Jak u hudby měřit dynamický rozsah?

Anonymous

Jak u hudby měřit dynamický rozsah?
« kdy: 19. 07. 2010, 09:36:27 »
Zdravim,
neznate nekdo nahodou nejakou sikovnou utilitku pro mereni dynamickeho rozsahu u pisnicek (pokud mozno aby to podporovalo i FLAC) ? Ja nasel jen "TT Dynamic Range Meter" ale ten umi jen MP3 a jeste je nativne wokenni.
Diky  :)
« Poslední změna: 19. 07. 2010, 16:03:09 od Petr Krčmář »


trubicoid2

Re: utilita pro mereni dynamickeho rozsahu
« Odpověď #1 kdy: 19. 07. 2010, 11:08:39 »
A čo si predstavujete pod pojmom "dynamicky rozsah", vojín Kefalín?  ;D

maximum najdes snadno, ale co minimum nebo tedy sum? zde rikaji, ze cdda bude mit maximalni rozsah kolem 90dB: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range

Anonymous

Re: utilita pro mereni dynamickeho rozsahu
« Odpověď #2 kdy: 19. 07. 2010, 12:23:03 »
A čo si predstavujete pod pojmom "dynamicky rozsah", vojín Kefalín?  ;D

maximum najdes snadno, ale co minimum nebo tedy sum? zde rikaji, ze cdda bude mit maximalni rozsah kolem 90dB: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range

Kdyz potrebuji zmerit dynamicky rozsah u MP3/FLAC, tak me nezajima, jake jsou fyzicke vlastnosti nosice (kor kdyz tam je ta hudba nahrana jako datovy soubor) :)
Problem je, ze sice CDDA zvladne 90dB, ale dnesni "remasteri" jsou schopni na nej nahrat hudbu s dyn. rozsahem pouhe 2dB ci mene (pro ty, co jeste neprozreli : http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war)

Takze bych rad utilitu, ktera mi pomuze oddelit zrno od plev (i kdyz zvracenosti s 2dB rozsahem lze odhalit velice snadno, staci si je jen pustit:) )

trubicoid2

Re: utilita pro mereni dynamickeho rozsahu
« Odpověď #3 kdy: 19. 07. 2010, 13:14:46 »
no porad je otazka, jak bys to jako automaticky chtel merit; maximum signalu dostanes snadno, ale to minimum? to musis najit asi rucne, ne? predstav si, ze na zacatku skladby je digitalni ticho a pak je nekde uprostred amplituda maximalni, to ti pak bude vychazet porad tech 90dB, pokud teda jsi stale v 16bit signed; je jedno, jestli je to obaleny jako flac nebo mp3, pri rozkodovani a vystupu pres zvukovku to poleze jako 16bit signed

Anonymous

Re: utilita pro mereni dynamickeho rozsahu
« Odpověď #4 kdy: 19. 07. 2010, 14:20:54 »
no ale prave od toho jsou zvukovi mistri, aby z "90dB amplitud" udelali neco kolem 15dB (v 70. letech) popripade neco kolem 2dB v dnesni dobe. Pokud by nekdo opravdu nahral na CD skladbu, kde by byly takove spicky, tak je neposlouchatelna, protoze 99.9% zvuku bude nekde kolem -80 dB a to bys nic neslysel. Proto se dela mastering, aby se tyto spicky (ktere stejne nikdo nepostrehne) orezaly. Bohuzel v dnesni dobe se to vcelku prehani, ale o tom je ten Loudness War, na ktery jsem odkazoval. Takze otazka stale plati, zna nekdo takovou utilitu ? :)


trubicoid2

Re: utilita pro mereni dynamickeho rozsahu
« Odpověď #5 kdy: 19. 07. 2010, 14:42:36 »
no to ja celkem chapu, ale ty nejak nechapes, ze se snazim naznacit, ze to nepujde udelat automaticky:

jak mas hudbu digitalni, tak mas jenom amplitudu od -32000 do 32000 a hotovo, jak teda ta tvoje utilitka ma poznat, kde je ta nejtizsi pasaz? nejhlasitejsi pozna, ale nejtizsi? to bude ta, kde je amplituda 0? nebo 1? nebo 1000? nebo kde?

co existuje, je "sox foo.wav -e stat", jestli bude cist flac a/nebo mp3 zalezi, jak mas sox kompilovanej, pripadne muzes prvne flac/mp3 prevest do wav;

a vystup vypada takto:
Samples read: 3528000
Length (seconds): 40.000000
Scaled by: 2147483647.0
Maximum amplitude: 0.999969
Minimum amplitude: -1.000000
Midline amplitude: -0.000015
Mean norm: 0.217511
Mean amplitude: 0.003408
RMS amplitude: 0.283895
Maximum delta: 1.478455
Minimum delta: 0.000000
Mean delta: 0.115616
RMS delta: 0.161088
Rough frequency: 3982
Volume adjustment: 1.000

takze to zjisti maxima, prumer, rms a to je vsechno; kdybys jeste znal hlasitost te nejtizsi pasaze (amplitudu nebo rms, to je jedno), tak si dynamicky range vypoctes, jinak ne

Re: Jak u hudby měřit dynamický rozsah?
« Odpověď #6 kdy: 19. 07. 2010, 16:13:43 »
Dokážu si představit, udělat to tak, aby to automaticky našlo velmi tiché pasáže a ty prohlásilo za ticho a dále vyřadilo z výpočtu. Bylo by ale ještě potřeba nějak se vypořádat s fade-in a fade out.

BTW: ta animace na Wikipedii je moc pěkná. Ať se lidi nediví, že starý desky 'sou hezký.

dustin

Re: Jak u hudby měřit dynamický rozsah?
« Odpověď #7 kdy: 19. 07. 2010, 19:51:59 »
Dokážu si představit, udělat to tak, aby to automaticky našlo velmi tiché pasáže a ty prohlásilo za ticho a dále vyřadilo z výpočtu.

I to umí sox, viz jeho efekt silence.

trubicoid2

Re: Jak u hudby měřit dynamický rozsah?
« Odpověď #8 kdy: 20. 07. 2010, 09:47:09 »
no dobre, tak si predstavte treba ten priklad ze sox, kterej dosahuje maxima amplitudy (sox normuje 32000 na 1)

potom dynamicky rozsah vyjde podle toho, jak velky "ticho" ten vas automatickej algoritmus vyradi a jak velky "ticho" uz budete povazovat za signal, stejne to musi rozhodnout clovek

nejlepsi by bylo nakrajet zvuk na nejaky useky, trebas po sekunde, vypocitat rms tech kouskua udelat graf rms proti casu, zacatek a konec s tichem/fade-in/out se zahodi a pak na to clovek koukne a najde minimum a maximum a spocita rozsah

ta metoda s rms je pry o neco lepsejsi nez amplituda, protoze to vic odpovida tomu, jak ucho slysi

Tumorinsitu

Re: Jak u hudby měřit dynamický rozsah?
« Odpověď #9 kdy: 25. 08. 2010, 19:12:06 »
Nejlepší je opravdu použít TT Dynamic Range Meter. Sice jde jen pod Win, ale já jen v pohodě pustil i v Linuxu pomocí Wine. Převážně ale používám stejně WinXP. Viz dřívější odpovědi -- dynamickým rozsahem hudby se zde nerozumí dynamický rozsah nosiče nebo zvukové stopy. Tady jde o hudbu. TT Dynamic Range Meter to dělá tak, že zjistí průměrnou hlasitost nahrávky a nejvyšší hlasitost. Samozřejmě to zjišťuje tak, že skladbu rozseká na mnoho kratších úseků (nepamatuji teď, jak dlouhé), které měří zvlášť a pak to vše nějak zprůměruje. Protože kdyby změniř maximum a průměr, bylo by to neobjektivní, jelikož třeba jen jedna špička by výsledek zcela znevážila. Takto se potlačí vliv náhodných špiček. K dalšímu príšpěvku: Mastering se nedělá proto, aby se snížil dynamický rozsah. Proboha! Jednak se to správně nazývá premastering, protože mastering je až samotná příprava formy na lisování, jednak se to dělá proto, aby se zvuk doladil tak, aby nahrávka zněla pokud možno co nejlépe, a ne aby to byl úplně syrový mix ze studia. Dynamický rozsah lze pomocí masteringu i do jisté míry zvýšit, i když špatně. Určitě ale nelze obnovit kompresí zničené nahrávky. Vůbec není pravda, že bez masteringu by byly nahrávky neposlouchatelné, protože by byly příliš tiché. To je úplná blbost! Dřív se mastering často vůbec nepoužíval, protože to prostě nešlo. Důležité bylo, jak se nahrávka spíchala ve studiu. Při analogovém nahrávání jakýkoli mastering snižoval čistotu nahrávky, a proto, pokud to neznělo optimálně, bylo lepší to přemixovat. Digitální doba však bohužel naopak pohřbívá hudbu, místo aby jí pomáhala. Premastering se zneužívá k tomu, aby hudba byla nařvaná, aby zaujala, ale zároveň také je delší dobu neposlouchatelná. Zkuste poslouchat nějakou starou nahrávku z 80. let hodinu nahlas a pak to samé stejně nahlas s novou nahrávkou, která má mnohem nižší dynamický rozsah, nebo obráceně. A přemýšlejte, jaký to na vás po této době bude mít dojem. A o tom to je. Koukněte třeba na moji stránku http://www.dynamic-range.czweb.org/.

Jak u hudby snížit dynamický rozsah?
« Odpověď #10 kdy: 26. 08. 2010, 19:52:14 »
Mimochodem, nedávno jsem řešil přesně opačný problém. Chtěl jsem si na přenosném přehrávači poslechnout Dvořákovu Novosvětskou, kterou mám doma na CD, nahrávaném ve starém dobrém režimu AAD.

Tiché pasáže nahrávky mají úroveň kolem -30dB a to se fakt v autě nebo tramvaji poslouchat nedá. I pokud by se dala hlasitost přehrávače nastavit tak, aby to bylo slyšet, v pasážích hraných forte by mi upadla hlava.

Nejdřív jsem se snažil nějak nastavit kompresor v Audacity, ale bezúspěšně. Pak jsem objevil Chris's dynamic compressor, který existuje jednak jako Nyquist skript a také jako standalone aplikace, fungující pod MONO. Po aplikaci tohoto „Optimodu“ je sice celkový zážitek z poslechu v tichém prostředí horší, na druhou stranu je možné takto upravenou nahrávku poslouchat na cestách, bok po boku populární hudby.


Tumorinsitu

Re: Jak u hudby měřit dynamický rozsah?
« Odpověď #11 kdy: 27. 08. 2010, 18:31:11 »
Některé starší přehrávače (třeba ještě kdysi discmany) obsahovaly speciální funkci, pomocí které bylo možno přepnout na takto komprimovaný zvuk co do hlasitosti, pokud jste jeli třeba busem. Problém je, že komprese by se měla dělat pro tyto případy na straně přehrávače. Pokud se to provede na straně samotného nosiče, tedy nahrávky, je to na zabití. No, hlavně se tím nahrávky totálně zmrší. Není vždy od věci použít kompresor, ale mělo by se to dělat jen v případě, že to nahrávce pomůže. Než jsem přišel na to, proč mě ze současné hudby často bolí při krátkém poslechu uši či hlava (zejména u sluchátek je to nářez), myslel jsem si, že cílem všech procesů, které vedou až ke konečnému výsledku, respektive k uším posluchače, je zprostředkovat hudbu tak, aby zněla pokud možno co nejrealističtěji, tj. aby nástroje zněly tak, jak prostě znějí, když se na ně hraje, třeba jako při velmi kvalitně nazvučeném koncertu. Bohužel, dnešní hudba se své realističnosti vzdaluje stále více do říše nějaké fantasmagorie. Já beru, pokud se třeba aplikuje kompresor na jednotlivé nástroje, ale proč se to tak dělá na celý mix (?). Tím se do hudby dostanou různá zkreslení, nepřenosti a artefakty. Ještě horší však jsou úpravy hlasové linky. Jsou styly, kde to má svůj význam (některá odvětví metalu), ale nemůže to být přeci standardem...

Anonymous

Re: Jak u hudby měřit dynamický rozsah?
« Odpověď #12 kdy: 09. 09. 2010, 11:50:30 »
Koukam, ze az Tumorinsitu pochopil, na co jsem se opravdu ptal :)
Takze podobna aplikace (zkousnu i ty widle) ale aby podporovala i flac neni?


Gargamel

Re: Jak u hudby měřit dynamický rozsah?
« Odpověď #14 kdy: 09. 09. 2010, 21:48:56 »