AI hra jako simulátor státu – myšlenka, která by mohla učit i inspirovat?

Nedávno mě napadla myšlenka, která se mi pořád vrací, tak ji zkusím hodit sem a budu rád za reakce.

Představte si hru, která by fungovala jako AI simulátor státu.
Nešlo by o klasické „SimCity“, ale o něco realističtějšího:

Hra by vycházela z reálných dat (např. Česko – ekonomika, školství, zdravotnictví).

Hráč (nebo více hráčů) by si zahrál role jako prezident, premiér nebo ministr.

Při rozhodování by měl k dispozici AI rádce, který by nabízel možné varianty (např. jak nastavit daně, do čeho investovat) a ukázal by, jaké to má krátkodobé i dlouhodobé dopady.

Ve hře by se objevovaly i události z reality – krize, pandemie, růst cen energií, klimatické problémy.

Na konci by hráč viděl, jak se jeho stát vyvíjel v porovnání s tím, co se stalo ve skutečnosti.

💡 Proč mi to přijde zajímavé?

Mladší hráči by pochopili, jak funguje politika a ekonomika v praxi.

Občané by viděli, jak těžké je vést stát, a proč některá rozhodnutí fungují a jiná ne.

A teoreticky by to mohlo sloužit i k testování nápadů – co by se stalo, kdyby vláda v určité době zvolila jinou cestu.

Samozřejmě je tu spousta problémů:

kvalita dat,

jak nastavit AI, aby dávala smysluplné rady,

aby z toho nebyla jen hra „na body“, ale opravdu nástroj, který ukazuje důsledky rozhodnutí.

Beru to spíš jako vizionářskou myšlenku než konkrétní plán. Ale říkám si, že jednou by se z toho mohl stát jak vzdělávací projekt, tak třeba i nástroj, který by lidem ukazoval, proč se stát dostal tam, kde je, a co by šlo udělat jinak.

👉 Co si o tom myslíte vy? Bylo by to užitečné, nebo je to jen naivní nápad? A vidíte cestu, jak by se to dalo technicky aspoň v malé verzi realizovat (třeba jen pro Česko)?


Za mě super nápad a takovou hru si určitě koupím.

Něco podobného se používá viz teorie her.

Komplexnější simulace světa se dá dělat taky, ale jak píšeš, asi narazíš na nedostatek dat. Často je známé jen konečné rozhodnutí, ale ostatní zvažované varianty nejsou známé stejně jako není známé, co dotyčného k tomu rozhodnutí skutečně vedlo. Další problém je, že ty situace jsou neopakovatelné – když je společnost prožívá poprvé, je to jiné – např. kdybys teď simuloval druhou světovou válku nebo komunistický převrat, lidi by reagovali jinak, protože už vědí, jak to dopadlo minule.

Vidím tam hromadu práce a velké riziko (prakticky jistotu), že to bude dávat zavádějící výstupy, které je velmi snadné desinterpretovat. Alespoň do doby než to nějak odladíš. Takže to patří spíš někam na katedru než do rukou široké veřejnosti. Ta by se té hry sice mohla účastnit, ale výsledky bych raději nepublikoval, když vidím, jak novináři dokáží všechno překroutit a vyrobit z toho senzaci.

Na to ale přece vůbec nepotřebuješ AI. V minulosti jsem takovou hru dokonce už hrál. (Jmenovalo se to Ars Regendi, ale stránky bohužel už nefungujou.)

A teoreticky by to mohlo sloužit i k testování nápadů – co by se stalo, kdyby vláda v určité době zvolila jinou cestu.
Tak samozřejmě, každá vláda (a větší frima) která za něco stojí má už teď nějaký modely na plánování budoucnosti.

A třeba v Číně když chtějí udělat nějaké ekonomické  změny tak vezmou malou, desetimiliónovou oblast, kde je zkusí implementovat a na základě toho pak pokračují dále. (Tímhle stylem se třeba vyšvihnul Shenzhen - za dob hlubokého komunismu to bylo malé městečko, kde ale na zkoušku povolili volný trh.)

Není to AI, ale hra je to taky. Mrkni se na https://nationstates.net/


Není to AI, ale hra je to taky. Mrkni se na https://nationstates.net/
Díky za tip na NationStates, tu hru znám, ale podle mě je to hodně jiný koncept než to, co popisuju.
V NationStates hráč jen vybírá z předpřipravených možností a hra pak ukáže scénář.

Můj nápad je spíš o tom, že varianty by navrhovali samotní hráči – a AI by byla jen jako pomocník, který jejich nápad pomůže sformulovat tak, aby fungoval, upozornil na chyby nebo ukázal, co by to mohlo způsobit. Takže AI by nebyla „rozhodčí“, ale spíš rádce a zpětná vazba.