Zvládnutí krizové situace v práci

Zvládnutí krizové situace v práci
« kdy: 09. 07. 2025, 23:23:50 »
jak zvladate krizovky? (kriticke situace, ne ze byste lustili krizovky)

kolega vam z projektu odejde, mate release na krku, zakaznici cekaji na instalacky, pokazi se stroj kde se buildi
a sef oznami, ze taky odchazi z firmy. zaroven zaucujete noveho kolegu, ktery zacne pomahat za par mesicu, ale
je to nova nadeje. a mezitim jste na projektu sami, support chce s vama kazdy den meetingovat o tom co se kde
u zakazniku kazi a jeste k tomu musite vyresit horici problemy do release.

v podstate jsem na to zustal sam. zena i deti mi rikaji at hned zdrhnu, ale to ja nedokazu, v supportu a vedeni je jeste
par lidi co pamatuji dobre casy, ktere uz jsou davno pryc.

zabalili byste to at projekt padne a zakaznici nevi kudy kam, nebo to jeste chvili vydrzite a 3 dny tesne pred dovolenou
vyresite problem celeho projektu a pak to nachvilku z vas spadne.


Re:krizova situace
« Odpověď #1 kdy: 09. 07. 2025, 23:29:35 »
to se teda nestalo behem jednoho tydne, ale behem jednho roku, ale v posledni dobe me to pekne dohani.
v prubehu toho roku jsem mel koleku s poruchou osobnosti, ktery zanesl strasny chaos do systemu, tak
to jeste ted opravuju. ale krizovka na me padla v posledni dobe.
« Poslední změna: 09. 07. 2025, 23:31:08 od ogdru6jahad »

CPU

  • *****
  • 1 146
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:krizova situace
« Odpověď #2 kdy: 09. 07. 2025, 23:44:46 »
To má snadné řešení.

Uvolnit si ruce!

Nejprve je potřeba začít dodržovat následující pravidla:
  • Nasadit pravidla krizového řízení
  • Pracovat maximálně 8 hodin denně 6 dní v týdnu (ne pět, šest), snad chápeš psané slovo, to není 8:15 nebo 7:55, ale přes 8:00 všech šest dní v týdnu
  • Nastolit pohodu
  • Striktně dodržovat 8 hodin a starat se o rodinu!!! Práce je všude dost, rozjebanou rodinu ti rozeslání CV nevyřeší...

Pokud si přijdeš jako žába v mixéru s rychlostí větší než šest, pak je to skutečně třeba: https://www.youtube.com/watch?v=ebQy8QDWjkE

Na Telca je vyhrazený čas v sobotu dopoledne od 8:00 do 10:00 a 15:00 do 17:00.
Nechtějí se scházet v sobotu? No pak to asi nevnímají jako krizi!
Je dobré zdůraznit, že je krizová situace a že toto opatření má sloužit k jejímu překonání a aby všichni chápali, jak vážná situace je.

  • Ňoumu necháme číst e-maily a použijeme jako filtr.
  • Ňoumu vyřizuje telefony.
  • Ňouma musí pomáhat = nesmí otravovat, delegovat na něj všechnu trash práci.
  • Ňoumu tě zve jednou za dvě hodiny na kafe a řekne, co hoří, nechat ho to vyřídit pomocí vhodnch FUCK-OFF zpráv.
  • Telefony TY bereš pouze ve vyhrazeném čas od 8:30 do 9:00
  • Identifikovat priority podle Paretova principu

https://cs.wikipedia.org/wiki/Paret%C5%AFv_princip

V překladu, 20% problémů způsobuje 80% "nedobroty".

Neposlechnout cokoliv z toho = nechat se rozšmelcovat mixérem.
Až problémy trochu opadnou, rychlost mixéru se sníží na 3ku, dá se přejít na normální řežim 6 hodin pracuji + 2 hodiny se učím.

Když mě poslechneš, v nejhorším tě vyhodí z práce, ale co? Místo pěti dnů jsi makal šest? Alespoň jsi to zkusil zachránit. Prostě jsi se maximálně soustředil na práci. A až píčové budou muset schůzovat v sobotu, tak třeba přijdou na to, že se to musí fakt řešit.

Ale zkušenost je obecně nepřenositelná, byť to říkám z pozice člověka, který si to zkoušel na všech možných pozicích. A víš co, nedodržuj to, rozjeb si rodinu, život a zdraví a měj trvale udržitelnou zkušenost a příště budeš chytřejší. Třeba to potřebuješ mít děti jen v sobotu a potkávat se s náhradním tatínkem, získáš moudrost. Když to teď uděláš podle návodu, jak se to naučíš? Jak se poučíš?
« Poslední změna: 09. 07. 2025, 23:49:56 od CPU »

CPU

  • *****
  • 1 146
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:krizova situace
« Odpověď #3 kdy: 09. 07. 2025, 23:56:57 »
Jo a doplnění:
O šábesu (sobotě) se NEPROGRAMUJE!!!
To je den na telcování s každým kreténem ve firmě/u zákazníka, kolik jich ve firmě/na světě jen je.

Oni tak pochopí, že je krize a budou si tě víc cenit + hledat nouzová řešení, nebudou přikládat pod kotel. Až to vyřešíš, budou si to pamatovat, protože do řešení problémů budou osobně zapojení.

Po sobotních telcách se jede na výlet s rodinou :)
No a co že je spíš menší?
Neděle není na výlety, je na odpočinek, vyspat se po obědě, procházku...
Jak začneš dělat voloviny, točit volantem jako ***** a makat 10 hodin...nechat se vyrušovat telefonem, dělat idiotská telca...nechat se rušit kolegy... = pravidla jsou v zadeki, žádný management se nekoná a ty jsi mamlas na cestě do (_._)
« Poslední změna: 10. 07. 2025, 00:00:09 od CPU »

RDa

  • *****
  • 3 053
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:krizova situace
« Odpověď #4 kdy: 10. 07. 2025, 01:08:09 »
v podstate jsem na to zustal sam. zena i deti mi rikaji at hned zdrhnu, ale to ja nedokazu, v supportu a vedeni je jeste
par lidi co pamatuji dobre casy, ktere uz jsou davno pryc.

Pokud jste zustal sam a zdefaultili jste vlastne sam na sve vedeni - tak s majitelem proberte zmenu ze svarcu/hpp na partnerstvi, tj. ze budete alespon 50% majitelem.

Ale jinak neni krize jako krize - ty terminy ktere jste si nastavili - nedodrzuje temer zadna firma.

Hrozi za to postih? Rozhodne to nemuze byt k vasi tizi.. ale k tizi tech, co odesli nebo to spatne naplanovali.


hknmtt

  • ****
  • 307
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:krizova situace
« Odpověď #5 kdy: 10. 07. 2025, 01:11:07 »
jak zvladate krizovky? (kriticke situace, ne ze byste lustili krizovky)

kolega vam z projektu odejde, mate release na krku, zakaznici cekaji na instalacky, pokazi se stroj kde se buildi
a sef oznami, ze taky odchazi z firmy. zaroven zaucujete noveho kolegu, ktery zacne pomahat za par mesicu, ale
je to nova nadeje. a mezitim jste na projektu sami, support chce s vama kazdy den meetingovat o tom co se kde
u zakazniku kazi a jeste k tomu musite vyresit horici problemy do release.

v podstate jsem na to zustal sam. zena i deti mi rikaji at hned zdrhnu, ale to ja nedokazu, v supportu a vedeni je jeste
par lidi co pamatuji dobre casy, ktere uz jsou davno pryc.

zabalili byste to at projekt padne a zakaznici nevi kudy kam, nebo to jeste chvili vydrzite a 3 dny tesne pred dovolenou
vyresite problem celeho projektu a pak to nachvilku z vas spadne.

Jednoduche - treba sa od toho odosobnit. Je to len praca. 16:30 vypnes PC a ides domov. Ono ludia radi hadzu stres na niekoho ineho(ie. zodpovednost), ale musis sa tomu ubranit. Pokial to nie je tvoja firma, samozrejme, tak to neber ako viac nez co to realne je - len obycajna robota. Neinvestuj do toho emocie, len cas a skill. Akonahle ti skoncil pracovny den, pre teba vsetko pracovne konci(tyka sa aj emailov, telefonu a akejkolvek komunikacie). Nadcasy alebo zodpovednost za deadlajny to iste. Nie je to tvoj problem.

Re:krizova situace
« Odpověď #6 kdy: 10. 07. 2025, 08:20:42 »
takové krize mám rád, je to nejlepší způsob na prosazením změn a vyjednávání k tvému prospěchu :).

Sedni si k čistému stolu, vypiš si agendu, rozdělil jí podle priorit a přidané hodnoty, přiděl zdroje (já vím, dnes se spíše říká čas, osobu, místo), udělej pravidelné status meetingy a vyplňuj si postup do tabulky. Buď otevřený, hlavně vůči sobě a nepřeceňuj se, všechny stavy práce předávej nadřízeným. Když nelze přibrat další lidi, vždy je možné si dočasně najmout externí společnost, aby ti s něčím pomohla (to je mimochodem můj obor, v takových projektech se cítím dobře).

Nejvíc stresu máš z neznáma, kdy nevíš, kdy se to sesype, kdy nejsi schopný dodržet termín. Odstraň nejistotu, narovnej časový plán, neskrývej, že něco ti jde pomalu a něco rychle, přestaň dělat zbytečnosti (dost subjektivní!), hlavně nepracuj nad pracovní dobu. Odmítej novou práci nebo jí naopak zařaď na konec seznamu. Přestaň o tom přemýšlet a mluvit jako o krizi :).

Re:krizova situace
« Odpověď #7 kdy: 10. 07. 2025, 08:32:04 »
jednoduche riesenie:
ziadne meetingy, kde sa riesia nie kriticke veci, priorita je aby vyvoj fungoval. Kecy o tom, ako nieco zlepsit v tomto case idu bokom.
Pracovat tak, ako mas pracovny cas, ziadne nadcasy, nic co nesuvisi s tvojou pracou. Nech si problemy riesi vedenie, tato situacia urcite nevznikla zo dna na den. Aj ty potrebujes po praci vypnut a trocha si utriast myslienky, a v klude porozmyslat co dalej.
Ked sa to nejako utrasie, az potom riesit plan, ako dalej.

V novej firme som bol napr. v situacii, kde ma dali na projekt, od ktoreho davali vsetci ruky prec, lebo to bol polofunkcny bordel a zakaznici hrozili prechodom na iny system, ak sa to nezlepsi. Za necely rok zacali chodit od zakaznikov reakcie, ze vidia rapidne zlepsenie a dokonca ho zacali pochvalovat, ze tam neustale pribudaju vylepsienia, ktore im urychluju pracu.
« Poslední změna: 10. 07. 2025, 08:35:56 od MalyTomi »

Re:krizova situace
« Odpověď #8 kdy: 10. 07. 2025, 08:52:42 »
Spominas veci ako stare dobre casy a pod. Ocividne si vo firme X rokov a prestala to pre teba byt len praca a stal sa to pre teba druhy domov/rodina. Ano, aj v praci sa daju najst dobri kamarati, ale odtial potial.

Neviem koho myslis pod pojmom sef, ci je to len nejaky manazer nad tebou ktory ti podpisuje dovolenku a vykazy (inak povedane line manager), alebo projektovy manazer ktory ma na starosti planovanie aktivit a konumikaciu s klientami.
Ak to druhe a teraz si to po nom defacto prebral - zajst za majitelom firmy/sefom tvojho predchadzajuceho sefa a zjednat si nove podmienky, na akej pozicii si (jedna pozicia, nie one man army styl pozicie) a adekvatne ohodnotenie a vyhody z nej. A nasledne sa toho drzat.

Pametaj si jedno zo zakladnych pravidiel manazmentu: "Dajte mi na to ludi a ja to urobim".
Ak nedaju, neni to tvoj problem!!!

Ak sa neda, tak utekat, a neobzerat sa naspat.

Sam som pracoval na "one man army" pozicii v predchadzajucej firme nejaku dobu - mal som nastastie stastie na zakaznika, aspon teda ked som komunikoval s technickymi ludmi u zakaznika, komunikacia s manazmentom bola ako natahovacka o to kto ma vacsiu moc, bolo hned citit z ich komunicia ako "overly assertive" su ti ludia. Tiez som tam makal ako kkt 8-9-10 hodin denne, kolko krat som si k tomu sadol na par hodin aj cez vikend. A ked som chcel pridat od sefa (slovensky kkt manazer) tak sa hral na pana tajomneho a nedobytneho, pritom aj hodnotenia od zakaznika na mna boli skvele. Citil som sa ako zbity pes, doslova som si uvedomoval ako bezim vyhoreniu do naruce. Tak som rozposlal CV, za dva tyzden som tomu nedobytnemu kktovi polozil na stol vypoved a cuduj sa svete, on sam sa ma vtedy opytal kolko chcem aby som zostal.

Presiel som do inej firmy a dodrzujem urcite striktne pravidla:
Robim od 8 do 16tej, obcas, a to len vynimocne potiahnem dlhsie, napr do 17tej, a aj to max na dva tri dni v rade. Ale nasledne si tie hodiny vyberiem, ziadne darovanie firme for free. Komunikaciu so zakaznikom tu maju na starosti iny ludia, oni mi ich poziadavky prezvejkaju a ja to len nakodim. Testovanie, architekturu, deployment tu maju na starosti tiez iny ludia, nie ja.
Celkova spokojnost (wellbeing) sa mi vyrazne posunuli.

Nevidim dovod ako pise CPU makat 6 dni v tyzdni, tlacit meetingy na sobotu aby si zakaznici uvedomili ze je to krizova situacia, a pod - v jeho sprave je vela dobrych informacii, ale toto medzi dobre odporucania nepatri si myslim.
Rozbite vztahy doma a rozbite zdravie ti peniaze nezaplatia - akurat tak z toho vyhoris a "pojdes sa na par mesiacov hladat do prirody v kempovacom karavane", alebo ti este nejakym horsim sposobom prepne na hlavu.

Ja by som videl riesenie takto: zajdi za vedenim (sef tvojho sefa, majitel, ...)
- a bud ta povysi a umozni ti nabrat potrebnych ludi,
- alebo nech si ich naberie sam  a ty budes na svojej pozicii (ak si programator, tak programuj, nemanazuj, od toho tam ma byt niekto iny),
- ak sa neda nijak dohodnut/zmenit situacia, utekaj a neobzeraj sa (a neboj si vybrat dovolenku pocas vypovednej lehoty, pripadne si aj inak "oddychnut" ak to bude neunosne, nestoji za to byt dobry chlapec a nechat na seba tie posledne dva mesiace tlacit nech spasis svet)
« Poslední změna: 10. 07. 2025, 08:58:08 od kanoe22 »

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #9 kdy: 10. 07. 2025, 13:35:02 »
a) posun si pracovni dobu o 3 hodiny. Vsichni se rano vycukaji a ty najdes vsechny emaily hned jak prijedes. Nechodi ti postupne. Pak mas ale tu vyhodu ze kdyz vsichni odejdou ty muzes 3 hodiny v klidu pracovat.
b) jednou tydne home ofiice.  To je nejlepsi cas kdy by te nemuseli otravovat a ty muzes pracovat.
c) nepodstatne veci nech na potom. Vsechny je pak vyres naraz v jednom dni. Idealne patek odpoledne.
d) praci si rozvrhni na tohle chci predelat a tohle musim uhasit hned. A stridej to. I nejvetsi maler par dnu pocka.
e) co muzes vyresit za 5 minut vyres, co muze udelat nekdo jiny hod to na nej
f) duveruj novacikovi a davej mu zlozite veci kdyz selze udelej to za nej a dej mu trochu lehsi, pak zbova zkus tezsi
g) v nedeli se nepracuje, nedele je pro rodinu

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #10 kdy: 10. 07. 2025, 14:58:25 »
dik vsem!

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #11 kdy: 10. 07. 2025, 15:24:42 »
jak zvladate krizovky? (kriticke situace, ne ze byste lustili krizovky)

kolega vam z projektu odejde, mate release na krku, zakaznici cekaji na instalacky, pokazi se stroj kde se buildi
a sef oznami, ze taky odchazi z firmy. zaroven zaucujete noveho kolegu, ktery zacne pomahat za par mesicu, ale
je to nova nadeje. a mezitim jste na projektu sami, support chce s vama kazdy den meetingovat o tom co se kde
u zakazniku kazi a jeste k tomu musite vyresit horici problemy do release.

v podstate jsem na to zustal sam. zena i deti mi rikaji at hned zdrhnu, ale to ja nedokazu, v supportu a vedeni je jeste
par lidi co pamatuji dobre casy, ktere uz jsou davno pryc.

zabalili byste to at projekt padne a zakaznici nevi kudy kam, nebo to jeste chvili vydrzite a 3 dny tesne pred dovolenou
vyresite problem celeho projektu a pak to nachvilku z vas spadne.

Na dovolenou si neber telefon.

Dohodni se s vedenim firmy, ze se bude se zakaznikama soucasny stav komunikovat a ze se budou problemy resit postupne se spozdenim.
Dohodni se na zruseni veskerych terminu a ze se bude delat jak se bude stihat a rekni si o vic penez a prescasy si nechat hodne dobre zaplati, aby si je dobre rozmysleli ;)

Pokud neni dohoda na techto vecech mozna zacal bych hledat novou praci a rozhodne bych se nepretrhl.

Delal bych co je potreba pro zakazniky - starsi branch a modernizace v main branch, aby to bylo do budoucna schopne plnit pozadavky zakazniku. Kazdy zakaznik ma svoji branch toho starsiho a resil bych tam jen aktualni problemy daneho zakaznika abych tam netahal dalsi nove problemy.

Snaz se vse co jde automatizovat.

Good luck.

Takto by to snad slo vydrzet i dlouhodobe.

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #12 kdy: 11. 07. 2025, 09:30:45 »
Z pozice cloveka, ktery kdysi udelal vsechno uplne spatne a odnesl to jak fyzickym tak psychickym zdravim, tak doporucuju nebyt jako ja
Tedy doporucuju
* zdravi na prvnim miste (cvicte, pokud necvicite, tak zacnete)
* rodina na druhem miste
* prescasy jen do zakonne vyse
* opakovat si "Poor planning on your side does not constitute emergency on mine" -- neni duvod se obetovat pro firmu. Nikdy. Nikdy. Nikdy.

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #13 kdy: 11. 07. 2025, 15:08:32 »
@ogdru6jahad, jak nedokazes zdrhnout. Protoze se bojis riziko (coz chapu) ,nebo protoze mas pocit nejake pocit moralni supeority vuci zdrhajicim? (nejak se obavam, ze je tote druhy pripad).

A nektere firmy a manageri radi cilene vyvolavaji krizove situace. Nekdo se to nauci na kurzu scrum mastera, kde to prodavali jako "create a sense of urgency"

Ja muzu podepsat co napsal jtrmal. Financne jsem rodinu vytahl z krize, osvobodil se od psychopatu, ale potom bylo prilis pozde na zachranu vztahu s detmi atd.






Z pozice cloveka, ktery kdysi udelal vsechno uplne spatne a odnesl to jak fyzickym tak psychickym zdravim, tak doporucuju nebyt jako ja
Tedy doporucuju
* zdravi na prvnim miste (cvicte, pokud necvicite, tak zacnete)
* rodina na druhem miste
* prescasy jen do zakonne vyse
* opakovat si "Poor planning on your side does not constitute emergency on mine" -- neni duvod se obetovat pro firmu. Nikdy. Nikdy. Nikdy.

Re:Zvládnutí krizové situace v práci
« Odpověď #14 kdy: 11. 07. 2025, 16:52:17 »
Ve stresu by měl být primárně tvůj nadřízený. Tzn. aktuálně asi šéf tvého šéfa nebo majitel firmy. Je potřeba s ním být v úzkým kontaktu a musí být plně seznámen s tím, že je problém.

Jeho prací by mělo být, abys měl práci smysluplně připravenou tak, aby ses věnoval jen doručování a minimalizoval rušivé elementy kolem. Tzn. třeba minimalizovat styk se supportem, pokud to zrovna dává smysl. Nebo naopak mít na úrovni supportu jednoho člověka, který bude agregovat problémy a rozumně je připravovat.

Co se týče rodiny, tak je možné si dočasně rozšířit počet odpracovaných hodin na úkor rodiny. Má to ale určitá pravidla. Musí být definované, že je krize a zároveň definované kdy krize končí. Také to musí být vůči tobě kompenzované (neříkám nutně penězi, nechť si každý doplní co chce, ale třeba 2 měsíce volna přes léto být taky fajn).

Také s tím musí být seznámena tvá rodina. Tam si musíš také stanovit pravidla a musíte se vzájemně podporovat. Nejhorší, co můžeš udělat je mít problém v práci i v rodině zároveň.

Nováčka (podle možností) bych se pokusil nechat pracovat samostatně a dělal mu code review. U každého dodaného kódu bych s ním rychle rozebral co je dobré a co špatné. Je důležité, aby měl zpětnou vazbu obratem a mohl se rychle integrovat. Také bych zvážil, jestli support nehodit na něj s tím, že mu musí supporťáci dát maximální možnou podporu - tzn. třeba si s ním nad každým problémem sednout a vyřešit to společně. V úplně stejném režimu jako když teď odejdeš a on to bude muset řešit sám.

V každém případě ty jsi poslední, kdo by se měl stresovat.