Fórum Root.cz
Ostatní => Odkladiště => Téma založeno: Oskar 17. 11. 2016, 21:56:17
-
Vim, tohle je trosku mimo tohle forum, ale nevim kde ted rychle dostat odpoved. Mel sem doma revizaka na kotel. Kotel ma ten problem ze zapaluje na 5 pokus. I kdyz v predchozich 4 startech plamen zapali, stejne ho zhasne a zapali znovu. Obehove cerpadlo otopne soustavy ma chrastivy zvuk. Loziska v haji, ale zatim stale drzi tlak 2 bary (i behem zapalovani). Revizak mi tvrdi, ze ten problem je diky problemum obehoveho cerpadla coz mi nejde moc do hlavy. Jev nekolikatinasobneho zapalovani neni casty. Deje se spise pokud je otopna soustava nastavena na 40C. Pokud je na 60C, nedeje se to tak casto.
Pokud otevru kohoutek s horkou vodou, kotel zapali okamzite a plamen nezhasina. V mistnosti je pruvan a privod vzduchu.
Kotel: Dakon Dua
-
O tomhle se dost blbe premysli bez alespon blokoveho schematu kotle. Ale mozna by slo zkusit predratovat pumpu na vyssi otacky, pokud na nich jiz neni. Tyhle pumpy asi vetsinou umi jet na vicero otackach, ktere se prepinaji prepojenim na svorkovnici. Na deklu nebo mozna pod nim byva nalepene vysvetleni. Pokud pumpa pojede rychleji, snad by dokazala rychleji vytvorit potrebny tlak a kotel by mohl zacit byt spokojen a zapalit rovnou. V tom pripade by se dalo predpokladat, ze ten smejd chce vymenit za novy smejd, ktery zase par let vydrzi.
Jinak na topnem okruhu by mel byt filtr. Mozna byste se mohl podivat, jestli neni zasrany jak jetel, coz by take mohlo zpusobit problemy s rozjetim vody v okruhu a vytvorenim tlaku.
Ten tlak tam bude neco snimat, asi nejaky diferencialni snimac. Kdysi to byvala vec s membranou a dvema trubickami, ktere byly prisroubovany na trubku na dve mista kousek od sebe, mezi kterymi byla clonka, takze tam vznilkl rozdil tlaku pred a za. Ten stlacil membranu a ta nejaky mikrospinac. Pokud ty trubicky jsou zadelane sajrajtem, mohl by byt problem i tam.
Mozna mate pravdu v tom, ze pumpou to neni, protoze tyhle krapy vetsinou nejak pumpuji, i kdyz delaji kraval. Ale zaruku vam na to nikdo neda.
Jinak v dnesnich kotlich take mate ridici desku, dneska uz asi pocitac, a nikdo nevi, co se muze posrat v tom. Zejmena, kdyz na nekterych jsou nalepene soucastky jak v hodinkach, ze clovek kouka pod lupou, jestli nektera neni vyhorela.
-
Navod ke kotli sem nasel tady
http://www.dakon.cz/wp-content/uploads/2014/06/DUA-C-DUA-D-navod-k-instalaci.pdf (http://www.dakon.cz/wp-content/uploads/2014/06/DUA-C-DUA-D-navod-k-instalaci.pdf)
Nedava mi to smysl protoze:
Kotel zapali horak, dejme tomu, ze tlak je nizky - problem s prutokem, tim padem ukazatel teploty na kotli skokove vyskoci a plamen zhasne - dosahl cilove teploty pro otopnou soustavu. Coz se ale nedeje ani pri uspesnem zapaleni. Teplota v otopnem systemu roste pomalu.
Jinak na topnem okruhu by mel byt filtr. Mozna byste se mohl podivat, jestli neni zasrany jak jetel, coz by take mohlo zpusobit problemy s rozjetim vody v okruhu a vytvorenim tlaku.
Ten tlak tam bude neco snimat, asi nejaky diferencialni snimac. Kdysi to byvala vec s membranou a dvema trubickami, ktere byly prisroubovany na trubku na dve mista kousek od sebe, mezi kterymi byla clonka, takze tam vznilkl rozdil tlaku pred a za. Ten stlacil membranu a ta nejaky mikrospinac. Pokud ty trubicky jsou zadelane sajrajtem, mohl by byt problem i tam.
Mozna mate pravdu v tom, ze pumpou to neni, protoze tyhle krapy vetsinou nejak pumpuji, i kdyz delaji kraval. Ale zaruku vam na to nikdo neda.
Tohle me nenapadlo. Ale tak doufam, ze to vycistil v ramci revize kotle.
-
Kotel zapali horak, dejme tomu, ze tlak je nizky - problem s prutokem, tim padem ukazatel teploty na kotli skokove vyskoci a plamen zhasne - dosahl cilove teploty pro otopnou soustavu. Coz se ale nedeje ani pri uspesnem zapaleni. Teplota v otopnem systemu roste pomalu.
Nevyskoci. Nez narust teploty vody proleze az do termostatu, tak to chvili trva. Musi se ohrat teleso vymeniku, potom voda a pak to jeste musi ohrat nadobku s kapalinou termostatu, ktera navic nebude rovnou v te vode, ale jenom strcena do nejake trubky....
Jedine, co si umim predstavit, ze by mohlo takto rychle spinat a zapinat, je neco, co je s vodou v dost blizkem kontaktu. Tedy spinac diferencialniho snimace v obehu vody skrz pumpy - strana 5, asi polozka 26. Otazka je proc. Nebo mozna 23, z popisu neni moc jasne, co je na co a jak to funguje. Asi by na to sel pripojit stary analogovy voltmetr (digitalni jsou moc pomale a je nanich prd videt) a podivat se, jak sebou pri rozbehu zaclouma nebo ne.
Nicmene ted koukam, ze ten kotel je tak z poloviny devadesatych let. To uz neni nejmladsi, takze by vsechno mohlo byt take jinak. Ma jeste staromodni elektroniku, takze by mela jit i opravit. Snad vypada takto: http://forum.tzb-info.cz/docu/diskuze/1241/124164/0039002.jpg
Tu desku bych vyndal a dukladne prohledl. Po 20 letech muzou byt soucastky ponekud ojete, hlavne pokud je dimenzovali ponekud prilis moderne. Podival bych se, jestli tam nejsou zcernale odpory (a tim padem by mohly mit hodnoty ujete nekam dost do pryc) a jestli nejsou v haji elektrolyty, hlavne asi ten velky. Ten ma asi filtrovat napajeni a chytat odberove spicky a jestli je vyschly, tak nechyta a take muze zakmitat elektronika a rozdycha to az po nekolika pokusech. Pri pochybnostech bych ho rovnou vymenil, tech par kacek cloveka nezabije.
-
Jako prvni nastrel tipuji, ze s vodou to nesouvisi. U vody jsou ty casove konstanty tak dlouhe, ze nez se neco projevi, tak to trva minuty. Podle me by kotel nastartoval i bez obehoveho cerpadla, akorat ze za par minut pretopi.
U Vas tipuju, ze jde o takove to startovani "zapali horak, par sekund pocka, chcipne horak, par sekund pocka, zapali horak..." Laicky by to asi slo prirovnat ke startovani starsiho auta ("nastartuju, chcipne to, nastartuju znova, zase to chcipne, nastartuju to, pomuzu tomu plynem a drzi...").
Myslim, ze pri tom startu zalezi spis na teplote "motoru" nez na vodni pumpe. Pokud topite na 40 st.C. nebo na 60 st.C., tak predpokladam, ze tam je nejaka hystereze. Jakoze pri o trochu nizsi teplote, nez je nastavena, zacne kotel startovat. A pri trochu vyssi teplote kotel vypne, protoze je natopeno. A kdyz topite na 40 st.C., tak startujete studenejsi kotel.
A ted, co to znamena "studenejsi kotel" a proc to chcipne horak. To je to, co nevim. Jednou jsem zazil, ze tam byla nejaka sonda plamene. To byl v podstate kus dratu, ktery se v plameni nejak "ionizoval" (detaily neznam, jsem pouze programator) a ridici jednotka z toho poznala, jestli uz hori nebo nehori. Kdyz po nejake dobe od povelu zapaleni neprislo zpetne hlaseni o plameni, tak ridici jednotka pro jistotu zavrela plyn a pred dalsim pokusem chvili pockala (aby se nehromadil plyn). To vypada jako to, co popisujete. Tenkrat kolega tu sondu vytahnul a lehce odrbal, jakoze ocistil. Ale te sonde nerozumim, tak nevim, jak to muze souviset s teplotou.
-
mate zasobnik na teplu vodu? ja som mal podobny problem na viesmann, sice novsi kotol ale problemy su... na ceste zo zasobnika je taky radiatorovy rozdelovac, voda ukazovala teplotu 23stupnov, ale pri spusteni teplej vody z kohutika isla brutalne horuca z prietokoveho ohrievaca ktory automaticky spustil, naviac kotol sa prehrieval. najskor sme vymenili cidlo, ale tam problem nebol. ten medzikus (radiatorovy) bol po odmontovani plny kamena cize sme to museli vycistit, voda nemala kade tiect a bol tam dost vysoky tlak, skoro to technikovy odstrelilo kluc z ruky. druhy problem bol po vycisteni, kotol zhasinal a startoval len sporadicky. niekedy vobec alebo az po dlhom case. problem bol neodvedeny kondenzat ktory zaplavoval indukcku a ked sa podarilo a vyschla tak kotol zapalil horakl, tu som len preplachol odpad kondenzatu.
snad pomoze....
-
Na podobném kotli stejné značky jsme měli poruchu, kdy zapálil a za 5 - 15 sekund zhasl. Pak chvíli nic a zkusil to znovu. A pořád dokola. V podstatě netopil, jen na trubce těsně za kotlem. Příčina byla, že odešlo čerpadlo. Bzučelo, ale asi netočilo. Po výměně čerpadla je vše OK.
-
https://www.poradte.cz/domacnost-a-bydleni/28505-plynovy-kotel-dakon-unical-dua-vypina.html
dole je kontakt na frajera na Dakony :)
-
Jednou jsem zazil, ze tam byla nejaka sonda plamene. To byl v podstate kus dratu, ktery se v plameni nejak "ionizoval" (detaily neznam, jsem pouze programator) a ridici jednotka z toho poznala, jestli uz hori nebo nehori. Kdyz po nejake dobe od povelu zapaleni neprislo zpetne hlaseni o plameni, tak ridici jednotka pro jistotu zavrela plyn a pred dalsim pokusem chvili pockala (aby se nehromadil plyn).
Mozna zajimava stopa. Tenhle kotel podle dokumentace ionizacni sondu ma.
-
Podle mě kdyby blbla ionizační sonda, tak to zapaluje blbě i na teplou vodu. Ale to prý zapaluje OK. Takže to musí být v něčem, co je specifické jen pro otop a nepoužívá se při nahřívání teplé vody. Klidně by to mohlo být i to čerpadlo - kotel nějak detekuje zda naskočilo a pokud blbne, tak si myslí že nenaskočilo a zhasne se.
-
Kutí celá rodina, výborně, plynový kotel je ideálním materiálem, už dlouho se nikdo neotrávil CO nebo to nebouchlo.
-
Kutí celá rodina, výborně, plynový kotel je ideálním materiálem, už dlouho se nikdo neotrávil CO nebo to nebouchlo.
ano :) ja jen tak nejak soucitim s panem Dotazujicim protoze sem sam zazil bezmoc kvuli ne uplne korektne chovajicimu se kotli - a proto radeji doporucuji se poradit s jinym odbornikem protoze jako respekt - pote co prisel p. technik - pripojil k tomu zarizeni notebook a 20 minut pres nej ladil internals - tak od te doby me presly myslenky na jakekoliv sondy nebo cerpadla a vubec uplatnovani nejakeho druhu selskeho rozumu ... tento pripad se tyka starsi generace nicmene uz i tam si dovoluji tvrdit ze intuice muze byt dobra pro uklidneni duse nicmene i tento pripad jest za hranou toho co je laik schopen s tim systemem provest ve smyslu opravy - a proto skutecne doporucuji oslovit zmineneho 'frajera' :)
-
Kutí celá rodina, výborně, plynový kotel je ideálním materiálem, už dlouho se nikdo neotrávil CO nebo to nebouchlo.
+1
-
Měl jsem doma úplně to samé. Byly zanesené trubky (ty ohebné) od kotle do okruhu. Malý průtok způsobil okamžitý vzrůst teploty, plamen zhasl po cca 2-4 vteřinách. Po výměně trubek ok. Plus přidán Topekor, nebo jak se ten bazmek jmenuje. V okruhu to přestalo bublat a vše se krásně ztišilo.
-
Ten start je presne takovy:
Pri startu horaku pro dohrati topne soustavy horak nastartuje na vterinu, zhasne na 2 a startuje znovu, opet na jednu vterinu je videt plamen a zhasne a tak se to opakuje az do pateho startu, kdy plamen drzi.
Pri otevreni kohoutku s teplou vodou kotel chytne okamzite, jde ale taky slyset, ze plamen je silnejsi. Jako by kotel snad pridal vic plynu. Vim, nezni to moc jako odbornej popis :D
Kotel se rozhodne sam opravovat nechystam, ale rad bych vedel, proc mi technik tvrdi, ze je to cerpadlem. Zmeril ho (nejak) necim co vypadalo jako voltmetr (dost mozna to i byl voltmetr, nemel sem cas u nej stat) a rekl, ze je slabe cerpadlo. Vsechny radiatory vsak mame varici a hreji skoro okamzite od startu kotle. Staly tlak. Kdyby kvuli snizenemu prutoku voda dosahla rychle otopne teploty, proc by se teda kotel obtezoval na patem startu dalsi 2 - 3 minuty vodu dale zahrivat. Je ale pravda, ze si nepamatuju, ze by nekde neco vytahoval a cistil.
-
V návodu jsou popsány dvě provedení kotle. Přehlédl jsem to nebo tu není napsané, kterou z nich máte?
(pozn. na okraj: tohle je kotel pro opravdu bohaté lidi ;-))
-
Mám stejný kotel. Tomu čerpadlu nevěřím, ale dá se to snadno ověřit - má na sobě přepínač na otáčky (asi 3 polohy), tak bych zkusil přepnout a sledovat jestli se to změní.
Já jsem za celou dobu (příští rok slavíme 20. výročí) měl tyto závady:
1. odešla elektronika (model, který si Dakon vyvinul v ČR aby nemusel kupovat elektroniku od Honeywell) - důvodem byly chyby při návrhu (dimenzování spojů s ohledem na proudové namáhání) a důsledkem přepálené spoje. Když jsem přepálený spoj opravil kusem drátu, shořelo to po roce, dvou někde jinde. Většinou se to projevilo tak, že se kotel snažil zapálit, ale nenaskočil plamen - byl vyhořelý spoj k výkonovému obvodu zapalování. Po výměně za Honeywell bylo vše v pohodě až do (viz bod 2). Náklady asi 3 tisíce
2. odešly elektrolytické kondenzátory ve zdroji (blízko trafa a hodně teplotně namáhané). Myslím že se to projevovalo tím, že se kotel snažil opakovaně zapálit, ale plamen nenaskočil. Už si ale nejsem jistý. Preventivně jsem vyměnil všechny elyty, co jsem tam našel. Náklady asi 25 Kč
3. nenatlakovaná expanzka (nahoře na kotli je expanzní nádoba s ventilkem na auto pumpu) - jestli si dobře vzpomínám, projevovalo se to podobně, akorát to po 5 pokusech nenaskočilo. Vyřešeno s technikem po telefonu, nafoukal jsem sám.
4. trojcestný ventil - po několika letech vysychá vosková náplň v trojcestném ventilu, který přepíná po nahřátí vnitřního okruhu. Zatím vyměněno asi 2x nebo 3x. Výměna technikem docela drahá, poslední výměnu jsem dělal sám - ventil jsem koupil za pár korun v eshopu.
5. výměna teplotních čidel na trubkách topné vody. Opakovaná závada a už si přesně nepamatuji jak se projevovala. Řešeno vždy výměnou čidel. Originální se závitem do trubky vydržely krátce. Vyřešeno až instalací jiného typu čidel nacvakávaných na trubku. Přes 10 let OK.
6. Ucpaný automatický odvzdušňovací ventil nahoře na kotli. Nebylo možné plně odvzdušnit přes radiátory. Rozebráno, vyčištěno, namazáno.
7. Rozpadlá různá těsnění na vnitřních rozvodech vody. Z kotle kapala voda. Řešeno výměnou těsnění.
Při každé opravě mne technik přesvědčoval že Dakon jsou ty nejspolehlivější kotle pod sluncem...
Pro rýpaly - elektronice rozumím velmi dobře, vyhl 50 mám. Nikdy jsem se nešťoural do ničeho, co souvisí s plynem. Vše jsem důkladně zkoušel.
Na základě těchle problémů bych zkontroloval a případně dofouknul expanzku, testnul čerpadlo (třeba má technik pravdu), prohlédl elektroniku jestli není něco přepálené, ohořelé, nafouknuté elyty, ...
-
No tak jestli to je kotel, co umi prepinat topeni do radiatoru a do TUV, pricemz pokud do TUV topi bez problemu, tak pak by to obehovym cerpadlem byt mohlo.
Ale zrovna zkontrolovat, jestli cerpadlo toci, je to nejjednodussi, viz strana 8 v navodu v jedne z prvnich odpovedi.
V ose cerpadla byva vicko na velky plochy sroubovak (nevim, jake cerpadlo je v tomhle kotli, ale ma to tak Wilo i Grundfos, nebo to muze mit i uprostred imbus) a kdyz se vicko odmontuje, tak zacne na cloveka crcet voda, ale uvidi, jestli se hridel cerpadla toci nebo ne. Pripadne do ni lze tuknout a cerpadlo se roztoci.
Myslim, ze spis nez voltmetrem lze tohle zmerit ampermetrem. Ale stejne to je takove vselijake mereni. I netocici se cerpadlo bere proud, protoze misto toceni topi.
-
Kutí celá rodina, výborně, plynový kotel je ideálním materiálem, už dlouho se nikdo neotrávil CO nebo to nebouchlo.
ano :) ja jen tak nejak soucitim s panem Dotazujicim protoze sem sam zazil bezmoc kvuli ne uplne korektne chovajicimu se kotli - a proto radeji doporucuji se poradit s jinym odbornikem protoze jako respekt - pote co prisel p. technik - pripojil k tomu zarizeni notebook a 20 minut pres nej ladil internals
-
Do háje lidi, neserte se do toho. Plynový kotel je příliš složitý zařízení - ač se to nezdá- než aby se do nějak mohl někdo neodborně vrtat.
1) Sehnat kompetentního servisáka.
2) Koupit nový kotel. 20 let starý kotel je kandidát na výměnu, moderní kondenzační kotel se vrátí za 4 roky s úsporou až kolem 30 % a řadou dalších bonusů.
-
Měli jsme podobný problém - při pokusu o start (zapálení) to v průměru 5x hned zhaslo a pak se to rozhořelo. (někdy to chytlo třeba hned na podruhé a někdy až na 9. pokus)
Objevilo se to po roční údržbovém servisu kotle. Kotel je kondenzační s řízením výkonu.
Problém byl v tom, že při té první kontrole servisák šáhnul na (rozdrbal) štelovátko, které řídí poměr směsi plynu a vzduchu. Pak to od oka(!) "naladil" zpět. Jemu to v té chvíli jelo. Po odchodu ale začaly potíže se zapalováním.
Takže musel přijít znovu a na seřízení použil sondu, kterou strčil do odvodu spalin. Na displeji odečítal složení a z nějaké tabulky v servisní knížce si vyčetl na jaké hodnoty to má nastavit.
Toť u nás. Jestli to ale nějak souvisí s Vaším problém nemám potuchy.
-
... jinymi slovy - kdyz si trosicku zaparafrazuji: '... to zas bude v krimizpravach na Prime nablito ...'
-
moderní kondenzační kotel se vrátí za 4 roky s úsporou až kolem 30 %
A ja si zrovna myslim, ze pokud nemam podlahove topeni, tak kondenzacni kotel nema smysl. A naopak k podlahovce jedine kondenzacni. Ale nikdy jsem to pres penize nepocital, spis jsem u jednoho kondenzacniho kotle koukal, pri jakych teplotach zpatecky jeste vubec neco kondenzuje a je to rozhodne mene, nez se pise.
-
A ja si zrovna myslim, ze pokud nemam podlahove topeni, tak kondenzacni kotel nema smysl.
Sorry, ale tohleto patří do kategorie tzv. hospodských moudrostí. Nehledě nato, že jiné než kondenzační kotle se už ani neprodávají. Těch 30 % je moje osobní zkušenost a žádné podlahové topení nemám, totéž třeba švagrová.
-
Do háje lidi, neserte se do toho. Plynový kotel je příliš složitý zařízení - ač se to nezdá- než aby se do nějak mohl někdo neodborně vrtat.
1) Sehnat kompetentního servisáka.
Za těch 20 let mi jich několik prošlo kolem kotle. Myslím, že věci, na které si troufnu, dělám s větší pečlivostí a opatrností než jsem viděl u nich.
2) Koupit nový kotel. 20 let starý kotel je kandidát na výměnu, moderní kondenzační kotel se vrátí za 4 roky s úsporou až kolem 30 % a řadou dalších bonusů.
Tomu opravdu věříš a nebo to máš načtené z reklamních letáků a marketingových pouček? To samé mi totiž tvrdili, když jsem si pořizoval tehdy Dakon Dua. To by bylo 60% oproti stavu v roce 1995, to zní až neuvěřitelně.
-
A ja si zrovna myslim, ze pokud nemam podlahove topeni, tak kondenzacni kotel nema smysl.
Sorry, ale tohleto patří do kategorie tzv. hospodských moudrostí. Nehledě nato, že jiné než kondenzační kotle se už ani neprodávají. Těch 30 % je moje osobní zkušenost a žádné podlahové topení nemám, totéž třeba švagrová.
A těch 30% je vůči čemu? 30% úspora se současným kondenzačním kotlem oproti kondenzačnímu kotli z roku 1995? A nebo vůči "standardnímu" nekondenzačnímu kotli?
-
A ja si zrovna myslim, ze pokud nemam podlahove topeni, tak kondenzacni kotel nema smysl.
Sorry, ale tohleto patří do kategorie tzv. hospodských moudrostí. Nehledě nato, že jiné než kondenzační kotle se už ani neprodávají. Těch 30 % je moje osobní zkušenost a žádné podlahové topení nemám, totéž třeba švagrová.
Zajímavé informace jsou třeba zde: http://forum.tzb-info.cz/113789-ma-smysl-vymena-atm-plynoveho-kotle-za-kondenzacni
Např.: "Dle na tomto foru zveřejněných měření i dle měření dalších vychází účinnost atmosf. kotlů kolem 75%, účinnost kondenzačních kolem 95%. Nejlevnější KK se tedy vyplatí již od spotřeby cca 4 MWh ročně."
Informace jsou z roku 2014, předpokládám že od té doby nenastal zásadní průlom.
-
a proto radeji doporucuji se poradit s jinym odbornikem...
Odbornik uz tam byl. A hlavne si nemyslete, ze co topenar, to odbornik. Uz jsem videl, jak odbornik neprisel na to, ze kotel nejede kvuli zavzdusnene bandasce vymeniku a jal se tedy vymontovavat pumpu, aby zjistil, jestli se toci. Uz to je znamkou toho, ze je to kreten, kteremu meli useknout ruce, aby nic nerozbil. A take ze rozbil, ulomil rouru k pumpe, ktera se pak musela vymenit za kus ze stareho vraku.
-
Při každé opravě mne technik přesvědčoval že Dakon jsou ty nejspolehlivější kotle pod sluncem...
Mohl mit pravdu. To, co se dela dnes, je opravdova tragedie. S dnesnimi kotli po 15 az 20 letech provozu naklady na opravu muzou dosahnout ceny noveho kotle. Byly doby, kdy Vailant delal kotle, ktere slapaly 30 a vice let, v podstate bez oprav, akorat se obcas vyndaly a umyly horaky a profoukl vymenik. Dnes je lepsi Vailant nebrat ani zadarmo. A s nastupem povinnych kondenzacnich kotlu asi bude lepsi koupit kamna a topit drevem. Nehlede na to, ze kondenzacni kotle jsou picovinam, ktera bez vymeny vsech radiatoru za vetsi neprinese zadne zvysei ucinnosti. A uz vidim, jak vsichni radostne bezi koupit nove radiatory, aby nasledne premysleli, kam je daji a se starymi odbehnou do srotu.
-
V ose cerpadla byva vicko na velky plochy sroubovak (nevim, jake cerpadlo je v tomhle kotli, ale ma to tak Wilo i Grundfos, nebo to muze mit i uprostred imbus) a kdyz se vicko odmontuje, tak zacne na cloveka crcet voda, ale uvidi, jestli se hridel cerpadla toci nebo ne.
Promin, ale kdyz chces vedet, jestli cerpadlo vrci, tak vezmes velky sroubovak, pritisknes ho k cerpadly a druhy konec proti kosti u ucha. A hned slysis, co se v nem deje. Vicko se sundava leda tak tehdy, kdyz je cerpadlo zatuhle.
-
Do háje lidi, neserte se do toho. Plynový kotel je příliš složitý zařízení - ač se to nezdá- než aby se do nějak mohl někdo neodborně vrtat.
Tak jiste.
2) Koupit nový kotel. 20 let starý kotel je kandidát na výměnu, moderní kondenzační kotel se vrátí za 4 roky s úsporou až kolem 30 % a řadou dalších bonusů.
Ano, novy kotel ma vyhodu v tom, ze k vam bude casto chodit vas oblibeny opravar.
Uspora 30 % je propaganda. K te dochazi tak leda pri nizkych topnych teplotach a na to, aby takovymi teplotami bylo mozno topit, nema typicka topna soustava dimenzovane radiatory. U starych kotlu bylo vse pocitano na nejakych 60°C a kdyz tam budete poustet 40°C, tak to abyste si koupil poradne jegrovky. Ty se ale prodavaly nekdy tak v padesatych letech, takze narizeni EU prichazi se znacnym zpozdenim.
-
Promin, ale kdyz chces vedet, jestli cerpadlo vrci, tak vezmes velky sroubovak, pritisknes ho k cerpadly a druhy konec proti kosti u ucha. A hned slysis, co se v nem deje. Vicko se sundava leda tak tehdy, kdyz je cerpadlo zatuhle.
Asi nemam tak zkusene ucho, ale kdyz chci mit jistotu, sundavam vicko.
-
2) Koupit nový kotel. 20 let starý kotel je kandidát na výměnu, moderní kondenzační kotel se vrátí za 4 roky s úsporou až kolem 30 % a řadou dalších bonusů.
Uspora 30 % je propaganda. K te dochazi tak leda pri nizkych topnych teplotach a na to, aby takovymi teplotami bylo mozno topit, nema typicka topna soustava dimenzovane radiatory. U starych kotlu bylo vse pocitano na nejakych 60°C a kdyz tam budete poustet 40°C, tak to abyste si koupil poradne jegrovky. Ty se ale prodavaly nekdy tak v padesatych letech, takze narizeni EU prichazi se znacnym zpozdenim.
Ani není. Úspora kondenzace může dělat až asi 14 % při hodně nízké vratce, to ale neznamená, že když máte vratku třeba 50°C, tak kondenzace nefunguje, jen je úspora menší. K tomu připočtěte zahnojenou spalovací komoru či komoru nevhodného tvaru a častější cyklování vlivem menší modulace hořáku a 30 % to klidně být může. Samozřejmě bez změření je to spekulace. Druhou věcí je spolehlivost a technické řešení kotle, někteří výrobci by zasloužili nakopat pr_del.
A jestli má dotyčný kotel s otevřenou spalovací komorou, tak to je rovnou na průser, to patří vyhodit (nutnost místnosti dle normy, trvalý průvan, špatné hoření či nebezpečí zhasnutí plamene při změnách tlaku v místnosti, nebezpečí úniku plynu či spalin do místnosti, ...).
-
to ale neznamená, že když máte vratku třeba 50°C, tak kondenzace nefunguje
A ja tvrdim, ze pri tak vysoke teplote zpatecky kondenzace nefunguje, leda nekde v laboratori.
Jak uz jsem psal, vyndal jsem u jednoho kotle hadici, kterou by mel ten kondenzat odtekat a fakt ne.
Dokonce jsem tenkrat nekde nasel i nejake vzorecky, kolik litru vody za cas bych mel z te hadice pochytat, ale opravdu to nevychazelo.
Zkousel jsem tenkrat namichat i ruzne teploty zpatecky a vychazelo mi, ze pro klasicke radiatory to fakt neni.
Ledaskde si pise o hranicni teplote zpatecky 50 st.C., ale me to zacinalo smysluplne kondenzovat az pod 40 st. C.
-
Diskuzi jsem necetl, takze mozna nekoho opakuju.
V kotli muze byt elektroda pro snimani pritomnosti plamene (princip cinnosti viz napr tento datasheet: http://www.auting.cz/Katalogy/P_SP21.PDF (http://www.auting.cz/Katalogy/P_SP21.PDF) )
Je mozne ze se zanesla nebo poskodila, proto automatika zkousi nahnazovat plamen nekolikrat.
-
Uspora 30 % je propaganda. K te dochazi tak leda pri nizkych topnych teplotach a na to, aby takovymi teplotami bylo mozno topit, nema typicka topna soustava dimenzovane radiatory. U starych kotlu bylo vse pocitano na nejakych 60°C a kdyz tam budete poustet 40°C, tak to abyste si koupil poradne jegrovky. Ty se ale prodavaly nekdy tak v padesatych letech, takze narizeni EU prichazi se znacnym zpozdenim.
Úspora 30 % je můj konkrétní příklad při náhradě více jak 20 starého kotle novým, což lze samozřejmě snadno porovnat z odečtu. Drtivá topných soustav je z minulosti předimenzovaná, nehledě nato, že ekvitermní regulace si sama reguluje teplotu a dům leží v nížině. Švagrová (stejný kotel, v principu podobný dům má úsporu asi 25 %). asi Srovnání se soudobým nekondenzačním kotlem s principálně podobnou regulací samozřejmě tak vysoké hodnoty neukáže, tam bude rozdíl třeba 10 %.
-
Volal sem tomu technikovi jeslti mi muze vysvetlit proc to chce menit:
> Ionizacni elektrodu kontroloval a je udajne v poradku.
> Tvrdi, ze kdyby neco bylo s kondezatorama, nezapali to vubec.
> Cerpadlo chce menit kvuli tomu, ze je tam snimac tlaku a snimac prutoku. Na zaklade toho kotel nejak vyhodnocuje jestli ma cerpadlo dostatecne otacky nebo ne. Pak pronesl vetu "nekolikrat to roztaci cerpadlo". Coz je divny, protoze to vypada, ze kotel nema tu moznost menit otacky cerpadla, ktery jsou dany tim co je tom potenciometru. Cerpadlo bezi stale, bez preruseni. Jen v pripade, ze otevru kohoutek s teplou vodou se chod prerusi. No ale budiz.. pry, ze az to cerpadlo roztoci na 5 pokus tak to chytne.
> Filtr pro topnou soustavu je prej cistej. Je mozny tohle zjistit, aniz by tu soustavu vypustil?
-
Tvrdi, ze kdyby neco bylo s kondezatorama, nezapali to vubec.
Jo, mozna. A mozna ne. To by mozna slo vystudovat ze schematu po hodne premysleni. Kdyz se zmeni parametry soucastek oproti puvodnimu navrhu, muzou se lecktere obvody zacit chovat ponekud nevyzpytatelne. Za bernou minci bych ho nebral.
Cerpadlo chce menit kvuli tomu, ze je tam snimac tlaku a snimac prutoku. Na zaklade toho kotel nejak vyhodnocuje jestli ma cerpadlo dostatecne otacky nebo ne. Pak pronesl vetu
Jestli tam takova vec je, by se dalo usoudit asi z pohledu na svorkovnici. Mozna takova vec existuje, ale ja zatim videl jen cerpadla, ktera akorat pumpovala vodu. Nejake snimace byly kdyztak extra, coz je rozumne reseni, protoze pri tehlech modernich resenich vsechno v jednom clovek musi vyhodit cerpadlo, protoze odesel snimac. A ten kotel je 20 let stary, navic ranne postkomunisticky, takze bych cekal spis to, ze tam nebudou zadne hifi pumpy ze Star Treku. Ovsem muze to byt naopak a nekdo sahl po nejmodernejsi vifikundaci, abychom sli s dobou.
"nekolikrat to roztaci cerpadlo". Coz je divny, protoze to vypada, ze kotel nema tu moznost menit otacky cerpadla, ktery jsou dany tim co je tom potenciometru. Cerpadlo bezi stale, bez preruseni. Jen v pripade, ze otevru kohoutek s teplou vodou se chod prerusi. No ale budiz.. pry, ze az to cerpadlo roztoci na 5 pokus tak to chytne.
To bych chtel videt. V tom cerpadle bude leda tak jednoduchy asynchronni motor. A ten potenciometr bude spis nejaky prepinac vinuti nebo tak neco.
-
> Filtr pro topnou soustavu je prej cistej. Je mozny tohle zjistit, aniz by tu soustavu vypustil?
Filtr pro topnou soustavu vypadá jako slepá odbočka a před i za jeho tělesem je rozumný mít kohouty. Nachází se někde poblíž vstupu do kotle. Stačí ty kohouty zavřít a to co vypadá jako šroub vyšroubovat. ;)
Jinak- není lepší místo telefonování stát tomu opraváři za zadkem a optat se? Nehledě nato, že to co tady popisujete a řešíte je vcelku banální oprava a jsme na třetí straně...
-
vezmes velky sroubovak, pritisknes ho k cerpadly a druhy konec proti kosti u ucha. A hned slysis, co se v nem deje. Vicko se sundava leda tak tehdy, kdyz je cerpadlo zatuhle.
Aha, das ist aber ultimátní metóda á la Horst Fuchs. Kotelníku, zatop!!! ;D ;D ::) ::) :o :o
-
vezmes velky sroubovak, pritisknes ho k cerpadly a druhy konec proti kosti u ucha. A hned slysis, co se v nem deje. Vicko se sundava leda tak tehdy, kdyz je cerpadlo zatuhle.
Aha, das ist aber ultimátní metóda á la Horst Fuchs. Kotelníku, zatop!!! ;D ;D ::) ::) :o :o
Ne, desetiletími prověřená metoda. Stačí dřevěná tyčka a člověk je schopný bez problémů identifikovat např vadné ložisko - běžně se používalo při opravách aut a pod.
-
běžně se používalo při opravách aut a pod.
Ja natürlich!!! (http://"https://www.youtube.com/watch?v=dEkOT3IngMQ") ;D ;D ;D
-
Dopíčený SMF a žižkovská integrace...
https://www.youtube.com/watch?v=dEkOT3IngMQ
-
. Stačí dřevěná tyčka a člověk je schopný bez problémů identifikovat např vadné ložisko
Jakýkoliv starší oběhový čerpadlo za běhu nepřeslechnutelně "cinká" či chrastí - přesně jak popisuje tazatel. Co tam chcete dál s tou tyčkou slyšet? Dokud drží tlak a běží - na to žádnej klacík nepotřebujete ;D ;D ;D- tak ho servisáci nemění a může takhle fungovat řadu let. Pokud na něm nefunguje nějaký čidlo, tak holt smolík, ale je to díl v ceně desetiny kotle.
-
. Stačí dřevěná tyčka a člověk je schopný bez problémů identifikovat např vadné ložisko
Jakýkoliv starší oběhový čerpadlo za běhu nepřeslechnutelně "cinká" či chrastí - přesně jak popisuje tazatel. Co tam chcete dál s tou tyčkou slyšet? Dokud drží tlak a běží - na to žádnej klacík nepotřebujete ;D ;D ;D- tak ho servisáci nemění a může takhle fungovat řadu let. Pokud na něm nefunguje nějaký čidlo, tak holt smolík, ale je to díl v ceně desetiny kotle.
Jasně. Jinak jsem od tebe ještě neslyšel to konkrétní vysvětlení 30% úspory - standardní kotel, kondenzační kotel starý cca 20let a nový. Samozřejmě za předpokladu, že vyloučíš možné úspory změnou řízení. Vážně by mně zajímalo, jak někdo v běžném rodiném domě za 4 roky ušetří změnou ze starého kondenzačního kotle na nový 25-30 tisíc aby se mu investice do změny kotle zaplatila. Tak vzhůru do toho.
-
A může mi někdo vysvětlit, kde vidíte ta čidla na čerpadle. V mém kotli a ani na fotkách nic takového není. Prostě úplně obyčejné čerpadlo s přepínáním otáček.
-
Já jsem si hned nevšiml, že dotyčný už kondenzační kotel má.
-
Jakýkoliv starší oběhový čerpadlo za běhu nepřeslechnutelně "cinká" či chrastí - přesně jak popisuje tazatel. Co tam chcete dál s tou tyčkou slyšet?
Vyloucim, ze se cerpadlo opakovane rozbiha a zastavuje, jak rika opravar. Navic si udelam predstavu, jestli bezi na jakychsi normalnich otackach, protoze znam zvuk z jinych cerpadel.
-
vezmes velky sroubovak, pritisknes ho k cerpadly a druhy konec proti kosti u ucha. A hned slysis, co se v nem deje. Vicko se sundava leda tak tehdy, kdyz je cerpadlo zatuhle.
Aha, das ist aber ultimátní metóda á la Horst Fuchs. Kotelníku, zatop!!! ;D ;D ::) ::) :o :o
Pan ma jiste mnoho zkusenosti s opravami vseho mozneho. Jiste by se mohl podelit o zkusenosti s tim, jak to dela on.
-
Vyloucim, ze se cerpadlo opakovane rozbiha a zastavuje, jak rika opravar. Navic si udelam predstavu, jestli bezi na jakychsi normalnich otackach, protoze znam zvuk z jinych cerpadel.
Promiňte, ale Vy jste úplně mimo a já nebudu přiživovat flame.
-
Kotel není opensource, pozvi si na to opraváře pokud nejsi aspoň trochu z oboru.
-
Kotel není opensource, pozvi si na to opraváře pokud nejsi aspoň trochu z oboru.
To je sice pravda, ale na kotli je spousta věcí, které si průměrně zdatný technicky založený člověk může zkontrolovat. A najde se tam i pár věcí, které si bez rizika může opravit sám.
Já jsem k tomu byl donucen okolnostmi, protože pokaždé, když se kotel porouchal, byl velký problém v okolí sehnat volného technika. A v lednu čekat 10 dnů s malými dětmi na opravu kotle je opravdu velká motivace. A to nemluvím také o přístupu některých techniků, kteří tomu v podstatě nerozumí a při opravě vymění naslepo všechno možné a stojí to potom ranec.
-
Promiňte, ale Vy jste úplně mimo a já nebudu přiživovat flame.
Tak jiste.
-
Tak jak to dopadlo?
Jestli to uz nejak dopadlo.
-
Tak jak to dopadlo?
Jestli to uz nejak dopadlo.
https://www.youtube.com/watch?v=Qk7NLu2FNZE ;D ;D ;D
-
Ionizační sonda - kotel má stopnout zapalování pokud nedetekuje plamen. To je naprosto běžná závada když je sonda vadná nebo zadelana. Kotel si myslí že nezapalil I když zapalil.
To samé s elyty. Pokud jsou vycochtane mimo parametry tak vyměnit - záleží na řidiči jednotce a diagnostice. Dakony neznám, nejsem tak bohatý abych kupoval levné veci.
Nejsem si jist jestli tahle plecka umí diagnostiku cerpadla ale není to určitě příčina. Čerpadla rehtaji( zejména nesmaltovane krámy ještě dlouho než odejdou.
No nejradši bych doporučil odvézt kotel na srotak neb se ekonomický hodně nevyplaci. 20 let starý kotel už je těžce nehospodarny a nemá například plynule nebo aspoň skokové řízení příkonu horaku. Pokud potrevujes atmosférický a ne kondenzak - např vytapis Karlštejn tak porid hned teď než ti to EU zakaze.
-
Dakony neznám, nejsem tak bohatý abych kupoval levné veci.
Ty drahe veci vam tech 20 let dneska si ani nevydrzi a pokud ano, tak za cenu drahych oprav, ktere ani nebudete moci udelat sam.
20 let starý kotel už je těžce nehospodarny a nemá například plynule nebo aspoň skokové řízení příkonu horaku.
Aha. Tak ja takovou regulaci videl i na starsim kotli. Tenhle Dakon neznam, ale netroufal bych si tvrdit to co vy, jen proto ze je kotli 20 let.
-
Tak jak to dopadlo?
Jestli to uz nejak dopadlo.
https://www.youtube.com/watch?v=w9F-qeAnNno
-
Ionizační sonda - kotel má stopnout zapalování pokud nedetekuje plamen. To je naprosto běžná závada když je sonda vadná nebo zadelana. Kotel si myslí že nezapalil I když zapalil.
To samé s elyty. Pokud jsou vycochtane mimo parametry tak vyměnit - záleží na řidiči jednotce a diagnostice. Dakony neznám, nejsem tak bohatý abych kupoval levné veci.
Nejsem si jist jestli tahle plecka umí diagnostiku cerpadla ale není to určitě příčina. Čerpadla rehtaji( zejména nesmaltovane krámy ještě dlouho než odejdou.
No nejradši bych doporučil odvézt kotel na srotak neb se ekonomický hodně nevyplaci. 20 let starý kotel už je těžce nehospodarny a nemá například plynule nebo aspoň skokové řízení příkonu horaku. Pokud potrevujes atmosférický a ne kondenzak - např vytapis Karlštejn tak porid hned teď než ti to EU zakaze.
Dakon Dua má modulaci výkonu. O nehospodárnosti provozu se dá mluvit snad jedině v případě zvýšených nákladů na opravy a údržbu.
-
Neco noveho?
-
Neco noveho?
Naozaj, ako to skoncilo?
-
Necetl jsem celou diskusi, ale jestli to ma tu italskou zapalovaci elektroniku na plyn, tak presne takovy projev to muze mit, kdy odejde. Zapali, zhasne. Zapali, zhasne. Zapali, zhasne. Zkousi to nekolikrat, potom naskoci do chyby. Piska u toho opakovaneho zapalovani nejaka civka generujici PWM signal na nastaveni vykonu horaku.
Zapalovaci elektroniky se delaji 2 verze, ta starsi jde velmi snadno opravit, staci vymenit par kondenzatoru. Test udela snadno servisak, ktery tam nacvakne novou (je to prace asi tak na 2 minuty).
Jeden servisni technik mi rekl, ze si mame Dakon nechat po dobu, kdy jej budu sam schopen opravovat :). Potom pry vymenit za kondenzacni.