Vykazovanie práce a odpracovaného času

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #15 kdy: 10. 01. 2022, 19:50:49 »
U jednorázových věcí to asi jinak nejde.
Ale my se zákazníky snažíme tlačit spíš do servisních smluv s předplaceným balíkem hodin, ze kterého se pak čerpá - a v ten moment už to ani nejde přes obchod - dostanu mail přímo od zákazníka, že by chtěl nějakou menší změnu nebo, že něco nefunguje správně, obratem to vyřeším, případnou úpravu mu nasadím klidně pár hodin po poslání požadavku (triviální věci rovnou do produkce, větší a nejisté věci na test) a pak si na to jdu sám založit případ do systému.  :)
Vykážu si vcelku přesně reálně strávený čas, na rozdíl od první varianty, kde bývá buffer 50-100%, a zákazník je spokojený jak s rychlostí odezvy, tak s vykázaným časem. 1x za měsíc dostane report s čerpáním hodin na servisní případy.
Zvlášť se u takových smluvních zákazníků schvalují jen větší věci obvykle týden+ práce.


nehalem

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #16 kdy: 10. 01. 2022, 23:47:35 »
Nikdy som taky extrem nezazil. Najviac sa mi pacil system, ze som nic nevykazoval, ale robil to soft automaticky, dal 8 hodin do systemu a koniec. Teraz mam klasicke "pichacky" a trochu to lezie na nervy, ale nie je to vobec taka hroza ako opisuje OP, to by som nezniesol.

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #17 kdy: 11. 01. 2022, 08:14:26 »
s předplaceným balíkem hodin, ze kterého se pak čerpá - a v ten moment už to ani nejde přes obchod - dostanu mail přímo od zákazníka
Tiez som tak podobne robil v jednej firme. Zakaznik mal nejake hodiny, a len mi napisal co potrebuje. poslal som mu odhad casu a podla toho sa potom vyberalo, co sa bude realizovat. Lenze to boli veci, ktore sa robili bezne, a teda odhad som tam mal +- presny.

XMen

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #18 kdy: 11. 01. 2022, 20:01:33 »
To by som asi dlho nevydrzal. Takze moja rada je utekat.

Presne odhady na tickety sa davaju vylucne iba na kod ktory velmi dobre poznam a robim s nim kazdy den ale aj tam sa vzdy zapocitava rezerva na "prestoje". Dost casto sa mi stavalo, ze som musel kontaktovat a komunikovat so zakaznikom co mi casto zobralo kludne aj cez 30-40% rozpoctu pretoze raz nemal cas, potom sa nevedel rozhodnut ked sa nieco prehodnocovalo a pod. V kazdom pripade to vzdy zerie cas, takze si treba davat "casovu manazersku prirazku". Ak robim s kodom, ktory nepoznam tak odhady jednoducho nedavam. Klamal by som bud seba alebo zakaznika. Skor to robievam ze si dam nejaky mensi budget na analyzu stavu a ak to dopadne OK tak idem na dalsi mensi budget a ono sa to bud naimplementuje alebo implementacia zlyha cim ale zakaznik nepride o vela penazi a ja nemusim zo seba robit hlupaka.

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #19 kdy: 13. 01. 2022, 10:30:07 »
1) Odhadnout čas, který bude potřeba na implementaci je v principu těžké a nespolehlivé. Ano, to že znám dokonale ten kód, hodně pomáhá, ale i tak se může zkušený programátor seknout. Nemluvě o tom, co tu psali jiní. Občas se prostě zastavíte a čekáte na vyjádření zákazníka, jak to vlastně chce. Je zcela normální, že požadavek zákazníka není důkladně zanalyzován a teprve při implementaci se objeví nejasnosti. A zákazník občas nerozhodně obratem, ale udělá meetíng (a vy tam musíte 2 hodiny být).

2) Je úplně normální, že zákazník chce dopředu slyšet cenu, tu odsouhlasí a více nezaplatí. Že pokud chcete od zákazníka více, tak mu musíte zatraceně dobře doložit, že věci byly jinak, než se dalo tušit, než jak on definoval výchozí požadavky.

3) Z kombinace bodů 1 a 2 plyne, že existuje riziko, že dodavatel dostane zaplaceno méně práce, než skutečně odvede. A to je podnikatelské riziko. A to podnikatelské riziko nese... chvíle napětí... podnikatel! Každý podnikatel musí být schopen tohle riziko řídit tak, aby byl celkově v zisku, nebo musí zkrachovat a opustit trh a uvolnit místo těm, kteří to riziko řídí lépe. Pokud chce podnikatel svoje podnikatelské riziko přenést na zaměstnance, tak máte v z zásadě dvě možnosti. Buď odejít, nebo mu říct, že jestli po vás chce nést podnikatelské riziko, tak že chcete být podnikatel. A k běžným hodinovým sazbám pro IČaře chceš přirážku, kterou na tiketech "které se povedou" pokryješ svoje ztráty z "tiketů, které se časově nepovedou". Tím se vaše debata na 100 % vrátí k tvému odchodu.
Ale jasné, samozřejmě odejít nemusíš. Spočítej si, kolik ti tam celkově platí, kolik času tím trávíš - a třeba zjistíš, že na tom vlastně nejsi tak špatně, že jinde ti nestrhávají peníze, ale celkově ti ani tak nedají tolik.



Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #20 kdy: 13. 01. 2022, 11:00:54 »
To by som asi dlho nevydrzal. Takze moja rada je utekat.

Presne odhady na tickety sa davaju vylucne iba na kod ktory velmi dobre poznam a robim s nim kazdy den ale aj tam sa vzdy zapocitava rezerva na "prestoje". Dost casto sa mi stavalo, ze som musel kontaktovat a komunikovat so zakaznikom co mi casto zobralo kludne aj cez 30-40% rozpoctu pretoze raz nemal cas, potom sa nevedel rozhodnut ked sa nieco prehodnocovalo a pod. V kazdom pripade to vzdy zerie cas, takze si treba davat "casovu manazersku prirazku". Ak robim s kodom, ktory nepoznam tak odhady jednoducho nedavam. Klamal by som bud seba alebo zakaznika. Skor to robievam ze si dam nejaky mensi budget na analyzu stavu a ak to dopadne OK tak idem na dalsi mensi budget a ono sa to bud naimplementuje alebo implementacia zlyha cim ale zakaznik nepride o vela penazi a ja nemusim zo seba robit hlupaka.

Dělám to zrovna tak. Když pracuji na kódu, který je hodně experimentální, což je většina mých projektů, tak se domlouvám se zákazníkem na určitých etapách, přičemž je tam i možnost, že nenajdu řešení, a každá etapa má svůj "rozpočet". Mám pocit, že je to asi jediné korektní řešení. Se zákazníky se kterými pracuji trvale, a známe se, tak tam už řeším jen odpracované hodiny (ale spolupracujeme 10 let a je tam už nějaká důvěra). Napsat prototyp patche do pg nebo privátní extenzi je záležitost týdne. Dostat ale nějaký kód do upstreamu může trvat bohužel i roky (samozřejmě nejedná se o čistý čas). A většina času padne na maily, lobbing a aktualizaci patchů - není to jen vlastní programování. Ale čas to zabere a stojí to peníze (i když to není tak intenzivní jako vlastní vývoj).

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #21 kdy: 13. 01. 2022, 13:21:01 »
Zdravím root,

K tomu vykazování v práci.

Jsem dlouholetý čtenář rootu, a také jsem juniorní web vývojář. Rád bych slyšel váš názor na zkušenosti z mé druhé, prakticky potažmo první práce. Pracuji již jinde, ale často přemýšlím nad předchozí zkušeností, protože mi přijde velmi zvláštní.

Nastoupil jsem do práce na pozici juniorního webového vývojáře na backend vývoj. Při pohovoru bylo mou stranou a firmou několikrát vysloveno že jsem junior a že jdu na pozici juniora, to koneckonců souhlasilo i s mým CV kde jsem v pracovních zkušenostech neměl napsané zhola nic, odpovídala tomu také cena za tuto práci kolem 30 000 HPP - Praha. Jednalo se o pozici v agenturní firmě, která dělala vývoj pro klienty.

Pán z firmy mě chtěl najmout na místě po pohovoru - toto se mi nikdy předtím ani nikdy potom nestalo.

Následně jsem si dal čas na rozmyšlenou a po týdnu tuto pozici přijal.

Při zaškolování v práci nám seniorní vývojář vyvrátil polovinu toho, co nám hlavní vývojář tvrdil u pohovoru - ohledně použitých technologií a organizaci práce, bonusech a dalších věcech. Ve firmě se například řešily pozdní příchody o 5 minut, které nikoho neblokovaly.

Po zaškolení jsem dostal práci - pracovat na legacy aplikaci, která, jak jsem následně zjistil byla zděděná po předchozí firmě, která se této aplikace dobrovolně vzdala. Hlavní část této práce byla ne na backendu, ale na frontendu, ten byl ve vue. Podotýkám, že jsem do firmy nastupoval jako backend vývojář, a byl mi přidělen frontend ve vue, ve kterém jsem nikdy předtím nedělal.

Na jednáních jsem vyjadřoval obavy a opakoval, že jsem junior na juniorní pozici a backend. Toto bylo několikrát akceptováno, přesto jsem dále měl pracovat na tomto projektu.


Následně jsem se dozvěděl, že i v této firmě z projektu odešli již dva vývojáři a jeden projekt manažer - všichni na pozici senior.

Pracoval jsem na projektu se seniorním vývojářem, který vyjadřoval také nespokojení s projektem, a později během několika měsíců z projektu také odešel.

Na projektu jsem tam zbyli dva junioři a jeden PM. Druhého juniora jsem prakticky vedl já.

Následně jsem jezdil ke klientovi s PMkem na jednání, kde probíhaly technologické debaty na korporátní úrovni ohledně sítí, a myriády jiných aplikací, asi tak o tři úrovně výše, než jsem byl já, jednalo se o technologie o kterých jsem vědel, že na jejich správu v korporátech běžně je tým lidí a ne jednotlivci jako já na druhé straně barikády.

Více než dva měsíce jsem komunikoval s třetíma stranama klienta z celé evropy po emailu a domlouval s jejich technology propojení aplikací.

Následně jsem dělal business analýzu plánu nesouvisejícího oddělení ve firmě u klienta, trvalo to asi měsíc čistého času, nerozuměl jsem tomu, proč tuto práci dělám já jako programátor.

Vývoj probíhal stylem, že se řešilo každá hodina na každém tasku a co týden se stávalu věci typu - klient zavolal ve 2 odpoledne, že v 5 ma meeting s vedením a potřebuje udělat signifikantní změnu na projektu za 3 hodiny, nebo bude velký průser pro něj. Takže task, který by měl trvat minimálně 2 dny, se smrskne do 3 hodin. Toto se dělo opakovaně.

Neměli jsme žádné 2 týdenní sprinty, měli jsme doslova denní náhodné sprinty.

Samozřejmě občas se objevilo pár dní, kde šlo relativně normálně vývíjet frontend - (musel jsem se od nuly naučit celý framework a spoustu věcí z frontendu jako takového, během 2 týdnů, jelikož jsem byl backendista).

Přes toto všechno samotný klient byl s mou prací velmi spokojen, jeho slovy, a prý jsem byl doposud nejlepší vývojář, kterého na projektu měli.

Na každém meetingu jsem vyjadřoval víceméně nespokojenost s projektem, až jsme se na jednom meetingu domluvili, že chci změnit projekt. Pak se 6 týdnu níc nedělo. Po 6 týdnech mi na meetingu řekli, že ze mě dělají vedoucího projektu, za totožných podmínek.

Toto už bylo moc stresu na mě, a rozhodl jsem se odejít. Ve výpovědní lhůtě mi firma dala zabrat, chování bylo z mého pohledu občas neprofesionální.

Poslední týden v práci jsem během dvou dní měl udělat velkou změnu na projektu, i přesto že jsem zárověn měl předávat projekt. Tuto změnu, která by viděno dnešníma očima byla minimálně na 2 týdny práce a testování jsem za 2 dny zvládl i přes mé výslovné obavy že takto by to být nemělo.

Toto vše se dělo za situace, kdy jsem byl všude veden jako junior za 30 tisic korun hrubého.

Pak jsem odešel a byl konec.

Dodnes jsem z této zkušenosti v rozpacích, pracuji již v jiné firmě, kde je vlastně vše úplně jinak, i přesto pořád přemýšlím kde jsem udělal chybu a co jsem mohl a měl udělat jinak. Opravdu nevím.
« Poslední změna: 13. 01. 2022, 13:29:22 od karel95 »

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #22 kdy: 13. 01. 2022, 14:00:01 »
Zdravím root,
....

Nastoupil jsem do práce na pozici juniorního webového vývojáře na backend vývoj. ...
....

Dodnes jsem z této zkušenosti v rozpacích, pracuji již v jiné firmě, kde je vlastně vše úplně jinak, i přesto pořád přemýšlím kde jsem udělal chybu a co jsem mohl a měl udělat jinak. Opravdu nevím.

Na rozpacích? Přemýšlíš? Udělal chybu? Udělat jinak? Dej si pár facek a děkuj svému stvořiteli, že ti dal do začátku tak skvělou zkušenost, kde ses naučil hodně o technologii, o fungování firem a o tom co zvládneš.
A to vše úplně zadarmo - myšleno, že si z toho neneseš nějaký průšvih (kdybys to třeba dělal na IČO a oni řekli, že jsi tam udělal škodu za 10 milionů).

nehalem

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #23 kdy: 13. 01. 2022, 14:24:20 »
Dodnes jsem z této zkušenosti v rozpacích, pracuji již v jiné firmě, kde je vlastně vše úplně jinak, i přesto pořád přemýšlím kde jsem udělal chybu a co jsem mohl a měl udělat jinak. Opravdu nevím.
bro... chapem, ze je to prva praca, ale asi uz na konci zkusebky si citil, ze nieco nie je v poriadku, mal si odist uz vtedy. Na druhej strane, dost si sa naucil, nie? To s tym poslednym tyzdnom vo vypovedi je ale dobry joke, mal si sa hodit na marod.

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #24 kdy: 13. 01. 2022, 14:26:02 »
@karel95 mal si si este v skusobke hladat pracu inde a ujst ako nahle by sa nieco naslo. Ano ziskal si nejake skusenosti z menezmentu ako to chodi (meetingy kde sa prejednavali veci o tri urovne vyssie ako si ty) a ziskal si aj dost skusenosti o tom ako to chodit nema (ten chaos co si popisal). Rada do buducna, ked robis v takej toxickej firme, do ktorej sa nemienis ani len omylom vratit, tak to treba robit tak ze das vypoved a od druheho dna sa das na PNku az do konca vypovednej doby, lebo: zazil si si sam, ako sa k tebe spravali na konci a ako ti nakladali.

Zdravím root,
....

Nastoupil jsem do práce na pozici juniorního webového vývojáře na backend vývoj. ...
....

Dodnes jsem z této zkušenosti v rozpacích, pracuji již v jiné firmě, kde je vlastně vše úplně jinak, i přesto pořád přemýšlím kde jsem udělal chybu a co jsem mohl a měl udělat jinak. Opravdu nevím.

Na rozpacích? Přemýšlíš? Udělal chybu? Udělat jinak? Dej si pár facek a děkuj svému stvořiteli, že ti dal do začátku tak skvělou zkušenost, kde ses naučil hodně o technologii, o fungování firem a o tom co zvládneš.
A to vše úplně zadarmo - myšleno, že si z toho neneseš nějaký průšvih (kdybys to třeba dělal na IČO a oni řekli, že jsi tam udělal škodu za 10 milionů).
@hahel16625 ked robis na ico, tak mas presne popisany obsah prace, casto krat o mnoho presnejsie ako zamestnanec, ktoremu tam casto krat napisu neurcity bullsh*t v style vykonava pracu sw vyvojara podla zadania zamestnavatela, inymi slovami, si vreco zemiakov ktore kam posadia tam musi sediet, aspon teda do konca vypovednej lehoty ked si povies ze ti to za to nestoji.

Zivnostnik ktori by vzal taku pracu je magor. Zivnostnik ma podrobne rozpisany obsah prace, a/alebo obsah diela ktore ma dodat. Pretoze zivnostnik pracuje vacsinou zakazkovo, kdezto zamestnanec pracuje po dohodnutu dobu (jeden rok/na dobu neurcitu). Zivnostnik ma casto krat vypovednu lehotu jeden alebo dva tyzdne, cize zamestnavatel si nedovoli ojebavat ta tak, lebo mu mozes velmi rychlo zduchnut, kdezto zamestnanec ma v prvom roku jeden mesiac a v nasledujucich dva, este s takou pi.covinou ze sa to pocita az od zaciatku dalsieho mesiaca (priklad das vypoved dnes, tj 13.1, tak sa vypovedna doba rata az od 1.2, cize mozes odist az 28.2 resp 31.3).

Po zamestnancovi moze zamestnavatel pozadovat ako odskodne za sposobenu skodu myslim ze dve ci tri vyplaty, ziadne miliony korun. Ak chce, musi sa sudit, a ak ma zamestnanec dokazy o tom ze upozornoval na to ze nastupil na inu poziciu ako vykonava a ze jeho vykonavana pozicia je nad jeho skusenosti/schopnosti, tak zamestnavatel velmi rychlo sklapne a bude este platit odskodne zamestnancovi ked ho zazaluje naspat.
« Poslední změna: 13. 01. 2022, 14:27:36 od kanoe22 »

L..

  • ****
  • 310
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #25 kdy: 13. 01. 2022, 16:53:48 »
... i přesto pořád přemýšlím kde jsem udělal chybu a co jsem mohl a měl udělat jinak. Opravdu nevím.

No, já z toho vidím hlavně že jsi měl naprosto mimo odhady pracnosti, když jsi to odhadnul na dva dny a pak jsi to zvládnul za dvě (nebo tři) hodiny.

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #26 kdy: 13. 01. 2022, 17:42:33 »
... i přesto pořád přemýšlím kde jsem udělal chybu a co jsem mohl a měl udělat jinak. Opravdu nevím.

No, já z toho vidím hlavně že jsi měl naprosto mimo odhady pracnosti, když jsi to odhadnul na dva dny a pak jsi to zvládnul za dvě (nebo tři) hodiny.

otazka je ci ta 3hodinova praca bola kvalitna (nic v zlom karel95 :) ), alebo to bol len nejaky happy path, pritom mozno stacilo by ze to pouzivatel pouzil trosicku inak a vysype sa to. A o tomto byva vacsina kodu, nie o happy path-e, ale o vselijakych (negativnych) moznostiach ktore mozu nastat, a ak nastanu tak treba ci uz danu vec urobit inak, alebo zabranit nejakemu dalsiemu vykonavaniu, lebo moze dost k chybe.

L..

  • ****
  • 310
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #27 kdy: 13. 01. 2022, 19:03:03 »
... alebo to bol len nejaky happy path, pritom mozno stacilo by ze to pouzivatel pouzil trosicku inak a vysype sa to...

Samozřejmě. Ale on nepíše, že by v důsledku toho nastal nějaký pr**er, takže evidentně to řešení bylo dostatečné. Už jsem, taky zažil, že lidi dělali řešení násobně dlouho než bylo potřeba, protože ho brutálně overdesignovali a řešili use cases, které v zadání vůbec nebyly a nebylo je potřeba řešit. (Čímž neříkám, že je to tenhle případ.)

BoneFlute

  • *****
  • 1 987
    • Zobrazit profil
Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #28 kdy: 13. 01. 2022, 19:34:59 »
Poviete si, no dobre, spravím ten task rýchlejšie a vykážem si plný čas. No nie celkom. ... A keď sa to už aj nejak stihne rýchlejšie než je vymedzený čas, tak by sa mal vykazovať realny čas.
...
 a makáš a keď nestíhaš, musíš robiť doma po víkendoch alebo si zobrať dovo. ;D
Proč je vývojář trestanej za šikovnost?

Re:Vykazovanie práce a odpracovaného času
« Odpověď #29 kdy: 13. 01. 2022, 20:17:00 »
... alebo to bol len nejaky happy path, pritom mozno stacilo by ze to pouzivatel pouzil trosicku inak a vysype sa to...

Samozřejmě. Ale on nepíše, že by v důsledku toho nastal nějaký pr**er, takže evidentně to řešení bylo dostatečné. Už jsem, taky zažil, že lidi dělali řešení násobně dlouho než bylo potřeba, protože ho brutálně overdesignovali a řešili use cases, které v zadání vůbec nebyly a nebylo je potřeba řešit. (Čímž neříkám, že je to tenhle případ.)

Původní komentář ty hodiny vytrhl z kontextu.

Nemluvil jsem o pracnosti daného tasku v rámci vývoje.
Mluvil jsem o tom task probrat s klientem, vydefinovat co je třeba udělat, jaká je vize do budoucnosti té změny a tak dalé.

Následoval by odhad, implementace, následně testování na prostředí oběma stranami, následně zařazení ticketu do přístího release cyklu - tak jak se to dnes bežně dělá.

Toto vše bylo přeskočeno, a release do produkce byl tři hodiny od zavolání klienta.

Výsledné řešení sice splnilo standard, ale čistě díky mé osobě, navzdory naprosto špatně nastaveným procesům. Z mého pohledu by ale výsledné řešení ideálně mělo být jiné, protože za 3 hodiny tam opravdu žádný design, který přežije do budoucna nevykouzlíte.

jelikož to byla, jak jsem psal legacy aplikace, byla v naprosto příšerně tragickém stavu a tím nemyslím běžné špagety, ale naprosté nepochopení základních konceptů jazyka, kdy minulý senior s 20 letou praxí z jiné firmy nepochopil v jazyce feature x3, a rozhodl se tuto feature x3 ukradeným kodem ze stack overflow přebastlit na feature x1 - tedy verzi, která za 10 let vývoje runtimu jazyka prošla fázi x1, x2, x3. Následně tak rozbil prakticky veškeré synchronní flow kódu v aplikaci.