Pokud chceš mít na VŠ přes 5 % lidí, tak je to normální učňák, střední, cokoli a má smysl tam učit konkrétní věci a konkrétní aplikace. Je to dobrý nápad. Pokud ale má být VŠ pro špičkové lidi, kterým má něco přinést, tak tam konkrétní věci jsou jen ztrátou času. Samozřejmě to platí max pro pár procent lidí.

Jenže děcka na prumce nemají na to, aby kdoví jak programovali, očekává se že půjdou a VŠ a v tom případě si nemyslím, že u IT je špatné vést výuku praktickou. Já taky jsem schopen příliš teoretickou výuku tolerovat jen do určitých mezí, když pro to není v meněích městech žádné uplatnění, ani třeba v Ově moc ne - tak k čemu se s tím potom srát, když stejně budeš Java/C# programátor. A toho teoretizování si můžou studenti užít až až, když půjdou na Matematiku pro IT - u nás na VŠB ten obor je. A lidi co tam chodí většinou říkají, že se musí učit každý den, aby to všechno pobrali, proto často přechází na čistě IT.

S názorem, že "univerzita by se měla vznášet v oblacích", už jsem se setkal, a není žádná náhoda, že to tvrdil matikář, co by si bez VŠ na chleba nevydělal.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zelenac 09. 01. 2016, 15:39:58
Taky jsem chtěl dělat image processing, a kdo zná, tak víc co za HC matika za tím je, ale ten obor je tak těžký, a je po něm tak malá poptávka v Ově, že to prostě nemá smysl.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zelenac 09. 01. 2016, 15:50:19
Jo a ještě něco, jestli chceš těch svých 5%, tak nehledej v IT oborou, ale běž na MatFyz, protože tam se ty správná individua, alespoň co vím z doslechu z programátorských soutěží, nachází.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 09. 01. 2016, 19:51:04
A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)

Řeší se to tu pořád :D Pokud chceš mít na VŠ přes 5 % lidí, tak je to normální učňák, střední, cokoli a má smysl tam učit konkrétní věci a konkrétní aplikace. Je to dobrý nápad. Pokud ale má být VŠ pro špičkové lidi, kterým má něco přinést, tak tam konkrétní věci jsou jen ztrátou času. Samozřejmě to platí max pro pár procent lidí.
Teoreticky by měl takový rozdíl být mezi VŠ a VOŠ, ale všichni víme, že to je spíše MFF vs. zbytek VŠ a VOŠ (včetně Unicornu) je jen komedie.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: robotron 09. 01. 2016, 21:00:38
Taky jsem chtěl dělat image processing, a kdo zná, tak víc co za HC matika za tím je, ale ten obor je tak těžký, a je po něm tak malá poptávka v Ově, že to prostě nemá smysl.

Po zpracovani obrazu a signalu je velka poptavka a prekvapive je do znacne miry jedno, jestli sedis v Ostrave nebo nekde jinde na Zemekouli.
HC? Jako srovnatelny s UTIA AV CR nebo FELem, nebo snad jeste drsnejsi?
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 09. 01. 2016, 22:04:23
Teoreticky by měl takový rozdíl být mezi VŠ a VOŠ, ale všichni víme, že to je spíše MFF vs. zbytek VŠ a VOŠ (včetně Unicornu) je jen komedie.
Tomuhle fakt nerozumím. Kdyby se Unicorn přejmenoval na "informatické učiliště", učilo se tam to samý, chodili tam stejní lidi a uplatňovali se na trhu úplně stejně, tak by to bylo ok, zatímco teď je to průser? Nechápu. Co je Unicorn a co se tam učí všichni ví, tak co by jako změna názvu změnila?!
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: mca 09. 01. 2016, 22:55:15
Skoro u kazde debaty o VS se nemohu zbavit pocitu, ze lide vlastne studovat nechteji. Je to 14 let, co jsem vylezl z teoreticke zubatice, jak se skodolibe posmivali FITkari,nasi milovane FI.MUNI a nemyslim si, ze bysme byli o neco praktickeho ochuzeni. "Ten co to neda bude programovat pro vydelek uz zitra, vy zbyvajici az po statnicich" ... a co? Z nas 5ti spoluzaku, kteri stale drzime kontakty, se 4 vydali za Atlantik a jeden skoncil v Fujitsu (a porad programuje). Mozna nas neucili praseni kodu v praxi, ale naucili nas myslet a hned nas lovil nejeden headhunter, jeste ve skole.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 01:24:21
Mozna nas neucili praseni kodu v praxi, ale naucili nas myslet a hned nas lovil nejeden headhunter, jeste ve skole.
A jak si teda vysvětluješ, že sama škola říká "Setkáváme se s tím, že zaměstnavatelé hodnotí programátorské schopnosti absolventů FI spíše negativně."? Neměl bys jim to vysvětlit, že to je jinak? Je to zbytečný, aby řešili neexistující problém, ne?
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: mca 10. 01. 2016, 02:27:51
Realistisky, nebot spolecnosti chteji hotovy produkt, ktery bude mit prakticke zkusenosti a prakticky okamzite zapadnou do "vyrobniho procesu". Stejne tak nebudou chtit opravdu spickoveho programatora, ktery v te hlave opravdu neco ma a dokonale algoritmy mu nejsou cizi. Protoze opravu vlastnich chyb nemuzes prodavat jako perfomrmance pack.



Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 02:30:05
Stejne tak nebudou chtit opravdu spickoveho programatora, ktery v te hlave opravdu neco ma a dokonale algoritmy mu nejsou cizi. Protoze opravu vlastnich chyb nemuzes prodavat jako perfomrmance pack.
Ty už zase piješ ten marihuanový gin?!
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: mca 10. 01. 2016, 02:58:13
Na takovou legraci nemam naladu. Vis, ja jsem takove chovani zazil u dvou spolecnosti , druha se radila mezi svetovou (dokone nas poslala na mesicini skoleni do USA ... kde jsme se dozvedeli uplne hovno, krome zpevniku a dress code). Za 14 let ze skoly, 7 let pryc z CR ...  se toho mohlo hodne zmenit, ale nesouhlasim s tim, ze skola musi byt zakonite  spatna. Jen neprodukuje to, co zrovna managori chteji bez cekani a investic, ale svuj vlastni podil na tom maji i studenti, kteri nechteji sami poradne delat neco navic.

Cabernet Sauvignon Bordeaux 2008 ... a flank steak k veceri, kdyz uz to musis vedet.

Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 03:03:33
Ok. Takže situace je vlastně taková, že firmy nejenže nechtějí, ale dokonce aktivně odmítají dobře vzdělané lidi. Univerizty to ví, ale nemají se podle toho řídit. Mají totiž dobře vzdělané lidi produkovat z důvodu vyššího principu mravního. Vhodné by potom bylo zavést kurz "Jak u pohovoru důvěryhodně zatajit znalosti".

Tak na takovou legraci zase nemám náladu já :))
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 10. 01. 2016, 03:14:23
Mozna nas neucili praseni kodu v praxi, ale naucili nas myslet a hned nas lovil nejeden headhunter, jeste ve skole.
A jak si teda vysvětluješ, že sama škola říká "Setkáváme se s tím, že zaměstnavatelé hodnotí programátorské schopnosti absolventů FI spíše negativně."? Neměl bys jim to vysvětlit, že to je jinak? Je to zbytečný, aby řešili neexistující problém, ne?
Chyba je na straně zaměstnavatelů.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 03:18:52
Chyba je na straně zaměstnavatelů.
Zaměstnavatelé očekávají, že z fakutly informatiky budou vycházet lidi, kteří umí programovat. A to je ta chyba. Měli by očekávat, že absolvent fakulty informatiky programovat neumí.

Vy tam hulíte s MCA jedno brko nebo jak?
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 10. 01. 2016, 03:21:19
Chyba je na straně zaměstnavatelů.
Zaměstnavatelé očekávají, že z fakutly informatiky budou vycházet lidi, kteří umí programovat. A to je ta chyba. Měli by očekávat, že absolvent fakulty informatiky programovat neumí.

Vy tam hulíte s MCA jedno brko nebo jak?
Zaměstnavatelé čekají zázraky, pokud teda sami nemají slušné IT znalosti. To nesouvisí s vysokými školami, ale lidskou blbostí.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: balki 10. 01. 2016, 03:30:26
Mozna nas neucili praseni kodu v praxi, ale naucili nas myslet a hned nas lovil nejeden headhunter, jeste ve skole.
A jak si teda vysvětluješ, že sama škola říká "Setkáváme se s tím, že zaměstnavatelé hodnotí programátorské schopnosti absolventů FI spíše negativně."? Neměl bys jim to vysvětlit, že to je jinak? Je to zbytečný, aby řešili neexistující problém, ne?

Prelozim to zo zmrdstiny. Absolventi vedia programovat, ale nevedia pouzivat  framework XY (Ktory je teraz v ich firme popularny). Studenti  zvyknu pracovat uz popri skole, ale ked prijdu do inej firmy, tak sa zaucaju a su zo zaciatku neproduktivni.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: 0000001010011010 10. 01. 2016, 04:58:50
Citace
Zaměstnavatelé čekají zázraky

Já bych neřekl, že čekají zázraky. Kolikrát spíš nečekají až takový odpad. Co jsem viděl produkovat některé čerstvé vysokoškoláky, to nebylo ani na refaktoring. Trochu větší zaměření na praxi by opravdu neškodilo, borci bez VŠ je v programování často strčí do kapsy s prstem v nose.

Citace
Absolventi vedia programovat, ale nevedia pouzivat  framework XY

Někteří právě neumí ani pořádně programovat, natož používat nějaký framework.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: TVL 10. 01. 2016, 09:10:55
Chyba je na straně zaměstnavatelů.
Zaměstnavatelé očekávají, že z fakutly informatiky budou vycházet lidi, kteří umí programovat. A to je ta chyba. Měli by očekávat, že absolvent fakulty informatiky programovat neumí.

Vy tam hulíte s MCA jedno brko nebo jak?
Zaměstnavatelé čekají zázraky, pokud teda sami nemají slušné IT znalosti. To nesouvisí s vysokými školami, ale lidskou blbostí.

Obecně se lze utěšovat takovými bonmoty, že zaměstnavatel chce aby jeho zaměstnanec měl zkušenosti 50letého, nasazení 30letého a platové požadavky 20letého, ale...
Není to náhodou tak, že zaměstnavatelé přijímají lidi ze všech možných českých IT škol, takže pokud vyhodnotí programovací schopnosti absolventů FI MUNI jako špatné, tak jinde jsou absolventi lepší?


Mozna nas neucili praseni kodu v praxi, ale naucili nas myslet a hned nas lovil nejeden headhunter, jeste ve skole.
A jak si teda vysvětluješ, že sama škola říká "Setkáváme se s tím, že zaměstnavatelé hodnotí programátorské schopnosti absolventů FI spíše negativně."? Neměl bys jim to vysvětlit, že to je jinak? Je to zbytečný, aby řešili neexistující problém, ne?

Prelozim to zo zmrdstiny. Absolventi vedia programovat, ale nevedia pouzivat  framework XY (Ktory je teraz v ich firme popularny). Studenti  zvyknu pracovat uz popri skole, ale ked prijdu do inej firmy, tak sa zaucaju a su zo zaciatku neproduktivni.

Pokud by byl problém pouze v tom, že absolventi jenom neumí aktuálně módní framework, takže nemohou být okamžitě nasazeni na hořící projekt, tak to bude komunikováno úplně jinak. Pokud by to bylo o tom, že na FI MUNI dostanou studenti dostatečně kvalitní teoretický background, který jsou schopni v praxi opravdu používat, takže po roce, dvou v praxi začnou výrazně předbíhat absolventy těch praktičtěji zaměřených fakult, tak by to zaměstnavatelé tak podali. A na FI MUNI by se pořádal seminář ve stylu "přijďte se podívat, jak to děláme dobře".


Já osobně jsem abslovoval FEL ČVUT v roce 200něco_málo. Škola byla ukrutně teoretická, ale málokdo tu pokročilou teorii dokázal použít v praxi. Čili škola IMHO silně selhávala v tom o co se snažila. Řízením osudu se ale většina studentů programovat naučila. Rozhodně ale ne všichni. Ti, kteří programovat neuměli, si to ale uvědomovali a nehlásili se na programátorské pozice. Lidí z FI MUNI jsem poznal poměrně málo a všichni byli velmi schopní (a všechno byli moji vrstevníci, nikdo z absolventů v posledních 5 - 10 letech). Ale i oni se smáli, že ti jejich kolegové, kteří se programovat nenaučili, tak šli na analytiky či architekty, či PM juniory do slovutných firem.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 11:04:47
Pokud by byl problém pouze v tom, že absolventi jenom neumí aktuálně módní framework, takže nemohou být okamžitě nasazeni na hořící projekt, tak to bude komunikováno úplně jinak. Pokud by to bylo o tom, že na FI MUNI dostanou studenti dostatečně kvalitní teoretický background, který jsou schopni v praxi opravdu používat, takže po roce, dvou v praxi začnou výrazně předbíhat absolventy těch praktičtěji zaměřených fakult, tak by to zaměstnavatelé tak podali. A na FI MUNI by se pořádal seminář ve stylu "přijďte se podívat, jak to děláme dobře".
Jistě. A především - propánajána - jsme v situaci obrovského převisu poptávky. Sehnat rozumného informatika je nadlidský úkol. Proto jsou přece v IT tak nehorázně vysoké platy. Není to proto, že by ajťáci byli nějací nadpozemští mágové s penzem znalostí desetkrát širším než jiní vysokoškoláci, ale prostě proto, že je nás málo. U některých korporací je prakticky jistota, že vás nevyhodí - když mi to na nějaké pozici nepůjde, hrozí maximálně, že mě přesunou na jinou. A budou to tak dělat do úmoru, protože sehnat mě a naučit firemní procesy a kulturu bylo tak drahý, že si mě budou chtít nechat zuby nehty.

Kdyby to bylo tak, že poloteoretikovi bez pořádné znalosti programování stačí se během roku zapracovat a pak z něj bude programátorský superman, tak by školám firmy ruce utrhaly jenom aby takové lidi produkovaly. Oni nejsou zas takoví pitomci, aby si neuměli spočítat, kolik je stojí rok zapracovávání a kolik deset let neefektivní a nekvalitní práce. Mají spočítané i kolikrát pohnete očima zprava do leva při čtení reklamního letáku.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: jose_d 10. 01. 2016, 12:27:59
..
FEL ČVUT v roce 200něco_málo.
..
Čili škola IMHO silně selhávala
..Lidí z FI MUNI jsem poznal poměrně málo a všichni byli velmi schopní
..

nebral bych toto období jako referenční, protože v téhle době školy implementovaly ECTS (aka kreditni system) a strukturovane studium z(alozene na ziskani BC a pak ING ), a vsechno uz je jinak. Napr. z "nestrukturovaneho" FEL programu z te doby nezustal kamen na kameni. Pamatuju si na lidi kteri za me ten program na FELu dodelavali a byli to "napul elektrikáři".
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 12:53:15
nebral bych toto období jako referenční, protože v téhle době školy implementovaly ECTS (aka kreditni system) a strukturovane studium z(alozene na ziskani BC a pak ING ), a vsechno uz je jinak.
Nevím, jak přesně jsi to myslel - jakože kreditní systém FEL/MU posunul směrem ke kvalitě/nekvalitě/teorii/praxi/...(?), ale jenom technická: já jsem na MU nastupoval v roce 99 a kreditní systém i rozdělení na Bc/Mgr už byly plně zaběhnuté. Nevím, kdy a jak ten proces probíhal na kterých školách, ale minimálně asi je potřeba odlišit ECTS coby evropskou "synchronizační metodiku" (podle wiki vznikla Boloňskou deklarací z r. 99) a kredity coby způsob organizace výuky. Minimálně v tom druhém byla MU asi podle všeho docela v předstihu, takže ta samotná "certifikace" pak asi nic moc nezměnila.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: jose_d 10. 01. 2016, 13:39:50
jakože kreditní systém FEL/MU posunul směrem ke kvalitě/nekvalitě/teorii/praxi/...(?),

jj. CVUT FEL se poměrně dlouho nedokázal oprostit od myšlenky, že absolventi computer-science se nedokážou obejít bez poměrně pokročilých znalostí např. elektrického pole a fyziky + matematiky s tím související. No a změny v rámci implementace ECTS byly první záminkou pro oddělení zmiňovaných "elektrikářských" předmětů a computer-science programů.

Kolega výše uvedl datum absolvování, které, pokud si pamatuji dobře, patří ještě do "nestrukturovaného" a non-ECTS programu - no a jelikož celkový časový rozsah studia zůstává pořád stejný, znamená to, že měli _výrazně_ více elektriky, elektroniky, matematiky a fyziky, a méně informatických předmětů - takže je možné že tehdy kvalita CS absolventů byla jiná, zejména v porovnání s méně konzervativními školami než je čvut.

V programu "E-I" - který byl zaveden jako první strukturovaný program na FEL už byly elektro věci jen v bakaláři, dalším pokusem ze strany FEL byl STMm, kde byla elektrika okleštěna ještě více. Prakticky to celé vykrystalizovalo pár let poté založením "konkurenčního" FITu kde zřídily "čistokrevné" computer-science programy, a ponechala se jen související elektrika. FEL se na to pokoušel také reagovat a tak v té době visely v dejvicích po několik let PR plachty typu "spojujeme elektriku s informatikou" nebo tak neco :), založily se nové programy atd.. Ale to už je asi OT.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Zelenac 10. 01. 2016, 13:53:19
Taky jsem chtěl dělat image processing, a kdo zná, tak víc co za HC matika za tím je, ale ten obor je tak těžký, a je po něm tak malá poptávka v Ově, že to prostě nemá smysl.

Po zpracovani obrazu a signalu je velka poptavka a prekvapive je do znacne miry jedno, jestli sedis v Ostrave nebo nekde jinde na Zemekouli.
HC? Jako srovnatelny s UTIA AV CR nebo FELem, nebo snad jeste drsnejsi?

Cože? Ty jsi ještě zřejmě nikdy žádný image processing a grafiku celkově od píky nedělal, věděl bys totiž, že nemyslím hardcore na VŠB, ale že ten obor je harcore matika.

Viz skripta:
http://mrl.cs.vsb.cz/people/sojka/dzo/digitalni_zpracovani_obrazu.pdf
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 14:21:06
CVUT FEL se poměrně dlouho nedokázal oprostit od myšlenky, že absolventi computer-science se nedokážou obejít bez poměrně pokročilých znalostí např. elektrického pole a fyziky + matematiky s tím související.
Mimochodem, tohle je docela zajímavý - člověka hnedka napadne myšlenka, jestli ona ta skladba předmětů a lpění na (z něčího pohledu) nepraktických věcech není hodně o psychologii, historii té které fakulty a personálním obsazení spíš než o čemkoli jiným. FI vznikla z katedry numerické matematiky a katedry matematických strojů, takže se zuby nehty držela teoreticko-matematických kořenů, zatímco ČVUT měla ten "elektrikářský" background a držela se ho nejspíš stejně urputně.

Je to úsměvný, když si člověk představí, jak se na ČVUT muselo vykládat, že informatik bez elektrikařiny přece nemůže existovat a zároveň na druhém konci republiky neměli studenti informatiky o elektronice vůbec šajnu a vykládalo se jim, že nemůžou existovat bez něčeho jinýho... Docela bych si uměl představit hodně zajímavou psychologicko-sociologickou studii na tohle téma ;)
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 10. 01. 2016, 14:46:44
Citace
Zaměstnavatelé čekají zázraky

Já bych neřekl, že čekají zázraky. Kolikrát spíš nečekají až takový odpad. Co jsem viděl produkovat některé čerstvé vysokoškoláky, to nebylo ani na refaktoring. Trochu větší zaměření na praxi by opravdu neškodilo, borci bez VŠ je v programování často strčí do kapsy s prstem v nose.

Citace
Absolventi vedia programovat, ale nevedia pouzivat  framework XY

Někteří právě neumí ani pořádně programovat, natož používat nějaký framework.
Takovým zázrakům mezi zaměstnavateli nikdo nebrání brát jen lidi bez VŠ. Konkurence se radostí po... Jedem das Seine :)
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: jose_d 10. 01. 2016, 14:49:38
..
jestli ona ta skladba předmětů a lpění na (z něčího pohledu) nepraktických věcech není hodně o psychologii, historii té které fakulty a personálním obsazení spíš než o čemkoli jiným. FI vznikla z katedry numerické matematiky a katedry matematických strojů, takže se zuby nehty držela teoreticko-matematických kořenů, zatímco ČVUT měla ten "elektrikářský" background a držela se ho nejspíš stejně urputně.

každopádně. Katedry navíc byly (jsou?) mmj. financovány dle odučených hodin a počtu studentů, a byly (jsou?) to často katedry s delší historií, které i možná díky svému politickému vlivu v rámci fakulty dokázaly protlačit předměty do prváku/druháku (hodně studentů → hodně peněz) bez ohledu na jejich smysluplnost. (absolventi FELu si jiste např. vzpomenou ATM/SDH/... technologie vyučované nejmenovanou "telefonní" katedrou, či "úvod do elektrotechnických materiálů"..)

Je to úsměvný, když si člověk představí, jak se na ČVUT muselo vykládat, že informatik bez elektrikařiny přece nemůže existovat a zároveň na druhém konci republiky neměli studenti informatiky o elektronice vůbec šajnu a vykládalo se jim, že nemůžou existovat bez něčeho jinýho... Docela bych si uměl představit hodně zajímavou psychologicko-sociologickou studii na tohle téma ;)
+1
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 10. 01. 2016, 14:53:38
..
jestli ona ta skladba předmětů a lpění na (z něčího pohledu) nepraktických věcech není hodně o psychologii, historii té které fakulty a personálním obsazení spíš než o čemkoli jiným. FI vznikla z katedry numerické matematiky a katedry matematických strojů, takže se zuby nehty držela teoreticko-matematických kořenů, zatímco ČVUT měla ten "elektrikářský" background a držela se ho nejspíš stejně urputně.

každopádně. Katedry navíc byly (jsou?) mmj. financovány dle odučených hodin a počtu studentů, a byly (jsou?) to často katedry s delší historií, které i možná díky svému politickému vlivu v rámci fakulty dokázaly protlačit předměty do prváku/druháku (hodně studentů → hodně peněz) bez ohledu na jejich smysluplnost. (absolventi FELu si jiste např. vzpomenou ATM/SDH/... technologie vyučované nejmenovanou "telefonní" katedrou, či "úvod do elektrotechnických materiálů"..)

Je to úsměvný, když si člověk představí, jak se na ČVUT muselo vykládat, že informatik bez elektrikařiny přece nemůže existovat a zároveň na druhém konci republiky neměli studenti informatiky o elektronice vůbec šajnu a vykládalo se jim, že nemůžou existovat bez něčeho jinýho... Docela bych si uměl představit hodně zajímavou psychologicko-sociologickou studii na tohle téma ;)
+1
Protože je systém financování nastavený špatně. Kdyby si studenti za studium platili, bylo by to jiné.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: dobasemeni 10. 01. 2016, 15:02:05
Takovým zázrakům mezi zaměstnavateli nikdo nebrání brát jen lidi bez VŠ. Konkurence se radostí po... Jedem das Seine :)

Naopak. Doba, kdy se našim VŠ nevěří, už přišla a myslel jsem, že to bude trvat déle. Kolikrát se nenabírají schopní lidé bez praxe a sám to nechápu, ale zároveň není problém sehnat práci se střední školou na špičkových projektech, kde ostatní mají VŠ a klidně doktorát. Doba se mění, kámo, a ten tvůj matfyz také žádná záruka není.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: balki 10. 01. 2016, 16:06:32
Mozna nas neucili praseni kodu v praxi, ale naucili nas myslet a hned nas lovil nejeden headhunter, jeste ve skole.
A jak si teda vysvětluješ, že sama škola říká "Setkáváme se s tím, že zaměstnavatelé hodnotí programátorské schopnosti absolventů FI spíše negativně."? Neměl bys jim to vysvětlit, že to je jinak? Je to zbytečný, aby řešili neexistující problém, ne?

Prelozim to zo zmrdstiny. Absolventi vedia programovat, ale nevedia pouzivat  framework XY (Ktory je teraz v ich firme popularny). Studenti  zvyknu pracovat uz popri skole, ale ked prijdu do inej firmy, tak sa zaucaju a su zo zaciatku neproduktivni.

Pokud by byl problém pouze v tom, že absolventi jenom neumí aktuálně módní framework, takže nemohou být okamžitě nasazeni na hořící projekt, tak to bude komunikováno úplně jinak. Pokud by to bylo o tom, že na FI MUNI dostanou studenti dostatečně kvalitní teoretický background, který jsou schopni v praxi opravdu používat, takže po roce, dvou v praxi začnou výrazně předbíhat absolventy těch praktičtěji zaměřených fakult, tak by to zaměstnavatelé tak podali. A na FI MUNI by se pořádal seminář ve stylu "přijďte se podívat, jak to děláme dobře".


Já osobně jsem abslovoval FEL ČVUT v roce 200něco_málo. Škola byla ukrutně teoretická, ale málokdo tu pokročilou teorii dokázal použít v praxi. Čili škola IMHO silně selhávala v tom o co se snažila. Řízením osudu se ale většina studentů programovat naučila. Rozhodně ale ne všichni. Ti, kteří programovat neuměli, si to ale uvědomovali a nehlásili se na programátorské pozice. Lidí z FI MUNI jsem poznal poměrně málo a všichni byli velmi schopní (a všechno byli moji vrstevníci, nikdo z absolventů v posledních 5 - 10 letech). Ale i oni se smáli, že ti jejich kolegové, kteří se programovat nenaučili, tak šli na analytiky či architekty, či PM juniory do slovutných firem.

Analytici, ani nutne nemusia vediet programovat. Hlavne su u nich soft skills, aby dokazali dostat zo zakaznika, co vlastne potrebuje a nevyhodili ho von zavretym oknom. Tak isto, aby dokazali asertivne odkomunikovat s koderom svoj navrh.  Je fajn, ked analytik predtym aj kodil, no analyza by mala byt platformovo nezavisla, na co niekedy koderi nemyslia. Proste, nie je to o tom, ze analytik je hlupy a nevie kodit, ale ma svoje zrucnosti zamerane inak. Ja im za ich robotu dakujem, lebo so zakaznikom by sa mi asi hovorit nechcelo. Dostanem to na striebornej tacke a ked neviem, tak sa spytam, a ked nevedia ani oni, upravi sa to v dalsej iteracii. Chvilu som analytika robil a je to dost o nervy robota, clovek je tlaceny zakaznikom, sefmi, aj kodermi.

Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: obamavsemeni 10. 01. 2016, 16:14:38
Citace
Naopak. Doba, kdy se našim VŠ nevěří, už přišla a myslel jsem, že to bude trvat déle. Kolikrát se nenabírají schopní lidé bez praxe a sám to nechápu, ale zároveň není problém sehnat práci se střední školou na špičkových projektech, kde ostatní mají VŠ a klidně doktorát. Doba se mění, kámo, a ten tvůj matfyz také žádná záruka není.

Doba hlavně podstatně zrychlila. Za dobu studia se stihnou používané technologie třikrát obměnit. Dneska se hledí hlavně na to, jestli uchazeč splňuje požadavky na konkrétní znalosti. Kde k těm znalostem přišel, to už je celkem jedno.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 16:22:44
Doba hlavně podstatně zrychlila. Za dobu studia se stihnou používané technologie třikrát obměnit. Dneska se hledí hlavně na to, jestli uchazeč splňuje požadavky na konkrétní znalosti. Kde k těm znalostem přišel, to už je celkem jedno.
Zároveň ale ty změny nejsou většinou úplně revoluční. U každé dneska módní technologie člověk najde něco třicet let starého, z čeho to vychází (myslím konkrétní technologii, ne nějaký abstraktní teoretický koncept). Proto podle mě má smysl konkrétní technologie nějakým způsobem studentům zprostředkovat*, u vědomí toho, že tu znalost budou muset neustále oprašovat a obměňovat. Ne primárně proto, aby měli radost zaměstnavatelé, ale proto, aby měl ten absolvent nějaký výchozí bod, na kterém může to svoje celoživotní vzdělávání stavět.

* to nutně neznamená učit je, že "git add" dělá tohle a tohle - ale třeba dát jim dost prostoru proto, aby se s gitem seznámili sami v rámci řešení nějakého projektu apod.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: dobasemeni 10. 01. 2016, 16:45:35

Zároveň ale ty změny nejsou většinou úplně revoluční.

Přesně tak. Vždy se usmívám, když mi někdo vypráví, jak jde všechno v IT rychle dopředu. Není to pravda a to je přesně důvod, proč teorie na VŠ ano. Zase musíme brát v úvahu, že ČR je jen východ pro bohaté země a nic kvalitního se tu nedělá. Na to ti lopaty s konkrétním frameworkem stačí :(
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 17:08:13
Přesně tak. Vždy se usmívám, když mi někdo vypráví, jak jde všechno v IT rychle dopředu. Není to pravda a to je přesně důvod, proč teorie na VŠ ano.
No dost záleží na tom, jaká teorie. Některá je totiž praxi tolik vzdálená, že ti k jejímu osvojení nijak nepomůže. Konkrétní příklad: pokud člověk umí programovat a slušně zná typové systémy (tomu já říkám praxe), tak mu mu může pomoct, když ví, že na operaci "udělej z x singleton
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: dobasemeni 10. 01. 2016, 21:18:50
To souhlasím. Obvykle ale nejde o rychlost naučení nového jazyka, ale spíše chápání advanced věcí. Proč jsou některé konstrukce v jazyce a jak to někoho napadlo. Jaké optimalizace a na základě čeho se dělají. Jak to všechno funguje pod pokličkou a trochu matematiky k tomu :) U všech jazyků to pak bude stejné, protože nic nového se zatím stejně nevymyslelo.

Běžné lopatě to ale bude k ničemu, protože pokud mu nebude fungovat první příklad ze SO, tak nebude zkoumat chybové hlášení, které by mu při znalosti teorie pomohlo, ale jen zkusí druhý postup :) Nikdo se ho na standupu nebude ptát, čím to bylo, ale jestli už to funguje :D
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 10. 01. 2016, 21:35:10
To souhlasím. Obvykle ale nejde o rychlost naučení nového jazyka, ale spíše chápání advanced věcí.
Těžko říct, čemu říkáš "chápat" a čemu "advanced věci". Jak už jsem tady jednou psal - ani v Learn You Some Haskell se teorie kategorií nepoužívá. Čili zjevně není potřeba ani k praktickému pochopení Haskellu, o céčku nebo Pythonu nemluvě.

Proč jsou některé konstrukce v jazyce a jak to někoho napadlo.
Tak to jo - teorie se hodí, až budu chtít konstruovat vlastní jazyk. Jakože to každej děláme obden ;)

Jaké optimalizace a na základě čeho se dělají. Jak to všechno funguje pod pokličkou a trochu matematiky k tomu :) U všech jazyků to pak bude stejné, protože nic nového se zatím stejně nevymyslelo.
To myslíš vážně? Jakože znalost nějakého formalismu mi dá schopnost jednotným způsobem optimalizovat Rko, Python, Javu a Céčko? To bych teda fakt chtěl vidět v praxi :)

Běžné lopatě to ale bude k ničemu, protože pokud mu nebude fungovat první příklad ze SO, tak nebude zkoumat chybové hlášení, které by mu při znalosti teorie pomohlo, ale jen zkusí druhý postup :) Nikdo se ho na standupu nebude ptát, čím to bylo, ale jestli už to funguje :D
Znalost teorie (jakože opravdové, čisté teorie, třeba typu těch kategorií) nemá s chybovým hlášením vůbec nic společného. K pochopení problému ti nijak nepomůže, na to je potřeba znát praxi - syntax a sémantiku toho konkrétního jazyka.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: robotron 10. 01. 2016, 22:06:06
Taky jsem chtěl dělat image processing, a kdo zná, tak víc co za HC matika za tím je, ale ten obor je tak těžký, a je po něm tak malá poptávka v Ově, že to prostě nemá smysl.

Po zpracovani obrazu a signalu je velka poptavka a prekvapive je do znacne miry jedno, jestli sedis v Ostrave nebo nekde jinde na Zemekouli.
HC? Jako srovnatelny s UTIA AV CR nebo FELem, nebo snad jeste drsnejsi?

Cože? Ty jsi ještě zřejmě nikdy žádný image processing a grafiku celkově od píky nedělal, věděl bys totiž, že nemyslím hardcore na VŠB, ale že ten obor je harcore matika.

Viz skripta:
http://mrl.cs.vsb.cz/people/sojka/dzo/digitalni_zpracovani_obrazu.pdf

Prekvapive delal a na to rekreacni az stopove mnozstvi prace z tohoto oboru i celkem vydelal, coz ale nikterak nesouvisi s tim, ze ses vyjadril nejednoznacne, ba primo blbe. Dobry je, ze jsi to ted aspon trochu vysvetlil, obor je drsnej nezavisle na skole (mozna, nevim, nas prosivali spis necim jinym), proto jsi na nej nesel, budiz.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: robotron 10. 01. 2016, 22:09:28
Viz skripta:
http://mrl.cs.vsb.cz/people/sojka/dzo/digitalni_zpracovani_obrazu.pdf

Tak abys nerek, ze jsem skoupej, prohlid jsem si i ty vase (resp. "jejich") skripta -- hezkej uvodni text, hardcore zacina kolik semestru po tomhle? Nicmene i s timhle uvedenym zakladem lze v praxi leccos uplatnit a opravdu asi neni diky Internetu a otevrenemu trhu nutno se omezovat s aplikacema na Ostravu.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: TVL 11. 01. 2016, 09:00:26
..
FEL ČVUT v roce 200něco_málo.
..
Čili škola IMHO silně selhávala
..Lidí z FI MUNI jsem poznal poměrně málo a všichni byli velmi schopní
..

nebral bych toto období jako referenční, protože v téhle době školy implementovaly ECTS (aka kreditni system) a strukturovane studium z(alozene na ziskani BC a pak ING ), a vsechno uz je jinak. Napr. z "nestrukturovaneho" FEL programu z te doby nezustal kamen na kameni. Pamatuju si na lidi kteri za me ten program na FELu dodelavali a byli to "napul elektrikáři".

V době kdy jsem já nastoupil, tak kreditní systém už byl (a byl nějakou dobu). Stukturované studium (prvně  Bc. potom Ing.) papírově taktéž. Píši papírově, protože ten bakalář, to byla čistá faleš - jednalo se klasické 5leté "tunelové" studium, kde se v prvních letech učí dost matiky a teorie pro zvládnutí inženýra. A v pozdějších letech se na té teorii staví ta praxe. Čili pokud by někdo odešel ze školy s titulem Bc., tak by byl zcela nepoužitelný (však to také snad dobrovolně nikdo neudělal).
Následně se studium změnilo zpět na tunelové. Ale veškerá struktura studia a předměty a vše další bylo stejné. Na konci bakalářského studia se jenom nedělaly bakalářské státnice a neuděloval se ten průběžný titul Bc.
Teprve později se zavedlo skutečně strukturované studium - ale to už jsem na škole dávno nebyl a neměl se školou ani žádný kontakt.

Celou dobu, co já jsem tam byl, tak museli studenti oboru výpočetní technika zvládnout téměř shodné 2 úvodní roky jako studenti elektrických oborů (fyzika, el. měření, elmag. pole).
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 11. 01. 2016, 10:58:14
..
FEL ČVUT v roce 200něco_málo.
..
Čili škola IMHO silně selhávala
..Lidí z FI MUNI jsem poznal poměrně málo a všichni byli velmi schopní
..

nebral bych toto období jako referenční, protože v téhle době školy implementovaly ECTS (aka kreditni system) a strukturovane studium z(alozene na ziskani BC a pak ING ), a vsechno uz je jinak. Napr. z "nestrukturovaneho" FEL programu z te doby nezustal kamen na kameni. Pamatuju si na lidi kteri za me ten program na FELu dodelavali a byli to "napul elektrikáři".

V době kdy jsem já nastoupil, tak kreditní systém už byl (a byl nějakou dobu). Stukturované studium (prvně  Bc. potom Ing.) papírově taktéž. Píši papírově, protože ten bakalář, to byla čistá faleš - jednalo se klasické 5leté "tunelové" studium, kde se v prvních letech učí dost matiky a teorie pro zvládnutí inženýra. A v pozdějších letech se na té teorii staví ta praxe. Čili pokud by někdo odešel ze školy s titulem Bc., tak by byl zcela nepoužitelný (však to také snad dobrovolně nikdo neudělal).
Následně se studium změnilo zpět na tunelové. Ale veškerá struktura studia a předměty a vše další bylo stejné. Na konci bakalářského studia se jenom nedělaly bakalářské státnice a neuděloval se ten průběžný titul Bc.
Teprve později se zavedlo skutečně strukturované studium - ale to už jsem na škole dávno nebyl a neměl se školou ani žádný kontakt.

Celou dobu, co já jsem tam byl, tak museli studenti oboru výpočetní technika zvládnout téměř shodné 2 úvodní roky jako studenti elektrických oborů (fyzika, el. měření, elmag. pole).
To platí tak nějak obecně, že Bc. je na nic, protože to opravdu užitečné a zajímavé je až v posledních dvou letech studia. Takový Bc. dostane teoretický základ, aniž by tušil, k čemu jej použít.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 11. 01. 2016, 11:13:16
Přesně tak. Vždy se usmívám, když mi někdo vypráví, jak jde všechno v IT rychle dopředu. Není to pravda a to je přesně důvod, proč teorie na VŠ ano.
No dost záleží na tom, jaká teorie. Některá je totiž praxi tolik vzdálená, že ti k jejímu osvojení nijak nepomůže. Konkrétní příklad: pokud člověk umí programovat a slušně zná typové systémy (tomu já říkám praxe), tak mu mu může pomoct, když ví, že na operaci "udělej z x singleton
  • " se může dívat jako na funktor z teorie kategorií. Ne že by nějak explodovala jeho programátorská efektivita, ale hodit se to může. Jako implikace to ale podle mě neplatí: když budeš znát teorii kategorií, tak se rychleji naučíš programovat v céčku. To je podle mě čistý blábol.
Zrovna teorie kategorií není moc dobrý příklad. Efektivity exploduje, až když člověk vstřebá mnohem více teorie, na VŠ nebo - jde-li o génia - klidně i několikaletým samostudiem.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 11. 01. 2016, 11:15:01
To platí tak nějak obecně, že Bc. je na nic, protože to opravdu užitečné a zajímavé je až v posledních dvou letech studia. Takový Bc. dostane teoretický základ, aniž by tušil, k čemu jej použít.
...což je samozřejmě úplně špatně. Bakalář má dostat praktické vzdělání, aby mohl víceméně rovnou nastoupit do praxe, a teorie jenom tolik, kolik je pro praxi nezbytně nutný. Teprve navazující Mgr. a PhD. má znalosti prohloubit o "nepraktický" teoretický rozměr, prohloubit znalosti v jedné konkrétní oblasti nebo naopak rozšířit obzory o související obory (pro analytiky, managery apod.). Viz např. http://www.cs.manchester.ac.uk/study/undergraduate/course-information/degree-structure/

Tenhleten systém "bakalář připravuje půdu pro to, co se naučíte v magistrovi, takže sám o sobě je úplně bezcenný" je totálně naπču, protože většině běžných zaměstnanců v IT by dobře koncipovaný bakalář jako základ bohatě stačil. Zbytek se beztak musí doučit až v praxi.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: Mirek Prýmek 11. 01. 2016, 11:16:49
Zrovna teorie kategorií není moc dobrý příklad.
No, já marně hledám nějaký dobrý příklad čisté teorie, která by k explozi efektivity programování v céčku vedla... To je právě ten problém.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 11. 01. 2016, 11:22:24
To platí tak nějak obecně, že Bc. je na nic, protože to opravdu užitečné a zajímavé je až v posledních dvou letech studia. Takový Bc. dostane teoretický základ, aniž by tušil, k čemu jej použít.
...což je samozřejmě úplně špatně. Bakalář má dostat praktické vzdělání, aby mohl víceméně rovnou nastoupit do praxe, a teorie jenom tolik, kolik je pro praxi nezbytně nutný. Teprve navazující Mgr. a PhD. má znalosti prohloubit o "nepraktický" teoretický rozměr, prohloubit znalosti v jedné konkrétní oblasti nebo naopak rozšířit obzory o související obory (pro analytiky, managery apod.). Viz např. http://www.cs.manchester.ac.uk/study/undergraduate/course-information/degree-structure/

Tenhleten systém "bakalář připravuje půdu pro to, co se naučíte v magistrovi, takže sám o sobě je úplně bezcenný" je totálně naπču, protože většině běžných zaměstnanců v IT by dobře koncipovaný bakalář jako základ bohatě stačil. Zbytek se beztak musí doučit až v praxi.
Sice to je na pikaču, ale druhý extrém, kdy v Americe produkují kvanta nezaměstnatelných PhD, je taky veskrze špatný.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: TVL 11. 01. 2016, 11:26:13
..
FEL ČVUT v roce 200něco_málo.
..
Čili škola IMHO silně selhávala
..Lidí z FI MUNI jsem poznal poměrně málo a všichni byli velmi schopní
..

nebral bych toto období jako referenční, protože v téhle době školy implementovaly ECTS (aka kreditni system) a strukturovane studium z(alozene na ziskani BC a pak ING ), a vsechno uz je jinak. Napr. z "nestrukturovaneho" FEL programu z te doby nezustal kamen na kameni. Pamatuju si na lidi kteri za me ten program na FELu dodelavali a byli to "napul elektrikáři".

V době kdy jsem já nastoupil, tak kreditní systém už byl (a byl nějakou dobu). Stukturované studium (prvně  Bc. potom Ing.) papírově taktéž. Píši papírově, protože ten bakalář, to byla čistá faleš - jednalo se klasické 5leté "tunelové" studium, kde se v prvních letech učí dost matiky a teorie pro zvládnutí inženýra. A v pozdějších letech se na té teorii staví ta praxe. Čili pokud by někdo odešel ze školy s titulem Bc., tak by byl zcela nepoužitelný (však to také snad dobrovolně nikdo neudělal).
Následně se studium změnilo zpět na tunelové. Ale veškerá struktura studia a předměty a vše další bylo stejné. Na konci bakalářského studia se jenom nedělaly bakalářské státnice a neuděloval se ten průběžný titul Bc.
Teprve později se zavedlo skutečně strukturované studium - ale to už jsem na škole dávno nebyl a neměl se školou ani žádný kontakt.

Celou dobu, co já jsem tam byl, tak museli studenti oboru výpočetní technika zvládnout téměř shodné 2 úvodní roky jako studenti elektrických oborů (fyzika, el. měření, elmag. pole).
To platí tak nějak obecně, že Bc. je na nic, protože to opravdu užitečné a zajímavé je až v posledních dvou letech studia. Takový Bc. dostane teoretický základ, aniž by tušil, k čemu jej použít.

Pokud takto někde Bc. učí, tak to je špatně. Bc. má mít vyrovnaný poměr teorie a praxe - jenom toho nemá být takový objem jako u Mgr./Ing.
Mimochodem naprostá většina lidí, kteří ze zovou inženýři a vykonávají typické inženýrské profese mají v USA čtyřletého bakaláře a v UK tříletého bakaláře. Pokračovat tam magisterským studiem je málo časté. V USA můžete jít v přírodních vědách a technice a IT na PHD jenom s bakalářem. Pokud máte Bc. z kvalitní školy, tak na Mgr. vůbec nejdete. Nejčastější student mgr. studia je člověk, který má titul Bc. z nekvalitní školy, nebo i třeba relativně kvalitní, ale nikdo ji v USA nezná.
V západní kontinentální Evropě má hodně lidí nazývaných inženýry také jenom Bc. titul. 5leté studium se masověji absolvuje jenom tam, kde se neplatí školné.
Název: Re:Z VUT FAST do IT
Přispěvatel: zboj 11. 01. 2016, 11:27:24
Zrovna teorie kategorií není moc dobrý příklad.
No, já marně hledám nějaký dobrý příklad čisté teorie, která by k explozi efektivity programování v céčku vedla... To je právě ten problém.
Jde-li jen o psaní kódu, tak znalost architektury a železa. Není větší debility než alokovat kde co na haldě.