Na ovladače stačí znát protokoly a mapování, a mít zhruba hardware přehled, assembler je potřeba minimálně, pokud vůbec. Ten je nutný na úrovni OS, aby byla pro drivery přístupná platform-independent vrstva.
Kde je skutečně assembler zajímavý, jsou následující místa:
- vývoj OS (ale taky poměrně malá část)
- zmíněné antiviry, analýza kódu apod.
- kompilátory
- různé matematicky orientované knihovny (video, šifrování, big number, obecně něco, co využívá typicky složitější operace na SIMD)
- grafické knihovny/ovladače, speciální případ předchozího, ale opět to jsou spíš menší kousky třeba pro operace s maticemi než obrovské bloky kódu
- počítačové hry ze stejného důvodu, pokud nepouživají už nějakou existující 3rd-party knihovnu
- embedded software, ale taky bych v dnešní době už víc čekal posun k C
Zajímavé firmy tedy jsou:
- RedHat, Intel, Oracle (Sun), Microsoft - pokud se dostaneš ke kompilátorům, pořád je to ale věda primárně o něčem jiném
- herní vývojáři - částečně, není toho tak moc
- nVidia, AMD - viz výše
- zmíněné antivirové společnosti