Takze tech ~1200,-/hod coz je IMHO relativne bezna republikova sazba je proste realna, aby nebyla firma v minusu, ale pritom to neni nejak premrsteny. Kdyby bylo, tak by tady firmy s taxou 600,-proste fungovaly a fungovalo jim to skvele.
Všechno, co píšeš, je pravda, ale měl bych k tomu pár připomínek:
1. S rozdílnou cenou od živnostníka a firmy se obvykle počítá. Všichni ví, že živnostníci jsou schopní pracovat levněji.
2. Webařina je trochu specifická záležitost, v principu to není služba, ale smouva o dílo. Ledaže byste poskytovali nějakou standardizovanou službu typu "hosting v jehož ceně je redakční systém, který vám upravíme na míru, pokud si ho objedáte aspoň na dva roky".
3. nevím, jestli 1200Kč/h můžeš považovat za typickou cenu. Jenom pro příklad akce Fujitsu-Siemens na MPSV:
HW inslalace a opravy PC a notebooků atd. - 13144 Kč/MD
Systémová integrace, konzultační činnost atd. - 26528 Kč/MD
http://www.parlamentnilisty.cz/profily-sprava//user-data/06B091AE/file/32946-dodatek1.pdfTohle mas dobry, tohle je objektivne meritelny. S webem nebo nejakym IS je to horsi...
Tak to bych spíš řekl, že to je opačně (pokud máš v té správě i desktopy). Třeba si máz zákazník nějakou multifunkci, zmáčkne tlačítko "Skenovat", na displeji se zobrazí "Odesílám na PC" a nestane se nic. Máš na výběr spoustu možností - budeš to x hodin ladit, výsledek je nejistý. Nebo se pokusíš zákazníka přesvědčit, že může skenovat z Malování kliknutím na "získat" nebo jak se to tam jmenuje. Nebo mu suše řekneš, že tě to nezajímá, protože to je chyba té aplikace a že ty jsi ji nainstaloval nrmálně, takže to nehodláš řešit. Takový věci máš dnes a denně, protože vlastně zákazník chce, aby fungovalo něco, co nemáš pod kontrolou.
Je to prostě o jednání, o schopnosti se domluvit. Právě proto má podle mě smysl - pokud to jde - se hodně snažit o dlouhodobou spolupráci, protože u krátkodobé právě hrozí vzájemný disrespekt a snaha vytřískat maximum za každou cenu...