T-Mobile - slovenská GeoIP

XX125

T-Mobile - slovenská GeoIP
« kdy: 21. 03. 2021, 11:52:44 »
Začínají se množit problémy s novými internetovými přípojkami v ČR, kde GeoIP ukazuje na Country SK (asi jim došly české IP, tak si pravděpodobně vypomáhají v rámci korporátu slovenskými). Pak nejedou některé lokalizované služby pro ČR. T-Mobile se tváří, že to není jeho problém, že on poskytuje internet a ten jede. Jak se na to díváte?


Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #1 kdy: 21. 03. 2021, 12:11:40 »
Problém T-Mobile to určitě není. Oni nemohou ovlivnit, že si nějaký John v Austrálii začne tvořit svou databázi přiřazující IP adresy ke státům a jeho IP adresy zařadí ke Slovensku. Problém je primárně na poskytovateli služby, který na základě takovéhle databáze rozhoduje o poskytnutí nějaké služby. A pokud už je to nejméně bolestivá varianta (typicky kvůli regionálním omezením autorských práv), je na něm, aby používal databázi, která je co nejpřesnější, a hlavně aby reagoval na požadavky od zákazníků na podpoře a dokázal přiřazení IP adres opravit v databázi, kterou používá. Pokud někdo použije nějakou databázi zadarmo a neumožní uživateli takhle odhadnutou zemi změnit, je nejlepší jít od takového poskytovatele služby pryč.

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #2 kdy: 21. 03. 2021, 12:42:09 »
Já si naopak myslím, že T-mobile za to může.   Jednou jsem reklamoval špatné město u nej.cz a pomohlo to. Majitel ip adresy může databázi určitě aktualizovat.

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #3 kdy: 21. 03. 2021, 13:06:42 »
Já si naopak myslím, že T-mobile za to může.   Jednou jsem reklamoval špatné město u nej.cz a pomohlo to. Majitel ip adresy může databázi určitě aktualizovat.
To by mne zajímalo, jak T-Mobile zaktualizuje databázi na mém lokálním disku… Neexistuje žádná oficiální databáze přiřazující IP adresy ke státům. Existují jenom různé databáze, kde se někdo snaží takovou databázi na základě veřejných zdrojů vytvořit a udržovat. Ty lepší (a placené) samozřejmě mají nějaký mechanismus, jakým je možné upozorňovat na chyby, ale principiálně se to nijak neliší od mé databáze na disku.

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #4 kdy: 21. 03. 2021, 13:30:47 »
Neexistuje žádná oficiální databáze přiřazující IP adresy ke státům.

To není pravda. Každý RIR (Regional Internet Registry) udržuje databázi přidělených prefixů a její součástí je i požka obsahující stát. Na evropské adresy se dá přeptat v databázi RIPE.


Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #5 kdy: 21. 03. 2021, 15:00:13 »
Neexistuje žádná oficiální databáze přiřazující IP adresy ke státům.

To není pravda. Každý RIR (Regional Internet Registry) udržuje databázi přidělených prefixů a její součástí je i požka obsahující stát. Na evropské adresy se dá přeptat v databázi RIPE.

To je sice pravda, ale jednak není úplně jasné, co má onen atribut country znamenat, zvláště u nadnárodních společností, jednak jde o příliš hrubou databázi, která většině lidem co chtějí třeba „zablokovat zahraniční IP adresy“ nevyhovuje.

Používají se tedy nezávislé databáze GeoIP, které si každý provozovatel udržuje sám podle pravidel, která sám určí. O problémech s tím spojených přednášel před pár lety Tomáš Podermanski na semináři o IPv6.

Nejlepší podle mě je ozvat se přímo provozovateli dané služby s tím, že vás neoprávněně blokuje a ať blokování odstraní. Pokud vám, jako koncovému zákazníkovi nebude věřit, nechte si od ISP potvrdit, že daná IP adresa je skutečně vaše a je skutečně v Česku.

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #6 kdy: 21. 03. 2021, 15:29:43 »
Podle mě by se o tohle měl starat poskytovatel internetu. Přece nemůžete chtít po všech zákaznících z problémového rozsahu, aby kontaktovali všechny poskytovatele služeb. Mnohem efektivnější je když se o opravu postará poskytovatel internetových služeb, protože to může udělat po celých blocích.  Podstatné je dokázat, že problém má více různých poskytovatelů obsahu a problém není běžný a řešení přes poskytovatele internetu je nejefektivnější, protože jedině on ví kde své adresy zkutečně používá. Z čeho by mohl mít respekt, je reklamace na ČTÚ a požadování významné slevy za takový polovičatý internet.
To že je T-mobile velký nutně neznamená, že mu arogance projde.
Mezitím můžete zkusit reklamaci provést i u poskytovatele obsahu, ale není to zrovna efektivní, protože těch může být více.

Je otázka jestli ono odmítání T-mobile není jen selhání jednoho člověka. Pracují tam někdy lidi, že by jeden brečel.  Vím o jedné příhodě, když člověk reklamoval, že se nemůže z mobilu dovolat do jedné jihoamercké země, tak pracovník pobočky radil tam přidat jakýsi prefix před číslo  a  volat tedy do Mongolska :) Na to už pak člověk nemá co říct.
« Poslední změna: 21. 03. 2021, 15:37:36 od xsouku04 »

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #7 kdy: 21. 03. 2021, 15:38:34 »
Podle mě by se o tohle měl starat poskytovatel internetu. Přece nemůžete chtít po všech zákaznících z problémového rozsahu, aby kontaktovali všechny poskytovatele služeb. Mnohem efektivnější je když se o opravu postará poskytovatel internetových služeb, protože to může udělat po celých blocích.  Podstatné je dokázat, že problém má více různých poskytovatelů obsahu a problém není běžný a řešení přes poskytovatele internetu je nejefektivnější, protože jedině on ví kde své adresy zkutečně používá. Z čeho by mohl mít respekt, je reklamace na ČTÚ a požadování významné slevy za takový polovičatý internet.
To že je T-mobile velký nutně neznamená, že mu arogance projde.
Mezitím můžete zkusit reklamaci provést i u poskytovatele obsahu, ale není to zrovna efektivní, protože těch může být více.

Je otázka jestli ono odmítání T-mobile není jen selhání jednoho člověka. Pracují tam někdy lidi, že by jeden brečel.  Vím o jedné příhodě, když člověk reklamoval, že se nemůže z mobilu dovolat do jedné jihoamercké země, tak pracovník pobočky radil tam přidat jakýsi prefix před číslo  a  volat tedy do Mongolska :) Na to už pak člověk nemá co říct. Prý to naše na googlu a je tak invoativní.

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #8 kdy: 21. 03. 2021, 16:27:18 »
Podle mě by se o tohle měl starat poskytovatel internetu.
Co přesně nechápete na tom, že těch databází je spousta, neexistuje žádný jejich seznam, tudíž poskytovatel internetu nemůže tušit, kde by to měl změnit? Co když jsem si já teď začal takovou databázi tvořit, mám ji u sebe na lokálním disku? Jak se o ní má T-Mobile dozvědět, aby mohl řešit nějakou změnu?

Mezitím můžete zkusit reklamaci provést i u poskytovatele obsahu, ale není to zrovna efektivní, protože těch může být více.
Databází IP adres je také více. A jenom poskytovatel obsahu ví, kterou databázi používá.

Je otázka jestli ono odmítání T-mobile není jen selhání jednoho člověka.
Není to selhání T-Mobile, T-Mobile s tím nic dělat nemůže, protože netuší a nemůže tušit, ve které databázi třetí strany je chyba.

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #9 kdy: 21. 03. 2021, 16:55:20 »
Podle mě by se o tohle měl starat poskytovatel internetu.
Co přesně nechápete na tom, že těch databází je spousta, neexistuje žádný jejich seznam, tudíž poskytovatel internetu nemůže tušit, kde by to měl změnit? Co když jsem si já teď začal takovou databázi tvořit, mám ji u sebe na lokálním disku? Jak se o ní má T-Mobile dozvědět, aby mohl řešit nějakou změnu?

Mezitím můžete zkusit reklamaci provést i u poskytovatele obsahu, ale není to zrovna efektivní, protože těch může být více.
Databází IP adres je také více. A jenom poskytovatel obsahu ví, kterou databázi používá.

Je otázka jestli ono odmítání T-mobile není jen selhání jednoho člověka.
Není to selhání T-Mobile, T-Mobile s tím nic dělat nemůže, protože netuší a nemůže tušit, ve které databázi třetí strany je chyba.

Od toho je tady ČTÚ aby posoudil jestli je to selhání T-mobile. Dost možná nazná že ano, protože je nyní více prozákaznicky orientovaný. Po všech koncových zákaznícich nemůžeme chtít aby obesílal všechny své poskytovatele obsahu. To je myslím dostatečný argument. A jestli bude drzá možná dostane i pokutu. Těch hlavních databázízase tolik není a poskytovatel by měl vyvinout přiměřené úsilí. Menší poskytovatelé s tím nemají problém a pokud je někdo arogantní, zaslouží si přes prsty.

To je jako by tvrdil, že jej nezajímá, že jeho ip adresy jsou dostupné jen někdy a od někud, že to není jeho chyba a problém.  Pro reklamaci na ČTÚ je potřeba reklamovat poslední vyúčtování s tím že chci slevu za omezenou službu. Je třeba mít písemně, že to zamítá. Tohle se pak pošle na ČTÚ a ten rozhodne.
« Poslední změna: 21. 03. 2021, 17:02:57 od xsouku04 »

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #10 kdy: 21. 03. 2021, 17:36:35 »
to že tady jsou třetí společnosti a vedou si databázi ip adres a jejich umístění přece nemá moc společného s T-mobilem. U nadnárodních operátorů je trochu problém, že hranice vlastně neexistují.

Žiju v pohraničí a je to neřešitelný problém, v podstatě 10 let bojuji s tím že řada služeb mě prostě strká do jiného státu a pak mám smůlu, protože se s nimi nedá moc mluvit, v čele s Googlem, který mi pořad vrací německé výsledky vyhledávání, ikdyž v češtině, nastavení u Google účtu moc nepomáhá. Operátor ale bohužel nemá moc možností jak to změnit u třetích stran.

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #11 kdy: 21. 03. 2021, 17:48:49 »
to že tady jsou třetí společnosti a vedou si databázi ip adres a jejich umístění přece nemá moc společného s T-mobilem. U nadnárodních operátorů je trochu problém, že hranice vlastně neexistují.

Žiju v pohraničí a je to neřešitelný problém, v podstatě 10 let bojuji s tím že řada služeb mě prostě strká do jiného státu a pak mám smůlu, protože se s nimi nedá moc mluvit, v čele s Googlem, který mi pořad vrací německé výsledky vyhledávání, ikdyž v češtině, nastavení u Google účtu moc nepomáhá. Operátor ale bohužel nemá moc možností jak to změnit u třetích stran.
Kdyby se někomu podařilo přesvědčit ČTÚ, že by poskytovatel internetu měl vyvinout přiměřené úsilí, aby problém pomohl odstranit, bylo by po problému. Kdyby se nesnažil, byl by třeba nucen dávat 50 % slevu na připojení k internetu. Samozřejmě nemůže být odpovědný za všechny databáze, ale za ty hlavní, které používají google, seznam, hlavní televizní stanice a několik největších služeb by zodpovědný měl být. Pokud máte např. VDSL  není problém vyměnit arogantního poskytovatele za jiného. Vesnický Wifi poskytovatel si to asi také nemůže dovolit, majitel by to schytával každý den od všech lidí co potkává. Zbývá umravnit jen velká nadnárodní hovada a proto navrhuji ten ČTÚ. Možná by bylo dobré si to předjednat předem.

Ono je třeba rozlišovat ip adresy už také proto, aby to správně routovalo.  Např. zde je seznam IP adres, které se směrují přes NIX a  SIX. https://support.master.cz/peeringy-cz-sk/
« Poslední změna: 21. 03. 2021, 17:51:07 od xsouku04 »

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #12 kdy: 21. 03. 2021, 17:50:24 »
Po všech koncových zákaznícich nemůžeme chtít aby obesílal všechny své poskytovatele obsahu.
Taky to po nich nikdo nechce. Pokud vám nějaký poskytovatel obsahu neposkytuje obsah, přestože by měl, budete to přeci řešit s ním a ne s T-Mobilem. To je jako kdybyste si v e-shopu objednal zboží, dopravce by vám ho nevezl a vy byste to šel reklamovat u správce silnice, protože to zboží vám přece měli přivézt po silnici.

To je myslím dostatečný argument.
Ne, není. Dostatečný argument je to, že chcete nesmysl – aby T-Mobile řešil věc, kterou nijak ovlivnit nemůže.

A jestli bude drzá možná dostane i pokutu.
Jasně, T-Mobile dostane pokutu za to, že já mám ve své soukromé databázi na disku u jejich IP adresy uvedenu Austrálii.

Těch hlavních databázízase tolik není
Je fajn, že jste si konečně všiml, že jich je víc. No a co když poskytovatel té služby používá zrovna databázi, která není podle vás hlavní. Nebo co když se ta hlavní databáze opraví, ale to se promítne jen u platících zákazníků – a poskytovatel obsahu šetří a používá neplacenou variantu, do které se ty údaje propíšou až se zpožděním. To je také chyba T-Mobile?

poskytovatel by měl vyvinout přiměřené úsilí
Co je přiměřené úsilí? Třeba že zaplatí poskytovateli obsahu přístup do lepší geo-ip databáze?

Menší poskytovatelé s tím nemají problém
S čím konkrétně nemají problém? Mají týmy, které vyhledávají nejrůznější geo ip databáze a snaží se jejich provozovatele přesvědčit o změně údajů?

pokud je někdo arogantní, zaslouží si přes prsty.
Co je arogantního na tom neřešit problém, se kterým nemám vůbec nic společného? Pokud na T-Mobile přijde taková informace, je zcela korektní odpověď „řešte to s poskytovatelem obsahu X“. Pokud by chtěl být T-Mobile jo vstřícný, může dohledat odkaz na podporu toho poskytovatele obsahu a rovnou ho připojit k odpovědi.

To je jako by tvrdil, že jej nezajímá, že jeho ip adresy jsou dostupné jen někdy a od někud, že to není jeho chyba a problém.  Pro reklamaci na ČTÚ je potřeba reklamovat poslední vyúčtování s tím že chci slevu za omezenou službu. Je třeba mít písemně, že to zamítá. Tohle se pak pošle na ČTÚ a ten rozhodne.
ČTÚ rozhodne, že k problému došlo mimo působnost T-Mobile. Pro méně důvtipné zákazníky to má T-Mobile uvedené ve všeobecných podmínkách, že nezodpovídá za to, co se děje mimo jeho síť.

Mám pro vás ale jeden tip. Nedávno vyhořelo datacentrum ve Štrasburku. Bylo tam spousta serverů, které pak neběžely. Můžete si pro každý server zvlášť stěžovat u ČTÚ, že váš ISP arogantně nezajistil dostupnost příslušného serveru. Je to úplně stejné, jako s tím geo ip. Vy konzumujete nějakou službu, dodavatel poskytovatele té služby selhal, a vy chcete po ISP, aby to řešil, protože se k té službě přece připojujete přes toho ISP.

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #13 kdy: 21. 03. 2021, 17:54:57 »
Jasně, T-Mobile dostane pokutu za to, že já mám ve své soukromé databázi na disku u jejich IP adresy uvedenu Austrálii.
Ale samozřejmě že to ovlivnit může a měl by. Viz má reklamace lokality ip adresy u nej.cz .
Všechny ti poskytovatelé obsahu pro které je lokace důležitá určitě čerpají z více různých zdrojů. Tedy nemluvte o soukromé databázi u někoho na disku.
« Poslední změna: 21. 03. 2021, 17:57:53 od xsouku04 »

Re:T-Mobile - slovenská GeoIP
« Odpověď #14 kdy: 21. 03. 2021, 18:02:47 »
Kdyby se někomu podařilo přesvědčit ČTÚ, že by poskytovatel internetu měl vyvinout přiměřené úsilí, aby problém pomohl odstranit, bylo by po problému.
Kdybyste se takhle choval jako můj zákazník, považoval bych za přiměřené úsilí k odstranění problému vypovědět vám smlouvu.

Samozřejmě nemůže být odpovědný za všechny databáze, ale za ty hlavní, které používají google, seznam, hlavní televizní stanice a několik největších služeb by zodpovědný měl být.
Nějak vám z příspěvku vypadl seznam těch databází. A taky jste zapomněl napsat, jak může být zodpovědný za něco, co nemůže ovlivnit.

Pokud máte např. VDSL  není problém vyměnit arogantního poskytovatele za jiného.
Jediný, kdo je tu arogantní, jste vy – když odmítáte brát v potaz realitu.

Vesnický Wifi poskytovatel si to asi také nemůže dovolit, majitel by to schytával každý den od všech lidí co potkává.
Hm, asi. Asi, protože vůbec netušíte, co by asi tak ten vesnický poskytovatel měl dělat. Vesnický poskytovatel má kouzelnou hůlku, kterou problém vyřeší – a T-Mobile tu hůlku má také ale arogantně ji odmítá použít.

Ono je třeba rozlišovat ip adresy už také proto, aby to správně routovalo.
Už jste si zjistil, že je spousta geo ip databází. Tak teď si ještě zjistěte, jak funguje routování na globálním internetu.

Např. zde je seznam IP adres, které se směrují přes NIX a  SIX. https://support.master.cz/peeringy-cz-sk/
Nikoli. To je seznam sítí, které Master Internet považuje za „české a slovenské“ při účtování za konektivitu. Ten seznam neznamená, že Master Internet neroutuje přes NIX.CZ další IP adresy, neznamená to ani, že tyhle adresy routuje neustále přes NIX.CZ. A můžete si být jistý, že jiní ISP routují přes NIX.CZ jiné sítě – v závislosti na tom, s kým mají jaké smlouvy, jaké mají privátní propoje, v jakém dalším peeringu jsou, i v závislosti na aktuálním stavu sítě. A dokonce mohou pakety i v jednom okamžiku jít jednou cestou tam a jinou cestou zpátky. Přičemž s geo ip to opravdu nemá společného lautr nic.