Zvládnutí krizové situace v práci

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #15 kdy: 14. 07. 2025, 17:34:13 »
Nejde-li o život, jde o howno.
Prostě pokud situaci nezvládáš, obrať se na šéfa, ať se snaží on. Doufám, že jsi pojištěný proti škodě zaměstnavateli. Kdo nasliboval termíny, ty nebo šéfové? Tak ať se v tom sami porochní. Co ti hrozí? Maximálně vyhazov, škody co po tobě bude firma chtít uhradit za tebe zaplatí pojišťovna.

Třeba nevíš wo co go:
Kdysi jsem spolupracoval na nějakém projektu, řešili to v jednom výzkumáku, jednou za půl roku přijeli, jednu chybu odstranili, další dvě nadělali a pak zase na nás půl roku neměli čas. Mně se zdálo, že celý ten projekt jde dopryč a až dojde na lámání chleba, já budu první na ráně. Jednou jsem u nich byl a do cestovní zprávy jsem napsal, že by bylo vhodné uvážit, zda má význam v tom projektu pokračovat, podle mého názoru co vychází z technické úrovně, dosavadního postupu prací (a ještě z něčeho jiného co už si teď nevybavuji) to význam nemá. I byl jsem povolán na kobereček k vedoucímu oddělení, že to musím přepsat, protože on by někoho musel finančně postihnout. Protože mi šlo o to, aby to šéfstvo vzalo na vědomí a to se stalo, tak jsem napsal, něco jako že stav prací budu sledovat a v potřebné míře na řešení spolupracovat. I byl jsem opět povolán na kobereček, že to musím přepsat, že papírově je ten projekt už úspěšně vyřešený.
Pak se šuškalo, že ředitel má nějaké techtle mechtle s ředitelem toho výzkumáku, potřebuje mu lifrovat prachy a je celkem jedno co za ně naše fabrika dostane.

"Tah na branku" je eufemismem pro "budeme vám házet klacky pod nohy, ale přesto potřebujeme, abyste (nám navzdory) projekty dotáhl do stavu, kdy to zákazník zaplatí".
Osobní odpovědnost - obětní beránek, který to odskáče, až se stane průser


Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #16 kdy: 14. 07. 2025, 20:55:08 »
Já bych utekl... Nemá to cenu, tyto firmy na tom vydělávají, že zničí ty, kterým na tom aspoň trochu záleží.

Zdrhej, práce je dost, i líp placené...

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #17 kdy: 15. 07. 2025, 08:28:00 »
Vrozkrokkop Kopalsson: Tiez som zazil situacie, kedy sa do nejakeho projektu neustale liali peniaze, aj ked bol stale horsie pouzitelny. Za tie prachy a cas by mali uz davno moderny funkcny system (bavime sa o 100tisicoch eur). Na pripomienky typu: zamrazme to, kym je to ako-tak pouzitelne a zacnime na zelenej luke, novy system bude hotovy za par mesiacov a bude stat menej, ako by sa stalo dokoncenie toho paskvilu. Odpoved: uz sme tam dali tolko penazi, ze sa to musi dokoncit.
V inej firme zas udrziavali 20 rocny system, aj ked kazdy mal plne usta kecov, ze je potrebne modernizovat. Tak som im ukazal funkcne riesenie, ako vieme postupne rozbijat ten monolit na mikroservisy, s tym, ze sa to da aj postupne a bez nejakych velkych zasahov. Vsetci nadseni, ale nikto sa do toho nechcel pustit. Tak som presiel do inej firmy, kde sice maju stary system, ale mam tam moznost ho po castiach modernizovat a aj ohlasy klientov zacali byt velmi pozitivne.

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #18 kdy: 15. 07. 2025, 10:34:36 »
jak zvladate krizovky? (kriticke situace, ne ze byste lustili krizovky)
...
Vše důležité již bylo řečeno, přidám:
- Udělejte si denní rozvrh, kdy budete přijímat návštěvy (brát telefony), meetingovat. Informujte ostatní o tomto rozvrhu. Moc pěkný návod jsou zmiňované sobotní meetingy.
- Nepanikařte, dejte se do pohody. Jen tak to zvládnete. Nenechte se strhnout panikou jiných. Bacha, pro někoho je panický režim něco, co považují za nejvíce produktivní. Dle mých zkušeností se jen nadělá vice chyb.
- Řešte problémy postupně (třeba s překryvem), ale ne příliš mnoho najednou.
- Nepodceňujte kolegu začátečníka, delegujte na něj nejdříve menší problémy. Delegace ale znamená, že jeho práci "schválíte", tzn. zajímáte se o nic, víte, co jeho opravy znamenají. Pokud budete mít štěstí, kolega začátečník se může ukázat jako mnohem lepší, než jakou představu o něm máte. Ale zatěžujte jej postupně od menších úkolů.
- Dejte si pozor na provizorní řešení. Musí být hodně dobrý důvod, proč neudělat opravu pořádně, protože oprava opravy stojí dvojnásobek.
- Berte v úvahu dojem zákazníka. Najděte si tam spřízněnou duši a domluvte se na prioritách problémů, tj. co je pro ně důležité pro podpis zakázky a co můžete dořešit později.
- Rozhodně šéfovi na útěku nerozmlouvejte jeho odchod. Už se rozhodl a člověk, který utíká od problémů vám už nikdy nepomůže.
- Obecně - šetřete si mozkové kapacity na to, co je důležité. Nějaký šéf to nejspíš nebude - neřešte jej, nekomentujte, ignorujte.
-  Už to zaznělo mezi řádky, ale explicitně: Komunikace mezi klíčovými lidmi je zásadní. Klíčoví lidé pro vás jsou kolega a kontakt u zákazníka. Otevřená komunikace je důležitá. nemusíte říkat vše, ale co řeknete, nesmí být lež.
- Všechno má řešení. Nedělejte ze sebe supermana, který všechny zachrání. Učte okolí, že to zvládnete, ale chce to nějaký čas, protože práce je hodně.
- Dle struktury firmy se pokuste sehnat další lidi mimo váš team. Třeba vedlejší team / oddělení má volněji. (Malá šance, protože šéfové musí vykazovat plnou zaměstnanost.)
- Rodina a vlastní zdraví je nejdůležitější. Nebojte se říct, že dnes už stačilo a jdete se věnovat rodině. Zobecním to: Dejte najevo, že máte koule a že víte, co děláte.
Přeji klid a hodně štěstí!


Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #19 kdy: 15. 07. 2025, 11:59:40 »
jak zvladate krizovky? (kriticke situace, ne ze byste lustili krizovky)

kolega vam z projektu odejde, mate release na krku, zakaznici cekaji na instalacky, pokazi se stroj kde se buildi
a sef oznami, ze taky odchazi z firmy. zaroven zaucujete noveho kolegu, ktery zacne pomahat za par mesicu, ale
je to nova nadeje. a mezitim jste na projektu sami, support chce s vama kazdy den meetingovat o tom co se kde
u zakazniku kazi a jeste k tomu musite vyresit horici problemy do release.

v podstate jsem na to zustal sam. zena i deti mi rikaji at hned zdrhnu, ale to ja nedokazu, v supportu a vedeni je jeste
par lidi co pamatuji dobre casy, ktere uz jsou davno pryc.

zabalili byste to at projekt padne a zakaznici nevi kudy kam, nebo to jeste chvili vydrzite a 3 dny tesne pred dovolenou
vyresite problem celeho projektu a pak to nachvilku z vas spadne.

Zajimalo by me, co z uvedenych rad zabralo a co naopak ne. Jak probiha - dopadla komunikace s vedenim.
Jestli to tady jeste tazatel sleduje.

Mozna by to pomohlo i dalsim.



Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #21 kdy: 19. 07. 2025, 00:50:28 »
Za mě bych přidal jen pár věcí:

  • Nemůžeš zachránit tonoucího, který se nepokouší plavat. Pokud to má vedení tak říkajíc "na háku", ať už úmyslně nebo z nevědomosti, tak nezmůžeš nic. Leda tak zničit sebe i firmu.
  • V dobré víře se dá napáchat hodně škod. Pokoušíš se zachránit něco, na co nemáš kompetence, znalosti, zdroje, zkušenosti nebo něco podobného, a celé to tím jen dodrbeš. A pak jsou na tebe všichni naštvaní a tlačí na tebe ještě víc. V duchu "všichni už šli domů, zbyl jsem jen já, musel se udělat release a tak jsem to spustil a ono to padlo na hubu, půlce zákazníků to teď nefunguje a zbytek přišel o data". Za to ti nikdo nepoděkuje a je jedno, zda jsi to myslel dobře nebo ne. Kdybys podobně zkoušel zachránit něco na elektroinstalaci nebo rozvodech plynu, tak riskuješ vězení. IT svádí myslet si, že to zvládnu když se budu snažit a soustředit. Jenže ne, i tady se dá v dobré víře zničit kde co.
  • V krizi je potřeba krizový manažer. To není název pozice, to je typ jednání. Ten člověk to musí umět, mít pravomoc a musí na to mít povahu. Jsou ve složité a nepřehledné situaci a aby vůbec mohli fungovat, tak používají velice radikální metody. A dělají rozhodnutí. Nediskutují, jen sbírají informace a pak sami rozhodnou. Dokáží zázraky, ale taky to neskutečně bolí. V duchu "toho chlapa z havarovaného auta dostal, ten přežil a zotavuje se, akorát má teď o nohu méně, protože se rozhodl chlapovi uříznout nohu místo aby čekal až dojedou hasiči s nůžkama a přestřihnou ten sloupek, pod kterým měl tu nohu zašprajclou". Vy můžete pak s kolegy diskutovat, zda to bylo nutné, jaké byly alternativy, zda skutečně hrozila bezprostředně smrt apod. Ale to už nic nezmění - krizový manažer má prioritu udržet firmu naživu a stabilizovat ji natolik, aby mohla zase fungovat a růst. S neuvěřitelnou lehkostí dokáže dělat hodně bolestivé zářezy do produktů, lidských zdrojů a procesů. Nečekejte pohodu ani porozumění. Firmě jde o život a jóga s akupunkturou nepomůžou.
  • Řada věcí je ve vaší sféře zájmu, ale není ve vaší sféře vlivu. Nezalamujte se jimi. Vám na tom možná hodně záleží, ale když na to nemáte vliv, tak to neřešte. Obrovská chyba je pokoušet se získat vliv. Vymstí se to vám i těm, kteří vám svěří důvěru.
  • Nejste superman. Sice vidíte obrovskou příležitost, cítíte zodpovědnost, vidíte cestu atd., ale i přesto jste jen člověk. Jeden člověk. Jediná cesta ven je inspirovat druhé tak, aby ty problémy řešili také. Nebo ještě lépe aby je řešili sami, bez vás. Cokoliv jiného vás zničí. Krátkodobě se to dá, ale pak vám buď hrábne, nebo vyhoříte. A nikdo vám pak nic nedá, spíše na vás všechno svedou.

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #22 kdy: 21. 07. 2025, 15:51:12 »
Hoj,

Root sleduju delší dobu, ale až tohle mě donutilo se regnout a reagovat.

Absolutně chápu tuhle situaci pač jsem též v něčem podobném. Jen jsem v pozici supporťáka...Šéf mi vyhodil oba kolegy, programátora, bez zastupitelnosti. Senior dela uplně něco jiného a tohle dělat už nechce (což chápu), ale přesně...zůstal jsem v tom sám. Podporuju dinosaura, kterého už nenabizíme a podporujeme jen kvůli platným smlouvám. Je toho víc než bych rád a není s kým o tom debatovat a brainstormovat. Klienti si vymejšlej čím dál větší číčoviny na který nemám odpovědi, pač jsou to kolikrát solidni unikáty.

Vyhořeni, nasranost ráno vstávat do práce. V neděli stres ze zítra zase lopatit...

Jak tu rikaji kolegove...
- říct si o prachy a krejt si záda listem co teď děláš oproti původnimu stavu - odmítnutí=výpověď
- time limit na 8-16 - případně co vyhovuje tobě
- kraviny počkaj - jestli to je v knowledgebase = absolutně nereagovat
- doma hlavně klid a pohoda - doba kdy z člověka byl otrok už minula

Jelikož jsem viděl jak málo usilí se vkládá do mých problémů a jak je důležitější během status meetu několikrát zdůraznit jak se nestíhají termíny, že pěnězma se nevejdeme namísto toho, aby se nějak investovalo do pomoci/řešení, tak jsem do toho proste hodil vidle. Hodně taky pomůže reakce toho komu to oznamuješ. U mě to byl celkem mámvpičizmus.

Někdy je změna ta nejlepší volba :)

Každopádně GL ať se rozhodneš jak uznáš sám

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #23 kdy: 21. 07. 2025, 16:37:45 »
Říká se, že krysy opouštějí potápějící se loď.
Jenže krysy obvykle nemohou za to, že se loď potápí.

Vzpomněl jsem si, převzal jsem funkci po kolegovi co odešel do důchodu, půl roku na to měli přijet kontrolenkové z Ruska obnovit bumážku, aby firma mohla vyvážet na ruský trh a to taky patřilo mezi mou práci. Tak jsem našel papíry co měl můj předchůdce, byly tam zápisy, že se kvůli tomu scházelo vedení podniku a řešilo problémy. Tak jsem svému šéfovi povídal, že by se to už mělo rozjet (chtěl jsem navrhnout, jestli by si kolega co to řešil předtím nechtěl udělat brigádu a pomoci nám s tím). Bylo mi řečeno, že Sergej (kolega co přišel z Ruska) pojede do Moskvy a zjistí tam co bude potřeba. Kolega jel do Moskvy a nic nezjistil, možná mu ani nikdo neřekl, že tam má něco zjišťovat. Takže jsem se snažil udělat a zařídit na co jsem stačil a děj se vůle Páně, když mě za to vyhodí, nějak to přežiju. Nějak se to splácalo a já jsem tam přežil. Další obnova té bumážky se měla konat v době, kdy už jsem měl důchodový věk a to už se týkalo někoho jiného  ;D

Veselá historka z natáčení:
Krátce poté co jsme tu bumážku získali - tehdy přijeli tři Rusové, každý se svým razítkem - kdosi z jiné firmy co tu bumážku chtěla získat taky mi volal, jestli bych jim mohl poradit, že dvě razítka by mohli získat, ale Jeho Blahorodí co vlastní třetí razítko zrovna sedí v ťurmě za korupci. Poradit jsem jim nemohl.

Ale hlavně že byla sranda.
« Poslední změna: 21. 07. 2025, 16:39:44 od Vrozkrokkop Kopalsson »

alex6bbc

  • *****
  • 1 768
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #24 kdy: 21. 07. 2025, 17:14:07 »
ty posledni pribehy jsou super.
je videt, ze hnuj se da najit vsude 😁