Rozlišení DOSové console a jiné fonty

czp

Rozlišení DOSové console a jiné fonty
« kdy: 14. 09. 2011, 17:01:31 »
Zdravím,
nedávno sem našel ve skříni starej notebook, akorát pro DOS a tak sem si řek že zavzpomínám a rozchodím ho. Notebook chodí krásně, baterka vydrží cca 2,5 hod. a má jakejsi "hardwarovej režim spánku" což je hodně zajímavá funkce :). Ale ten notebook je asi dělanej na Windows 95 (taky tam je taková samolepka, ale já radši ten DOS ;)), a když je v textovým 80x25 nebo 80x50 modu tak má po stranách takový černý pruhy, a když se nastaví rozlišení 1024x768 (třeba v nějaký hře) tak se displej zaplní celej.
Můj dotaz teda zní, nevíte o nějakým způsobu, jak nastavit rozlišení 1024x768 v consoli (jako to de třeba v GRUBu) a případně jestli nejde nějak změnit font, ale o to mi nejde, jenom by bylo zajímavý mít Terminus v DOSu... ale hlavně to rozlišení, ty pruhy fakt nevypadaj hezky :(.
Napadlo mě třeba napsat něco, co spustí VESA grafiku v 1024x768 a pak se to nevypne (až při vypínání systému), ale nevim jestli by to šlo. Vyzkoušim a napíšu.
Dík za rady, czp :)


Sten

Re: Rozlišení DOSové console a jiné fonty
« Odpověď #1 kdy: 14. 09. 2011, 17:39:53 »
VESA kompatibilní karty mají dva druhy módů: textové a grafické. DOS potřebuje textový mód, zatímco hry používají grafické módy. GRUB používá taky grafický mód a text si kreslí sám. Takže u toho roztažení přes celou obrazovku si nemyslím, že by to šlo. Teoreticky by se dalo napsat si vlastní textovou rutinu pro INT 10h a kreslit v grafickém módu, ale nebude to jednoduché a některé programy ten mód stejně resetují a zapisují přímo do paměti (třeba Norton Commander); to by se dalo ošetřit pomocí unreal módu, ale bude to ještě složitější.

Nahrát Terminus by mělo jít, stejně nahrávají upravené fonty ovladače třeba pro češtinu. Akorát problém je při přepínání módů, to často vyresetuje nahraný font a proto je potřeba na to mít ovladač.

Sten

Re: Rozlišení DOSové console a jiné fonty
« Odpověď #2 kdy: 14. 09. 2011, 17:44:51 »
Aby nevznikla mýlka: GRUB ve výchozím nastavení taky používá textový mód a texty vykresluje grafika. Ale pokud jej přepnete na 1024x768, použije grafický mód a texty si kreslí sám.

czp

Re: Rozlišení DOSové console a jiné fonty
« Odpověď #3 kdy: 14. 09. 2011, 19:37:08 »
Uh, copak nikdy podobná věc nenapadlo nikoho jinýho než sem já? :(
Ten DOS mi tam chodí skvěle, rozchodil sem multitasking, sítě, klon bashe, klon X11... a zastavěj mě 4 černý pruhy v konzoli? :-\

Zopper

  • *****
  • 918
    • Zobrazit profil
Re: Rozlišení DOSové console a jiné fonty
« Odpověď #4 kdy: 15. 09. 2011, 09:41:05 »
Určitě jediný nejsi, ale obávám se, že to je jako s létajícím autem - to taky napadlo spoustu lidí, ale obtížnost provedení zablokuje prakticky všechny pokusy - a to co nakonec někdo úspěšně udělá už stejně ani není auto.   :)


pet

Re: Rozlišení DOSové console a jiné fonty
« Odpověď #5 kdy: 15. 09. 2011, 09:52:09 »
Kdyz prepnes grafiku do grafickeho rezimu i nektere textove programy pobezi v tomto rezimu (BIOS rozkresluje znaky) ale je to strasne pomale. Prepnes bud probramkem ktery provola BIOS nebo nainstaluj ansi.sys a posli escape sekvenci. Vic ti z hlavy neporadim, DOS uz nepouzivam snad 20 let a musel bych ho nekam instalovat a laborovat.
Ja jsem mel grafiku Trident, ta umela i "nestandardni" rezimy - textove i graficke a byl k ni pribaleny tansi.sys - rozsirena verze ansi.sysu, ktera do nich umela prepinat. A ja si napsal programek, ktery nastavil vyssi textovy rezim a nedovolil to prepnout a vsem tvrdil ze je nastaven rezim 3 = text 80x25, ale v rozsahu tusim 128x60 nebo kolik to ta karta umela ;-) Je to vse o dokumentaci, kterou ke sve grafice dokazes sehnat, zejmena popisy rezimu, ktere umi.
Pokud nejakou dokumentaci vydolujes, muzes se ozvat na bahula zavinac volny tecka cz.

czp

Re: Rozlišení DOSové console a jiné fonty
« Odpověď #6 kdy: 15. 09. 2011, 18:50:40 »
No, našel sem nejdřiv tohle:
Kód: [Vybrat]
Graphics
64-bit video graphics with 2-MB EDO DRAM for increased color depth and graphics performance

Display
14.1-inch color TFT with 1024 x 768 resolution (up to 64K colors internal)
        6300/T/5000/D/M/1
13.3-inch color TFT with 1024 x 768 resolution (up to 64K colors internal)
        6266/T/3200/D/M/1
Nevim kterej z těch displejů to je, ale vim že umí maximálně 1024x768, jinak se to po displej "posouvá" když najedu ke kraji (teda když tam byly Win2k, o který sem přišel společně s bejvalým diskem :/)
No, hledal sem dál a našel další malej kousek "skládačky"
Kód: [Vybrat]
Supported Display Graphics: SVGA (800x600) , XGA (1024x768) , VESA FPDI-2Při dalším hledání jsem našel čísi xorg.0.log
Kód: [Vybrat]
(II) CHIPS(0): VESA BIOS detected
(II) CHIPS(0): VESA VBE Version 2.0
(II) CHIPS(0): VESA VBE Total Mem: 2048 kB
(II) CHIPS(0): VESA VBE OEM: CHIPS 65555 Super VGA
(II) CHIPS(0): VESA VBE OEM Software Rev: 1.0
(II) CHIPS(0): VESA VBE OEM Vendor: Chips & Technologies, Inc.
(II) CHIPS(0): VESA VBE OEM Product: 65555 Display Controller
(II) CHIPS(0): VESA VBE OEM Product Rev: 2

(II) CHIPS(0): Probing for DDC1
(--) CHIPS(0): TFT probed
(--) CHIPS(0): LCD
(--) CHIPS(0): Display Size: x=1024; y=768
(--) CHIPS(0): PCI Bus
(--) CHIPS(0): Internal DAC disabled
(--) CHIPS(0): Using programmable clocks
(--) CHIPS(0): Dot clock 0: 25.056 MHz
(--) CHIPS(0): Dot clock 1: 28.238 MHz CRTclk
(--) CHIPS(0): Dot clock 2: 65.082 MHz FPclk
(--) CHIPS(0): Probed memory clock of 50.113 MHz
(==) CHIPS(0): Min pixel clock is 1.000 MHz
(--) CHIPS(0): Max pixel clock is 110.000 MHz
(II) CHIPS(0): Monitor0: Using default hsync range of 31.50-37.90 kHz
(II) CHIPS(0): Monitor0: Using default vrefresh range of 50.00-70.00 Hz
(II) CHIPS(0): Clock range: 1.00 to 110.00 MHz
Tak nevim jak, v tomhle se moc nevyznám o.O
Dál sem zkoušel hledat něco jako "compaq armada 1700 non standart text mode", "dos svga console" atd., ale nic relevantního to nenašlo :/.
Už sem propadal zoufalství když sem na Wikipedii narazil na tohle, což mi trošku naději vrátilo ;):
Kód: [Vybrat]
SVGATextMode
On Linux and DOS systems with so named SVGA cards, a program called SVGATextMode[3] is
used to set up on so named SVGA cards better looking text modes than EGA and VGA
standard ones. This is particularly useful for large (≥ 17") monitors, where normal VGA 400
lines text mode appear as extremely low resolution. SVGATextMode allows setting of the
pixel clock and higher refresh rate, larger font size, cursor size, etc, and allows a better use
of the potential of a video card and monitor. In non-Windows systems, the use of
SVGATextMode (or alternative options such as the Linux framebuffer) to obtain a sharp text
is critical for LCD monitors of 1280×1024 (or higher resolution) because none of so named
standard text modes fits to this matrix size. SVGATextMode also allows a fine tuning of video
signal timings.
Despite the name of this program, only a few of its supported modes conform to SVGA (i.e.
VESA) standards.
A sem: http://www.the-dreams.de/projects/ vedla cesta už jenom kousek. Teďkon to už jenom otestovat :). Díky všem za pomoc, napíšu jak to dopadlo :)