Zabezpečení elektronické faktury

borekz

  • ****
  • 493
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Zabezpečení elektronické faktury
« kdy: 13. 03. 2022, 11:06:10 »
Ahoj. Jak zajistit neporušenost obsahu faktury ? Certifikát pro elektronický podpis má platnost v lepším případě 3 roky a to ještě je jeho vydání, ne od podpisu.
« Poslední změna: 13. 03. 2022, 13:41:33 od Petr Krčmář »


Re:elektronická faktura
« Odpověď #1 kdy: 13. 03. 2022, 11:24:00 »
Elektronickým podpisem. Pokud byste z nějakého důvodu potřeboval za ten rok, kdy certifikát expiruje, jednoduše komukoli prokázat, že faktura byla podepsána v době platnosti certifikátu, přidává se za podpis ještě kvalifikované časové razítko. Ty se případně mohou přidávat i opakovaně, nebo si můžete objednat službu „archivní časové razítko“ a pak ho bude automaticky přidávat certifikační autorita.

Nicméně myslím, že ověření podpisu na faktuře je důležité v okamžiku, kdy fakturu přijmete a chcete ji proplatit. To, že později certifikát expiruje a někdo by mohl rozporovat platnost podpisu, není důležité. Takže já bych se s časovými razítky na faktuře neobtěžoval.

Re:elektronická faktura
« Odpověď #2 kdy: 13. 03. 2022, 11:30:52 »
Ahoj. Jak zajistit neporušenost obsahu faktury ? Certifikát pro elektronický podpis má platnost v lepším případě 3 roky a to ještě je jeho vydání, ne od podpisu.
Smysl je jaký? Když někdo bude chtít tvoji fakturu zfalšovat, tak je ti houby platné, že ty sám vystavíš nějakou s elektronickým podpisem. Prostě si na tebe vytvoří celou novou. Nejlepší je pro tyto účely vystavovat faktury online v nějakém systému, kde se vygeneruje i veřejná stránka dokladu a ta je potom dostupná ve stále stejné podobě několik let.

borekz

  • ****
  • 493
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:elektronická faktura
« Odpověď #3 kdy: 13. 03. 2022, 12:02:10 »
Smysl je jaký?
Pro kontrolu z finančního úřadu.

Re:elektronická faktura
« Odpověď #4 kdy: 13. 03. 2022, 12:11:58 »
FÚ si od tebe při kontrole vyžádá tebou vystavené faktury, což může být klidně rukou napsané na A4. A pokud něco uplatňuješ na vstupu, potom obdržené a uhrazené faktury, které jsi dostal od dalších podnikatelských subjektů. Tady skutečně není důvod řešit nějaký elektronický podpis na faktuře, ničemu to nepomůže a prakticky nikdo z podnikatelů ani takto nefunguje (a to se klidně bavíme i o fakturách za desítky mil. Kč).


Re:elektronická faktura
« Odpověď #5 kdy: 13. 03. 2022, 12:25:49 »
Jestli se nemýlím, běžný účetní doklad být podepsaný nemusí, podpisy vyžaduje jen zákon o DPH. Každopádně Finančnímu úřadu určitě bude stačit kvalifikovaný elektronický podpis, bez časového razítka – nemají důvod pouštět se s vámi do nějakého sporu o podpis a pokoušet se prokázat, že ten podpis je falešný.

mhi

  • *****
  • 500
    • Zobrazit profil
Re:elektronická faktura
« Odpověď #6 kdy: 13. 03. 2022, 12:39:35 »
V dnesni dobe je 90% dokladu pouze v elektornicke podobe, dokonce bez el. podpisu (ten je jak nekdo skutecne pise vyzadovan pro urcitou formu v zakone o DPH). Berte to tak, ze kdyz pujdete na kontrolu, FU si nejspis vybere nejake doklady, ktere pripadne prohlasi za neautenticke - pak to muzete zhojit tak, ze se spojite s dodavatelem a vyzadate si rucne podepsany doklad. Navic muze u techto dokladu udelat krizovou kontrolu o dodavatele, driv se to takhle delalo. Obcas se stane, ze spravce dame bez zahajeni nejakeho rizeni zavola, ze by chteli nejaky doklad (uvede DUZP, DIC protistrany, castku).

Nejspis vam ale jde o ty povinnosti, ktere se driv plnily zpusobem, ze nekdo scvhalil fakturu (a dal pod ni svuj podpis), a pak ji nekdo zauctoval a zalozil do sanonu a podepsal se pod to. Osobne bych tohle resil tim, ze bych podepsal listinu s vypisem SHA-256 tech dokladu, a potom prisel s navrhem dukazu znaleckym posudkem, ze je tim zajistena autenticnost dokladu.

Nejsem odbornik na problematiku, jsou tu jini, kteri poradi urcite lepe.

Re:Zabezpečení elektronické faktury
« Odpověď #7 kdy: 13. 03. 2022, 15:38:16 »
Ohledně DPH je zde Kontrolní hlášení, takže FÚ nepotřebuje nějaké elektronické podpisy, ale snadno si pravost faktur ověří přímo od protistrany. Kromě toho většina faktur na větší částky se beztak platí převodem, takže i to je svým způsobem důkaz, že je faktura tzv. "čistá". Nekomplikoval bych to zbytečnostmi.

Re:Zabezpečení elektronické faktury
« Odpověď #8 kdy: 13. 03. 2022, 16:43:09 »
Ohledně DPH je zde Kontrolní hlášení, takže FÚ nepotřebuje nějaké elektronické podpisy, ale snadno si pravost faktur ověří přímo od protistrany. Kromě toho většina faktur na větší částky se beztak platí převodem, takže i to je svým způsobem důkaz, že je faktura tzv. "čistá". Nekomplikoval bych to zbytečnostmi.
To je hezké, že v y byste si to nekomplikoval, ale pořád je nutné dodržovat zákon. Argumentace tím, že si FÚ může nějaké věci zjistit jinak, by u soudu obávám se neprošla.

Jinak tím rozlišením, zda faktura musí či nemusí mít podpis, je to, zda jde o účetní doklad podle zákona 563/1991 Sb. o účetnictví. Pokud jde o účetní doklad, musí podle § 11 obsahovat podpis toho, kdo je zodpovědný za účetní případ a toho, kdo je zodpovědný za zaúčtování.

Re:Zabezpečení elektronické faktury
« Odpověď #9 kdy: 13. 03. 2022, 17:11:33 »
"(4) Účetní záznam v technické nebo smíšené formě, se skartačními znaky „A“ nebo „V“ vzniklý z činnosti účetní jednotky, musí být ve formátu, který zaručí jeho neměnnost a umožní jeho následnou čitelnost pro fyzickou osobu. Pokud tuto podmínku nemůže účetní jednotka zabezpečit, převede takové účetní záznamy do listinné formy odpovídající době jejich vyřízení a opatří je náležitostmi originálu, a to nejpozději před jejich zařazením do výběru archiválií ve skartačním řízení nebo mimo něj; obdobně postupuje při nakládání s účetními záznamy přijatými účetní jednotkou v technické, případně smíšené formě, u účetních záznamů obsahujících uznávaný elektronický podpis včetně průkazného potvrzení v listinné formě o platnosti uznávaného elektronického podpisu v době přijetí účetního záznamu. Účetní jednotka je povinna disponovat účetními záznamy, kterými dokládá formu vedení účetnictví."

Takže to je přesně o tom, co jsem psal - nekomplikovat to nesmysly. Obyčejná faktura v PDF, resp. z online fakturace na veřejné webové stránce, což jsou neměnné a čitelné záznamy. Nikoliv se uvrtávat do hloupostí s nějakými elektronickými podpisy a nedejbože navíc i časovými razítky. Ale pokud je někdo paranoik, pak ať klidně s fakturou běží ještě k notáři na úřední ověření podpisu, proti gustu... :P

Re:Zabezpečení elektronické faktury
« Odpověď #10 kdy: 13. 03. 2022, 17:33:42 »
Takže to je přesně o tom, co jsem psal - nekomplikovat to nesmysly. Obyčejná faktura v PDF, resp. z online fakturace na veřejné webové stránce, což jsou neměnné a čitelné záznamy. Nikoliv se uvrtávat do hloupostí s nějakými elektronickými podpisy a nedejbože navíc i časovými razítky. Ale pokud je někdo paranoik, pak ať klidně s fakturou běží ještě k notáři na úřední ověření podpisu, proti gustu... :P
Asi nechápete princip zákonů. Nefunguje to tak, že si vyberete jedno ustanovení zákona, to splníte, a máte hotovo. Ne – musíte splnit všechna ustanovení.

U nějaké webové stránky, kam vám dodavatel vystavil fakturu, nevíte ani jestli ještě zítra poběží, ani jestli tam zítra ta faktura bude, ani jestli tam zítra bude pořád stejná faktura. Proto si ji musíte stáhnout k sobě – a pokud je to účetní doklad, musí ji ten, kdo ji zaúčtuje, podepsat.

Re:Zabezpečení elektronické faktury
« Odpověď #11 kdy: 13. 03. 2022, 18:07:48 »
Zákon funguje přesně tak, jak je napsán a nikoliv, že si v něm domotáš všechno dohromady (což se sice z neznalosti dá vysvětlit proč tak činíš, ale ne omluvit). Takže na faktuře žádný elektronický podpis ani časová razítka potřeba nejsou, tečka. Až budeš podnikat a vystavovat faktury, tak ti to snad nějaký daňový poradce vysvětlí, abys nebyl za úplného troubu, který bude používat něco, co nikdo v podnikatelské sféře nepoužívá a nemá ani k používání důvod.
Mimochodem tu webovou stránku si klidně můžeš provozovat sám, když máš stihomam, že kdosi kdesi skončí.

Re:Zabezpečení elektronické faktury
« Odpověď #12 kdy: 13. 03. 2022, 18:12:18 »
Zákon funguje přesně tak, jak je napsán a nikoliv, že si v něm domotáš všechno dohromady (což se sice z neznalosti dá vysvětlit proč tak činíš, ale ne omluvit). Takže na faktuře žádný elektronický podpis ani časová razítka potřeba nejsou, tečka. Až budeš podnikat a vystavovat faktury, tak ti to snad nějaký daňový poradce vysvětlí, abys nebyl za úplného troubu, který bude používat něco, co nikdo v podnikatelské sféře nepoužívá a nemá ani k používání důvod.
Výše v diskusi jsem to vysvětloval, kdy na faktuře podpis být musí. I s odkazem na zákon. Nastudujte si to.

Re:Zabezpečení elektronické faktury
« Odpověď #13 kdy: 13. 03. 2022, 18:33:16 »
Ahoj.

převedu teorii do praxe - když si koupíš něco ve velkém a známém eshopu a dojde ti faktura neboli daňový doklad, je v ní podpis a razítko? Většonou ne. Je v ní elektronický podpis? V životě jsem o takové faktuře neslyšel a neviděl takovou.

Pokud by za mnou přišel odběratel s požadavkem, že je nutná FA s EP, ťukal bych si na čelo a poslal bych mu obyčejnou fakturu v PDF se všemi povinnými náležitostmi bez podpiszu.

P.S. na internetu nikomu nevěř, pokud neznáš zákony, zajdi za daňovým poradcem a on ti vše vysvětlí a povede ti i daňovou evidenci či účetnictví.
« Poslední změna: 13. 03. 2022, 18:38:56 od petr.parolek »

Re:Zabezpečení elektronické faktury
« Odpověď #14 kdy: 13. 03. 2022, 22:35:32 »
Nebavíme se ovšem o fakturách vydaných, ty jsou nezajímavé, ale o fakturách přijatých. Vždyť byla řeč o kontrole z FÚ – co by asi tak kontroloval na vydaných fakturách?