Studium IT na vysoké

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #30 kdy: 09. 01. 2023, 16:33:22 »
Asi jsem exot (protože všechno nepřevádím na peníze), ale považuji jakékoliv vzdělání (i na sebenesmyslnějším oboru typu genderová studia apod.) jako cenné, protože nutí mozek nezahálet a člověka nutí překonávat lenost a dokopat se k dělání věcí, kterého i nebaví a nevidí v nich smysl, a to si myslím, že je užitečná věc a o tom podle mě to vzdělávání na kterémkoliv stupni vlastně je, protože většina lidí pak v pracovním životě musí překonávat podobné překážky, například nesmyslnou byrokracii, která doprovází zaměstnání, které ho jinak velice baví apod. Navíc ten diplom se mnohdy hodí. A když už si mladý člověk vybere obor, který není ten pravý, má na VŠ víc možností si "očuchat" jiné obory a najít ten, který mu bude vyhovovat - aspoň na některých školách (např. MU) to tak funguje  :) Protože člověk nejvíc zjistí, jaký obor je ten pravý až když si třeba zapíše nějaké přednášky / cvičení z toho oboru.
« Poslední změna: 09. 01. 2023, 16:36:05 od Ctrl+P »


Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #31 kdy: 09. 01. 2023, 17:24:49 »
Ano, pokud člověk bere vysokou jako "papír" a počítá, jestli se mu vyplatí za ten "papír" obětovat 5 let nechození do práce, tak v IT oborech vždycky vyjde, že ne. Protože ten "papír" po tobě vlastně nikdo nechce.

Na druhou stranu, jinde píšeš, že věnuješ čas chození do posilovny, vaření atd. - kdybys místo toho ale pracoval, tak vyděláš víc peněz, proč to teda děláš?

Hele jako papír to bere naprostá většina studentů, vzdělávání mě extrémně baví a denně se vzdělávám, učím jazyky a makám na sobě, viz. ta posilovna, strava, atd. Jen prostě si na internetu vyberu kurz který se mě líbí od člověka který se mě líbí, stejně tak učitele na jazyky si vyberu toho, který se mě líbí.

Já vůbec nesrážím důležitost vzdělávání, to je nepochopení. Já narážím na to, že když půjdu na vysokou, tak abych dostal diplom, tak tam budu dělat věci, které vůbec nechci a jinak to nejde.

Osobně jsem chodil na ekonomku a chodil jsem si na přednášky a cvika a učitele co mě bavili, samozřejmě mě vyrazili, protože prostě kredity nebyly u teoretiků a učitelů typu "vystudoval jsem vysokou a šel jsem učit". A jako člověk, kterého téma zajímalo a četl si na ekonomce tisícistránkové knížky od světových ekonomů jsem byl exot, všichni ostatní si totiž šli pro zápočet, ne se naučit látku.

To je stejné jako s certifikacema, na LinkedInu je spousta indů, co dělá certifikaci za certifikací, jasně našprtaj se přípravku a na certifikaci odpapouškujou to co se chce. Pro mě je důležité vzdělání, ne papír, a pokud se chceš na VŠ vzdělávat, z mé zkušenosti nemáš šanci jí dokončit, protože se nebudeš mít čas věnovat dopodrobna zajímavým věcem, když je to časově udělané na našprtání se na zápočty.

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #32 kdy: 09. 01. 2023, 17:56:32 »
když chceš pochopit souvislosti věcí, které se učíš, tak prostě musíš omezit to množství, rozhled a postupně se doučovat věci, co ti schází.

A chápu třeba to, takovou tu typickou mýlku, že samouk programátor je na nic, protože si pustí videa na youtube, udělá stackoverflow a tak. Ale na internetu jsou i strukturované kurzy programování, a mnohdy na mnohem vyšší úrovni než VŠ.

Já třeba měl problém pochopit integrály a deriváty. Pusť si tohle - https://www.youtube.com/watch?v=WUvTyaaNkzM a to je prostě materiál 10x líp vysvětlený než co ti kdokoliv vysvětlí u tabule nebo v knížce.

Dneska je prostě klasické formální vzdělávání alespoň v IT již překonané.

A jedna věc je, učit se pro testy a druhá pro pochopení souvislostí. Je skvělé, že všichni vědí kdy byla bitva na bílé hoře, ale kdo ví souvislosti v tom, proč, co se tam řešilo, jaká byla doba, a jak se tehdy vnímala válka a tak? Není to samo o sobě důležitější než napsat datum do testu, ostatně ten datum je ten nejmíň podstatný údaj.

Představ si, že v roce 2100 bude test "Kdy byla válka na ukrajině pepíčku", a pepíček řekne "2022-2024" správně! Ale pepíček nebude mít ani nejmenší ponětí proč a o co šlo a jak to probíhalo. Prostě odpapouškuje datum, a tím má znalost. A to je dnešní školství.

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #33 kdy: 09. 01. 2023, 18:06:17 »
když chceš pochopit souvislosti věcí, které se učíš, tak prostě musíš omezit to množství, rozhled a postupně se doučovat věci, co ti schází.

A chápu třeba to, takovou tu typickou mýlku, že samouk programátor je na nic, protože si pustí videa na youtube, udělá stackoverflow a tak. Ale na internetu jsou i strukturované kurzy programování, a mnohdy na mnohem vyšší úrovni než VŠ.

Já třeba měl problém pochopit integrály a deriváty. Pusť si tohle - https://www.youtube.com/watch?v=WUvTyaaNkzM a to je prostě materiál 10x líp vysvětlený než co ti kdokoliv vysvětlí u tabule nebo v knížce.

Dneska je prostě klasické formální vzdělávání alespoň v IT již překonané.

A jedna věc je, učit se pro testy a druhá pro pochopení souvislostí. Je skvělé, že všichni vědí kdy byla bitva na bílé hoře, ale kdo ví souvislosti v tom, proč, co se tam řešilo, jaká byla doba, a jak se tehdy vnímala válka a tak? Není to samo o sobě důležitější než napsat datum do testu, ostatně ten datum je ten nejmíň podstatný údaj.

Představ si, že v roce 2100 bude test "Kdy byla válka na ukrajině pepíčku", a pepíček řekne "2022-2024" správně! Ale pepíček nebude mít ani nejmenší ponětí proč a o co šlo a jak to probíhalo. Prostě odpapouškuje datum, a tím má znalost. A to je dnešní školství.

Aby to vypadalo vierohodne, je dobré sa aspoň v tom základnom pojme nezmýliť. Potom to nahráva argumentom, že študovať na YT za moc nestojí. Keď ani nevieš, že to nie je derivát ale derivácia(derivace).

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #34 kdy: 09. 01. 2023, 18:39:50 »
když chceš pochopit souvislosti věcí, které se učíš, tak prostě musíš omezit to množství, rozhled a postupně se doučovat věci, co ti schází.

A chápu třeba to, takovou tu typickou mýlku, že samouk programátor je na nic, protože si pustí videa na youtube, udělá stackoverflow a tak. Ale na internetu jsou i strukturované kurzy programování, a mnohdy na mnohem vyšší úrovni než VŠ.

Já třeba měl problém pochopit integrály a deriváty. Pusť si tohle - https://www.youtube.com/watch?v=WUvTyaaNkzM a to je prostě materiál 10x líp vysvětlený než co ti kdokoliv vysvětlí u tabule nebo v knížce.

Dneska je prostě klasické formální vzdělávání alespoň v IT již překonané.

A jedna věc je, učit se pro testy a druhá pro pochopení souvislostí. Je skvělé, že všichni vědí kdy byla bitva na bílé hoře, ale kdo ví souvislosti v tom, proč, co se tam řešilo, jaká byla doba, a jak se tehdy vnímala válka a tak? Není to samo o sobě důležitější než napsat datum do testu, ostatně ten datum je ten nejmíň podstatný údaj.

Představ si, že v roce 2100 bude test "Kdy byla válka na ukrajině pepíčku", a pepíček řekne "2022-2024" správně! Ale pepíček nebude mít ani nejmenší ponětí proč a o co šlo a jak to probíhalo. Prostě odpapouškuje datum, a tím má znalost. A to je dnešní školství.
Aby to vypadalo vierohodne, je dobré sa aspoň v tom základnom pojme nezmýliť. Potom to nahráva argumentom, že študovať na YT za moc nestojí. Keď ani nevieš, že to nie je derivát ale derivácia(derivace).
To je nepodstatné, důležité je, že to umí odvodit z axiomů teorie množin :D


Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #35 kdy: 09. 01. 2023, 18:43:40 »
o tom podle mě to vzdělávání na kterémkoliv stupni vlastně je
V zásadě ano, ale koukat na YT a číst SO je méně námahy :-\

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #36 kdy: 09. 01. 2023, 19:11:55 »
@greenlinuxguru: Díky za nečekaně věcnou a normální reakci.
Asi mám holt zkreslenej pohled, protože kromě prvních dvou let jsem na vysoké asi neměl žádný předměty, který by mě nebavily. Takže sice mi to nijak nepomohlo vydělat peníze ani jsem se tam vlastně nenaučil nic z toho, co dneska potřebuju v práci, ale stejně bych tam rozhodně šel znova. Peněz stihnu vydělat dostatek ve zbytku života.
(A to, že jsem tam poznal spoustu fajn lidí, z nichž s některýma se vídám doteď, a díky nim jsem se seznámil i s mojí ženou, taky není k zahození :-) )

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #37 kdy: 09. 01. 2023, 19:53:20 »
Možná už je to dneska jinak, ale já na VŠ šel ještě před plyšákem a to se na VŠ vzdělání koukalo jinak (a VŠ studium IT specializací ani neexistovalo).
Je pravda, že jsem si z toho odnesl hlavně ty obecné schopnosti něco se naučit, pochopit a dotáhnout do konce, protože ve vystudované strojařině jsem nakonec nikdy nepracoval a nastoupil do IT firmy, kde jsem od 90. let postupně vystřídal nejméně 3 specializace (správce Windows serverů a prostředí, specialista na centrální správu a deployment, vývojář).

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #38 kdy: 09. 01. 2023, 20:50:26 »
@greenlinuxguru: Díky za nečekaně věcnou a normální reakci.
Asi mám holt zkreslenej pohled, protože kromě prvních dvou let jsem na vysoké asi neměl žádný předměty, který by mě nebavily.

Ono to snad ani nebylo o předmětech, ale o učitelích. Prostě když přijede učitel sockou v potrhaném saku, co celý život neopustil akademickou sféru a začne ti vyprávět o tom jak řídit korporaci, co si o tom máš myslet?

Stejně tak prostě jsme na vysoké měli skvělé učitele z praxe na makroekonomii, snad nejnudnější předmět na světě, a prostě když ti to začne vyprávět Ševčík, tak tě to chytne.

Já jsem úplně žral učitele, co fungovali v praxi, jednou za týden přišli a odučili své 2 přednášky a prostě bylo vidět, že ví o čem mluví.

Nebo já třeba na střední nenáviděl dějepis, přestože když jsem si na Discovery pustil druhá světová válka v souvislostech, tak jsem to úplně hltal a zajímalo mě to. Jenomže mě právě zajímali ty souvislosti, ne jména a data.

Nedávno jsem mluvil s ženskou na infolince ohledně záloh na energie, říkám jí, že neumí počítat, že ty její výpočty vůbec nesedí a ona, že má vysokou, tak jí říkám, proč teda dělá na infolince, to jí fakt dostalo.

(A to, že jsem tam poznal spoustu fajn lidí, z nichž s některýma se vídám doteď, a díky nim jsem se seznámil i s mojí ženou, taky není k zahození :-) )

Jj, i můj kamarád potkal manželku na vysoké, ano. A sám mám takové hezké storky z vysoké, kdy jsem si stoupnul u kolejí, opřel se o zábradlí, vyšla první holka ze dveří a za 5 minut jsme seděli na pivku, a strávili hezkou noc, a byla mladá, pěkná.

Nicméně dokázat vytvořit sociální vazby jen v práci nebo ve škole je omezení, hodně lidí na něj později v životě naráží. A tím jak pracuji z domova jsem byl donucen se naučit vytvořit sociální vazby rychle a efektivně sám. Dokázat i v dospělosti vytvářet sociální vazby mimo tradiční práci a školu ti dává jako hodně svobody a je to prostě skill.

Ale tak mě se obecně mladá léta líbila i mimo vysokou, prostě jsem měl spolubydlící a cestoval. Taky jsem trávil mládí na lavičce pohulující brko s partou, taky relativně skvělá bezstarostnost. To přeci není jen o vysoké.

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #39 kdy: 09. 01. 2023, 23:10:35 »
když chceš pochopit souvislosti věcí, které se učíš, tak prostě musíš omezit to množství, rozhled a postupně se doučovat věci, co ti schází.

A chápu třeba to, takovou tu typickou mýlku, že samouk programátor je na nic, protože si pustí videa na youtube, udělá stackoverflow a tak. Ale na internetu jsou i strukturované kurzy programování, a mnohdy na mnohem vyšší úrovni než VŠ.

Já třeba měl problém pochopit integrály a deriváty. Pusť si tohle - https://www.youtube.com/watch?v=WUvTyaaNkzM a to je prostě materiál 10x líp vysvětlený než co ti kdokoliv vysvětlí u tabule nebo v knížce.

Dneska je prostě klasické formální vzdělávání alespoň v IT již překonané.

A jedna věc je, učit se pro testy a druhá pro pochopení souvislostí. Je skvělé, že všichni vědí kdy byla bitva na bílé hoře, ale kdo ví souvislosti v tom, proč, co se tam řešilo, jaká byla doba, a jak se tehdy vnímala válka a tak? Není to samo o sobě důležitější než napsat datum do testu, ostatně ten datum je ten nejmíň podstatný údaj.

Představ si, že v roce 2100 bude test "Kdy byla válka na ukrajině pepíčku", a pepíček řekne "2022-2024" správně! Ale pepíček nebude mít ani nejmenší ponětí proč a o co šlo a jak to probíhalo. Prostě odpapouškuje datum, a tím má znalost. A to je dnešní školství.

Hodně omezený pohled. K pochopení souvislostí je třeba šíře znalostí, kterou člověk nejsnáze (byť pořád nikoli snadno) získá právě studiem. Něco z těch znalostí jistě nakonec nevyužije, ale předem neví, co to bude. Samouk se z kurzů na Youtube třeba naučí něco specifického, co ho zrovna zajímá nebo co právě teď potřebuje, ale o spoustě věcí se ani nedozví, že by je měl znát. Pak s takovými člověk musí řešit, že už deset let programují webové aplikace, ale mají takřka nulové ponětí o sítích, protože všechno za ně doteď dělal jakýsi hotový framework. Vysvětlovat "zkušenému" vývojáři ověšenému certifikáty ze soukromých kurzů, jaký je rozdíl mezi TCP a UDP, je pak poněkud frustrující.
Ano, dnes je celý obor IT v takové personální krizi, že i kdejaký nedouk a fušer v něm má šanci najít si místo, ale mně teda hodně vadí ten přístup "vykašli se na školu, nějak se doučíš cestou, co budeš zrovna potřebovat". To je nejlepší způsob, jak generovat geniální idioty. Ve své úzké specializaci mohou být i dobří, ale jinak k ničemu.

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #40 kdy: 09. 01. 2023, 23:24:29 »
Ano, dnes je celý obor IT v takové personální krizi, že i kdejaký nedouk a fušer v něm má šanci najít si místo, ale mně teda hodně vadí ten přístup "vykašli se na školu, nějak se doučíš cestou, co budeš zrovna potřebovat". To je nejlepší způsob, jak generovat geniální idioty. Ve své úzké specializaci mohou být i dobří, ale jinak k ničemu.
To je svatá pravda, ale tak nějak chápu i lidi, kteří nechtějí na VŠ strávit 5 let. Pro většinu IT pozic by stačil Bc. Tady ve Spojeném království (vlastně jen v Anglii a Walesu, Skotsko to má jinak a NI nevím) mají hezky odstupňovaný systém “certifikát” (1 rok), “diplom” (2 roky), BSc (3 roky) a BSc Hons (4 roky). MSc a PhD už se považují za víceméně akademické tituly (na rozdíl od českého Mgr.). Každý si vybere, jak dlouho chce studovat, a může si namixovat obory.

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #41 kdy: 10. 01. 2023, 10:19:16 »
@greenlinuxguru: Díky za nečekaně věcnou a normální reakci.
Asi mám holt zkreslenej pohled, protože kromě prvních dvou let jsem na vysoké asi neměl žádný předměty, který by mě nebavily. Takže sice mi to nijak nepomohlo vydělat peníze ani jsem se tam vlastně nenaučil nic z toho, co dneska potřebuju v práci, ale stejně bych tam rozhodně šel znova. Peněz stihnu vydělat dostatek ve zbytku života.

To je právě zjevně to, co je dost individuální. Mně tam nějak jakože bavilo to, co jsem dávno uměl (takže vlastně taky nebavilo protože to byl ztracenej čas a ten mě nebaví fakt hodně obecně) a k tomu tam byla spousta toho, co mě nebavilo ani obsahem (většina matematiky, většina fyziky), protože jsem moc dobře věděl, že mi to prakticky k ničemu nebude (a takyže není). Ale dovedu si představit, že když vás to, co jste studoval bavilo, klidně byste do toho znovu šel.

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #42 kdy: 10. 01. 2023, 10:26:44 »
K pochopení souvislostí je třeba šíře znalostí, kterou člověk nejsnáze (byť pořád nikoli snadno) získá právě studiem. Něco z těch znalostí jistě nakonec nevyužije, ale předem neví, co to bude.

No nevím. Když jsem studoval vysokou školu, oborem jsem se zároveň živil a věděl jsem dost dobře, co budu potřebovat a co ne. Což byla skoro největší demotivace.

Pak s takovými člověk musí řešit, že už deset let programují webové aplikace, ale mají takřka nulové ponětí o sítích, protože všechno za ně doteď dělal jakýsi hotový framework. Vysvětlovat "zkušenému" vývojáři ověšenému certifikáty ze soukromých kurzů, jaký je rozdíl mezi TCP a UDP, je pak poněkud frustrující.

Já znám plno přesně takových absolventů VŠ. Myslí si, že všechno umí ale reálně tomu nerozumí ani za mák a vysvětlovat jim pak rozdíl mezi TCP a UDP je poněkud frustrující. Přitom zrovna tohle jsem na VŠ fakt nikdy neměl a síťař fakt nejsem. Takže tohle zrovna s VŠ fakt nesouvisí, díky za dobrý příklad.

Ano, dnes je celý obor IT v takové personální krizi, že i kdejaký nedouk a fušer v něm má šanci najít si místo, ale mně teda hodně vadí ten přístup "vykašli se na školu, nějak se doučíš cestou, co budeš zrovna potřebovat". To je nejlepší způsob, jak generovat geniální idioty. Ve své úzké specializaci mohou být i dobří, ale jinak k ničemu.

Nejlepší dva lidé, které jsem v tomhle oboru potkal byli oba vyučení s maturitou natož aby někdy studovali na vysoké. To jen tak na okraj. Můžete to klidně brát jako historku ale je to kompletně pravda a hezky to ilustruje, že to, co tvrdíte je nesmysl. Na IT je pěkné právě to, že formální vzdělání je prakticky nezajímavé. Podstatné je co umíte skutečně. Ono to ostatně platí i ve zbytku života, ale v IT zvlášť.

Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #43 kdy: 10. 01. 2023, 13:32:35 »
když chceš pochopit souvislosti věcí, které se učíš, tak prostě musíš omezit to množství, rozhled a postupně se doučovat věci, co ti schází.

A chápu třeba to, takovou tu typickou mýlku, že samouk programátor je na nic, protože si pustí videa na youtube, udělá stackoverflow a tak. Ale na internetu jsou i strukturované kurzy programování, a mnohdy na mnohem vyšší úrovni než VŠ.

Já třeba měl problém pochopit integrály a deriváty. Pusť si tohle - https://www.youtube.com/watch?v=WUvTyaaNkzM a to je prostě materiál 10x líp vysvětlený než co ti kdokoliv vysvětlí u tabule nebo v knížce.

Dneska je prostě klasické formální vzdělávání alespoň v IT již překonané.

A jedna věc je, učit se pro testy a druhá pro pochopení souvislostí. Je skvělé, že všichni vědí kdy byla bitva na bílé hoře, ale kdo ví souvislosti v tom, proč, co se tam řešilo, jaká byla doba, a jak se tehdy vnímala válka a tak? Není to samo o sobě důležitější než napsat datum do testu, ostatně ten datum je ten nejmíň podstatný údaj.

Představ si, že v roce 2100 bude test "Kdy byla válka na ukrajině pepíčku", a pepíček řekne "2022-2024" správně! Ale pepíček nebude mít ani nejmenší ponětí proč a o co šlo a jak to probíhalo. Prostě odpapouškuje datum, a tím má znalost. A to je dnešní školství.

Hodně omezený pohled. K pochopení souvislostí je třeba šíře znalostí, kterou člověk nejsnáze (byť pořád nikoli snadno) získá právě studiem. Něco z těch znalostí jistě nakonec nevyužije, ale předem neví, co to bude. Samouk se z kurzů na Youtube třeba naučí něco specifického, co ho zrovna zajímá nebo co právě teď potřebuje, ale o spoustě věcí se ani nedozví, že by je měl znát. Pak s takovými člověk musí řešit, že už deset let programují webové aplikace, ale mají takřka nulové ponětí o sítích, protože všechno za ně doteď dělal jakýsi hotový framework. Vysvětlovat "zkušenému" vývojáři ověšenému certifikáty ze soukromých kurzů, jaký je rozdíl mezi TCP a UDP, je pak poněkud frustrující.
Ano, dnes je celý obor IT v takové personální krizi, že i kdejaký nedouk a fušer v něm má šanci najít si místo, ale mně teda hodně vadí ten přístup "vykašli se na školu, nějak se doučíš cestou, co budeš zrovna potřebovat". To je nejlepší způsob, jak generovat geniální idioty. Ve své úzké specializaci mohou být i dobří, ale jinak k ničemu.

Jo, vše co jste napsal nesouvisí s platformou, na které studujete, ale s konkrétním materiálem, který studujete. Taky to samozřejmě souvisí s daným nastavením člověka.

Pokud jde o feedback - neplatí, že na vysoké vždy feedback dostanete, a neplatí, že vám vždy pomůže, a taky neplatí, že v online světě žádný feedback nedostanete - můžeme se pouze bavit o nějakém průměru.

Můžeme se bavit o discovery algoritmech různých online platforem, kde se v moderní době může projevovat instant gratification, ale to už je jiná debata.

Že je u webů spousta lidí s malým přehledem, s tím se třeba dá souhlasit, ale to je spíš proto, že je malá vstupní bariéra a vysoká poptávka, nemíchal bych do toho formu vzdělání (pokud teda nechcete nastavit jako hard bariéru diplom z vysoké, ale stejně tak může být hard bariéra ze kteréhokoliv jiného autoritou orazítkovaného zdroje).

Rozhodně plošně neplatí, že vysoká je nereplikovatelný znalostní zdroj. Jak jsem psal výše, samozřejmě mimo znalosti má vysoká své plusy ohledně kontaktů a jiných věcí.
« Poslední změna: 10. 01. 2023, 13:40:17 od LambdaLover »

Karmelos

  • *****
  • 1 017
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Studium IT na vysoké
« Odpověď #44 kdy: 10. 01. 2023, 14:01:08 »
tvl to je zase debata.

Jako analogii jakéhokoliv oboru, včetně IT, lze použít kravín.

S krávama tam taky dělaj lidi který nepotřebujou vůbec žádnou školu, ale stejně tak tam s nima dělají lidi co tu VŠ nutně maj i třeba s postgraduálem.

To jako určitě existuje nějaký skvělý kodér který dokáže namastit webovej portál už na základce, ale těžko budu rozebírat obecný návrh modulu AI, nebo modifikaci algoritmu řešiče PDR, případně vlastní implementaci šifrování s pomocí eliptických křivek s někým, kdo sotva vychodil gympl.

Je to imho otázkou priorit - pokud chci jen vydělat prachy - stačí mi základka a trochu píle naučit se něco víc než průměr.  Pokud chci něco víc, bez VŠ to podle mě nejde.
Gréta je nejlepší.