Nárok na předání software

Tomas T

Nárok na předání software
« kdy: 16. 01. 2012, 07:44:10 »
Dobrý deň.

Mam jednu teoretickú otázku.
Naša firma zakúpila stroj na výrobu produktu. Bohužiaľ stroj nie je po softwarovej stránke úplne v 100 percentnom stave a občas ma chyby. Dodávateľ nám nechce chyby opraviť resp. neakceptuje ich pozadie je zložité. Keď chceme zariadenie prebrať žiadame aj program čo nám dodávateľ odmieta dodať nakoľko tvrdí že je tam jeho know - how. Jedna sa o automatizáciu a teda v pridane havárie nevieme obnovy SW časť. Moja otázka je ma dodávateľ pravo neodovzdať nám program. V zmluve je definovane že nám ma dodať kompletne zariadenie a software nám robil viac menej na mieru. Ako je to v prípade automatizácie keď je sw základom?
Mame na software nárok s tej stany že sme si objednali zariadenie a teda automaticky aj SW a alebo nie a ma dodávateľ pravo argumentovať know - how?
« Poslední změna: 16. 01. 2012, 11:05:11 od Petr Krčmář »


Re:Odovzdanie SW
« Odpověď #1 kdy: 16. 01. 2012, 09:48:55 »
Obvykle je to tak, že SW je duševním majetkem dodavatelské firmy a zákazník je uživatelem kopie SW.
Předpokládám, že stroj je řízen nějakým PLC. To obvykle obsahuje nějaké záložní médium s backupem programu (např. SD kartu), který si při poškození pracovní verze SW sám natáhne do RAM paměti po restartu zařízení. Dodavatelská firma zákazníkovi může ještě na vyžádání dodat tzv. online verzi programu - program stažený z CPU bez kometářů (pro obnovu při poškození SW v CPU i záložního média). Avšak dojde-li k problému na stroji během záruky a zjistí se nějaký svévolný zásah do SW stroje (komparace programu v CPU oproti originální verzi), záruka padá.

-

Re:Odovzdanie SW
« Odpověď #2 kdy: 16. 01. 2012, 09:51:56 »
Zdravim, pokial je SW robeny na mieru, je robeny na zaklade nejakej zmluvy. A v nej by malo byt stanovene, cie vlastnictvo je dany software. V normalnom pripade je tam uvedene, ze SW sa po odovzdani stava majetkom zakaznika.
Pokial neexistuje zmluva, mate problem.

Tomas T

Re:Odovzdanie SW
« Odpověď #3 kdy: 16. 01. 2012, 10:18:19 »
Dobre ale co robit v pripade ak CPU klakne uplne pripadne sa poskody.
Druha varianta je ta co ak je na flash karte stara verzia programu co si vlasne neviem overit
A posledna otazka co s HMI prostredim mame nan narok alebo je to tiez dusevne vlasnictvo?

Ak komparacia preukazala ze chyba cast programu a modifikovane su len DB kde je ulozena napriklad receptura alebo postup a nieako to neovplivnilo program stale pada zaruka? Ak sa toto stalo po havarii?

Arthur

  • ***
  • 168
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Odovzdanie SW
« Odpověď #4 kdy: 16. 01. 2012, 10:46:13 »
Jestli se nepletu, tak dle autorskeho zakona, pokud je SW (a nebo jiny dusevni produkt) vyroben na zakazku, pak se majitelem autorskych prav stava ten, pro ktereho je SW vyroben. Jinak se samozrejme prodavaji jen licence k necemu jehoz autorem zustava vyrobce. Ale nevim jak to je, kdyz se jedna o standardne vyrabeny SW, pouze zakaznicky upraveny...



Re:Odovzdanie SW
« Odpověď #5 kdy: 16. 01. 2012, 11:56:47 »
Ak komparacia preukazala ze chyba cast programu a modifikovane su len DB kde je ulozena napriklad receptura alebo postup a nieako to neovplivnilo program stale pada zaruka? Ak sa toto stalo po havarii?

Změny v DB provedené SW stroje nemodifikují funkci stroje, takže to je vpořádku. Pokud chybí SW bloky ve stroji a nebylo to způsobeno neodborným zásahem (přehráváním, úpravami CPU - lze ověřit při komparaci pomocí time stampu), vztahuje se na stroj záruka a dodavatel by měl vyslat programátora na přehrání PLC. Někdy se dává PLC pod heslo proti modifikacím (při podezdření, že by zákazník něco mohl zkoušet).
Na HMI se vztahují stejné podmínky jako na SW stroje. Po dobu záruky může úpravy provádět pouze dodavatel (hrozí rozbití stroje).
Po uplynutí záruční doby se může zkusit zákazník domluvit s dodavatelem na odprodeji zdrojového SW a provádět si dále úpravy sám.