Poraďte software na simulaci fyziky

Poraďte software na simulaci fyziky
« kdy: 12. 06. 2010, 21:21:35 »
Ahojte

Potreboval by som spraviť simuláciu prejdenia loptičiek rovnakých rozmerov, ale rôznych tvrdostí po rôznych rampách na to určených. Cieľom je buď vymyslieť nové športové náradie alebo pomôcť vybrať to najlepšie. To náradie stojí hrozné prachy a nerád by som ich vyhadzoval iba tak.
Veľmi sa do tejto oblasti (fyzika, simulácia...) nevyznám, zatiaľ jediné, čo mi napadlo, je použitie Blenderu. S ním ako-tak viem robiť. Viete mi poradiť software? Alebo ešte lepšie ako na to?
« Poslední změna: 14. 06. 2010, 00:03:03 od Petr Krčmář »


Tonda

Re: simulácia fyziky
« Odpověď #1 kdy: 12. 06. 2010, 23:26:17 »
Ureal development kit?
Nezkousel jsem to, ale v popisech je, ze se to na simulace pouziva.

dave_007

Re: simulácia fyziky
« Odpověď #2 kdy: 13. 06. 2010, 05:15:26 »
Nazdarek.

Nevim presne tedy jake fyzikalni fenomeny potrebujes modelovat. Predpokladam ovsem, ze treba simulace vysokofrekvencniho elektromagnetickeho pole, nadzvukove aerodynamiky ci extremne rychlych dynamickych deju nebo jejich vzajemne kombinace nebude nutna. 

Softu pro modelovani klasicke mechaniky a pruznosti a pevnosti je k dispozici pomerne dost:

Prumyslovy standard predstavuji nastroje od firem ANSYS (Classic, Explicit, CFX, Workbench) a Simulia (Abaqus).
Obavam se ovsem, ze pokud tedy dobre neznas mechaniku, matiku (predevsim tu numerickou), budes mit neprekonatelny problem s temito softy pracovat. Uz jen vytvoreni vypocetniho modelu je casto dost obtizny ukol. Dale, ty softy maji vic parametru a prepinacu nez dopravni letadlo a mnohatisicistrankove dokumentace.
Ten nejjednodussi z nich, ANSYS Workbench, sice budi dojem klikodromu, ale i tam musi clovek znat alespon tu linearni elasticitu aby vubec neco spocital (i pres to jsou vysledky casto spatne).
V neposledni rade je zde i vysoka cena za rocni licenci a ani naklady na hardware nejsou uplne zanedbatelne.

Z open source je k dispozici Elmer, Code_Aster (dokumentace prevazne ve Francouzstine). Tady bych rekl, ze je situace jeste podstatne slozitejsi. U techto softu se nikdo neobtezuje uzivatelum cokoliv zjednodusit a osvetlit. Musis tomu vsemu rozumet sam..

Pokud potrebujes zmaknout nejaky simulacni projekt a nejsi z branze, doporucuji radeji spojit sily s nekym zkusenym. Sam to nemas nejmensi sanci zvladnout drive nez v radu nekolika let, po studiu na technice ci matfyzu.

Re: simulácia fyziky
« Odpověď #3 kdy: 13. 06. 2010, 11:28:44 »
jéje, dúfal som, že to bude o čosi menej komplikované... No, asi budem musieť míňať prachy iba tak do luftu...
A aspoň len tak základné simulácie by nestačilo robiť v nejakých 3d nástrojoch s game enginom typu blender? Teda ani nie merania, proste či lopta pôjde ďaleko, čísla nepotrebujem. Alebo to je úplne bez šance?

Kit

Re: simulácia fyziky
« Odpověď #4 kdy: 13. 06. 2010, 20:31:55 »
Simulace jsou ZEJMÉNA výpočty, samotná vizualizace ve 3D je už jen třešničkou na dortu. Nevím, do jaké míry je možné k tomuto účelu použít Blender. Je to IMHO spíš vizualizační a animační nástroj než simulátor fyzikálních dějů.
Mně se na podobné účely osvědčil POV-Ray. Už proto, že jednodušší výpočty můžu zakomponovat přímo do zdrojového kódu animace. Ovšem není tam nic ke klikání, vše musím poctivě naprogramovat. V daném případě bych musel zakomponovat i různé pružnosti pro různé materiály včetně kolizí objektů. Ve složitějších případech se dají vytvořit externí datové soubory v libovolném programu a ty includovat. POV-Ray to jen vykreslí.
Základem je důkladná znalost simulovaného fyzikálního děje, jehož výstupem jsou souřadnice objektů na scéně. Zbytek je už jen mechanický výpočet, resp. renderování.