Nestabilní DSL linka: duplicity a packet loss

Nestabilní DSL linka: duplicity a packet loss
« kdy: 12. 01. 2021, 14:40:57 »
Zdravím,
než se pustím do debat s O2 (kde mi budou radit, abych vypnul a zapnul modem), rád bych se zeptal, čím může být způsobeno podivné chování mé VDSL přípojky a co by se s tím třeba dalo dělat.

O co jde:

Poměrně často se mi rozsype DSL spojení - někdy 2-3x za den, jindy vydrží třeba i několik dní.

Takto vypadá ping směrem ven, když je linka v "rozsypaném" stavu:
Kód: [Vybrat]
$ ping -c 50 8.8.8.8
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=2 ttl=57 time=68.7 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=4 ttl=57 time=8.55 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=8 ttl=57 time=7.81 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=10 ttl=57 time=14.0 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=11 ttl=57 time=16.1 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=11 ttl=57 time=16.1 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=12 ttl=57 time=8.23 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=12 ttl=57 time=8.24 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=12 ttl=57 time=89.3 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=14 ttl=57 time=38.3 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=21 ttl=57 time=20.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=21 ttl=57 time=20.4 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=21 ttl=57 time=20.4 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=21 ttl=57 time=71.7 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=26 ttl=57 time=76.5 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=31 ttl=57 time=13.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=31 ttl=57 time=13.4 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=32 ttl=57 time=12.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=38 ttl=57 time=140 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=39 ttl=57 time=9.84 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=39 ttl=57 time=9.84 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=39 ttl=57 time=9.84 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=41 ttl=57 time=82.1 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=42 ttl=57 time=12.6 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=42 ttl=57 time=12.6 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=42 ttl=57 time=12.7 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=42 ttl=57 time=12.7 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=42 ttl=57 time=12.7 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=44 ttl=57 time=10.7 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=48 ttl=57 time=19.4 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=48 ttl=57 time=19.4 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=48 ttl=57 time=19.4 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=48 ttl=57 time=19.4 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=48 ttl=57 time=19.4 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=48 ttl=57 time=19.4 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=48 ttl=57 time=101 ms (DUP!)
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_req=49 ttl=57 time=12.6 ms

--- 8.8.8.8 ping statistics ---
50 packets transmitted, 18 received, +19 duplicates, 64% packet loss, time 10021ms
rtt min/avg/max/mdev = 7.810/29.221/140.255/31.483 ms

Takhle vypadají parametry linky v administraci modemu:
Kód: [Vybrat]
Line Status: Connected
DSL Up Time: 0 days 19 hours 16 minutes
DSL Modulation Type: VDSL2
Annex Type: Annex B/J

                        Upstream    Downstream
Current Rate (kbps)     5119        33734
Max Rate (kbps)         9886        37635
SNR Margin (dB)         15.1        5.9
Line Attenuation (dB)   6.3         21.7
Errors (pkts)           0           3367
Error (pkts) se vždy objevují pouze u downstreamu.

Co jsem zatím odpozoroval:
  • modemem to není - mám už druhý a problém přetrvává
  • restart modemu vždy na nějakou dobu pomůže
  • někdy duplicity a packet loss narůstají pomalu v průběhu dne, jindy se objeví náhle
  • na vině není žádné zařízení nebo rozvody uvnitř sítě - když vše odpojím a k modemu se připojím přes jiný kabel a z jiného stroje, problém nezmizí

Můj tip, který si rád nechám vyvrátit nebo potvrdit:
Downstream linky má nevyhovující hodnotu SNR Margin (viz tabulka výše), což činí linku nestabilní. Proč to ale vždycky chvíli funguje, a proč vždy pomůže restart modemu, to je mi opravdu záhadou.

Díky za osvětlení,
Petr
« Poslední změna: 12. 01. 2021, 16:46:58 od Petr Krčmář »


Re:Nestabilní DSL linka: duplicity a packet loss
« Odpověď #1 kdy: 12. 01. 2021, 20:21:36 »
jednoznacne blba linka.
Mas dve moznosti.
1.Skusat rozne modemy, ci ti to s nejakym nepojde lepsie
2. Zavolat do O2. Bezne sa s tym neparaju, nastavia nizsi profil(nizsiu rychlost) a dovi. Ak by si mal velke stastie a natrafil na niekoho sikovneho/ochotneho na strane O2, tak by sa s tym mohli pohrat a skusit to vyladit.

V minulosti na zle linky boli dobre modemy znaky Vigor. Tie dokazali fungovat stabilne na zlych linkach, kde ostatne znacky si neskrtli a dokazali fungovat max par desiatok minut minut a potom bol potrebny restart a tak dookola.

Aky modem pouzivas?

Re:Nestabilní DSL linka: duplicity a packet loss
« Odpověď #2 kdy: 12. 01. 2021, 20:55:58 »
Aky modem pouzivas?
Momentálně TP-Link TD-W9960, předtím ZTE H267A, oba přímo od O2.


Re:Nestabilní DSL linka: duplicity a packet loss
« Odpověď #3 kdy: 13. 01. 2021, 08:50:31 »
Ještě bych zkusil přepnout modem do bridge a otestovat. V DSL modemů může Wifi někdy rušit DSL část.
Asi to nepomůže, ale za pokus to stojí.

Re:Nestabilní DSL linka: duplicity a packet loss
« Odpověď #4 kdy: 13. 01. 2021, 11:21:26 »
Šišmária, viete cez koľko sietí ide ten ping kým dojde až do google?
Pingujte prvý hop za vašim routrom na ktorý ide pingať, samozrejme nie cez wifi.
« Poslední změna: 13. 01. 2021, 11:27:53 od johanson14 »


Re:Nestabilní DSL linka: duplicity a packet loss
« Odpověď #5 kdy: 13. 01. 2021, 12:16:51 »
2. Zavolat do O2. Bezne sa s tym neparaju, nastavia nizsi profil(nizsiu rychlost) a dovi. Ak by si mal velke stastie a natrafil na niekoho sikovneho/ochotneho na strane O2, tak by sa s tym mohli pohrat a skusit to vyladit.

Stejna zkusenost. Snizeni rychlosti pomohlo. Rodice maji IPTV a pro zive vysilani to bylo nepouzitelne, snizeni rychlosti vyresilo ztraty a televize hraje v pohode i s tim nizsim tarifem. Na nic jineho to nemaji, takze za me OK reseni.

alfi

  • ****
  • 324
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Nestabilní DSL linka: duplicity a packet loss
« Odpověď #6 kdy: 13. 01. 2021, 13:04:05 »
Pokud to není v routeru (viz možnosti výše), pak je to spíš cestou k DSLAMu - dřív nebo později se dráty potkají s jinou přípojkou a ta to může rušit, viz třeba http://www.elektrorevue.cz/clanky/06001/index.html . Dokonce i když to dlouho funguje, stačí v lokalitě aktivovat jednu-pár nových přípojek a vám to začne blbnout. Dost často se to děje ve špičkách - např. večer kolem 20h. Pomůže jen snížit profil-rychlost nebo vyměnit poskytovatele+dráty. Některé přípojky jsou hodně problémové, tím spíš, pokud nejsou přímo od O2 a dodavatel si to přehazuje s techniky CETINu :(