Zmenšení baterie v ThinkPadu T490

k3dAR

  • *****
  • 2 292
  • porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #15 kdy: 20. 05. 2022, 16:14:45 »
Podla mna si jeden z mala, ktory toto pozaduje. Domyslim si tvoj pripad pouzitia, kde pravdepodobne pendlujes z office (zasuvka) do homeoffice (zasuvka).
necham stranou nesmyl zmensovat baterku kvuli vaze, nicmene ten T490 ma od vyrobce papirove vydrz 16hod, nejakej test co na me vyzkocil rika 9,5hod s web prouzdanim pres wifi, takze se da chapat ze by mu i stacila 1/3 velikost s vydrzi ~3hod...


Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #16 kdy: 20. 05. 2022, 21:53:43 »
Laptop je primárně pro mobilní použití, takže není divu, že výrobci se předhánějí ve výdrži na baterie. Nabíjet laptop několikrát během dne je pakárna.

Chápu, že to někdo může chtít na občasné krátkodobé použití, ale to je jako chtít, aby auto mělo nádrž na pět litrů benzínu, protože s tím jezdím jen do Kauflandu a zpět, a místo nádrže mělo větší kufr, na cukr v akci.

To by klidně někdo mohl chtít laptop bez baterky s tím, že ho stejně bude mít pořád v zásuvce...

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #17 kdy: 20. 05. 2022, 22:08:21 »
Laptop je primárně pro mobilní použití, takže není divu, že výrobci se předhánějí ve výdrži na baterie.

Kde a ktori?  Maximalne v urcitych segmentoch - drahsich business, v niektorych zase umelo zmensuju baterie kvoli tomu aby nekanibalizovali v segmente drahsich notebookov.

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #18 kdy: 21. 05. 2022, 11:58:45 »
Laptop je primárně pro mobilní použití, takže není divu, že výrobci se předhánějí ve výdrži na baterie. Nabíjet laptop několikrát během dne je pakárna.

A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom mobilní?

Použití laptopu taky může být "pravidelně to přesouvám mezi dvěma, třemi místy, kde to stejně sedí v zásuvce." Například kancelář, doma, chalupa. Komu se chce denně (nebo i jen každý víkend) nosit a zapojovat desktop?

Baterka se pořád hodí, třeba proto, aby se ten stroj mohl přenášet uspaný a ne vypnutý. Ale celý den práce to na ni zvládat nemusí.

Chápu, že to někdo může chtít na občasné krátkodobé použití, ale to je jako chtít, aby auto mělo nádrž na pět litrů benzínu, protože s tím jezdím jen do Kauflandu a zpět, a místo nádrže mělo větší kufr, na cukr v akci.

A co je na tom špatného? Koneckonců, třeba Dacia Spring (reálný dojezd pod 200 km na jedno nabití, a přitom se tomu autu v západní Evropě daří) ukazuje, že poptávka po takových autech je, a je i nabídka. Ne každé auto musí být schopné dojet do do Chorvatska a zpět na jednu nádrž, protože pauzy při řízení přece dělají jen slaboši.

CPU

  • ***
  • 198
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #19 kdy: 21. 05. 2022, 13:46:40 »
Pokud chcete cenově dostupný a opravdu lehký notebook s dlouhou výdrží, zkuste tenhle kousek z ALZA: https://www.alza.cz/victoria-linkovany-a4-70-listu-d5290650.htm


mhepp

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #20 kdy: 21. 05. 2022, 20:49:32 »

A co je na tom špatného? Koneckonců, třeba Dacia Spring (reálný dojezd pod 200 km na jedno nabití, a přitom se tomu autu v západní Evropě daří) ukazuje, že poptávka po takových autech je, a je i nabídka. Ne každé auto musí být schopné dojet do do Chorvatska a zpět na jednu nádrž, protože pauzy při řízení přece dělají jen slaboši.

Ty jsi ale slušný demagog! Cesta do Chorvatska není o jedné nádrži, protože přestávky jsou pro slabochy. Tak dejme tomu, že cesta Praha -> Split má cca 1000km a ta Dacia ujede na jedno nabití cca 200km. To znamená 4 až 5 přestávek na nabíjení a jednu na tankování.

Průměrná cestovní rychlost je v obou případech cca 80km/h (nepočítám pauzy), takže čistá cesta trvá cca 13h. Tankování trvá 5 minut, takže netřeba započítat, ale každé 4h si 1h udělám pauzu, takže spalovacím autem cesta trvá 16h. No a elektroauto musím cca 4-5x nabít. Nabíjení do plna trvá 6h, pauzy si budu dělat během nabíjení. 4.5 x 6 je 28h na nabíjení plus 13h na cestu, takže jsme na krásných 31h. Takže skoro dvojnásobek času strávím na cestě. Gratuluji.

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #21 kdy: 21. 05. 2022, 20:58:12 »
Tak na jeden zátah nedojede do chorvatska asi žádné auto, ale to tu snad neřešíme. Jde tu o to, že běžná auta nabízí dojezd třeba 500+km. To je zbytečné pro ty, kteří mají Kaufland 5km daleko. Zkuste ale shánět auto s dojezdem 20km, protože to prostě stačí... Stejně tak zkuste shánět třeba auto bez autoradia...

Existují dnes třeba laptopy bez webkamery a mikrofonu? No prostě nám výrobci přibalují spoustu, pro někoho, zbytečností...

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #22 kdy: 23. 05. 2022, 13:35:37 »
Tak na jeden zátah nedojede do chorvatska asi žádné auto, ale to tu snad neřešíme.

Ale dojede. Typicky nafťák se slabším motorem, ale stejnou nádrží v modelu i pro silný benzín. Nějaká verze Renault Mégane dá prý papírově přes 1 300 km, zatímco z Brna do Zadaru je to zhruba 800 km.

Jde tu o to, že běžná auta nabízí dojezd třeba 500+km. To je zbytečné pro ty, kteří mají Kaufland 5km daleko. Zkuste ale shánět auto s dojezdem 20km, protože to prostě stačí... Stejně tak zkuste shánět třeba auto bez autoradia...

Existují dnes třeba laptopy bez webkamery a mikrofonu? No prostě nám výrobci přibalují spoustu, pro někoho, zbytečností...

Renault Twizy má papírový dojezd 90-100 km, a autorádio, co vím, nemá. Pokud jde o laptop bez webkamery, tak viz například loňský ASUS TUF Dash F15.

Ale ano, hromadná výroba se dělá pro nějaké standardizované použití. A pokud většina zákazníků něco chce, tak těch pár, co to nechce, a rádo by místo toho něco jiného, buď ostrouhá, nebo se podívá po nějakém kousku pro menší tržní segment. A nebo skončí u zakázkové výroby/modifikace.

Ty jsi ale slušný demagog! Cesta do Chorvatska není o jedné nádrži, protože přestávky jsou pro slabochy. Tak dejme tomu, že cesta Praha -> Split má cca 1000km a ta Dacia ujede na jedno nabití cca 200km. To znamená 4 až 5 přestávek na nabíjení a jednu na tankování.

Naprosto jsi minul smysl mojí reakce. Pokud někdo do Chorvatska nejezdí, a nejdál to má 30 km na chatu za městem, nebo už má nějaké velké rodinné auto a teď hledá něco dalšího, malého, na ježdění akorát z vesnice do Kauflandu, tak prostě nepotřebuje dojezd ve stovkách km. Stejně, jako člověk, který používá laptop jako snadno přenosnou pracovní stanici, prostě nepotřebuje 12hodinovou výdrž na baterku, a naopak by mu vyhovovalo ušetřit pár gramů.

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #23 kdy: 23. 05. 2022, 14:35:30 »


A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom mobilní?

Použití laptopu taky může být "pravidelně to přesouvám mezi dvěma, třemi místy, kde to stejně sedí v zásuvce." Například kancelář, doma, chalupa. Komu se chce denně (nebo i jen každý víkend) nosit a zapojovat desktop?

Baterka se pořád hodí, třeba proto, aby se ten stroj mohl přenášet uspaný a ne vypnutý. Ale celý den práce to na ni zvládat nemusí.



Jan Ťulák naprosto vystihl moji motivaci.
Na "mobilní použítí", t. j. mimo budov a mimo dosahu elektřiny, dneska nepoužívá laptop téměř nikdo. Alespoň z mého okolí. V budovách, vlacích a pod. je dlouhá výdrž zbytečná. Používat noťas na baterii tam, kde je k dispozici zásuvka, je většinou zbytečné a má řadu negativ.

Zřejmě uživatel UA GPU a další si tady neuvědomují, že to, co je mezi noťasem a zásuvkou, není nabíječka, ale napájecí zdroj. Takže to slouží na to, aby počítač běžel na proud ze zásuvky. To, že elektronika noťasu ještě někdy i nabíjí baterii, není záležitost napájecího zdroje.

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #24 kdy: 23. 05. 2022, 15:12:14 »
A teda jako bez tý baterky to vůbec nejede? Zkoušel jste to?
Jestli si to dobře pamatuju, tak mi nějaký starý IBM úplně bez baterky chodil jen na adaptér...
Ale je to fakt už dýl...
Gréta je nejlepší.

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #25 kdy: 23. 05. 2022, 15:48:57 »
Ještě se mi nestalo, aby ThinkPad bez baterky nejel. Zrovna teď jsem na T480 bez interní baterie (umřela) a jedu jen z externí. Ani při POSTu to nepindá.

Může se ale stát, že bude omezen výkon stroje, protože adaptér je jen nějakých 45/65W. Modely s APU s tím asi problém mít nebudou, modely eGPU můžou mít vyšší spotřebu. Možná, že dnes s tím už takový problém není, protože křemík je o dost úspornější než býval.

Renault Twizy má papírový dojezd 90-100 km, a autorádio, co vím, nemá. Pokud jde o laptop bez webkamery, tak viz například loňský ASUS TUF Dash F15.
Zapoměl jsem napsat "normální"...
« Poslední změna: 23. 05. 2022, 15:54:50 od 🇺🇦 GPU »

mhepp

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #26 kdy: 23. 05. 2022, 17:01:13 »
Ty jsi ale slušný demagog! Cesta do Chorvatska není o jedné nádrži, protože přestávky jsou pro slabochy. Tak dejme tomu, že cesta Praha -> Split má cca 1000km a ta Dacia ujede na jedno nabití cca 200km. To znamená 4 až 5 přestávek na nabíjení a jednu na tankování.

Naprosto jsi minul smysl mojí reakce. Pokud někdo do Chorvatska nejezdí, a nejdál to má 30 km na chatu za městem, nebo už má nějaké velké rodinné auto a teď hledá něco dalšího, malého, na ježdění akorát z vesnice do Kauflandu, tak prostě nepotřebuje dojezd ve stovkách km. Stejně, jako člověk, který používá laptop jako snadno přenosnou pracovní stanici, prostě nepotřebuje 12hodinovou výdrž na baterku, a naopak by mu vyhovovalo ušetřit pár gramů.

Ale to, co jsem napsal o cestě do Chorvatska, se dá aplikovat i na cesty do Kaufu. Má-li auto dojezd 100km, tak cesta na chatu a zpět znamená 60% baterie pryč, což znamená X hodin auto mimo provoz/limitované použití.

A smysl Tvého příspěvku... Přečti si ho ještě jednou. Nepíšeš tam nic o druhém autě a ježdění jen na chatu. Píšeš tam, že ne každý má potřebu dojet do Chorvatska na jeden zátah - to znamená, že do toho Chorvatska už jede nebo chce jet. Tak jsem oponoval, že s autem s dojezdem 200km, o kterém ses Ty zmiňoval, za Tvých podmínek, je jízda do Chorvatska nesmysl. Takže minutí smyslu si strč za klobouk. Do Tvé hlavy nevidím a věšteckou kouli mám zrovna v opravě.

k3dAR

  • *****
  • 2 292
  • porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #27 kdy: 23. 05. 2022, 21:31:39 »
[...] Může se ale stát, že bude omezen výkon stroje, protože adaptér je jen nějakých 45/65W. Modely s APU s tím asi problém mít nebudou, modely eGPU můžou mít vyšší spotřebu.[...]
to snad nemuze, adapter preci vzdy musi byt dimenzovanej tak aby zvladal dodavat stavu jak pro beh notebooku tak navic na dobijeni baterie, v pripade co popisujes by to znamenalo ze pri vetsim zatizeni by nb s baterii na adapteru se nejen ze nedobijel ale zaroven by se vybijela baterie ;-)

Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #28 kdy: 23. 05. 2022, 21:54:34 »
Ale jistě že může, však si uvědomte, kolik energie dnes můžete tahat jen z USB. Pokud je notebook připojen do sítě, je z ní i napájen a zbytek kapacity adaptéru se může poslat do baterie. Při náročných úlohách se ale může stát, že spotřeba kapacitu adaptéru převýší a energie se začne brát i z baterie. A pokud energie není dostatek, protože baterie je stará nebo málo nabitá, omezí se výkon stroje aby to celé neumřelo, jako to dělají třeba mobilní telefony.

Mám pocit, že zrovna u USB-C adaptérů není wattů zrovna moc nazbyt.

RDa

  • *****
  • 1 772
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zmenšení baterie v ThinkPadu T490
« Odpověď #29 kdy: 24. 05. 2022, 00:18:01 »
... Může se ale stát, že bude omezen výkon stroje, protože adaptér je jen nějakých 45/65W. Modely s APU s tím asi problém mít nebudou, modely eGPU můžou mít vyšší spotřebu. ...
to snad nemuze, adapter preci vzdy musi byt dimenzovanej tak aby zvladal dodavat stavu jak pro beh notebooku tak navic na dobijeni baterie, v pripade co popisujes by to znamenalo ze pri vetsim zatizeni by nb s baterii na adapteru se nejen ze nedobijel ale zaroven by se vybijela baterie ;-)

On ma ale pravdu - existovala rada notebooku, kde byl slabsi i silnejsi zdroj (kodovany pomoci tretiho pinu) a pokud si uzivatel vynutil "Performance mode" s tim slabsim zdrojem, tak to potrebovalo vysavat baterii aby pokrylo spotrebu :-) Ono to jako nebylo nicemu na zavadu, protoze je to strategie podobna jako u UPS - zarizeni je dimenzovano z pohledu thermals a chlazeni tak, ze po vysati baterie to revertlo do AC only, low power rezimu.

A druhy pripad, kde nelze fungovat bez baterie je Apple. Pokud v Macbooku je vykuchana baterie, tudiz neni mozno ziskat hodnotu z jejiho teplotniho cidla, tak BIOS nastavil nejaky silene podtaktovany / degradovany failsafe rezim. Taky to ma dve strany mince a lze chapat danou vec jako safety featuru.