Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: jakub.novak551 24. 06. 2022, 21:17:49

Název: O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: jakub.novak551 24. 06. 2022, 21:17:49
Ahoj všem,
už několik pracuji let na pozici IT správce v menší firmě. V tuhle chvíli pracuji na smlouvu jako kmenový zaměstnanec, ale rád bych svoje služby začal nabízet i jiným menším firmám. Od kolegů a kamarádů co jsou v menších firmičkách, které si nemohou dovolit vlastního IT člověka, kterého by tam měli pořád, vím že by se jim občas nějaký takový člověk hodil. Pravděpodobně bych jim to fakturoval na IČO od hodiny.

Otázka tedy je:
o kolik Kč na h si říct ?
pokud tímto způsobem pracujete, nějaké tipy do začátku ?

Jednalo by se převážně o takovou tu práci typu školního ajťáka + případně správa nějakých serverů ať už linux nebo win, zkušenosti mám s obojím.

Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: 🇺🇦 GPU 24. 06. 2022, 23:08:53
Pokud se přirovnáváš ke školnímu ajťákovi, tak seš zadarmo drahej... Možná tak někomu za pivo a cigára přeinstalovat wokna.

Absolutně si nenapsal co umíš a jaké máš zkušenosti. Správa serverů? Jakých serverů? Jakože vymeteš pavučiny v kumbále, aby ses k nim vůbec dostal, a pak odklikneš instalaci aktualizací?
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: _Jenda 24. 06. 2022, 23:44:52
Nevím jestli je hodinovka rozumná. Já jsem tohle dělal před pár lety za 500-600 Kč/h a bylo to nesmyslně málo a když pak za mě hledali náhradu, tak to bylo za mnohonásobek.

Ale hlavně hodinovka je nevhodné měřítko protože klient má fixní režii na to že existuje kterou jako hodinovku vyfakturovat nemůžeš. Dále budeš mít spoustu zásahů na minutu po SSH a záleží jestli to budeš účtovat po minutách a pak ti jako zaplatí 13.5 Kč nebo po nějaké minimální čtvrt/půl/hodině. Dále většina zásahů na místě bude krátká, třeba 1-2 hodiny, a víc strávíš na cestě a to si taky musíš nějak vymyslet.

Dále si musíš nějak definovat kdy, jak a jak rychle můžeš zasáhnout. Jezdíš na 14denní dovolenou? Co se stane když večer před ní shoří motherboard na serveru klienta? Máš na dovolené internet a chceš z ní hasit urgentní případy a řešit to? Nebo klient přežije 14 dní bez tebe?

Pak zjistíš že ve skutečnosti chceš měsíční paušál, řádově tisíce, v ceně může být nějaký základní servis (nebo i all inxlusive za 10k+, záleží na velikosti kanceláře a kolik s tím tak jako očekáváš práce), a pak třeba litr na hodinu účtováno po čtvrt/půl.

A pak zjistíš že ti to nikdo nebude chtít dát, i když alternativu nemají.

A pak se někoho budeš chtít zbavit a on bude dělat dark psyops. https://www.abclinuxu.cz/blog/jenda/2020/4/zivot-update#pijavice + diskuze k tomu, updaty https://www.abclinuxu.cz/blog/jenda/2020/4/zivot-update#61

Můžeš zkusit sondovat kolik to stojí jinde  https://adminit.cz/ https://sunsec.cz/. Ale ty budeš levnější (ale ne o moc) protože jsi jednotlivec a tak máš ty problémy s kapacitou a zásahy v případě urgentních problémů.
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: CPU 25. 06. 2022, 08:59:50
Hodinová sazba hulibrka: 500 Kč
Hodinová sazba šikovného šroubováka: 800 Kč
Hodinová sazba lepšího ajťíka: 900 Kč
Hodinová sazba PHPkáře: 700
Hodinová sazba normálního programátora: 900
Hodinová sazba seniorního programátora: 1500
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: Adolf.Shitler.2 25. 06. 2022, 10:30:11
Čas se zákazníkům obvykle účtuje od vyjetí ze sídla firmy až po návrat tamtéž. Někdo si za ten "ztrátový čas" (cesta tam a zpět) může brát méně, ale většinou je tam stejná taxa jako za práci samotnou.

A pokud jde o to, kolik brát, pak to samozřejmě záleží na tom, o jakého zákazníka se jedná. Jestli nějaký jednorázový nebo s pravidelnými objednávkami a ve větším rozsahu. Každopádně pod 500 Kč za hodinu bez DPH bych určitě nešel.
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: _Jenda 25. 06. 2022, 14:26:55
Hodinová sazba normálního programátora: 900
Hodinová sazba seniorního programátora: 1500
To jaksi záleží na tom jestli je to „normální zaměstnání“ nebo „námezdní kontrakt“ jak píše tazatel. On demand programátory určitě neseženeš za 7200 a 12000 Kč/MD, spíš tak 1-2k€.
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: buldr 25. 06. 2022, 14:37:47
Ahoj všem,
už několik pracuji let na pozici IT správce v menší firmě. V tuhle chvíli pracuji na smlouvu jako kmenový zaměstnanec, ale rád bych svoje služby začal nabízet i jiným menším firmám. Od kolegů a kamarádů co jsou v menších firmičkách, které si nemohou dovolit vlastního IT člověka, kterého by tam měli pořád, vím že by se jim občas nějaký takový člověk hodil. Pravděpodobně bych jim to fakturoval na IČO od hodiny.

Otázka tedy je:
o kolik Kč na h si říct ?
pokud tímto způsobem pracujete, nějaké tipy do začátku ?

Jednalo by se převážně o takovou tu práci typu školního ajťáka + případně správa nějakých serverů ať už linux nebo win, zkušenosti mám s obojím.


Menší firmy se mimo jednorázové případy raději domluví na pravidelném měsíčním paušálu, respektive pro obě strany je lepší se dohodnout na paušálu a převzetí odpovědnosti a kontroly za IT. Pro mně osobně je lepší zaplatit např.: 20 000Kč měsíčně spolehlivému a ochotnému správci, který se mi stará postará od serverů, přes kancelářské počítače až po tiskárny. Přirozeně má hlavní slovo při výběru, respektive navrhne a schválím (např.: koupí se PC+NTB Dell, nebo HP).
Ovšem očekávám vše plně fungující a bezpečné, stejně tak když něco odejde, sedne do auta a jede to vyřešit, ačkoliv většinu správy dělá vlastně vzdáleně. Nestane se, že by mi nevzal telefon. Něco odejde v pátek večer, tak nečeká, až se v pondělí ráno ozvu. Je to v jeho režii a je za to odpovědný, proto si může říci o 30 tisíc měsíčně, ale za to očekávám, že servery, počítače, notebooky i telefony pojedou a když se něco podělá 1. ledna ve 3:00, tak ráno tam bude a začne to řešit. Dojezd neřeším, pár kilometrů (za 15 minut je tady) a jsou zahrnuté v paušálu. 

Pro nás menší firmy je lepší si zkrátka někoho najmout, spolehlivého, šikovného a ochotného člověka/firmu, která se nám postará o doménu ADDS, Exchange, ... prostě to neumím, rozhodně ne na takové úrovni a nejsem schopen z fleku řešit problémy, předcházet, nebo ladit.

Lepší je to dělat ve dvou, protože na dovolené zaskočí kolega. Hodně to zvyšuje kredit v očích zákazníka.
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: veskotskujehnusne 25. 06. 2022, 16:39:41
To zní vlastně jako sen, za 30k měsíčně se někomu upsat jako děvka, která bude v trochu smolném týdnu dvakrát vyrážet něco řešit ve tři ráno.

Ahoj všem,
už několik pracuji let na pozici IT správce v menší firmě. V tuhle chvíli pracuji na smlouvu jako kmenový zaměstnanec, ale rád bych svoje služby začal nabízet i jiným menším firmám. Od kolegů a kamarádů co jsou v menších firmičkách, které si nemohou dovolit vlastního IT člověka, kterého by tam měli pořád, vím že by se jim občas nějaký takový člověk hodil. Pravděpodobně bych jim to fakturoval na IČO od hodiny.

Otázka tedy je:
o kolik Kč na h si říct ?
pokud tímto způsobem pracujete, nějaké tipy do začátku ?

Jednalo by se převážně o takovou tu práci typu školního ajťáka + případně správa nějakých serverů ať už linux nebo win, zkušenosti mám s obojím.


Menší firmy se mimo jednorázové případy raději domluví na pravidelném měsíčním paušálu, respektive pro obě strany je lepší se dohodnout na paušálu a převzetí odpovědnosti a kontroly za IT. Pro mně osobně je lepší zaplatit např.: 20 000Kč měsíčně spolehlivému a ochotnému správci, který se mi stará postará od serverů, přes kancelářské počítače až po tiskárny. Přirozeně má hlavní slovo při výběru, respektive navrhne a schválím (např.: koupí se PC+NTB Dell, nebo HP).
Ovšem očekávám vše plně fungující a bezpečné, stejně tak když něco odejde, sedne do auta a jede to vyřešit, ačkoliv většinu správy dělá vlastně vzdáleně. Nestane se, že by mi nevzal telefon. Něco odejde v pátek večer, tak nečeká, až se v pondělí ráno ozvu. Je to v jeho režii a je za to odpovědný, proto si může říci o 30 tisíc měsíčně, ale za to očekávám, že servery, počítače, notebooky i telefony pojedou a když se něco podělá 1. ledna ve 3:00, tak ráno tam bude a začne to řešit. Dojezd neřeším, pár kilometrů (za 15 minut je tady) a jsou zahrnuté v paušálu. 

Pro nás menší firmy je lepší si zkrátka někoho najmout, spolehlivého, šikovného a ochotného člověka/firmu, která se nám postará o doménu ADDS, Exchange, ... prostě to neumím, rozhodně ne na takové úrovni a nejsem schopen z fleku řešit problémy, předcházet, nebo ladit.

Lepší je to dělat ve dvou, protože na dovolené zaskočí kolega. Hodně to zvyšuje kredit v očích zákazníka.
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: anonacct 25. 06. 2022, 20:31:32
Zastávám názor, že pokud člověk neví, kolik stojí jeho práce, tak není zralý podnikat.
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: neregistrovany 25. 06. 2022, 20:32:27
To zní vlastně jako sen, za 30k měsíčně se někomu upsat jako děvka, která bude v trochu smolném týdnu dvakrát vyrážet něco řešit ve tři ráno.

Po smolnem týdnu přece přichází léta, kdy se to nestane vůbec...
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: 🇺🇦 GPU 25. 06. 2022, 20:38:46
Nehledě na to, že pokud takových klientů bude mít více, snadno se stane, že jeden den se toho posere víc a nebude vědět kam dřív skočit. Na tohle je potřeba mít pool lidí, kteří za sebe dokážou zaskočit nejen v nepřítomnosti. Tedy, pokud to tazatel myslí vážně a chce poskyvat služby na úrovni, za které si může říct normální peníze. Jenže takové firmy již existují a docela si i konkurují. Navíc mají všelijaké certifikace a pojištění odpovědnosti.

Pokud chce poskytovat služby na úrovni IT studentíka, kdy sem tam někomu za flašku přeinstaluje Windowsy, je zbytečné se ptát na peníze, protože to často funguje na principu "kdo co dá".
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: veskotskujehnusne 25. 06. 2022, 20:52:25
Aha.  :D

To zní vlastně jako sen, za 30k měsíčně se někomu upsat jako děvka, která bude v trochu smolném týdnu dvakrát vyrážet něco řešit ve tři ráno.

Po smolnem týdnu přece přichází léta, kdy se to nestane vůbec...
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: buldr 25. 06. 2022, 21:17:55
To zní vlastně jako sen, za 30k měsíčně se někomu upsat jako děvka, která bude v trochu smolném týdnu dvakrát vyrážet něco řešit ve tři ráno.

Mně to vyhovuje a těm třem chlapům také – dva z nich dělají Windows Server (certifikace), třetí dělá sítě a Unix/Linux. Mají i dva mladé, ale s těmi do styku nepřicházím. Očividně s nemají problém, protože novou smlouvu jsme prodlužovali na další 2 roky a nevidím jediný důvod si stěžovat.

Jak si to udělají, tak to také mají a servery jsou redundantní, aby se nestalo, že vypadne např.: doménový řadič, nebo Exchange a nebude nic fungovat. Do čeho jim mluvím je záložní zdroj a elektrocentrála, protože jde o můj obor a oba servery i síťové jsou napájené on-line UPS, na primárním okruhu ještě energii zajistí benzínová elektrocentrála. Pořizují se výhradně kvalitní, osvědčené a bezproblémové věci, se kterými mají dobré zkušenosti. Je to sice dražší, ale nevzpomínám si, kdy by se něco opravdu zásadního podělalo tak, že by vypovědělo službu a tím nemyslím, že chcípnutí disku účetní, ale skutečné selhání. No vlastně naposledy vypovědělo službu úložiště Synology, hezky s velice efektivním kouřem a rozžhaveným „napájecím zdrojem“, jestli se tomu šmejdu dá vůbec říkat napájecí zdroj. Alespoň zafungoval protipožární alarm, včetně varování (avízo na telefon) a nového naplnění hasícího systému rozvodné skříně. Začalo to jako postupný kolaps disků, které zdroj smažil (selhání všech ochran zdroje) a nakonec to hezky pěkně vyudilo celou skříň. Nicméně i tak primární datové pole zůstalo nedotčené a nepřišli jsme o nic, kromě iluze ke kvalitě Synology (model RS816 pořízený v roce 2017) – přesně 2 měsíce po záruce. Druhé RS816 jsem také rozebral a stav kondenzátorů byl těsně před odpálením, stejně tak pokroucené měniče a seškvařená izolace na tlumivce. Čili ano, to byla jedna z hlavních závad, u které jsme se sešli brzy ráno (první notifikace přišla na můj telefon v 00:02:25, kdy mi přišla informace o požárním poplachu v rackové skříni).

Tvůj názor Ti vymlouvat nebudu, neochotných hogofogo dodavatelů jsou tisíce, já jsem za tyhle tři maníky rád a jako rozumní lidé se dokážeme domluvit. Dělají více firem, které nemají vlastní IT správce a zatím si nikdo nestěžoval. V našem oboru a zaměření se známe všichni, takže se informace a zkušenosti šíří velice rychle. Mně osobně se nevyplatí mít vlastního zaměstnance – kvalitního správce, proto je lepší si zaplatit ochotnou a šikovnou firmu.

Před měsícem jsme tu strávili víkend, protože se pořizovala nová racková skříň a všechno se muselo přestěhovat - nad rámec paušální platby. Sud piva a grilovaná žebírka jako bonus.

Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: veskotskujehnusne 25. 06. 2022, 22:00:55
Já se s vámi o tom nechci dohadovat, to by byla blbost, když to někomu vyhovuje, je to zcela v pořádku a jako kapitalista souhlasím s tím, že je to pro ně tedy asi výhodné. Nejspíš to mají nastavené jinak než já, je jich víc a těch firem mají hodně. Tam jde hodně o to, jaká je domluva s tím majitelem, jestli je trochu rozumný a jestli nebude dělat problém z toho, že přesně účetní neměla pár hodin funkční PC.

To zní vlastně jako sen, za 30k měsíčně se někomu upsat jako děvka, která bude v trochu smolném týdnu dvakrát vyrážet něco řešit ve tři ráno.

Mně to vyhovuje a těm třem chlapům také – dva z nich dělají Windows Server (certifikace), třetí dělá sítě a Unix/Linux. Mají i dva mladé, ale s těmi do styku nepřicházím. Očividně s nemají problém, protože novou smlouvu jsme prodlužovali na další 2 roky a nevidím jediný důvod si stěžovat.

Jak si to udělají, tak to také mají a servery jsou redundantní, aby se nestalo, že vypadne např.: doménový řadič, nebo Exchange a nebude nic fungovat. Do čeho jim mluvím je záložní zdroj a elektrocentrála, protože jde o můj obor a oba servery i síťové jsou napájené on-line UPS, na primárním okruhu ještě energii zajistí benzínová elektrocentrála. Pořizují se výhradně kvalitní, osvědčené a bezproblémové věci, se kterými mají dobré zkušenosti. Je to sice dražší, ale nevzpomínám si, kdy by se něco opravdu zásadního podělalo tak, že by vypovědělo službu a tím nemyslím, že chcípnutí disku účetní, ale skutečné selhání. No vlastně naposledy vypovědělo službu úložiště Synology, hezky s velice efektivním kouřem a rozžhaveným „napájecím zdrojem“, jestli se tomu šmejdu dá vůbec říkat napájecí zdroj. Alespoň zafungoval protipožární alarm, včetně varování (avízo na telefon) a nového naplnění hasícího systému rozvodné skříně. Začalo to jako postupný kolaps disků, které zdroj smažil (selhání všech ochran zdroje) a nakonec to hezky pěkně vyudilo celou skříň. Nicméně i tak primární datové pole zůstalo nedotčené a nepřišli jsme o nic, kromě iluze ke kvalitě Synology (model RS816 pořízený v roce 2017) – přesně 2 měsíce po záruce. Druhé RS816 jsem také rozebral a stav kondenzátorů byl těsně před odpálením, stejně tak pokroucené měniče a seškvařená izolace na tlumivce. Čili ano, to byla jedna z hlavních závad, u které jsme se sešli brzy ráno (první notifikace přišla na můj telefon v 00:02:25, kdy mi přišla informace o požárním poplachu v rackové skříni).

Tvůj názor Ti vymlouvat nebudu, neochotných hogofogo dodavatelů jsou tisíce, já jsem za tyhle tři maníky rád a jako rozumní lidé se dokážeme domluvit. Dělají více firem, které nemají vlastní IT správce a zatím si nikdo nestěžoval. V našem oboru a zaměření se známe všichni, takže se informace a zkušenosti šíří velice rychle. Mně osobně se nevyplatí mít vlastního zaměstnance – kvalitního správce, proto je lepší si zaplatit ochotnou a šikovnou firmu.

Před měsícem jsme tu strávili víkend, protože se pořizovala nová racková skříň a všechno se muselo přestěhovat - nad rámec paušální platby. Sud piva a grilovaná žebírka jako bonus.
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: CPU 25. 06. 2022, 22:20:22
To jaksi záleží na tom jestli je to „normální zaměstnání“ nebo „námezdní kontrakt“ jak píše tazatel. On demand programátory určitě neseženeš za 7200 a 12000 Kč/MD, spíš tak 1-2k€.

Podle mého názoru - třeba se pletu - jsou "kusovky" nesmysl.
Než se člověk seznámí s problematikou, než se zorientuje ve stávajícím kódu, než se sladí s ostatními, tak je týden fuč.
Leda expertní - poradenské - služby a tam si vážně můžeš říct klidně 25k/den.

Ohledně IT služeb - kusovek - prostě "nejde mi tu excel", tak v tom taky žádné velké peníze nevidím.
Spíš jen šklebící se kstichtík, až mu řekneš 1500 za hodinu práce a cestu.

Menší firmy se mimo jednorázové případy raději domluví na pravidelném měsíčním paušálu
Jj, to je určitě lepší. Prostě říct "máme na vás 20 hodin", zaplatíte nám dvacku.
Polovina nevyčerpaných hodin se přenáší do příštího měsíce.
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: Gregor Fefor 25. 06. 2022, 23:07:09
A pak se někoho budeš chtít zbavit a on bude dělat dark psyops. https://www.abclinuxu.cz/blog/jenda/2020/4/zivot-update#pijavice + diskuze k tomu, updaty https://www.abclinuxu.cz/blog/jenda/2020/4/zivot-update#61
Notyvole, ty si riadne dobrosrdečný... ja by som vypenil asi po druhej požiadavke...

Aj tento smutný príbeh ukazuje, že sa toto nedá rozumne robiť v jednom človeku, inak je to nápor na psychické zdravie. Myslím, že minimálne traja (a podobne schopní) by mali byť, aby dokázali rozumne riešiť zastupiteľnosť a pohotovosti. A gro ceny za "podporu" (nie za "projekty") by malo byť v paušáli, lebo je to niečo ako práca hasičov umocnené na druhú. Schopný admin sa pozná podľa toho, že zdanlivo nič nerobí, pritom však všetko funguje (a na rozdiel od hasičov admin vie ovplyvniť aj priemerný počet požiarov). T.j. zákazník platí službu "všetko má fungovať, je jedno ako to urobíte" a nie službu "toto sa pokazilo, opravte to".

No a robiť toto pre malé firmy je problematické v tom, že je u nich malá ochota platiť drahé paušály za zdanlivé flákanie sa dodávateľa. Pritom v enterprise svete (ja robím v korporáte, a každý nadčas a pohotovosť sú presne platené, inak by sa na to každý vyprdol) platia veľké firmy obrovské pálky, a aj tak je tam na incident priority 3 (= trebárs nejde server s dopadom "multiple users") SLA na vyriešenie dva pracovné dni...
Název: Re:O kolik si říct jako správce/podpora
Přispěvatel: buldr 26. 06. 2022, 00:29:18
Já se s vámi o tom nechci dohadovat, to by byla blbost, když to někomu vyhovuje, je to zcela v pořádku a jako kapitalista souhlasím s tím, že je to pro ně tedy asi výhodné. Nejspíš to mají nastavené jinak než já, je jich víc a těch firem mají hodně. Tam jde hodně o to, jaká je domluva s tím majitelem, jestli je trochu rozumný a jestli nebude dělat problém z toho, že přesně účetní neměla pár hodin funkční PC.

Hodně bych toho dokázal sám, ale nejsem rozhodně IT specialista a odborník na Windows Server, Exchange, ... prostě to neumím, s manuálem bych se možná prokousal ze X hodin k nějakému výsledku, vědí co dělají. Navíc mě to děsně nebaví, ale to neznamená, že bych nedokážu vyměnit disk, nahodit bitovou kopii disku (1x měsíčně, nebo při velké změně se zálohují bitové kopie), ale dělat to nebudu, protože na to nemám čas a své práce i starostí s vedením vlastní firmy i elektrikáři (zaměstnanci) mám více než dost, protože problémů se najde dnes a denně. Věnuji se projektování řídících jednotek a kompletních rozvodů (Solidworks), napíšu si v ASM/C, stejně tak převodníky/scripty v MS Office a nejlépe se cítím u pájecí stanice, osciloscopů, ... zkrátka na dílně a s elektrikou.

Výpadek kancelářského počítače (HP Elitedesk 800 G6) řeším klasickým postupem, tedy vytáhnout z kumbálu vyřazený Dell Optiplex 810 (stále výkonem stačí) a zavoláním na IT, aby aktualizovali Yubikey, které používám pro vstup do budovy (první odemyká mechanickým klíčem), přihlášení do sítě i klíčenky. To samé s notebookem (HP Elitedesk 830 G8) - pokud je s ním na baráku, může si vzít vyřazený Latitude E6440 a opět mu IT aktualizuje Yubikey a tím moje starosti končí. Kluci vozí notebooky po všech čertech, prakticky od pondělí do pátka jsou pryč a nic jiného s tím neudělám, pokud je opravdu potřeba, prostě si pro něj přijede, nebo mám-li cestu poblíž, tak mu ho dovezu. Při pořízení nového HW si zkrátka nechám jeden monitor, počítač a notebook pro podobné případy.

Do rackové skříně prakticky nelezu, maximálně proměřím, nebo si udělám úpravy v řízení topení, klimatizace (do toho mi zase nesahá IT, protože jsem to vyrobil a napsal sám). Já jim zase nesahám na 1U servery (Dell PowerEdge R340), 4U datové pole, kamerový systém UniFI UNVR-Pro, switche UniFi, AP UniFI U6LR a Edge router s firewallem ... to je v jejich režii nesahám jim do toho a úplně mi stačí vědět, že výpadek jednoho serveru neznamená nefunkční systém. Redundantní a vlastně mám dost dobrou představu, jak to mají udělané, přesto jim do toho nešahám. Zaplatím za služby a dostanu návrh cenově přijatelného a kvalitního HW, se kterým budou pracovat. Na tom nešetřím, ale ani nepřeháním. Také se střetneme v názorech, třeba navrhovali UPS od APC (Scheider) a za to peníze nedám, protože pro známé jsem jich už dost operoval (opravoval). Na té své hrůze APC Smart-UPS jsem to vzal od podlahy, první letěla baterka (CBS), pak měniče, kondenzátory, ventilátor ... prostě jsem si prosadil dvě průmyslové s baterkami Panasonic (https://www.schrack.cz/eshop/nouzove-osvetleni-ups-co/ups/rada-genio-online-0-7-kva-az-10-kva/genio-sentinel-rack-online-vfi-1-5-az-3-kva-1-1-faze/ups-genio-sentinel-rack-3000va-2700w-0-min-1-1ph-usser300er.html). Používám je docela dost a vím dobře, co v nich je.

Kdyby se jim to nevyplatilo, nedělali by to a líbí se mi přístup. Taktéž se neženu do dalšího růstu (více lidí), protože za ty starosti mi to nestojí a firma mi prosperuje. Většinu zakázek už odmítám, na 3 roky mám prostě plno a stálý zákazník má přednost. Z preciznosti a perfekcionismu neslevím a ty lidi mám stále stejné a spokojené. Víc nechci a dělají to stejně.