Zrušená objednávka směle míří ke mně

zmdzufkznpnzcqxogg

  • *
  • 1
  • ~~ a traveller from another dimension ~~
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Zrušená objednávka směle míří ke mně
« kdy: 03. 12. 2020, 23:59:37 »
Vážené dámy, vážení pánové. Dnes* jsem zažil den naopak. Za můj dlouhý život jsem řešil problémy typu: "nedostal jsem zboží, eshop nechce vrátit peníze" nebo "dostal jsem zboží, eshop se snaží vyhnout povinnosti přijmout odstoupení od smlouvy" a tak dále a tak tomu podobně. A teď řeším problém... no na hlavu to je.

Přišel mi mail. Objednané zboží bylo odesláno na mou adresu přepravcem. Stav: zaplacená, vyřízená. Problém: před týdnem jsem byl na pobočce, objednávku zrušil, a dostal peníze zpátky.

Zboží jsem koupil ve velkém českém eshopu (alza) a zaplatil přes internet koncem října. Když jsem ho kupoval, psali, že ho mají skladem. Další den jsem dostal mail s tím že se omlouvají, že měli chybu v systému, a že zboží můžu čekat příští týden. Uběhl týden, dva, tři. Každý týden v pátek jsem volal na podporu, tam tak odvážní nebyli, pokaždé řekli že přesný termín dodání neznají. Už druhý týden jsem toho měl dost, zboží jsem si objednal na poštu na dobírku u konkurence. Představoval jsem si to jako závod, kdo mi dřív pošle ten šunt, vyhraje moje peníze. Vyhrála konkurence, proto jsem šel zrušit tu objednávku

A tak se dostáváme k otázce. Vím, že v zahraničí to funguje tak, že když si např. objednáte jeden iphone, a amazon vám pošle dva, tak je to chyba amazonu a zákon to bere tak, jakoby amazon poslal dva schválně. Otázka je tedy, pokud zboží převezmu, ocitnu se na šedé, nebo černé straně zákona?

A doufám, že vám můj příběh zpříjemnil den :D

*poznámka autora: jedná se o dramatizaci, tyto události se udály včera


Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #1 kdy: 04. 12. 2020, 01:13:17 »
Na bílé :D byť by se dalo polemizovat nad moralitou takového kroku.

V občanském zákoníku:
§ 1838 Neobjednané plnění
Dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět.

RDa

  • *****
  • 1 564
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #2 kdy: 04. 12. 2020, 01:21:51 »
Ja bych to videl spis na:

Díl 1
Bezdůvodné obohacení

§ 2991
(1) Kdo se na úkor jiného bez spravedlivého důvodu obohatí, musí ochuzenému vydat, oč se obohatil.

(2) Bezdůvodně se obohatí zvláště ten, kdo získá majetkový prospěch plněním bez právního důvodu, plněním z právního důvodu, který odpadl, protiprávním užitím cizí hodnoty nebo tím, že za něho bylo plněno, co měl po právu plnit sám.


A pak se reseni tam rovnou i navrhuje:

§ 2993
Plnila-li strana, aniž tu byl platný závazek, má právo na vrácení toho, co plnila.

qelurg

  • ****
  • 322
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #3 kdy: 04. 12. 2020, 06:46:00 »
Neřešte zákony, řešte morálku, chovejte se jako lidi.

Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #4 kdy: 04. 12. 2020, 06:53:35 »
Neřešte zákony, řešte morálku, chovejte se jako lidi.
+1


Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #5 kdy: 04. 12. 2020, 06:58:56 »
Neobjednané plnění - toto ustanovení se týká dárků zdarma, nebo toho, když Vám prodejce k telefonu pošle štangli salámu. Ustanovení slouží k tomu, aby při odstoupení od smlouvy nemohl salám požadovat zpět. Taky se tím předchází tomu, aby prodejce nezaslal další zboží s tím, že "jestli ho nechcete, tak ho vraťte - pokud si ho necháte, tak ho ale zaplaťte".

To, co popisujete, že nastalo, je bezdůvodné obohacení.

ajne

  • ***
  • 122
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #6 kdy: 04. 12. 2020, 07:12:17 »
Neřešte zákony, řešte morálku, chovejte se jako lidi.

Přidávám se. Nějaké dohady nad zákony a paragrafy mi přijdou zcela zcestné. Normální člověk si tu věc, kterou ví, že mu nepatří, nenechá. Měl jsem to asi před měsícem podobně, a to jednalo o zanedbatelnější částku, než je v tomto případě nejspíše myšleno - objednával jsem velké balení pistácií (1kg za 400,-) a omylem mi zaslali jiný druh, než jsem chtěl. Normálně jsem se s nimi domluvil na postupu, chtěli zboží vrátit a proplatit mi náklady na poštovné + zaslat to správné zboží. Vše proběhlo, ale asi za 2 týdny jsem dostal avízo od Zásilkovny, že bude na výdejnu doručován balíček a odesílatel byla uvedená ta firma - tak jsem je kontaktoval a zjistilo se, že omylem považovali moji reklamaci ještě za nevyřízenou, a tak poslali další balení. Po mém upozornění to stáhli to rovnou od Zásilkovny, ani se to nedostalo na výdejnu. Předem jsem tušil, že se jedná o omyl, a kdybych to druhé balení nechal doručit a vyzvedl si jej, pravděpodobně by to nikdo neřešil (a nejspíš ani nevěděl, očividně měli bordel v papírech), ale přišlo mi samozřejmé se zachovat správně.

Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #7 kdy: 04. 12. 2020, 11:31:22 »
To, co popisujete, že nastalo, je bezdůvodné obohacení.

To je pravda ale toto § 1838 platí taky a to znamená, že je spotřebitel stále poctivý držitel a na své náklady není povinen výrobek vrátit dodavateli a ani ho o tom informovat.

Nicméně doporučuji balíček vůbec nepřebírat. Převzetí = mohou a pravděpodobně vznikou zbytečné problémy v budoucnu.

Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #8 kdy: 04. 12. 2020, 13:27:12 »
pokuď se sami nevozvou žeby jako chtěli nějaký peníze/poslat zpátky tak si balíček mužeš nechat :) ;)

Přišel vám balíček, který jste si neobjednali? Už se nemusíte bát ho otevřít, aby ho po vás zasílající firma nechtěla zaplatit.

U neobjednaného plnění jste totiž poctivým držitelem (pouze pokud jste spotřebitel). Nemusíte „prodávajícímu“ ani napsat, že jste si nic neobjednali, a už vůbec mu nemusíte nic na své náklady vracet. Pokud bude daná firma chtít zásilku vrátit, musí se ozvat a vrácení probíhá na její náklady. Pokud bude chtít zaplatit a vy skutečně zaplatíte, pak mezi vámi byla uzavřena kupní smlouva. A v takovém případě pak už nepůjde o neobjednané plnění.
a navíc furt mužeš řikat že ti přišla prázdná krabice nebo dlažební kostka ;D ;D ;) ;)
voni beztak dobře věděj že vobědnávka byla stornovaná a prostě to zkoušej jestli jim nato skočíš a přecijen si to vod nich nevemeš :o ;)

Neřešte zákony, řešte morálku, chovejte se jako lidi.
to jakože šetřit zrovna alzu?? článeček na podnikatel hele ;D ;D ;) ;)
lidi postižený environmentálním žalem hele choděj za ekopsycholožkama hele 🤡 💆 🤡 💆

RDa

  • *****
  • 1 564
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #9 kdy: 04. 12. 2020, 13:48:19 »
voni beztak dobře věděj že vobědnávka byla stornovaná a prostě to zkoušej jestli jim nato skočíš a přecijen si to vod nich nevemeš :o ;)

Pokud je zbozi je az tak nedostatkove, a je po nem poptavka - tak muze dat inzerat a prodat jeste s vydelkem, i kdyby to prodejci doplatil :-)

Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #10 kdy: 04. 12. 2020, 14:35:40 »
Já si něco objednal na Aliexpress, nedorazilo to do 3 měsíců, tak jsem požádal o money back a brzy měl peníze zpátky.
Týden na to zázračně dorazil balíček, tak jsem si ho nechal ::) Nikdo nic neřešil.

by_cx

  • ***
  • 152
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Zrušená objednávka směle míří ke mně
« Odpověď #11 kdy: 04. 12. 2020, 14:40:38 »
Normálně napíšu prodejci, že něco nesedí a domluvíme se. Kdyby mi potvrdil, že to je chyba, tak to nepřeberu. Ale chápu, že to lidem připadá v pohodě se zachovat jako kokot a prostě si to nechat. Ono to nakonec může dolehnout na toho člověka, co tu objednávku řešil na pobočce. Navíc, pokud k tomu dojdou, by si u tebe taky mohli do systému dát flag, že u tohohle člověka se nevyplatí vycházet mu vstříc, takže až tam příště přijdeš, že potřebuješ něco reklamovat, tak místo kus za kus si prostě počkáš. Tu věc nepotřebuješ, takže nemáš prakticky co získat.

Alza mimochodem umožňuje stornovat objednávky přes web, není potřeba tam chodit. Divím se, že to s tebou v týhle době vůbec řešili.