TypeScript je hlavně o tom, že v JavaScriptu lze celkem dobře dělat drobné skripty (k tomu byl také navržen), ale dělat v tom rozsáhlé projekty je velký problém. TypeScript tedy zavádí takové ty věci, které jsou pro tvorbu velkých projektů důležité. Zejména zavádí "statickou typovost". Ač je řada zastánců jazyků s dynamickým typováním (tedy typ proměnné, parametru, návratové hodnoty apod. není v době kompilace známý nebo k žádné kompilaci či statické kontrole nedochází), tak velké firmy si potřebu (resp. výhodu) statického typování dobře uvědomují. Ať už Microsoft (C#, TypeScript apod.), tak třeba Facebook (HipHop), Google (Go) apod. Čím větší a složitější projekt, více vývojářů a delší doba vývoje+údržby projektu, tím větší výhodu to přináší (dokumentační funkce, možnost lepší statické analýzy kódu, podpora programování v IDE, ...). MS dělá takové věci jako Visual Studio Online nebo Office Online a to jsou poměrně hodně rozsáhlé projekty. Budou zřejmě přibývat další. Myslím, že TypeScript vzniknul hlavně z důvodu interních potřeb Microsoftu, než že by to byl pro MS nějaký velký business (že by si kvůli tomu někdo koupil VS).
V JavaScriptu tedy uděláš samozřejmě cokoli a u malých skriptů ti to asi bude vyhovovat. Ale u větších projektů tyhle nadstavby nejspíše oceníš.
Bohužel prohlížeče obsahují "interpret" jednoho jazyka - JavaScriptu, místo toho, aby obsahovaly třeba nějaký virtuální stroj, do jehož instrukcí by šlo kompilovat širokou sadu jazyků. V takovém případě by byla jistě nabídka jazyků mnohem větší, jednotlivé části by mohly spolu komunikovat apod. (jako je to třeba v .NETu) a vývoj by šel rychle kupředu, protože by se nemuselo čekat, až danou funkci začnou podporovat všechny prohlížeče uživatelů. V současném stavu tedy je třeba toto obcházet tak, že se generuje JavaScript. Horší je to s podporou ladění, ale to se také zlepšuje.