Zmenšení baterie v ThinkPadu T490

RDa

  • *****
  • 2 779
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #30 kdy: 24. 05. 2022, 00:32:36 »
Tak na jeden zátah nedojede do chorvatska asi žádné auto, ale to tu snad neřešíme.

Tak to pozor na nepodlozene generalizace!

Moje auto tam nejspis dojede celkem pohodlne - 70L x 7 L/100km (kdyz uvazujeme o tech zminenych 1000km). V extremu jsem tankoval mezi 69-70L, prakticky to ma asi vetsi nadrz.. anebo jsem mel stesti a znam svuj vuz. A pokud bych jeste setril a mel cas a naladu, tak pri cca 100-110 km/h jsem schopen dat 5.neco L/100km, pri 90 km/h udelam 4.5 L/100km (overeno na cca 500km trase z Prahy na Slovensko). Vedu si evidenci a temer porad tankuji vzdy plnou po 900-950 km. Jde o patnactileteho 2.0 TDI Passata, takze relativne bezne osobni vozitko - vhodne na dlouhe cesty.

Ono to mozna neni ani tak o voze.. jako o ridici. Ale vetsi problem bych videl v bezpecnosti podobneho zameru - pauzy jsou opravdu potreba.


mark42

  • ***
  • 132
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #31 kdy: 24. 05. 2022, 08:49:12 »
Citace
Mám pocit, že zrovna u USB-C adaptérů není wattů zrovna moc nazbyt.

Prave naopak, Power Delivery nad USB-C je dimenzovane dostatocne na akykolvek notebook.
Len treba mat USB-C adapter a notebook, ktore to podporuju (nepoznam taky, co PD nepodporuje, ak ma nabijanie cez USB-C).

Ale hodilo by sa, keby sa ozval autor prveho prispevku, o co mu konkretne islo s tou zmensenou bateriou.

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #32 kdy: 24. 05. 2022, 09:15:36 »
technicky k zmenšení baterie a ušetření váhy. Není to tak, že když snížím kapacitu baterie o 50 %, budu mít poloviční váhu. Podstatnou váhu baterie dělá pouzdro u článků, samotná váha toho, kde je reálně uložená energie není velká. Nemůžu snížit počet článků, protože díky jejich paralelnímu zapojení se vytváří potřebné napětí, když jejich počet snížím, notebook nebude fungovat. Udělat fyzicky menší článek zase tolik váhy neušetřím.

Řešením může být použít článek na jiné technologii, které jsou menší a lehčí, tím se ale dostáváš do konfliktu s eletronikou notebooku a jeho nabíjecích obvodů, každý článek se nabíjí jinak.

Krátká odpověď je, že pokud sám výrobce nenabízí menší baterii a ty se na to musíš ptát na fóru, je to ztracená snaha a váhu ušetři tím, že pořídíš jiný notebook.

mhepp

  • ***
  • 160
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #33 kdy: 24. 05. 2022, 11:50:42 »
Tak na jeden zátah nedojede do chorvatska asi žádné auto, ale to tu snad neřešíme.

Tak to pozor na nepodlozene generalizace!

Moje auto tam nejspis dojede celkem pohodlne - 70L x 7 L/100km (kdyz uvazujeme o tech zminenych 1000km). V extremu jsem tankoval mezi 69-70L, prakticky to ma asi vetsi nadrz.. anebo jsem mel stesti a znam svuj vuz. A pokud bych jeste setril a mel cas a naladu, tak pri cca 100-110 km/h jsem schopen dat 5.neco L/100km, pri 90 km/h udelam 4.5 L/100km (overeno na cca 500km trase z Prahy na Slovensko). Vedu si evidenci a temer porad tankuji vzdy plnou po 900-950 km. Jde o patnactileteho 2.0 TDI Passata, takze relativne bezne osobni vozitko - vhodne na dlouhe cesty.

Ono to mozna neni ani tak o voze.. jako o ridici. Ale vetsi problem bych videl v bezpecnosti podobneho zameru - pauzy jsou opravdu potreba.

Však VW měl i reklamu na toto téma...

Zopper

  • *****
  • 808
    • Zobrazit profil
Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #34 kdy: 24. 05. 2022, 19:22:53 »
Ale to, co jsem napsal o cestě do Chorvatska, se dá aplikovat i na cesty do Kaufu. Má-li auto dojezd 100km, tak cesta na chatu a zpět znamená 60% baterie pryč, což znamená X hodin auto mimo provoz/limitované použití.

A smysl Tvého příspěvku... Přečti si ho ještě jednou. Nepíšeš tam nic o druhém autě a ježdění jen na chatu. Píšeš tam, že ne každý má potřebu dojet do Chorvatska na jeden zátah - to znamená, že do toho Chorvatska už jede nebo chce jet. Tak jsem oponoval, že s autem s dojezdem 200km, o kterém ses Ty zmiňoval, za Tvých podmínek, je jízda do Chorvatska nesmysl. Takže minutí smyslu si strč za klobouk. Do Tvé hlavy nevidím a věšteckou kouli mám zrovna v opravě.

Já se tu celou dobu snažím na příkladech ukázat, že různí lidé mají různé potřeby. Jsou lidi, kterým těch 100 km dojezdu stačí a ocení malé rozměry - například tu kapotovanou čtyřkolku občas vidím v okolí bydliště. To, že tvou potřebu nepokryje, ještě neznamená, že je to špatný produkt, co nemůže vyhovovat nikomu.

A tvrzení "ne každý potřebuje jet do Chorvatska na jeden zátah" nijak neimplikuje "každý chce jet do Chorvatska." To bych pak musel napsat něco jako "každý chce jet do Chorvatska, ale ne každý..." Moje druhé tvrzení "někdo jezdí jen pár km na chatu" není ve sporu s mým prvním tvrzením a použil jsem ho, abych výslovně upozornil na případ, který vyhovuje prvnímu tvrzení, ale nemusel být správně pochopen a zahrnut v úvaze tebou a dalšími.


Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #35 kdy: 25. 05. 2022, 11:00:49 »
Už dlouhodobě mi nevyhovuje snaha výrobců o co nejdelší výdrž noťasu na baterii. Mám T490, který podle výrobce vydrží na jedno nabítí až 16 hodin. Já bych potřeboval, aby to bylo třeba 10 krát méně.

Baterie totiž váží 0,5 kg (https://www.laptop-battery.net/lenovo-20fb002vge-laptop-battery-20fb002vge-battery-m3964+279.html). Z mého pohledu je to naprosto zbytečná váha, protože zásuvky jsou stejně dneska všude. Kdybych tu baterii nahradil za 10x menší, noťas bude vážit 1,0 kg místo současných 1,46 kg.

Na starších thinkpadech se to dalo udělat tím, že jsem tu vyndávací baterii prostě nechal doma a jezdil pouze s tou zabudovanou. Tady je však už pouze jedna.

Dá se baterie podle vás vyměnit za nějakou neoriginální menší? Oficiální zastoupení Lenova samozřejmě tvrdí, že žádná menší neexistuje.

Dejte si pozor na výměnu za neoriginální baterii.
Cca měsíc zpátky jsem měnil vnitřní baterii kolegovi na T580. Jednalo se o originální baterii ze servisu Lenova a po vložení do notebooku se mi baterie tvářila jako neoriginální a počítač ji odmítal nabíjet dokud jsem neaktualizoval bios na nejnovější verzi. Podle mě si výrobce drží někde v biosu seznam kompatibilních baterií, jinak si to nedovedu vysvětlit.

Jinak jak už tady někdo psal. Notebook bez interní baterie jede. Narazil jsem, ale na obrácený problém, kdy již zmíněná baterie nefungovala a dokud jsem ji fyzicky neodpojil od základní desky, tak se mi odmítala nabíjet externí baterie :(

mhepp

  • ***
  • 160
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #36 kdy: 25. 05. 2022, 13:47:43 »
Ale to, co jsem napsal o cestě do Chorvatska, se dá aplikovat i na cesty do Kaufu. Má-li auto dojezd 100km, tak cesta na chatu a zpět znamená 60% baterie pryč, což znamená X hodin auto mimo provoz/limitované použití.

A smysl Tvého příspěvku... Přečti si ho ještě jednou. Nepíšeš tam nic o druhém autě a ježdění jen na chatu. Píšeš tam, že ne každý má potřebu dojet do Chorvatska na jeden zátah - to znamená, že do toho Chorvatska už jede nebo chce jet. Tak jsem oponoval, že s autem s dojezdem 200km, o kterém ses Ty zmiňoval, za Tvých podmínek, je jízda do Chorvatska nesmysl. Takže minutí smyslu si strč za klobouk. Do Tvé hlavy nevidím a věšteckou kouli mám zrovna v opravě.

Já se tu celou dobu snažím na příkladech ukázat, že různí lidé mají různé potřeby. Jsou lidi, kterým těch 100 km dojezdu stačí a ocení malé rozměry - například tu kapotovanou čtyřkolku občas vidím v okolí bydliště. To, že tvou potřebu nepokryje, ještě neznamená, že je to špatný produkt, co nemůže vyhovovat nikomu.

A tvrzení "ne každý potřebuje jet do Chorvatska na jeden zátah" nijak neimplikuje "každý chce jet do Chorvatska." To bych pak musel napsat něco jako "každý chce jet do Chorvatska, ale ne každý..." Moje druhé tvrzení "někdo jezdí jen pár km na chatu" není ve sporu s mým prvním tvrzením a použil jsem ho, abych výslovně upozornil na případ, který vyhovuje prvnímu tvrzení, ale nemusel být správně pochopen a zahrnut v úvaze tebou a dalšími.

Hele, ono je to asi úplně jedno. Jen si uvědom, že Tvůj příspěvek vyjadřuje něco v kontextu diskuze. Potom věta může nabývat jiného významu a s tím je potřeba počítat. Navíc, když do obecného jazyka zatáhneš výrokovou logiku, tak se dostáváme úplně jinam.

Když napíšu větu „Ty berušky jsou sviňskej hmyz!“, tak mi může oprávněně oponovat o jejich uzitecnosti a přínosu pro boj se škůdci. A budeš mít pravdu. Do okamžiku, než přijde na kontext, předchozí diskuze, že zahrádkář řeší přemnožení invazivního druhu berušek, který požírá jiný potřebný hmyz. Najednou jsou ty berušky fakt svině... A zkus si tedy dosadit svá vyjádření o cestě do chorvatska do kontextu diskuze.

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #37 kdy: 25. 05. 2022, 13:52:36 »
technicky k zmenšení baterie a ušetření váhy. Není to tak, že když snížím kapacitu baterie o 50 %, budu mít poloviční váhu. Podstatnou váhu baterie dělá pouzdro u článků, samotná váha toho, kde je reálně uložená energie není velká. Nemůžu snížit počet článků, protože díky jejich paralelnímu zapojení se vytváří potřebné napětí, když jejich počet snížím, notebook nebude fungovat. Udělat fyzicky menší článek zase tolik váhy neušetřím.

Řešením může být použít článek na jiné technologii, které jsou menší a lehčí, tím se ale dostáváš do konfliktu s eletronikou notebooku a jeho nabíjecích obvodů, každý článek se nabíjí jinak.

Krátká odpověď je, že pokud sám výrobce nenabízí menší baterii a ty se na to musíš ptát na fóru, je to ztracená snaha a váhu ušetři tím, že pořídíš jiný notebook.

Napětí se nevytváří paralelním, ale sériovým zapojením. Pouzdro a elektronika obvykle tvoří zanedbatelnou část váhy baterie. Většinu tvoří články. Viz např https://www.battery-import.cz/baterie-pro-notebooky/01av421 – tahle baterie váží pouze 0,11 kg, protože má menší kapacitu.

Problém může být spíš ten, že odebráním paralelní větve se taky zvýší vnitřní odpor a tudíž sníží maximální výkon. Ale dnešní baterie stejně nemají paralelní větve, ani žádnou možnost zasahovat do zapojení článků, protože jsou "zalité".

Jiný notebook si pořídit můžu, ale tam moc prostoru na ušetření váhy není. Už T490 je ekvivalent spíš eskové řady dřívějších thinkpadů (T480s apod.), takže už stejně je jeden z nejlehčích.

Pokud vím, všichni další výrobci, kteří nabízejí profi noťasy (ekvivalent Thinkpad T), mají obvykle podobnou výdrž a tudíž podobný podíl váhy baterie na váze celého noťasu. Pokud znáte model, který to tak nemá, napište.
« Poslední změna: 25. 05. 2022, 13:59:04 od PerlaSeVyplati »