Ústředna pro malou firmu

Frantisek Sovak

Ústředna pro malou firmu
« kdy: 05. 01. 2014, 16:54:03 »
Zdravím,

prosím může mi někdo poradit, případně nasměrovat jak řešit problém?

Moje situace: Malá firma chce změnit stávající obsluhu volajících zákazníku a chce používat vlastní ústřednu. Za malou cenu chtějí rozumnou muziku, nabídka dnešního trhu s kompletním řešení v rádu 10 tisíc není pro ně moc dosažitelná. Uvažoval jsem tedy o použití Asterisk s FreePBX, který by se nainstaloval na nějaký dvoujádrový stroj a zapojil ho do sítě. Do toho připojit dva 2 GSM moduly, jeden pro příchozí hovory, druhý pro odchozí ať nebrzdím servisní číslo.

Zde bych potřeboval poradit, jak vybrat správný GSM modul v rozumné ceně, případně zda není někde návod jak jej nakonfigurovat a zda s ním nemá už někdo zkušenosti?
Druhý dotaz je kolem příchozích sms. Ty bych potřeboval přeposílat na email. Údajně má mít ústředna v sobe nějaký sms server, ale zatím jsem se k tomu neprokousal.
Třetí dotaz je asi kolem objasnění pojmu: Asterisk je platforma bežící na jádře linuxu, jeho konfigurace je převážně z příkazového řádku. Běží především pod CentOS. FreePBX je pak již program, který umožní V GUI konfiguraci celé ústředny. Alternativou FreePBX je pak Trixbox.  Další kompletní řešení je projekt Elastix. Laik (mezi které se v této oblastí teď řadím i já sám) bude chtít spíš víc věcí řešit v GUI, můžete mi tedy doporučit, které řešení je asi vhodnější?

Každá rada je nesmírně cenná, i za správně nasměrování budu nesmírně vděčný.
 
« Poslední změna: 05. 01. 2014, 20:49:42 od Petr Krčmář »


Re:Ustredna pro malou firmu, presmerovani sms na email.
« Odpověď #1 kdy: 05. 01. 2014, 17:18:44 »
Ahoj, asi ti úplně neodpovím, ale bylo by dobrý upřesnit několik věcí.

1) Kolik k tomu bude připojeno telefonů?
2) Boudou tyto telefony analogové tj. připojeny dvojlinkou z onoho linuxového stroje nebo už máte VoIP telefony?

Podle počtu připojených telefonů se dá spočítat, kolik bude třeba odchozích linek.

Za další - vůbec nechápu proč chceš jako odchozí použít GSM modul, protože naši čeští GSM operátoři jsou fakt drahý a když už mam VoIP ústřednu tak volám přes internet. ((Samozřejmě pokud mám špatné připojení do netu (vysoká odezva či nestabilní linka), tak je to špatný a radši jdu do GSM či analog. (PSTN) tel. linky - podle ceny)).

S SMS moc neporadim, ale obecně VoIP a SMS se spolu moc rádi nemají :( (ne že by to nešlo)

Citace
Laik (mezi které se v této oblastí teď řadím i já sám) bude chtít spíš víc věcí řešit v GUI, můžete mi tedy doporučit, které řešení je asi vhodnější?

Teď se prosím neuraž, ale nevím do jaké míry se v tom vyznáš, ale pokud nejsi z IT branže a nemáš znalost linuxu a práce s přikazovou řádkou či případně ti neříkají nic pojmy jako SIP, RTP tak bych doporučil to přenechat někomu IT a linuxu znalému.



eiffel

Re:Ustredna pro malou firmu, presmerovani sms na email.
« Odpověď #2 kdy: 05. 01. 2014, 17:32:12 »
Jak funguje obsluha zákazníků nyní ?
Přeci zákazníci musí i za současného stavuna nějaké číslo volat ?
Trochu se rozpovídej.
Citace
Asterisk je platforma bežící na jádře linuxu, jeho konfigurace je převážně z příkazového řádku.
Přesněji se konfiguruje v konfiguračním souboru.

Jinak - jukni na http://www.telefonujeme.cz/

alfi

  • ****
  • 336
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Ustredna pro malou firmu, presmerovani sms na email.
« Odpověď #3 kdy: 05. 01. 2014, 17:53:23 »
jak píše pavel, pokud tam nebudou desítky-stovky operátorů (to do 10k stejně nepořídíš) a je tam nějaký slušný net, příp. jde na hovory dedikovat samostatnou linku, klidně např. dsl, pak bych nic hw nestavěl - dneska jsou spousty virtuálních ústředen u malých operátorů (odorik, fayn, havel..), kde i málo zkušený admin nastaví = nakliká vše potřebné. a obvykle se platí jen za provolané minuty = odpadají náklady na provoz a údržbu (zrovna asterisk není úplně sranda správně zapezpečit, aby se tam někdo nevloupal a nevolal na tvůj účet).

důležité budou taky čísla, na jakých to chceš provozovat nebo už se provozuje - tohle obvykle funguje jen s pevnýma linkama (příp. se může hodit nějaké číslo zdarma 800 nebo se sdilenými náklady 82x), ale dneska ti většina těch voip operátorů nabídne i mobilního virtuála (příchozí hovory na mobilní sim se dají za rozumný peníz přesměrovat) a nebo identifikaci odchozího "pevného" hovoru mobilním číslem.

volání z gsm brány mi taky nedává smysl - pokud bys tam chtěl využít některý neomezený tarif velkého operátora a přijdou ti na to = stačí obrovský provoz, můžou tě za to odstřihnout. na druhou stranu, odchozí mobilní hovor pořídíš od cca 0,50 kč/ min a ani hromada volajících současně nebude stát tolik :)


sms je trochu horší a zase bude záležet na provozu, který tam chodí. buď budeš potřebovat ten gsm modul/mobil - a aplikaci do pc (a admina, který se o to bude starat). nebo můžeš zkusit poptat agregátory premium sms (erika, materna, comgate.. tyhle jsem dlouho nezkoumal), za kolik by tě připojili (připojení přímo k operátorovi se vyplatí až od těch cca 10k měsíčně). nejspíš by šel využít i nějaký android telefon - a aplikace na synchronizaci sms do mailu (zkoušel jsem variantu přes imap) :)

Frantisek Sovak

Re:Ustredna pro malou firmu, presmerovani sms na email.
« Odpověď #4 kdy: 05. 01. 2014, 20:55:29 »
Fíííha to byla ale rychlost.

Stávající stav je takový, že v jednom centrálně umístěném telefonu je servisní číslo, na které volají zákazníci. Ovšem je přesměrováno vždy na jednoho technika. Ten musí v terénu diktovat pokaždé jiné číslo, pokud zákazník chce mluvit třeba s účetní, programátorem nebo majitelem. Snaha byla příchozí hovor napřed protáhnout nějakým virtuálním rozcestníkem, nastavit přesměrování pokud to nezvedá konkretní osoba, případně vyvolat nějaké jiné akce. SMS se přeposílá na email díky programu SMS2email, sem tam je potřeba pouze pročistit paměť.

Použít GSM pro odchozí hovory je čistě kvůli šetření úspor, ale asi bude rozumnější volat přes VoIP operátora, než tam cpát několik gsm modulů. Telefony jsou digitální, cca 6 kousků. Do IT spadám, ale VoIP je pro mě novou hrou, zatím se jen rozkoukávám. S linuxem pracuji, nic méně především zadavatel bude chtít si pak řešit některé věcí sám, čemuž musím přihlížet od začátku.


alfi

  • ****
  • 336
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Ústředna pro malou firmu
« Odpověď #5 kdy: 06. 01. 2014, 10:02:16 »
pro jedno až několik málo čísel a řekněme desítky hovorů denně bych hw ústřednu fakt nestavěl=neprovozoval. ještě teda - je to jedno číslo pevné nebo mobilní?

není problém pro každého účastníka pořídit vlastní telefonní číslo, klidně je zveřejnit - a kdo chce volat účetní, volá rovnou účetní. pravidelní volající se to rádi naučí, přepojování přes spojovatelku je fakt otrava :-) směrování hlavního čísla někam dál podle různých pravidel (čas, pořadí, zvoní více současně..) u většiny operátorů jde bez problémů (jedna ukázka možností tady http://www.odorik.cz/w/specialni_cisla), stejně tak všude funguje přepojování = není třeba diktovat číslo, jen vytočit z vlastního seznamu a přepojit. co jsem moc nezkoumal je ten hlasový rozcestník. jako automatickou-standardní nabídku to pokud vim nikdo nenabízí (ale třeba jsem jen málo hledal), na požádání a za nějaký menší poplatek to ale nejspíš nastaví na zakázku ručně, úplně neobvyklá funkce to není.

tark

Re:Ústředna pro malou firmu
« Odpověď #6 kdy: 17. 01. 2014, 14:10:37 »
V podobné situaci jsem byl a řešil jsem to taky virtuální ústřednou u VoIP operátora. Pokud nemáte opravdu nějaké speciální požadavky, nemá vlastní ústředna smysl. Je to absolutně bezúdržbové, jednou jsem nastavil pravidla a o nic se už nemusím starat (kromě dobíjení kreditu). Na GSM moduly bych se vykašlal, pokud neprovoláte více než 10 000 a možná i mnohem více minut měsíčně (protože při 0,50/hal bez DPH na mobil při tarifikaci 1+1 se to fakt nevyplatí).

Jinak jen všelijaké náměty, které by se daly využít:

- za číslo se u VoIP operátorů neplatí žádný/minimální paušál - není problém je zveřejnit a mít jich hodně

- podmíněné přesměrování - pokud jeden člověk nezvedá, začít zvonit i na dalším čísle (třeba na mobilu...). Nebo při výpadku registrace telefonu (= výpadek internetu) automaticky přesměrovat na mobil.

- nastavení CLIP mobilního telefonu - někteří VoIP operátoři umí nastavit na odchozí volání jiné číslo, takže je možné, že odchozí hovor z VoIP se bude tvářit jako odchozí hovor z vašeho mobilního telefonu např. u T-Mobilu. A voláte za směšné peníze...

- nahrávání hovorů - může se hodit.

Jediné, co je důležité pro VoIP je mít opravdu kvalitní internet, kvalitní koncové zařízení a tak, aby se to nesekalo. Optimální je samozřejmě kabel/dobrá mikrovlna a použití VoIP telefonů/VoIP adaptérů. S takovými aplikacemi na mobilech a obecně nestandardními řešeními bývají problémy. A samozřejmě vybrat dobrého operátora... Za mě mám dobrou zkušenost s Odorik.cz, byť má šílený design, ale co vím, tak virtuální ústřednu má například i Ha-loo od Havla, Telfa (využívá ji např. Slevomat a Dámejídlo), IPEX a určitě další. Vyhnul bych se Mikrotech a IPVOX. Hodně informací o tomto tématu jde najít na telefonujeme.cz.

supp

Re:Ústředna pro malou firmu
« Odpověď #7 kdy: 08. 02. 2014, 07:42:05 »
Taky byt Vama bych pouzil nejakou virtualni ustrednu operatora, treba se spojenim s nejakou mensi PBX ustrednou kterou budete mit u sebe (zalezi jestli budete mit hodne lokalnich/ v ramci firmy volani). Ja bych prave naopak doporucil Mikrotech, pokud umite aspon trosku programovat resp. znate zaklady logiky podminek apod. tak pouzit jejich virtualni ustrednu
http://mikrotech.sipcz.net/ustredna/help/index.php/N%C3%A1pov%C4%9Bda_pro_VUM_-_virtu%C3%A1ln%C3%AD_%C3%BAst%C5%99edna_Mikrotech
Je to klikacka ikdyz teda uprimne ne uplne uzivatelsky jednoducha,ale zase nastavite opravdu cokoli co potrebujete coz zadny ostatni operator ani zdanlive neposkytuje.
Pokud nepotrebujete zadne specificke podminky (rozdeleni toku hovoru podle  casu,podle toho kde a kdo vola, napojeni pres API na vas system, atd.) pak muzete pouzit jakehokoli VoIP operatora.
Ja bych Vam navrhl asi toto reseni:
Popiste co nejdetailneji jake si prejete reseni s co nejvice detaily nejlepe rozdelene co potrebujete a co by bylo optimalni,ale kdyby to neslo tak nevadi a to poslat mailem vsem VoIP operatorum(teda aspon tem vetsim), prehled najdete naprikald zde:
http://www.xphonet.cz/index.php?tc=registr&t=1&m=1&pc=porovnani-ceniku&p=4
Tak si udelate vlastne takove vyberove rizeni a vyberete cenove nejlepsi, jak cenove za hovorne, tak za sluzby ktere potrebujete.