Neustálé padání VDSL

Neustálé padání VDSL
« kdy: 26. 09. 2020, 16:31:07 »
Ahojte,

Docela se trápím s internetem a potřeboval bych poradit před tím než s tím půjdu na O2. Mám od nich VDSL 100/10 u nás na vesnici. Vzdálenost od DSLamu by měla být několik stovek metrů (cca 300m). Poslední dobou mi ale neustále vypadává internet. Modem mám Comtrend VR-3026e. Už se to děje tak cca 3 týdny, skoro každý den mezi 15:00 - 20:00 internet prostě padá. Většinou naskočí během půlminutky sám, ale občas mi "kontrolka" DSL bliká dlouho tak to prostě musím restartovat. Je pravda, že je napojených na LAN + wifi docela dost věcí, ale to bylo i předtím a žádné problémy to nedělalo. Upravil jsem počet možných wifi připojení na 6, ale moc to nepomohlo. Zkoušel jsem i vypnout wifi, aby to jelo pouze na LAN připojení, ale "padalo" to taky. Televizi v tom nemám, ale využívají se 3 LAN porty (1,3,4).
Moje otázka je, zda můžu nějak zkontrolovat zda není problém u mě, jestli třeba nezahltím síť když je na tom připojeno více zařízení popřípadě mám projít kabely, abych si to ověřil předtím než s tím půjdu za O2.

Díky moc.


.

  • *****
  • 546
    • Zobrazit profil
Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #1 kdy: 26. 09. 2020, 17:51:23 »
Písemná reklamace služby (doporučeným dopisem) s přesným popisem závad. Nicméně je ale fakt, že ten Comtrend VR-3026e je šunt, takže pokud by náhodou nebyl od O2, ale vlastní, pak před tou písemnou reklamací zkusit modem jiný, např. Huawei EchoLife HG622u (ten sice taky není žádný zázrak, ale rozhodně lepší, než výše zmiňovaný Comtrend). Nebo špičkový Asus DSL-AC68VG, byť dost drahý. Ideálně objednat přes internet, vyzkoušet a pak v zákonné lhůtě vrátit, kdyby se ukázalo, že i s novým modemem se projevují závady stejné, jako se projevovaly s modemem původním.

Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #2 kdy: 26. 09. 2020, 18:10:53 »
Taky jsem řešil výpadky se ZTE H267A. Reklamace nepomohla, musel jsem vyměnit za jinou značku. Přesněji řečeno problém v ZTE byl jen s VDSL připojením. Když jsem před ZTE napojil jiný VDSL modem (nějaký obyč. Zyxel) jako bridge, tak ZTE fungoval bez jediného výpadku.

Když jsem hledal příčinu výpadků se ZTE, tak jsem měl půjčený Comtrend VR-3026e a ten fungoval bez výpadků.

Taky se mi stalo, že ADSL padalo mnohokrát za den. Přijel technik, napojil měřák, chvilku počkal, zjistil výpadek, někam zavolal, oni resetovali nějaký slot na ústředně a problém byl vyřešen.

Takže nejlépe si někde půjčit modem a zjistit jestli se tvůj modem odebírá do věčných lovišť a bude třeba koupit nový nebo je problém na Dslamu/ústředně.

Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #3 kdy: 26. 09. 2020, 18:49:57 »
S tímhle modemem byly potíže vždy, doporučil bych ho vyměnit za jiný typ.

Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #4 kdy: 27. 09. 2020, 07:43:00 »
Dokud jsem byl na xDSL, tak jsem měl postupně několik modemů a až na poslední, Asus N17U (a až po několika updatech firmware) docházelo k různým výpadkům. Nakonec se ukázalo jako docela dobré řešení mít DHCP, DNS jinde (Synology), spojení samotné ty modemy docela udržely.
Možná by stálo za to zkusit modem přepnout do bridge mode a všechno ostatní svěřit nějakému normálnímu routeru.
Ještě jedna věc: v jedné isntalaci nastal problém a příčinou byl splitter - zkuste modem napojit napřímo (pokud nemáte telefon na pevné lince, splitter tam vůbec nemusí být).


Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #5 kdy: 27. 09. 2020, 11:43:45 »
Možná by stálo za to zkusit modem přepnout do bridge mode a všechno ostatní svěřit nějakému normálnímu routeru.
Souhlas. Nejenom to zkusit, ale po zkušenostech to považuji za nejlepší řešení. V bridge modu mít nějaký úplný šunt (nějaký Comtrend, Zyxel VMG1312 ...), který se dá v bazaru koupit do 500 Kč a který se bude starat pouze o VDSL připojení a za něj připojit router Mikrotik nebo nějaký s OpenWRT (myslím, že za 1000 Kč by se dali koupit). Je to lepší jak kvůli stabilitě, tak i bezpečnosti, protože u Mikrotiku i OpenWRT jsou častější aktualizace firmware než u ostatních laciných VDSL routerů u kterých výrobce na aktualizace kašle.

Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #6 kdy: 27. 09. 2020, 20:33:42 »
Mám Comtrend VR-3026e v bridge modu a vůbec o něm několik let nevím (je fakt, že jsem kousek od modernizovaného DSLAMu, kvalita linky bez výhrad).
Pokud můžete, půjčte si někde na pár dní jiný modem. Jinak s reklamací CETIN mám dobré zkušenosti. Padal mi modem (jiná lokace, taky to začalo samo od sebe). Technik přijel, proměřil, přehodil na jiný dráty a od té doby pokoj.   

SB

  • ****
  • 347
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #7 kdy: 27. 09. 2020, 21:04:15 »
Pravidlo č. 1: Není-li to z nějakého důvodu vyloženě nutné, NIKDY nepoužívat router modemu (přesněji modemorouteroswitchoaccesspointu). Téměř všechna tato zařízení jsou všelijaké bastly s pochybnou bezpečností, schopnostmi a spolehlivostí a dělat několik věcí zaráz prostě nezvládají.
Takže, jak již psali jiní, modem přepnout do módu bridge (něco ve smyslu „pouze nakrm prase a na nic jiného nesahej“) a k němu si koupit router dle požadavků. Výhodou je jasné rozdělení a ověřitelnost funkčnosti, zvýšená spolehlivost, možnost lepšího routeru.
Taky mám Comtrend VR-3026e, v bridgei funguje zcela spolehlivě.

Ještě jedna věc: v jedné isntalaci nastal problém a příčinou byl splitter - zkuste modem napojit napřímo (pokud nemáte telefon na pevné lince, splitter tam vůbec nemusí být).

Pokud vím, pevné telefonní linky jsou všude zrušeny, tudíž pásmo pro analogový telefon je nevyužito a splitteru není třeba (taky ho tam nemám).

Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #8 kdy: 28. 09. 2020, 12:23:37 »
Děkuji všem za pomoc. Zítra zkusím zavolat na o2 a uvidíme co vymyslí oni. Tipuji, že zkusí něco na dálku zresetovat. Pokud by nefungovalo, tak půjdu přes variantu bridge. Splitter jsem dneska vypojil a jedu přímo kabelem do Comtrendu.
Co se týče toho bridge, tak jsem si našel návod konkrétně pro Comtred a chci se zeptat který ten Mikrotik byste doporučili?  Našel jsem si jich několik a nejlépe mi vychází typ "hAP ac lite" s 5 LAN + 2,4/5GHz wifi s cenou kolem 1200,-.

SB

  • ****
  • 347
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #9 kdy: 28. 09. 2020, 12:37:34 »
Ještě jedna věc k tomu modemu: Můžete se O2 zeptat, zda vám dají Terminátor (to pak budete vlastní router potřebovat určitě), ale nepředpokládám, že velmistři z O2 budou vědět, o co jde.

Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #10 kdy: 29. 09. 2020, 10:23:31 »
Ahoj, možná mám podobný problém, zkusím popsat: Modem+router     ZXHN H267A V1.0 s veřejkou začal tak před 3mi měsíci ztrácet spojení, hlavně se to projevuje u roundcube při psaní emailu. Pingy na webmail se zdají ok. Předtím to docela chodilo. Problémy byly i v místní aplikaci, kde se odpojovala DB. Byl zapnutý IPV6 jak pro LAN, tak WAN. Po vypnutí ustaly problémy v místní síti a zmírnily se (subjektivně) na tom webmailu. Na jiných stránkách se to neprojevuje, nebo spíš nestačí projevit. Rok zpátky problém nebyl, jen poslední 3 měsíce.
Nevíte, zda nedošlo u O2 k nějakému "vylepšení" ? Počítám také s vlastním routerem, ale zrovna tento typ se zdá docela ok co do možností nastavení. Samozřejmě dál testuji, ale kdyby měl někdo nějaký tip, nebo zkušenost...

Re:Neustálé padání VDSL
« Odpověď #11 kdy: 29. 09. 2020, 14:09:16 »
ale zrovna tento typ se zdá docela ok
U mě nebyl OK - jak jsem psal výše. Funkce routování byly OK, ale cca 3x týdně vypadávalo VDSL spojení. Udělal jsem si bash script, který kažých pár sekund pinguje a do logu zapisuje vypadlé spojení. Takový log je pak dobré přiložit k reklamaci. Ani reklamace nepomohla, takže tipuji, že je to vlastnost tohoto modemu a s výpadky u tohoto modemu má vice lidí, akorát si toho běžní "surfaři" nevšimnou.