Fórum Root.cz

Ostatní => Odkladiště => Téma založeno: Pavko 23. 05. 2018, 16:52:41

Název: GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Pavko 23. 05. 2018, 16:52:41
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, do jaké míry je/není legitimní mít firemní osobní data (necitlivá) v úložišti Dropbox (free)? Popřípadě, když si pořídíme jeho placenou službu, je z hlediska GDPR dostačující?
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: kkt1 23. 05. 2018, 17:11:08
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, do jaké míry je/není legitimní mít firemní osobní data (necitlivá) v úložišti Dropbox (free)? Popřípadě, když si pořídíme jeho placenou službu, je z hlediska GDPR dostačující?
To jste zacal resit gdpr dnes? Gratuluji! https://www.dropbox.com/security/GDPR
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 23. 05. 2018, 17:14:31
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, do jaké míry je/není legitimní mít firemní osobní data (necitlivá) v úložišti Dropbox (free)? Popřípadě, když si pořídíme jeho placenou službu, je z hlediska GDPR dostačující?

To je čistě na Vás a Vašem úsudku. Když se stane průšvih, odskáčete to Vy.
Proto byste měli mít s Dropboxem smlouvu o tom, že případnou škodu zaplatí oni, pokud za ni budou odpovědni. Nevím, na kolik je reálné získat od nich takovou smlouvu a určitě nebudou odpovědní, pokud dojde k útoku hackera, který překoná jinak běžně uznávané zabezpečení.

Ale je to zcela na Vás, data můžete mít klidně na free Dropboxu a nikdo Vás za to pokutovat nebude. Odskáčete si to pouze v případě, že je nezabezpečíte, nebo když dojde k úniku (zneužití).
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: j 23. 05. 2018, 17:30:05
...

Jak bylo receno, je to tvuj problem, kdyz ty data z toho db nekde utecou, pokutu dostanes ty. A protoze s db zcela jiste nemas smlouvu na tema ze by pro tebe byl zpracovatelem, tak pokud k tem datum ma db pristup (= nejsou treba nejak nezavisle zasifrovany), tak tim GDPR porusujes i v pripade, ze se nedostanou ven - predavas je totiz treti osobe bez pravniho duvodu.

Takze staci, kdyz te praskne nastvanej zamestnanec a mas problem.

Data muzes predavat tretim osobam, pokud jsou tyto pro tebe tzv zpracovatelem = mas na to tema snima smlouvu. Mineno takovy data, ktery mas v rezimu ze zakona. U tech co mas se souhlasem na to musis mit samo ten souhlas.

A BTW: Plati to i pro (nejen)postu ... pokud neco posilas, a davas jim adresy, musis snima mit na to tema smlouvu ... ;D.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 23. 05. 2018, 17:34:00
A BTW: Plati to i pro (nejen)postu ... pokud neco posilas, a davas jim adresy, musis snima mit na to tema smlouvu ... ;D.

Platí pravidlo přiměřenosti a smlouva může být uzavřena i ústně i konkluzí.
Pokud máte uzavřenou smlouvu (tj. zřízenou službu) s Dropboxem, je to technicky vzato zpracovatelská smlouva. Ale je poměrně Vaším mínusem, že jste si do té smlouvy neprosadil odpovědnost a sankce zpracovatele.

PS: Pošta má speciální zákony a listovní tajemství požívá ještě vyšší (speciálnější) ochrany.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: karlik 23. 05. 2018, 17:46:21
Citace
Pošta má speciální zákony a listovní tajemství požívá ještě vyšší (speciálnější) ochrany.

Tím myslíte jako to, že doručovatel může číst Vaši poštu a na základě toho rozhodovat, jestli ji doručí nebo tiše zahodí - jako například na mail.atlas.cz?  :D
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: j 23. 05. 2018, 18:51:01
....
PS: Pošta má speciální zákony a listovní tajemství požívá ještě vyšší (speciálnější) ochrany.
tady vubec neni rec o listovnim tajemstvi, na dopise nebo baliku je napsana adresa, a ten dopis nebo balik se povaluje v nejakym skladu kam muze leckdo, pripadne ho postaci klidne pohodej nekde v chodbe baraku, nebo dokonce predaj sousedum. Kdyz ten leckdo ten dopis veme a pohodi ho nekde, tak jde pruser za odesilatelem, protoze on nezajistil ochranu tech udaju.

Adresy se navic nedavaji jen poste, ale vsemoznym dalsim dopravcum. A ti si je (vcetne ty posty) davaji i do svych systemu, kde snima delaji vi buh co. Je proto treba smluvne zajistit, ze ta data po doruceni zlikvidujou.

Navic ten retez firem ktery se ucastnej muze byt pekne dlouhy. Trebas takovej Mall ti neco proda, ale ve skutecnosti ti to doda nekdo uplne jinej, a ten to dodava prostrednicvim nejakyho dopravce, takze mas minimalne 3 firmy ktery maji tvoji adresu. A kdyz si Mall necha od ty firmy podepsat, ze ty data zlikviduje, jinak vsechno plati, tak je jen logicky, ze ta chce presne totez po dopravci a ten pripadne po nejakym svym lokalnim subdodavateli.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: j 23. 05. 2018, 18:53:33
Jop, to samo vubec neznamena, ze ten Mall tu pokutu nedostane, on ji dostane a zaplati, ale nasledne to bude vcetne nakladu na pravniky a dalsiho vymahat z toho svyho dodavatele, a ten pripadne z toho dopravce.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Pošťák Ondra 23. 05. 2018, 19:07:11
Adresy se navic nedavaji jen poste, ale vsemoznym dalsim dopravcum. A ti si je (vcetne ty posty) davaji i do svych systemu, kde snima delaji vi buh co. Je proto treba smluvne zajistit, ze ta data po doruceni zlikvidujou.

Jop, zlikvidovat údaje o tom, kdy, kam a komu jsem zásilku doručil, je vskutku báječný nápad. Zejm. u balíků v ceně (desítek) tisíc...  ::) ;D #facepalm
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 23. 05. 2018, 20:07:02
Jop, zlikvidovat údaje o tom, kdy, kam a komu jsem zásilku doručil, je vskutku báječný nápad. Zejm. u balíků v ceně (desítek) tisíc...  ::) ;D #facepalm

Přepravci stačí, když zachová číslo balíku (podací číslo) a doklad o doručení (podpis osoby). Nemusí k tomu dál evidovat celou adresu, nebo i telefon a e-mail. Pokud vznikne pochybnost o doručení balíku, reklamuje ten, kdo balík posílal. Prokáže se dokladem (podacím lístkem), kde bude jeho jméno a podací číslo. Přepravce už pak jen dohledá podací číslo a prokáže doručení. Celý ten proces se obejde naprosto bez toho, aniž by přepravce musel uchovávat plnou informační historii.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 23. 05. 2018, 20:12:24
na dopise nebo baliku je napsana adresa, a ten dopis nebo balik se povaluje v nejakym skladu kam muze leckdo, pripadne ho postaci klidne pohodej nekde v chodbe baraku, nebo dokonce predaj sousedum

To je právě ta zásada přiměřenosti. Každý má na svém adrese jmenovku, tedy samo o sobě se nejedná o chráněný údaj v kontextu doručování.

Do poštovního skladu mají přístup jen poštovní zaměstnanci a je odpovědností pošty zajistit např. to, aby skladníci neopisovali adresy. Mimochodem, velká část doručovacího procesu je automatizovaná, rukama lidí prochází jen část balíků a jen z minima z nich musí přečíst adresu. Není tím sice vyloučeno to, že to udělat nemohou, ale je značně snížené riziko systematického úniku.

Obdobně nenarušuje soukromí veřejný náhled do katastru nemovitostí, nebo povinnost vyměnit si kontaktní údaje účastníky dopravní nehody. Ve všech uvedených případech (vč. pošty) existuje racionální důvod pro existenci údaje a manipulaci s ním. GDPR chrání před ZBYTEČNÝM uchováváním a manipulací.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Lol Phirae 24. 05. 2018, 00:20:33
Přepravci stačí, když zachová číslo balíku (podací číslo) a doklad o doručení (podpis osoby).

Jojo, určitě... A kdy a komu jste ty reklamované balíky doručil? No, to já nevím, já tady jenom vidím, že asi paní Klikiháková a pan Podpis Nečitelný. Jo a ten poslední asi slečně Tři Křížky. Tyhle věci já zásadně neuchovávám, pan Šilhavý říkal, že přece postačí podací číslo.

 ;D ::)
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 24. 05. 2018, 05:16:05
Jojo, určitě... A kdy a komu jste ty reklamované balíky doručil? No, to já nevím, já tady jenom vidím, že asi paní Klikiháková a pan Podpis Nečitelný. Jo a ten poslední asi slečně Tři Křížky. Tyhle věci já zásadně neuchovávám, pan Šilhavý říkal, že přece postačí podací číslo.

Má dnes nějakou větší vypovídací hodnotu, když k těm klikyhákům a nečitelným podpisům připojíte i adresu? Je v tu chvíli ten podpis méně klikyhákovatý a čitelnější? Ve chvíli reklamace se ta informace o té adrese znovu k tomu podacímu číslu spojí (dodá ji reklamující), takže pro vyhodnocení reklamace máte ve skutečnosti úplně stejné údaje. Jen jen nemusela držet zbytečně pošta.

To samé se týká e-shopů. Nemůsí vůbec uchovávat jména odběratelů na fakturách, leda když si o to zákazník, při dokladu nad 10 000 Kč řekne (kvůli kontrolnímu hlášení). Pro uplatnění reklamace není jméno na dokladu důležité. Když si jdu do Datartu koupit televizor, taky si moje jméno nezapisují. Proč by to tedy měl dělat e-shop?
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Ovrscout 24. 05. 2018, 09:27:41
ehm, nejsem specialista ale podle mne platí, že aby byla faktura fakturou, tak musí mít dle zákona některé povinné údaje. Mezi ně patří označení účastníků. Nějaké anonymní označení by podle mne neprošlo před zákonem ani před kontrolou FU.
Navíc je ze zákona povinnost faktury uchovávat po stanovenou dobu(např. kvůli kontrolám). Čili minimálně po tuto dobu uchovávat musíte.
Podle mne je v GDPR jasně uvedeno, že zákonné požadavky mají přednost, navíc pokud máte jiný dobrý důvod (což už je složitější prokazovat, ale aspoň to musí dle GDPR být být v nějakém dokumentu sepsáno), tak můžete údaje uchovávat i déle.Pokud je máte dostatečně zabezpečeny(přiměřenost,...) - což platí bez ohledu na důvod uchovávání.

Co se týká doručování, nevím jak pro reklamaci doručení. Ale občas je pro zákazníka důležitější balík najít, než získat finanční náhradu. Takže zjistit kam balík skutečně doručili se hodí.  Občas zazmatkuje i odesilatel a pak je doručovatelská služba a její trackovací systémy jediná možnost jak balík najít.
Podle mne by bylo přiměřené ty údaje mazat až po nějaké době, třeba měsíci/půl roce(zahraniční zásilky opravdu někdy chodí s velkým zpožděním). Upozorňuji že teď nemluvím o fakturách/dokladech, ale o nějaké db pro vyhledávání doručených zásilek a trackovacích službách.

Samozřejmě, šedivá je teorie, zelený strom života.
Podle mne, padne ještě hodně pokut a soudů(což je aktuálně bohužel asi hlavní účel tohohle uspěchaného bastlu) než bude GDPR otesáno do nějaké smysluplné podoby pro všechny.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 24. 05. 2018, 09:32:06
ehm, nejsem specialista ale podle mne platí, že aby byla faktura fakturou, tak musí mít dle zákona některé povinné údaje. Mezi ně patří označení účastníků. Nějaké anonymní označení by podle mne neprošlo před zákonem ani před kontrolou FU.

To právě není pravda. Je to právo kupujícího to požadovat, ale ne implicitní povinnost prodávajícího. Např. když jdete nakupovat do IKEA, můžete nakoupit třeba za 80 000 Kč a doklad se jménem Vám vystaví až na požádání.

Navíc je ze zákona povinnost faktury uchovávat po stanovenou dobu(např. kvůli kontrolám). Čili minimálně po tuto dobu uchovávat musíte.
Podle mne je v GDPR jasně uvedeno, že zákonné požadavky mají přednost, navíc pokud máte jiný dobrý důvod (což už je složitější prokazovat, ale aspoň to musí dle GDPR být být v nějakém dokumentu sepsáno), tak můžete údaje uchovávat i déle.Pokud je máte dostatečně zabezpečeny(přiměřenost,...) - což platí bez ohledu na důvod uchovávání.

Právě proto je rozumné, v zájmu prodávajícího, aby si tyto informace neukládal, pokud to zákazník nepožaduje. Zbytečně pak 10 let musí hlídat únik.

Co se týká doručování, nevím jak pro reklamaci doručení. Ale občas je pro zákazníka důležitější balík najít, než získat finanční náhradu. Takže zjistit kam balík skutečně doručili se hodí.  Občas zazmatkuje i odesilatel a pak je doručovatelská služba a její trackovací systémy jediná možnost jak balík najít.

To ano, ale bavíme se o tom, že dopravce zahodí informaci o adrese a trackingu poté, co je zásilka doručena (+ třeba 3 měsíce pro jistotu).
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 24. 05. 2018, 09:37:49
ehm, nejsem specialista ale podle mne platí, že aby byla faktura fakturou, tak musí mít dle zákona některé povinné údaje. Mezi ně patří označení účastníků. Nějaké anonymní označení by podle mne neprošlo před zákonem ani před kontrolou FU.

Abych byl úplně přesný. Náležitosti dokladu definuje jen zákon DPH. U neplátců je to jednoduché, dokladem může být cokoliv. Stvrzenka, potvrzení, kupní smlouva. Neplátce nemusí vystavovat daňový doklad.

Slovo "Faktura" není v zákoně definováno vůbec. To je zvyklost, jak se označují prodejní doklady, s úhradou obvykle jinou, než je za hotové v momentě prodeje.

Takže u neplátců DPH - tam zákonný požadavek neexistuje.

===

U plátců DPH, tam existuje požadavek na tzv. Daňový doklad. Ten musí mít své náležitosti, ale zákon s ním pracuje z pohledu toho, kdo si jej chce uplatnit na vstupu (kdo si odečítá daň). Pokud si chcete odečíst DPH, pak musíte v ruce držet daňový doklad, který splňuje náležitosti. Ten musí prodejce vystavit i s Vaším označením, když to požadujete. Když to nepožadujete, může vystavit fakturu bez vyplnění údajů. On odvede DPH státu, ale Vy si DPH neuplatníte (což Vás, jako spotřebitele stejně nezajímá, to zajímá jen firmy).

A i z tohoto pravidla je výjimka, a to jsou tzv. zjednodušené daňové doklady. Při plnění do 10 000 Kč lze na vstupu uplatnit i doklad, který nemá vyplněné údaje o odběrateli.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Ovrscout 24. 05. 2018, 09:49:13
Děkuji vám za rozklíčování :) 

Jsem zvědav kdy potkám první "fakturu" bez mých nebo firemních údajů. Zatím jsem myslím nepotkal.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Grumpa 24. 05. 2018, 10:31:33
Mohl bych diskutující poprosit,  jestli by k argumentům mohli přidat i odkazy do zákona o GDPR? Takto není poznat, co jsou vědomosti a co dohady.
Myslím, že každému, kdo na tuto diskuzi kliknul v naději, že tu bude něco objasněno by to pomohlo.
V opačném případě by bylo nádherné najít i po několika hodinách dotaz bez jediné odpovědi.
Upřímně děkuji  :)
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Radim63 24. 05. 2018, 11:15:19
ehm, nejsem specialista ale podle mne platí, že aby byla faktura fakturou, tak musí mít dle zákona některé povinné údaje. Mezi ně patří označení účastníků. Nějaké anonymní označení by podle mne neprošlo před zákonem ani před kontrolou FU.

To právě není pravda. Je to právo kupujícího to požadovat, ale ne implicitní povinnost prodávajícího. Např. když jdete nakupovat do IKEA, můžete nakoupit třeba za 80 000 Kč a doklad se jménem Vám vystaví až na požádání.

Navíc je ze zákona povinnost faktury uchovávat po stanovenou dobu(např. kvůli kontrolám). Čili minimálně po tuto dobu uchovávat musíte.
Podle mne je v GDPR jasně uvedeno, že zákonné požadavky mají přednost, navíc pokud máte jiný dobrý důvod (což už je složitější prokazovat, ale aspoň to musí dle GDPR být být v nějakém dokumentu sepsáno), tak můžete údaje uchovávat i déle.Pokud je máte dostatečně zabezpečeny(přiměřenost,...) - což platí bez ohledu na důvod uchovávání.

Právě proto je rozumné, v zájmu prodávajícího, aby si tyto informace neukládal, pokud to zákazník nepožaduje. Zbytečně pak 10 let musí hlídat únik.

Co se týká doručování, nevím jak pro reklamaci doručení. Ale občas je pro zákazníka důležitější balík najít, než získat finanční náhradu. Takže zjistit kam balík skutečně doručili se hodí.  Občas zazmatkuje i odesilatel a pak je doručovatelská služba a její trackovací systémy jediná možnost jak balík najít.

To ano, ale bavíme se o tom, že dopravce zahodí informaci o adrese a trackingu poté, co je zásilka doručena (+ třeba 3 měsíce pro jistotu).

ad 1) tomu, co dostáváte v IKEI se říká paragon != faktura. Na faktuře v dnešní době musí být uveden prodejce a kupující.

ad 2) pokud firma vydá fakturu, tak je ze zákona o účetnictví povinna uchovat ji 10 let a v tomto případu je zákon nad zákazníkem a ani pokud si zákazník vyžádá smazání dat, tak firma je nesmí smazat!

ad 3) nemyslím si, že by dopravce chtěl něco zahazovat po 3 měsících pokud ze zákona je 6 měsíců záruka na službu
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Lol Phirae 24. 05. 2018, 21:16:13
Hint: Zkus to raději u České pošty! 100GB nur 9 897,80 Kč! Max. velikost souboru 100MB!!! Sdílení souborů - max. 10 souborů až 5 příjemcům - 9,68 Kč!!!!!!

http://www.bezpecneuloziste.cz/kapacity-a-cenik/
https://twitter.com/JakubBoucek/status/999254280430333952

 :D
 ;D ;D
 :P :P :P
 ;D ;D
 :D
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 13:16:21
ad 1) tomu, co dostáváte v IKEI se říká paragon != faktura. Na faktuře v dnešní době musí být uveden prodejce a kupující.

ad 2) pokud firma vydá fakturu, tak je ze zákona o účetnictví povinna uchovat ji 10 let a v tomto případu je zákon nad zákazníkem a ani pokud si zákazník vyžádá smazání dat, tak firma je nesmí smazat!

ad 3) nemyslím si, že by dopravce chtěl něco zahazovat po 3 měsících pokud ze zákona je 6 měsíců záruka na službu

Máte to popletené. Zákon o dani z příjmů (ZDP) a zákon dani z přidané hodnoty (ZDPH) pracují s tím, že daň odvádíte na základě přiznání. Tedy na dobrovolném aktu, kde státu podle pravdy sdělíte, kolik daně máte platit. Zákon Vám nenařizuje prakticky nic vystavit, zákon požaduje pouze odvést daň.

Situace je jiná z druhého pohledu. Spotřebitel má právo na doklad o koupi i v takové formě, aby vyhovovala odečtení DPH (tzv. na vstupu).

Pokud něco prodáváte, tak z hlediska daňových nebo účetních zákonů nemusíte vystavit žádný doklad. Jedinou povinností je zaevidovat plnění či příjem a z něj odvést daně. Není tedy ani potřeba evidovat odběratele - to nepřikazuje žádný zákon.

V některých případech je ale odběratelem podnikatel (firma), která si chce uplatnit nákup jak v dani z příjmů, tak v DPH. U daně z příjmů není přímo požadována žádná náležitost - takže neplátci DPH nemusí uvádět odběratele ani tak. V případě DPH a plnění >= 10 000 Kč už má odběratel PRÁVO požadovat doklad s uvedením svých údajů, aby si tento doklad mohl uplatnit. Pokud požádá, máte POVINNOST mu vyhovět.

Pokud nejste plátce DPH, nebo jste plátce DPH a odběratel nepožádá o uvedení svých údajů, nemáte vůbec žádnou povinnost shromažďovat údaje o odběrateli. Pokud je shromažďujete, jen si tím zbytečně komplikujete život, protože dalších 10 let (ve skutečnosti i víc, pokud uplatňujete ztráty z předchozích období) budete muset archivovat, a tím pádem chránit citlivé údaje.

Podle mě, dnes každá rozumná firma bude vystavovat doklady bez odběratele, pokud si o to nepožádá. Přesně tak, jak to dělá právě IKEA, OBI, Hornbach a další (kteří mají velká oddělení, která jim to vysvětlila). Je jen zvykem a zažitým omylem, že to musíme dělat všichni, podobně, jako se léta držel ničím nepodložený zvyk, že firma musí mít razítko. (Což dodnes některé správy sociálního zabezpečení nepochopily).
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 13:17:51
ad 3) nemyslím si, že by dopravce chtěl něco zahazovat po 3 měsících pokud ze zákona je 6 měsíců záruka na službu

Záruka je instrument v rukou odběratele. Je v jeho zájmu, aby měl uchované doklady, vy nemusíte evidovat nic. Tedy, reklamující za Vámi přijde a přinese doklad (bez uvedení jména) a to bohatě stačí k vyřízení reklamace. Proč byste potřeboval evidovat jméno odběratele i Vy?
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: TomBA 25. 05. 2018, 14:18:46
#Miroslav Šilhavý
1) Zdá sa mi že to čo píšete má hlavu aj pätu, len si nie som celkom istý či je naša daňová správa schopná takéhoto reálneho a racionálneho uvažovania.
2) Skúsme jednoduchý reálny príklad. Kamarát ma webshop kde ponúka liecivé rastlinky, sadenicky a podobne (nenapíšem ho sem lebo nechcem robiť skrytu reklamu). Jeho klientami sú výlučne fyzické osoby, neplátcovia DPH. On je samozrejme tiež neplátca (brutálny ročný obrat cca. 12000€). Tovar zasiela kuriérskou firmou na dobierku. Takže podľa Vás by v balíku vôbec nemala byť faktúra, ale iba voľajaký, nazvem to "baliaci list" s číslom, so zoznamom a počtami rastliniek a vyčíslenou cenou, bez mena a adresy. A kuriér dá pri doručení doklad o zaplatení. Hotovo.

Ak nebude reklamácia, čo sa zapíše do účtovníctva? Príjem číslo 123 za rastlinky v hodnote 4,5€? A spáruje sa to s príjmom na účte čo príde od kuriéra?To by bolo fajn.

Ako bude prebiehať reklamácia typu "v balíku bolo namiesto 12 kotvičníkov len 5"? Zákazník zavolá, pošle číslo ktoré bolo na baliacom liste a ? Musí sa to dohľadať niekde v eshope kde bude napísané čo tam malo byť. Ak nebude uložená adresa, ako sa dopošle zvyšok? Znova sa bude požadovať od klienta adresa?

Sory za rozpisovanie, ale predstava že by sa nemuseli vystavovať (a ani evidovať) faktúry je veľmi lákavá... bolo by to super....
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 14:40:33
1) Zdá sa mi že to čo píšete má hlavu aj pätu, len si nie som celkom istý či je naša daňová správa schopná takéhoto reálneho a racionálneho uvažovania.

Vlastním účetní firmu, takže vím, že je.

2) Skúsme jednoduchý reálny príklad. Kamarát ma webshop kde ponúka liecivé rastlinky, sadenicky a podobne (nenapíšem ho sem lebo nechcem robiť skrytu reklamu). Jeho klientami sú výlučne fyzické osoby, neplátcovia DPH. On je samozrejme tiež neplátca (brutálny ročný obrat cca. 12000€). Tovar zasiela kuriérskou firmou na dobierku. Takže podľa Vás by v balíku vôbec nemala byť faktúra, ale iba voľajaký, nazvem to "baliaci list" s číslom, so zoznamom a počtami rastliniek a vyčíslenou cenou, bez mena a adresy. A kuriér dá pri doručení doklad o zaplatení. Hotovo.

Může tam být faktura, ale bez vyplnění údajů nebo třeba s vyplněným údajem "maoobchodní prodej".

Ak nebude reklamácia, čo sa zapíše do účtovníctva? Príjem číslo 123 za rastlinky v hodnote 4,5€? A spáruje sa to s príjmom na účte čo príde od kuriéra?To by bolo fajn.

Přesně tak. Stejně, jako kdybyste prodával na krámě - tam také nemáte údaje o kupujícím.

Ako bude prebiehať reklamácia typu "v balíku bolo namiesto 12 kotvičníkov len 5"? Zákazník zavolá, pošle číslo ktoré bolo na baliacom liste a ? Musí sa to dohľadať niekde v eshope kde bude napísané čo tam malo byť. Ak nebude uložená adresa, ako sa dopošle zvyšok? Znova sa bude požadovať od klienta adresa?

Ano, přesně tak. Nebo můžete, třeba, půl roku, rok, dva roky archivovat dodací adresy. Jde o to, co Vám přijde pohodlné a přiměřené.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Lol Phirae 25. 05. 2018, 14:46:25
Záruka je instrument v rukou odběratele. Je v jeho zájmu, aby měl uchované doklady, vy nemusíte evidovat nic.

Cožeeee? Že to nepřišlo? A kam to nepřišlo? My to tady nearchivujeme, ale určitě jsme to doručili. A kdy a komu? No to taky nevím, dyť říkám, že nic nearchivujeme!

Aneb Šilhavý radí jak být naprosto neprofesionálního neschopného debila...

 ;D ::)
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 14:49:00
Cožeeee? Že to nepřišlo? A kam to nepřišlo? My to tady nearchivujeme, ale určitě jsme to doručili. A kdy a komu? No to taky nevím, dyť říkám, že nic nearchivujeme!

Aneb Šilhavý radí jak být naprosto neprofesionálního neschopného debila...

Pouze říkám, že nemusíte k podacímu číslu evidovat adresu doručení. Podací číslo a doklad o doručení si klidně uchovejte, ale nemusí být spojený s identifikací osoby. Tu poskytne osoba sama, když bude reklamovat: "Dobrý den, před 14 dny jsem u vás objednal zboží, číslo objednávky 123... /// Aha, to bylo doručováno balíkem číslo 456 ... moment prosím ... posílám potvrzení o doručení balíku 456 ///".

Ani v jednom momentu nemusí být evidována adresa.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: TomBA 25. 05. 2018, 17:15:41
#Miroslav Šilhavý
Myslím že to sedí. Ešte to cez víkend preberiem s účtovníčkou, ale ako tak nad tým rozmýšľam, malo by to byť účtovne aj logisticky OK. Ten e-shop mu upravím a bude skákať od radosti dva metre... vypisovanie faktúr mu takto v sezóne bralo strašne veľa času. Ď.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 17:17:36
#Miroslav Šilhavý
Myslím že to sedí. Ešte to cez víkend preberiem s účtovníčkou, ale ako tak nad tým rozmýšľam, malo by to byť účtovne aj logisticky OK. Ten e-shop mu upravím a bude skákať od radosti dva metre... vypisovanie faktúr mu takto v sezóne bralo strašne veľa času. Ď.

Dejte vědět. Škoda, že nejste plátci DPH, protože o slovenském DPH nevím skoro nic (krom toho, že je hotovostní), ale rád bych se dozvěděl.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Lol Phirae 25. 05. 2018, 17:33:00
posílám potvrzení o doručení balíku 456 ///".

Ano. Jojo, a na potvrzení bude doručeno (adresát neznámý) + klikihák. No to bude velká paráda!
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 17:39:46
Ano. Jojo, a na potvrzení bude doručeno (adresát neznámý) + klikihák. No to bude velká paráda!

Když to spojíte přes podací číslo s adresou, je to stejně vypovídající, jako kdyby ten údaj byl s klikyhákem na jednom papíře.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: TomBA 25. 05. 2018, 17:48:29
Dejte vědět. Škoda, že nejste plátci DPH, protože o slovenském DPH nevím skoro nic (krom toho, že je hotovostní), ale rád bych se dozvěděl.
O SK DPH viem povedať len toľko, že jeho značná časť končí v Belize. Ale to sa zase asi od CZ až tak veľmi nelíší, keďže tam bačuje Bureš...
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Lol Phirae 25. 05. 2018, 17:49:46
Ano. Jojo, a na potvrzení bude doručeno (adresát neznámý) + klikihák. No to bude velká paráda!

Když to spojíte přes podací číslo s adresou, je to stejně vypovídající, jako kdyby ten údaj byl s klikyhákem na jednom papíře.

Blbý, blbější a Šilhavý... "Ani v jednom momentu nemusí být evidována adresa."

 ::) ::) ::)
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 17:51:59
Když to spojíte přes podací číslo s adresou, je to stejně vypovídající, jako kdyby ten údaj byl s klikyhákem na jednom papíře.
::) ::) ::)
[/quote]

Tu adresu s podacím číslem dohromady stačí, když bude v ruce držet zasilatel v době karenční doby (např. 3 měsíce), ale to jsem výše psal.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Lol Phirae 25. 05. 2018, 18:06:59
Tu adresu s podacím číslem dohromady stačí, když bude v ruce držet zasilatel v době karenční doby (např. 3 měsíce), ale to jsem výše psal.

Jasně, ten kdo to přepravuje adresu mít nemusí.  ;D ;D ;D
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: j 25. 05. 2018, 18:35:58
...
Do poštovního skladu mají přístup jen poštovní zaměstnanci ...
To je neco, co ty nevis a vedet nemuzes, proto uzaviras tu zpravovatelskou smlouvu, kde je prave tohle vyslovene upraveny.
ehm, nejsem specialista ale podle mne platí, že aby byla faktura fakturou, tak musí mít dle zákona některé povinné údaje. Mezi ně patří označení účastníků. Nějaké anonymní označení by podle mne neprošlo před zákonem ani před kontrolou FU.
Ne, to plati o ucetnim dokladu, ten enduser nepotrebuje. Tomu staci libovolny doklad o nabyti - trebas uctenka, a pokud zaplati trebas kartou nepotrebuje ani tu.


Citace
Navíc je ze zákona povinnost faktury uchovávat po stanovenou dobu(např. kvůli kontrolám). Čili minimálně po tuto dobu uchovávat musíte.
Jiste, ale nikoli s nacionaly kupujiciho. Po tisici prvy, kdyz si des koupit do ikei skrin nebo do datartu televizi, taky po tobe nikdo nechce zadny nacionale a ani chtit NESMI.

Citace
Podle mne je v GDPR jasně uvedeno, že zákonné požadavky mají přednost, navíc pokud máte jiný dobrý důvod (což už je složitější prokazovat, ale aspoň to musí dle GDPR být být v nějakém dokumentu sepsáno), tak můžete údaje uchovávat i déle.Pokud je máte dostatečně zabezpečeny(přiměřenost,...) - což platí bez ohledu na důvod uchovávání.
Jiste, tady naprosto zadny dobry ani spatny dovod neexistuje.  A zakon nic takoveho nevyzaduje. Naopak zakon (GDPR) to vyslovne zapovida.

Citace
mazat až po nějaké době, třeba měsíci/půl roce
Zapomen, odstranovat musis neprodlene = hned po tom, co ty udaje nepotrebujes. Zminena reklamace doruceni je totalni picovina ... protoze v ten okamzik jeste neni doruceno == zadny data mazat nemusis. Na reklamaci mas mozna 5 dnu ... pochybuju ze vic. Kdyz posilas na dobirku, v okamziku kdy mas prachy neni vubec o cem diskutovat.

#Miroslav Šilhavý
1) Zdá sa mi že to čo píšete má hlavu aj pätu, len si nie som celkom istý či je naša daňová správa schopná takéhoto reálneho a racionálneho uvažovania.
Nevim jak ta slovenska, ale ceska s tim nema zadny problem, mam zrovna sedim u systemu, kde je 70% dokladu s nazvem "faktura" vystavenych na "firmu" "anonymni kupujici". Kontroly vsemoznych uradu chodi celkem pravidelne, ale tohle nikdy nikomu nevadilo.

Citace
2) Skúsme jednoduchý reálny príklad. Kamarát ma webshop kde ponúka liecivé rastlinky, sadenicky a podobne (nenapíšem ho sem lebo nechcem robiť skrytu reklamu). Jeho klientami sú výlučne fyzické osoby, neplátcovia DPH. On je samozrejme tiež neplátca (brutálny ročný obrat cca. 12000€). Tovar zasiela kuriérskou firmou na dobierku. Takže podľa Vás by v balíku vôbec nemala byť faktúra, ale iba voľajaký, nazvem to "baliaci list" s číslom, so zoznamom a počtami rastliniek a vyčíslenou cenou, bez mena a adresy. A kuriér dá pri doručení doklad o zaplatení. Hotovo.
Presne ... a taky to presne tahle spousta firem dela, odjakziva, uz jen proto, ze si nechte zasirat databaze desitkama tisic zaznamu knicemu

Citace
Ak nebude reklamácia, čo sa zapíše do účtovníctva? Príjem číslo 123 za rastlinky v hodnote 4,5€? A spáruje sa to s príjmom na účte čo príde od kuriéra?To by bolo fajn.
Mas cislo dokladu, co vic potrebujes? Nic Reklamace se pokud vim odjakziva resi dobropisem, takze pokud neco nekdo vrati, ty stornujes vydej (castecne nebo uplne) a z toho storna vystavis dobpropis. Naprosto standardni ucetni operace, nikde nemusi figurovat zadny jmeno. Naco? Kdyz vratis cojavim zarovku v marketu, tak dojnes na informace, das jim tam zarovku a oni ti daj prachy. Nazdar.

Citace
Ako bude prebiehať reklamácia typu "v balíku bolo namiesto 12 kotvičníkov len 5"? Zákazník zavolá, pošle číslo ktoré bolo na baliacom liste a ? Musí sa to dohľadať niekde v eshope kde bude napísané čo tam malo byť. Ak nebude uložená adresa, ako sa dopošle zvyšok? Znova sa bude požadovať od klienta adresa?
Pokud to chce zakaznik dodat (a ty mu takovou reklamaci uznas) tak ti zcela pochopitelne da znova adresu ... ktera muze byt (a zcela bezne u byva) klidne i jina nez ta puvodni. Zadnej problem, nevim co resis.

Citace
Sory za rozpisovanie, ale predstava že by sa nemuseli vystavovať (a ani evidovať) faktúry je veľmi lákavá... bolo by to super....
Ale ty, pokud vedes ucetnicvi, tak doklady vystavovat musis, jen na nich nepotrebujes zadny jmena. A ty doklady potrebujes uz proto, abys posilal to prdly eet (teda pokud ti nekdo plati hotove).[/quote]

Proste si uvedom, ze nacionale MUZE ale NEMUSI chtit na dokladu KUPUJICI. Prodavajici takovej doklad na ZADOST vystavit MUSI (a dokonce to, ze nekdo podminuje vystaveni ucetniho dokladu tim, ze ty nakupujes jako firma = nemas zaruku 2 ale jen 1 rok, je nelegalni, protoze to takhle podminovat vubec nesmi).

Cožeeee? Že to nepřišlo? A kam to nepřišlo? My to tady nearchivujeme, ale určitě jsme to doručili. A kdy a komu? No to taky nevím, dyť říkám, že nic nearchivujeme!

Aneb Šilhavý radí jak být naprosto neprofesionálního neschopného debila...

 ;D ::)
Sorry, ale tady ses za debila leda ty ... kolik ti dava posta na reklamaci zasilky? Tejden? 14 dnu? To je presne ta doba po kterou si udaje uchova, pak je musi zlikvidovat.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 18:38:38
Jasně, ten kdo to přepravuje adresu mít nemusí.  ;D ;D ;D

Pochopitelně musí. Ale jen do doby doručení + doby, co je smluvená s odesílatelem. Přepravci tak dnes fungují. Někdy dokonce po měsíčním vyučtování zahazují informaci o adresách, nechávají si jen doklad o doručení (číslo zásilky, podpis). Uchovávat adresy je pro ně zbytečná práce z hlediska ochrany osobních údajů.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 18:47:20
To je neco, co ty nevis a vedet nemuzes, proto uzaviras tu zpravovatelskou smlouvu, kde je prave tohle vyslovene upraveny.

Zpracovatelská smlouva se dá uzavřít i ústně, nebo konkluzí, ale pochopitelně pak máte těžší pozici po tom druhém něco vymoci. Proto se dnes doporučuje uzavírat zpracovatelské smlouvy s jasnou odpovědností za konkrétní porušení. To ovšem nevylučuje Vaše právo na náhradu škody i ve chvíli, kdy písemnou zpracovatelskou smlouvu nemáte.

Přeprava zásilek je chráněna listovním tajemstvím, to účinně nahrazuje zpracovatelskou smlouvu. Samotný charakter služby je navíc na tolik jasný, že nemůže být pochyb o zpracovatelském vztahu - v praxi by se dalo asi najít podobných příkladů víc, než jen doručování zásilek.
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Lol Phirae 25. 05. 2018, 18:55:08
Jasně, ten kdo to přepravuje adresu mít nemusí.  ;D ;D ;D

Pochopitelně musí. Ale jen do doby doručení + doby, co je smluvená s odesílatelem. Přepravci tak dnes fungují.  Někdy dokonce po měsíčním vyučtování zahazují informaci o adresách, nechávají si jen doklad o doručení (číslo zásilky, podpis)

Poslechnou, Šilhavý, viděli někdy třeba tohle (https://www.optys.cz/zbozi/mezinarodni-nakladni-list-cmr-a4-samopropisovaci-5-listu_1197/)? Myslej, že to někdo vyhazuje nebo začerňuje? Proč myslej že tam sou ty kolonky? Myslej, že jim někdo něco zaplatí, až místo CMR předložej u soudu dle jejich rady canc, kde nebude nic než "Balík 132 - doručeno" + klikihák?

 ::) ::) ::)
Název: Re:GDPR a firemní osobní data v Dropboxu (free)
Přispěvatel: Miroslav Šilhavý 25. 05. 2018, 18:57:30
třeba tohle (https://www.optys.cz/zbozi/mezinarodni-nakladni-list-cmr-a4-samopropisovaci-5-listu_1197/)? Myslej, že to někdo vyhazuje nebo začerňuje? Proč myslej že tam sou ty kolonky? Myslej, že jim někdo něco zaplatí, až místo CMR předložej u soudu dle jejich rady canc, kde nebude nic než "Balík 132 - doručeno" + klikihák?

Bavili jsme se o doručování z e-shopu, ne?