O kolik si říct jako správce/podpora

Re:O kolik si říct jako správce/podpora
« Odpověď #15 kdy: 25. 06. 2022, 23:07:09 »
A pak se někoho budeš chtít zbavit a on bude dělat dark psyops. https://www.abclinuxu.cz/blog/jenda/2020/4/zivot-update#pijavice + diskuze k tomu, updaty https://www.abclinuxu.cz/blog/jenda/2020/4/zivot-update#61
Notyvole, ty si riadne dobrosrdečný... ja by som vypenil asi po druhej požiadavke...

Aj tento smutný príbeh ukazuje, že sa toto nedá rozumne robiť v jednom človeku, inak je to nápor na psychické zdravie. Myslím, že minimálne traja (a podobne schopní) by mali byť, aby dokázali rozumne riešiť zastupiteľnosť a pohotovosti. A gro ceny za "podporu" (nie za "projekty") by malo byť v paušáli, lebo je to niečo ako práca hasičov umocnené na druhú. Schopný admin sa pozná podľa toho, že zdanlivo nič nerobí, pritom však všetko funguje (a na rozdiel od hasičov admin vie ovplyvniť aj priemerný počet požiarov). T.j. zákazník platí službu "všetko má fungovať, je jedno ako to urobíte" a nie službu "toto sa pokazilo, opravte to".

No a robiť toto pre malé firmy je problematické v tom, že je u nich malá ochota platiť drahé paušály za zdanlivé flákanie sa dodávateľa. Pritom v enterprise svete (ja robím v korporáte, a každý nadčas a pohotovosť sú presne platené, inak by sa na to každý vyprdol) platia veľké firmy obrovské pálky, a aj tak je tam na incident priority 3 (= trebárs nejde server s dopadom "multiple users") SLA na vyriešenie dva pracovné dni...


buldr

Re:O kolik si říct jako správce/podpora
« Odpověď #16 kdy: 26. 06. 2022, 00:29:18 »
Já se s vámi o tom nechci dohadovat, to by byla blbost, když to někomu vyhovuje, je to zcela v pořádku a jako kapitalista souhlasím s tím, že je to pro ně tedy asi výhodné. Nejspíš to mají nastavené jinak než já, je jich víc a těch firem mají hodně. Tam jde hodně o to, jaká je domluva s tím majitelem, jestli je trochu rozumný a jestli nebude dělat problém z toho, že přesně účetní neměla pár hodin funkční PC.

Hodně bych toho dokázal sám, ale nejsem rozhodně IT specialista a odborník na Windows Server, Exchange, ... prostě to neumím, s manuálem bych se možná prokousal ze X hodin k nějakému výsledku, vědí co dělají. Navíc mě to děsně nebaví, ale to neznamená, že bych nedokážu vyměnit disk, nahodit bitovou kopii disku (1x měsíčně, nebo při velké změně se zálohují bitové kopie), ale dělat to nebudu, protože na to nemám čas a své práce i starostí s vedením vlastní firmy i elektrikáři (zaměstnanci) mám více než dost, protože problémů se najde dnes a denně. Věnuji se projektování řídících jednotek a kompletních rozvodů (Solidworks), napíšu si v ASM/C, stejně tak převodníky/scripty v MS Office a nejlépe se cítím u pájecí stanice, osciloscopů, ... zkrátka na dílně a s elektrikou.

Výpadek kancelářského počítače (HP Elitedesk 800 G6) řeším klasickým postupem, tedy vytáhnout z kumbálu vyřazený Dell Optiplex 810 (stále výkonem stačí) a zavoláním na IT, aby aktualizovali Yubikey, které používám pro vstup do budovy (první odemyká mechanickým klíčem), přihlášení do sítě i klíčenky. To samé s notebookem (HP Elitedesk 830 G8) - pokud je s ním na baráku, může si vzít vyřazený Latitude E6440 a opět mu IT aktualizuje Yubikey a tím moje starosti končí. Kluci vozí notebooky po všech čertech, prakticky od pondělí do pátka jsou pryč a nic jiného s tím neudělám, pokud je opravdu potřeba, prostě si pro něj přijede, nebo mám-li cestu poblíž, tak mu ho dovezu. Při pořízení nového HW si zkrátka nechám jeden monitor, počítač a notebook pro podobné případy.

Do rackové skříně prakticky nelezu, maximálně proměřím, nebo si udělám úpravy v řízení topení, klimatizace (do toho mi zase nesahá IT, protože jsem to vyrobil a napsal sám). Já jim zase nesahám na 1U servery (Dell PowerEdge R340), 4U datové pole, kamerový systém UniFI UNVR-Pro, switche UniFi, AP UniFI U6LR a Edge router s firewallem ... to je v jejich režii nesahám jim do toho a úplně mi stačí vědět, že výpadek jednoho serveru neznamená nefunkční systém. Redundantní a vlastně mám dost dobrou představu, jak to mají udělané, přesto jim do toho nešahám. Zaplatím za služby a dostanu návrh cenově přijatelného a kvalitního HW, se kterým budou pracovat. Na tom nešetřím, ale ani nepřeháním. Také se střetneme v názorech, třeba navrhovali UPS od APC (Scheider) a za to peníze nedám, protože pro známé jsem jich už dost operoval (opravoval). Na té své hrůze APC Smart-UPS jsem to vzal od podlahy, první letěla baterka (CBS), pak měniče, kondenzátory, ventilátor ... prostě jsem si prosadil dvě průmyslové s baterkami Panasonic. Používám je docela dost a vím dobře, co v nich je.

Kdyby se jim to nevyplatilo, nedělali by to a líbí se mi přístup. Taktéž se neženu do dalšího růstu (více lidí), protože za ty starosti mi to nestojí a firma mi prosperuje. Většinu zakázek už odmítám, na 3 roky mám prostě plno a stálý zákazník má přednost. Z preciznosti a perfekcionismu neslevím a ty lidi mám stále stejné a spokojené. Víc nechci a dělají to stejně.
« Poslední změna: 26. 06. 2022, 00:36:49 od buldr »
Carpe diem