Poměrně dávno existovalo nějaké standardní rozhraní (directfb?) k framebufferové grafice v kernelu, kde se daly režimy s notnou dávkou štěstí přehazovat utilitou
fbset . To kernelové rozhraní prezentoval framebufferový HW-specifický driver pro konkrétní značku či modelovou řadu grafických karet. V té době se rozlišení framebufferu nastavovalo všelijak, u různých výrobců různou syntaxí na "kernel command line" (v bootloaderu), často spíš nijak (driver se chytal na DDC/EDID, což ne vždycky zafunguje).
Pak se do jádra dostalo pár dalších frameworků pro jednotnou práci s rozlišením displejů: klíčová slova
DRM="Direct Rendering Manager" a
KMS="Kernel Mode Setting", což byly původně systémové pomůcky/rozhraní pro sjednocené nastavení videorežimu displeje pro X-Windows a "bezešvou grafiku od bootloaderu po Xwindows logon" (viz též příbuzné heslo Plymouth). A jaksi spíš na okraj to dostalo taky legacy-compatible framebufferové rozhraní, původně striktně read-only :-( A bohužel KMS+DRM dodnes nemá svoji vlastní dvorní utilitu v textové konzoli.
Nicméně se zdá, že v dnešní době to "okrajové" framebufferové rozhraní do DRM+KMS ledacos umí, potažmo fbset pořád ještě neskončil natrvalo ve starém železe.
Dotaz do googlu mi našel dvě debaty, jak na to
na RPi a
na Odroidu. Zejména to heslo ohledně Odroidu je výživné a naznačuje, že je třeba řešit (sladit) dvě vrstvy: A) videorežim nastavený na fyzickém výstupním portu (řádky, snímky, pixely, temné místo, hodiny, hsync, vsync) a B) rozlišení (=rozměry) framebufferu, tzn. vlastně okna v paměti. Něco z toho zařídí fbcon, ta druhá vrstva by měla mít větev v sysfs. Těžko říct, nakolik je toto dneska skutečně nezávislé na hardwaru, jestli to pojede přesně stejně na PC apod. Jisté je, že dnešní DRM+KMS už mají ponětí o fyzických výstupních portech, takže se nedivte, pokud na Vás odkaz na ident fyzického výstupního portu tu a tam vykoukne v konfiguraci.
Pro úplnost: podobně zní zkratka
DRI = Direct Rendering Infrastructure, ale jedná se o cosi dost "kolmého", týká se to 3D akcelerace a taky je to kdesi mezi GPU hardwarem a X-Windows (případně snad i bez X-windows), má to cosi společného s MESA/OpenGL a nejsem si jistý, nakolik je to dneska živé a perspektivní. Každopádně to zjevně nemá nic moc společného s konfigurací low-level geometrie videorežimu na konkrétním výstupním portu, tím méně v textové konzoli.