Nejlepší je zjistit, kolikanásobně jste původní odhad překročil v minulých případech a v vynásobit příslušnou konstantou v aktuálním odhadu.
Negativní dopady špatného odhadu či špatné analýzy se dají minimalizovat rozdrobením na malé podčásti - pokud něčemu věnujete tři dny místo původně odhadovaného dne jednoho, tak se tolik nestane. Pokud něčemu věnujete tři měsíce místo odhadovaného měsíce jednoho, je to problém. Rozdrobení funguje nejlépe pokud je možno rychle prototypovat. Na prototypu se dá názorně ukázat, co je jak pracné. Dá se včas zatáhnout ruční brzda, pokud projekt neúměrně bobtná.
Doporučuju také nechat si udělat odhad u jiné externí firmy. Pravděpodobně si napočítají veškeré potřebné rezervy což zlepší Vaši informovanost a vyjednávací pozici při obhajování projektu. Pokud externí firma nacení vývoj na půl milionu a vy jej nabízíte za 300 tisíc, může to být výhra/výhra pro Vás i pro vaši firmu. Vy máte výhodu, že znáte prostředí a interní procesy ve firmě, takže vývoj můžete nabídnout za menší náklady jelikož ušetříte na analýze. Firma vidí, že jste nejlevnější způsob, jak software vyvinout. Výhra-výhra.
Nakonec záleží, jaké máte vy nebo firma rezervy, kterými je možné vykrýt například potřebné sebevzdělání či vybavení nutné pro vývoj. Pokud nemáte dostatečné zkušenosti a vybavení, může vyjít poměr opačně - zkušený externista může software vyvinou za násobně menší čas než vy, pokud se musíte většinu věcí učit, nakoupit licence apod. To se firmě může vyplatit pouze tehdy, pokud se investice do Vašeho vzdělání vrátí tj. pokud v dané specialilzaci dokážete další projekt realizovat úsporněji. Zde hrají roli i osobní schopnosti a dále vztahy ve firmě. Znovupoužitelnost kapitálu (zkušení lidé) se v daném časovém úseku zvyšuje se specializací - pokud by byl každý projekt jiného charakteru, může být problém použít předchozí zkušenosti. Proto jsou vysoce cenění lidé s širokým záběrem, ovšem k tomu záběru potřebovali znační čas (investici), aby jej získali. Čili mluvíme o volbou mezi specializací a rozhledem přičemž každá varianta přináší jiné potřeby.
A nezapomeňte, že nemusíte dělat vše sám, můžete si nadiktovat, co budete potřebovat od kolegů. Tím se může i vhodně delegovat zodpovědnost a rozdělit rizika. Pokud vás v tom bude víc, nebudete z toho míst takové nervy. Příliš velký tým je ale náročný na synchronizaci, leckdy dobře funguje dvojice či trojice lidí, ale to záleží také na charakteru firmy... Mimochodem dobré vedení by Vám mělo dát veškerou podporu pro kvalitní odhady, takže místo toho, aby se vozilo po nedodržených termínech, by mělo zvládnou Vás managovat tak, aby k problémům nedocházelo - úměrně k vašim zkušenostem (u nezkušeného pracovníka musí vedení předjímat automaticky chyby a minimalizovat jejich rizika pro firmu i zaměstnance). Pokud byste ovšem byl seniorní pracovník, mělo by toto být právě Vaším úkolem.