Je otázka co nazýváte startupem.
Já považuji za startup pouze B2C nebo B2B firmu která prodává PRODUKT, takže to není agentura, která přeprodává čas svých dodavatelů a/nebo tvoří projekty pro klienty bez jakékoliv equity. Ideálně by takový startup měl mít externí funding v podobě VC, nebo něčeho podobného - ideálně aby financování nešlo z kapsy zakladatele, mění to dynamiku.
Samozřejmě těch kritérií co je pro někoho startup je více, a v čase se to mění.
Práce pro startup, takový ten opravdový americký, kde ti to zafinancuje nějaký devadesátkový VC/AC má obecně svá specifika.
1) Přesčas se očekává, runway krátká, další kolo financování často v nedohlednu
2) Stres a hyperzměny taky denní chléb
Proč bych to tedy šel dělat?
1) Chci spolupracovat na produktu, který mě zajímá, a v korpu nuda
2) Chci mít na tom produktu equity (tedy pokud nejsi cofounder, tak chceš mít stock options a čekáš na IPO) a tím pádem mé úsilí škáluje spolu s úspěchem (či neúspěchem) projektu
3) Samozřejmě je to super rizikové, a pokud to člověka nebaví, asi rychle opustí kocábku
To výše platí pro firmu o 10-50 lidech. Víc mature firmy, které si občas taky říkají startup, a jsou třeba už v černých číslech, nebo jsou na dobré trajektorii, tam už se trochu mění pravidla hry. No a v cíli se vám z toho stane třeba Yahoo, megakorp, který je pomalej a těžkopádnej, pak to umře, a lidi odejdou, a někteří založí nové firmy, a vše se opakuje.
V ČR jsem viděl pouze srandovní podmínky pro early core zaměstnance, ale snad se to trošku už zlepšilo, a spousta toho byly parodie na startup.