Fórum Root.cz
Hlavní témata => Software => Téma založeno: linux_noob 13. 12. 2014, 18:23:32
-
Zdravim,
chci se zeptat jakyho vykonu dosahujete pod wine, samozrejme chapu, ze to nebude jako nativne pod widlema, ale me prijde, ze opravdu jakakoliv hra vytezuje alespon jedno jadro na 80-100%, takovyhle zatizeni dostavam shodne u GTA San Andreas, GTA Vice City, Warcraft III, dokonce i u bulanku. Pricemz tri posledne jmenovany hry jsem hraval na windows 98 s 800Mhz procakem. Ted mam notas s i5 na nejakejch 2.4Ghz + intel grafika.
Diky.
-
Jenom me zajimalo na jaky zatezi se pohybujete u nejakejch jednodussich her, konkretne u tech bulanku mi prijde ta zatez prehnana. Tudiz chci vedet jestli je to opravdu normalni nebo jestli mam hledat problem u sebe.
-
wine sam o sobe je vykony dost, existuji i aplikace (moc jich neni) ktere pod wine bezi rychleji nez pod windows
tvuj problem je v prekladu direct3d na openGL, potazmo celeho directX na odpovidajici rozhrani v linuxovem svete. to uz tak trivialni neni, a to hned ze dvou duvodu:
- vetsina AAA her ma nekolik verzi shaderu, optimalizovanych pro ruzne karty ruznych vyrobcu (nemluve o tom ze pro opravdu velke hry vyrobci pribaluji specificke optimalizace do svych ovladacu). tohle zmizi ve chvili kdy ten shader prekladas do openGL jazyka
- intel ovladace pro linux funguji super, ale vykon maji ubohy, a to ne jen ve srovnani s nvidia/ati. zkus najit grafickou aplikaci s nativni verzi pro linux i windows, uvidis ze na nvidiiati bude vykon +- stejny, na intelu bude znacny propad. ty ovladace proste dela uplne jiny (a dost mensi) tym lidi, kteri maji jine pripority, a jinou uroven pristupu
-
Jak rikam, bulanci proboha na ne rozhodne nepotrebuju lepsi grafiku, stejne tak GTA Vice City a Warcraft III. Je mi jasny, ze nejaky AAA hry pod intelackou grafikou nepojedou, ale o ty mi ani nejde. Navic si ani nestezuju na to, ze to jede pomalu, ale ze to vytezuje jedno jadro na 100%, vykon je ve vsech uvedenejch hrach dostatecnej.
BTW: Hral jsem Xonotica na linuxu i windows pod intelem v pohode.
-
Problém je v tom, že Wine překládá Win volání na Linuxová volání. Z toho celkem jednoduše vyplývá, že velmi záleží na tom, jak je napsaná ta aplikace, kterou spouští. Např. pokud je aplikace napsaná s "Wine in mind", tak se stává, že je rychlejší ve Wine než v Linuxu. Na druhou stranu, pokud je silně propojená s Windows, tak se s tím moc neudělá.
A samozřejmě platí, co řekl jeden z předřečníků o optimalizaci shaderů a výkonu grafik..
-
Dekuji za reakce, ale zda se, ze jsem se nevyjadril dost jasne:
Otazka je takova: Na jakou zatez procesoru se dostanete pri spusteni nejake JEDNODUCHE hry pod wine?
Duvod proc se na to ptam je ten, ze mam pocit, ze u me ta zatez je naprosto nezavisla na hre, asi kazdej chape, ze naroky bulanku a gta san andreas jsou nekde jinde, presto obe hry zatizi CPU zhruba stejne, samozrejme je mozne, ze bulanci jsou mene wine-friendly nez GTA SA, ale osobne mam podezreni, ze bud je problem nekde ve wine nebo je problem nekde jinde v me specificke konfiguraci HW a SW. Opravdu si nemyslim, ze by bulanci museli brat 80% jadra na 2.4Ghz procaku.
-
Na LE jsem psal na tohle téma 2 články:
http://www.linuxexpres.cz/software/2-1-zpusob-jak-dosahnout-vyssi-fps-ve-wine-cast-prvni (http://www.linuxexpres.cz/software/2-1-zpusob-jak-dosahnout-vyssi-fps-ve-wine-cast-prvni)
http://www.linuxexpres.cz/software/jak-dopadla-optimalizace-wine (http://www.linuxexpres.cz/software/jak-dopadla-optimalizace-wine)
-
Zda se, ze jsem se jeste porad nevyjadril jasne: Me netrapi nizkej vykon, protoze vykon je pro me ve hrach co jsem psal dostatecnej (napr Warcraft III na stabilnich 60fps), trapi me nesmyslne vysoky vytizeni procesoru a s tim spojeny prehrivani notebooku (70-75 °C je u bulanku docela neprijemnejch na notebooku).
Dalsi testovana jednoducha hra:
http://www.slunecnice.cz/sw/super-mario-xp/
v prtavym okynku (odhadem tak 480x320) 70% cpu hra + 40% cpu wineserver.
-
Hlavne bych zkusil treba warcraft3 poustet s parametrem -opengl a pak se podival na zatizeni cpu. Jestli zatizeni nebude tak velke, tak je jasne ze je tento jev zpusobeny prekladem D3D -> OpenGL.
Aktualne jsem rozebehal Pro Evolution Soccer 2015 pod Wine a je to schopne mi plne vytizit 2 jadra na 100% (Mam Ivy Bridge i7-3770 a GeForce 750 Ti)
-
V těch článcích jsou popisované způsoby, které zatížení CPU sníží. Konkrétně pro případ grafiky Intel by bylo vhodné využít CSMT, které zátěž překladu DX > OGL přenese do druhé vlákna (jádra) CPU a tím pádem by mělo docházet i k menšímu zahřívání - lépe když jsou 2 jádra na 50% než jedno na 100%, nebo se pletu?
-
warcraft 3 samozrejme spoustim s parametrem opengl, bez nej je hra nehratelna, i tak ale vytezuje jedno jadro na 80%. Ale dobre, u toho w3 bych to jeste zkousnul, stejne jako zkousnu vytizeni 2 jader na 100% u novy hry, ale proboha u bulanku? Nebo jak jsem psal v predchozim prispevku u toho Maria?
Jinak zrovna ten warcraft 3 spoustim ve wine s CSMT, ale muzu rict, ze jsem nepozoroval zadny snizeni cpu zateze oproti wine bez CSMT (ikdyz v tomhle pripade je to teda asi zrovna dany tim, ze to poustim v opengl, zkusim to jenom rychle u neceho jinyho).
Ale znovu bych poprosil, jestli mi nekdo muze dat priklad zateze u nejaky jednoduchy hry, treba zrovna u tech bulanku, nebo u neceho srovnatelnyho.
-
Jestli to chapu spravne tak na hry ktere umi bezet s OpenGL je CSMT zbytecne.
-
Tak bulanky se mi nepodarilo spustit v tom CSMT wine, ale Mario tam sel a zatez je naprosto stejna. Je teda fakt, ze vlastne ani nevim jestli ten mario pouziva DirectX.
GTA Vice City s CSMT zatez paradoxne jeste vetsi cca 101% cpu.
@mcx: Jak jsem psal, jsem si toho vedom, nicmene jelikoz se to na zatezi cpu neprojevilo, tak jsem tam tu verzi uz nechal ;)
-
Např. pokud je aplikace napsaná s "Wine in mind", tak se stává, že je rychlejší ve Wine než v Linuxu.
Muzes to trochu upresnit? Jak napsat Win aplikaci s "bezproblemovou" podporou wine? Rad bych to vyzkousel.
-
Jenom at to nezdrzujeme, muzu nekoho poprosit aby vyzkousel bulanky (20MB) nebo toho maria (5MB) a rekl mi kolik procaku mu to zere? Diky.
-
Ted jsem testnul bulanky.. Zatez mam ~87% v podstate uz i v menu. Jeste muzu zkusit poladit nejake parametry.
-
@mcx: diky, takze jsme na tom stejne. Prijde ti tohle normalni? Obzvlast vzhledem k tomu, ze se pod wine hrajou hry nasobne narocnejsi na procesor nez bulanci.
-
Toto je typické chování Wine. Téměř jakákoliv hra vytíží alespoň jedno jádro na maximum. Jediný důvod, proč tohle řešit, je přehřívání systému. Pokud se to neděje, neřeš to. Typicky starší hry nemají ovládání pro omezení FPS. Potom třeba i blbý mário generuje 2000+ FPS a tím funguje jako benchmark procesoru. A nové hry mají zase problém DirectX -> OpenGL.
Jinak to není pouze o CPU, ale občas i o GPU. Například dokud jsem měl nainstalované ovladače (balík nvidia-340) přímo od NVidie, tak se mi přehřívala grafická karta i při HoMaM 5. Jakmile jsem nainstaloval doporučené ovladače z repozitáře nvidia-331 tak přehřívání zmizelo, neboť GPU správně rozeznala nenáročnou aplikaci a přestala se přetaktovávat.
A jinak, opravdový fanda do her nehledí na OS, ale pouze na ty hry. ;)
-
Prave zrovna GTA Vice City ma frame limit na 30fps. A muj problem je prave v tom, ze se prehrivani deje :(
-
No konečně konkrétní problém. :)
1) Jaké máš herní dělo? Jak se to chladí?
2) Spouštíš přes PlayOnLinux nebo jinak?
3) Jaké máš ovladače na GPU?
4) Jakou verzi Wine?
5) Je to steam nebo noCDfix?
6) Byl by problém mít dualboot Linux/Windows?
-
Zkusil jsem jeste cpulimit:
U bulanku jsem to limitoval na 40% ale zdalo se mi to uz takovy trhany
Maria jsem musel limitovat na 60%, pod timto limitem se hra hejbala viditelne pomalejc
GTA Vice City se viditelne rubalo s limitem nizsim nez 80%
@Zirafa:
1) Nemam herni delo - mam notas, nicmene si rikam, ze nechci zas tolik, kdyz si chci zahrat takhle stary hry.
Jinak mam Intel(R) Core(TM) i5-3210M CPU @ 2.50GHz, integrovana grafika klasika intel, diskretni grafika nejakej smejd od AMD, 8GB ram
2) Playonlinux
3) Opensource v obou pripadech, mesa 10.3.5
4) Jak kde, treba bulanky jsem poustel pod systemovou 1.7.30 (fedora to ma nejak opatchovany a pod wine z POL se mi nepodarilo bulanky spustit)
5) steam
6) Mam dualboot, nicmene na widlich jsem byl naposled asi pred mesicem, jenom abych je aktualizoval. Navic mam Windows 8, takze hry o kterejch mluvim bych si tam stejne pravdepodobne nezahral :(
-
Vsadím svoje starý pantofle, že je problém v 3) GPU a ovladače.
Dej si duševní cvičení a zjisti, jak zprovozníš "diskretni grafika nejakej smejd od AMD" nejlépe pod proprietárními ovladači. Předpokládám, že to bude něco podobného jako u NVidie s Optimus. Tam spouštím hry s příkazem optirun / primusrun. Pokud to neexistuje, přejdi k bodu:
6) Jedna z mála dobrých věcí u Windows je zpětná kompatibilita. 16 bitové aplikace už asi na Windows 8 nepoběží, ale GTA určitě jo. Přinejhorším nastavíš režim kompatibility na Windows Xp.
-
Reknu to asi takhle, bez ohledu na kvalitu ovladacu AMD pro jejich karty je kvalita ovladacu pro prepinatelny grafiky intel/amd naprosto katastrofalni. Tak jsem to provozoval, kdyz jsem si ten notas koupil a uz nikdy vic. Na windows to sice jakz takz funguje, nicmene vykonove je to slabota. Kazdopadne treba zminovanej warcraft 3 jsem hral na windows pod intelem se stejnym vykonem, akorat jsem to nemel na 70°C ;) Navic vzhledem k tomu, ze pouzivam fedoru a s tim souvisej pomerne casty updaty kernelu tak binarni ovladace, ktery jsou znamy tim, ze po updatu casto uz nenabehnou me nelakaj.
6) Mozna je ta zpetna kompatibilita lepsi nez jinde, ale nic extra to neni. Tyhle starsi hry pod windows 8 proste uz nejdou tak jak by meli. Treba Gothic 1 a 2 jsem musel taky vselijak zprovoznovat, stejne tak fallout 3, ... GTA VC to uz si myslim, ze nema cenu ani zkouset :D Kazdopadne narust uzivatelskyho komfortu oproti widlim je pro me tak vyraznej (z velke casti diky Awesome WM), ze se neplanuju vracet a muj styl hrani, ze neco delam a pak se chci chvili odreagovat u nejaky hry - treba si dat jednu misi v GTAcku rozhodne neni na provozovani dualbootu.
Jeste na zaver bych znova pripomenul, ze si nestezuju na vykon, ale na zatez ktera je k tomu vykonu ocividne potrebna, zvlast u tehle starejch her nebo u warcraftu s opengl, kde odpada preklad DX -> OGL.
-
@mcx: diky, takze jsme na tom stejne. Prijde ti tohle normalni? Obzvlast vzhledem k tomu, ze se pod wine hrajou hry nasobne narocnejsi na procesor nez bulanci.
Prijde mi to ze je nekde nejaky problem ve Wine.. Predse jen se tam klade vetsi duraz na funkcnost nez na optimalizaci vykonu..
-
Např. pokud je aplikace napsaná s "Wine in mind", tak se stává, že je rychlejší ve Wine než v Linuxu.
Muzes to trochu upresnit? Jak napsat Win aplikaci s "bezproblemovou" podporou wine? Rad bych to vyzkousel.
Našel jsem tohle: http://kegel.com/wine/isv/
já zpravidla používám soft, který je takhle navržen, třeba Reaper: http://reaper.fm/
-
@Žirafa: Treba zrovna ty bulanky na windows 8 v rezimu kompatibility nerozjedu
-
Bulánci vždy vytěžují jedno celé jádro nehledě na jeho výkon, jsou tak prostě napsaní.
Warcraft III při trošku větším počtu jednotek taky zabere celé jádro bez nějakých okolků.
Otestováno na Win7 x64.
-
Dekuji za reakce, ale zda se, ze jsem se nevyjadril dost jasne:
Otazka je takova: Na jakou zatez procesoru se dostanete pri spusteni nejake JEDNODUCHE hry pod wine?
Duvod proc se na to ptam je ten, ze mam pocit, ze u me ta zatez je naprosto nezavisla na hre, asi kazdej chape, ze naroky bulanku a gta san andreas jsou nekde jinde, presto obe hry zatizi CPU zhruba stejne, samozrejme je mozne, ze bulanci jsou mene wine-friendly nez GTA SA, ale osobne mam podezreni, ze bud je problem nekde ve wine nebo je problem nekde jinde v me specificke konfiguraci HW a SW. Opravdu si nemyslim, ze by bulanci museli brat 80% jadra na 2.4Ghz procaku.
vytizeni je zavisle od toho jak je aplikace napsana. ono i obycejna tecka na monitoru muze zrat 100% CPU pokud je aplikace debilne napsana...
-
Tak ten procesor podtaktuj (podtaktování provedeš pomocí cpufreq-set, pomocí cpufreq-info zjistíš aktuální informace o taktování). Samozřejmě, že to bude pořád žrát 100% CPU, ale topit to bude míň. Najdi pro každou hru minimální frekvenci, při které je ještě hratelná, a před hraním ji nastav.
-
Taky moznost no, nicmene to uz bych radsi pouzil ten cpulimit, protoze ten ovlivnuje jen jeden proces.
No kdyz uz pisu, tak muzu rovnou napsat, ze ted hraju fallout new vegas pod wine, sice na min detaily ale jede to celkem dobre, takze jsem ten vykon asi podcenil, akorat kdyby to tak netopilo, ale s tim se asi u notasu neda moc delat :(
-
Tak ten procesor podtaktuj (podtaktování provedeš pomocí cpufreq-set, pomocí cpufreq-info zjistíš aktuální informace o taktování). Samozřejmě, že to bude pořád žrát 100% CPU, ale topit to bude míň. Najdi pro každou hru minimální frekvenci, při které je ještě hratelná, a před hraním ji nastav.
.
Aneb uzivatelska privetivost linuxu v praxi.
-
Tak ten procesor podtaktuj (podtaktování provedeš pomocí cpufreq-set, pomocí cpufreq-info zjistíš aktuální informace o taktování). Samozřejmě, že to bude pořád žrát 100% CPU, ale topit to bude míň. Najdi pro každou hru minimální frekvenci, při které je ještě hratelná, a před hraním ji nastav.
.
Aneb uzivatelska privetivost linuxu v praxi.
Tak a ted to udelej ve windows.
-
Myslim, ze vyspely operacny system zvladne spravu zdrojov inteligentne aj sam bez toho, aby sa v tom musel Pepo z zadekovic hrabat.
-
Prednedavnom som skusal windows verziu Left 4 Dead 2 v playonlinux (nadstavba wine pre hry). Pouzil som rovnake nastavenie grafiky a vybral som rovnaku snimku. Vo windows okolo 200 fps, cez playonlinux okolo 100-120 fps. Takze priblizne polovicny vykon. Ale zalezi samozrejme od aplikacie, verzie DirectX/openGL a pod. Grafiku mam GTX660, procak AMD FX 6350
-
Left 4 Dead 2 ma aj linux-ovu verziu, nechce sa ti vyskusat aj tu a porovnat to nech mame aj porovnanie wine vs. linux native?
-
Tak ten procesor podtaktuj (podtaktování provedeš pomocí cpufreq-set, pomocí cpufreq-info zjistíš aktuální informace o taktování). Samozřejmě, že to bude pořád žrát 100% CPU, ale topit to bude míň. Najdi pro každou hru minimální frekvenci, při které je ještě hratelná, a před hraním ji nastav.
.
Aneb uzivatelska privetivost linuxu v praxi.
Tak a ted to udelej ve windows.
skocit do nastaveni napajeni (pres ikonku na liste), novy plan napajeni, dalsi, vytvorit, zmenit plan napajeni, zmenit pokrocile nastaveni napajeni, zmenit maximalni frekvenci procesoru, pouzit, ok, a pro hru se pak pouze prepina napajeci plan.
Nevim ale jestli je toto pouzitelne i pro stolni pocitace.
-
Protože takhle čurákovat přes klikátka je fakt mnohem jednodušší než napsat asi tak tři příkazy v terminálu.
-
Taky moznost no, nicmene to uz bych radsi pouzil ten cpulimit, protoze ten ovlivnuje jen jeden proces.
No, teoreticky by to při podtaktování mělo topit míň, přecejen procesor spotřebuje míň energie, když běží 100% času na poloviční frekvenci než když běží 50% času na maximální frekvenci. Taky to při podtaktování bude plynulejší, cpulimit ten proces zastavuje a pouští a může to způsobit zasekávání.
Myslim, ze vyspely operacny system zvladne spravu zdrojov inteligentne aj sam bez toho, aby sa v tom musel Pepo z zadekovic hrabat.
Když budeš vykonávat program obsahující while (1) { }, tak ti Windows, Linux i Masox nataktuje procesor na maximální frekvenci, ten operační systém nemá jak poznat, jestli ten program dělá užitečnou práci nebo ne - prostě program požaduje procesor, tak se zvýší frekvence procesoru, tak to je. Stejně tak, když máš blbě napsanou hru, která vykresluje jednoduchou scénu s 500fps a žere u toho 100% CPU, tak ti jak Windows tak Linux zvýší frekvenci na maximum - opět - operační systém nemá jak poznat, jestli ten program dělá užitečnou práci nebo ne.
-
Left 4 Dead 2 ma aj linux-ovu verziu, nechce sa ti vyskusat aj tu a porovnat to nech mame aj porovnanie wine vs. linux native?
Ked sa mi to podari niekde stiahnut tak kludne. Hrat to neplanujem, takze ani kupovat, ale udajne ze je to jedna z dobre beziacich hier na wine tak som chcel vyskusat.
Napriek tomu som mal problem so sekanim ked sa nacitavala nova udalost (stacil aj nejaky novy, doteraz nepouzity zvuk). Takze problem s vcasnym nacitavanim dat z HDD (niekedy kvoli tomu hra "zamrzla" aj na 0,3-0,5 sekundy). Takze nie je to len o pocte fps.
Ale niektore (predovsetkym steam) hry udajne davali pod linuxom aj o 30% viac FPS ako windows verzie.
-
skocit do nastaveni napajeni (pres ikonku na liste), novy plan napajeni, dalsi, vytvorit, zmenit plan napajeni, zmenit pokrocile nastaveni napajeni, zmenit maximalni frekvenci procesoru, pouzit, ok, a pro hru se pak pouze prepina napajeci plan.
Cez ovladace AMD catalyst (pokial pouzivate) je to omnoho jednoduchsie -> kliknut na napajanie CPU a na posuvniku zvolit pozadovany rozsah frekvencii.
Treba mat vsak zapnutu technologiu uspory energie v BIOSe (speedstep pre intel, cool&quiet pre AMD, podporuju asi vsetky intel/AMD procaky mladsie ako 5-6 rokov) a MOZNO su potrebne aj vhodne ovladace pre chipset (zakl. dosku).
Funkcnost sa da skontrolovat cez CPU-Z vo windows alebo cpufreq v linuxe. Vyhodou tohto podtaktovania (znizenim nasobica CPU) je aj znizenie napajacieho napatia pre CPU.
-
Když budeš vykonávat program obsahující while (1) { }, tak ti Windows, Linux i Masox nataktuje procesor na maximální frekvenci, ten operační systém nemá jak poznat, jestli ten program dělá užitečnou práci nebo ne...
U mnohych to nastastie vytazi len jedno jadro zo 4 alebo jedno zo 6 :D
-
No zjistil jsem jednu vec, omezeni max frekvence pres cpufreq mi nefunguje - nastavil jsem si 2Ghz a stejne se mi to nataktovalo az na 2.9Ghz a to i v pripade, ze zrovna ten proces vyuzival treba jen 30%.
-
Z lišty GnomeShellu si klinutim prepnu taktovaci "profil" :)
https://launchpad.net/indicator-cpufreq