Přidám svoji zkušenost, chodil jsem na osmileté "lepší" gymnázium v Brně - konkrétně Matyáše Lercha.
A abych pravdu řekl, tak jsme tam docela trpěl. Přijde mi strašně brzo si v 5. třídě vybrat (rodiče) budoucí školu na dalších 8let.
Co si vybavuju, tak drtivá většina výuky probíhala stylu "já píšu na tabuli, vy si to obkreslete do sešitu a za 14dní z toho bude písemka". Případně "přepadová písemka" na věci co se probíraly dva dny zpátky. O nějakém rozvoji studentů nemohla být řeč (až na světlé výjimky). Šílený (naprosto zbytečný nervy) ze kterých mám asi psychický trvalý následky do dnes. Taky tomu dost "pomohli" rodiče(přemotivovaní magoři - hlavně matka) co "pro mě chtěli to nejlepší" a ze třídních schůzek chodila se slzama v očích "že ze mě nic nebude, když budu mít trojku na vysvědčení" a "proč nemůžeš být jako Tomášek co má samý jedničky". Co se týká lidí ve třídě, tak kolektiv relativně v pohodě (neměl jsem problém zapadnout), ale nemyslím si, že by ti lidi byli nějak inteligentní díky "sítu přijímaček" - hlavně ženský byly ve většině případů spíš jen šprtky s IQ 70 co se ale našprtaly do posledního písmena co se po nich chtělo a pak měly samý jedničky. Pak jich dost šlo studovat nějaký pseudoobory jako antropologii, pajdák nebo nějaký sociální služby atd. Samozřejmě pár jich šlo dělat doktorku, právníka atd, ale rozhodně tohle nebyla třída plná "budoucích astronautů s IQ 140". Na techniku (pokud techniku považujeme i fakultu stavební) jsme z 30lidí šli 3. Pokud neuvažujeme, tak 2
Navíc na gymnáziu je šílený přetlak humanitních předmětů. Vůbec bych to nenazýval "všeobecné gymnázium" - spíš "humanitní s příchutí sem tam nějakého vědecky znějícího předmětu"
Pořád samý dějepis a dále dějepis maskovaný do jiných předmětů (výtvarka, literatura, hudební výchova)...nulová logika a 99% úspěchu je se naučit jména, data a další info a to "vyblít" na písemku a dostat jedničku.
Po gymnáziu jsem šel na VUT FEKT, kde nám na první laboratoři nějaký doktorand říkal, že pro něj bylo gymnázium horší než ta VŠ. Tak jsme si z něj dělali srandu co je to za blbost. S odstupem času musím uznat, že měl pravdu...
Já bych určitě na gymnázium z páté třídy znovu nešel a pak šel na průmyslovku (ale samozřejmě je to blbé v situaci, kdy většina chytrých lidí ze ZŠ odejde a zbydou tam blbci). Nebo šel na něco jednoduchýho, kde se to vystuduje bez zbytečnýho stresu a pak skončím zase na té stejné VŠ, takže ve výsledku to je úplně jedno. Nemyslím si, že by mi "lepší" gymnázium něco dalo, díky čemuž jsem pak vystudoval VŠ bez problémů, spíš naopak. Na VŠ bylo plno lidí co vystudovali buď průmyslovku nebo nějaký gympl v díře uprostřed ničeho a naopak lidi z průmky měli výraznou výhodu ve znalosti základů techniky.
Mimochodem na tom stejném gymnáziu teď mám děcko od známýho a co jsem slyšel, tak je to tam třída plná šprtů a divných děcek - teď se na to osmileté totiž dostat je hlavně o tom, jak moc šíleně přemotivovaní rodiče jsou a kolik přípravných kurzů zaplatí...Za nás (-9let nebo kolik) to nebylo ještě tak výrazné...