Emaily přes SMTP od O2 padají v Gmailu do spamu. Může za to blacklist Spamhaus?

Ahoj, hledám jak vyřešit odesílání emailů přes SMTP. Emaily, které posílám přes SMTP od O2 začaly padat v Gmailu do spamu a to lidem se kterými jsem před tím běžně emailoval. Žádný server O2 co je v hlavičce emailu jsem na blacklistech nenašel (hledal jsem zde https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx ), ale všiml jsem si, že je na blacklistu moje veřejná IP (dynamická, ale mění se málokdy). Jedná se o blacklist https://www.spamhaus.org/lookup/ konkrétně db, které říkají "PBL". Z návodu jak moji IP odstranit z blacklistu jsem pochopil, že si mám zapnout "SMTP Authentication" a pokud mám zaplou (což mám), tak že mám kontaktovat ISP, v mém případě tedy O2. Na blacklistu je celý rozsah IP - XX.XXX.XXX.0/18

Používám veřejně známé SMTP:
Adresa: smtp.o2isp.cz
Standardní port: 25
Šifrované připojení STARTTLS port: 25

Máte s tím někdo zkušenost? Je možné, že důvod padání do spamu je právě tento blacklist? Vyšli vám v O2 nebo T-Mobile vstříc a pomohli s vymazáním vaší IP z blacklistu? Pokud to vůbec dokážou. Nebo je jednodušší využít nějaké jiné SMTP? Které? Všiml jsem si, že SMTP Centrum.cz, také vkládá IP odesílatele do hlavičky emailu. Budu si muset založit Gmail a používat jejich SMTP?

Tady https://forum.root.cz/index.php?topic=14460.msg191665#msg191665 Tuxik radí "Klient v dnešní době nemá co posílat přes smtp, ale má to poslat přes submission. Server by měl zamaskovat, kdo to přes submission poslal a měl by se tvářit, že to posílá sám." což je to co bych potřeboval, ale nevím co je tím "submission" myšleno. Je to nějaká funkce, kterou musí podporovat SMTP server?

Zde https://forum.root.cz/index.php?topic=19848.msg292034 je zase řešení stejného problému při použítí Postfix na dedikovaném serveru, což není můj případ, ale řešení na clientovi Thunderbirdu jsem nenašel.

Dík za každou radu.


Máš správně SPF záznam domény, pod kterou maily odesíláš? Typický problém spousty domén. Před nedávnem jsme přešli s firemní poštou na gmail (gsuite) a řešíme špatně nastavené odchozí servery našich klientů vs. SPF jejich domény pořád dokola.

No je pravda, že v Thunderbirdu je nastaven účet Centrumu.cz, který stahuje přes POP3 a používá se SMTP O2, takže v hlavičce emailu je:
Kód: [Vybrat]
Received-SPF: neutral (aq: 194.228.2.77 is neither permitted nor denied by domain of centrum.cz)
Znamená to, že tohle je problém?

Když jsem změnil na SMTP Centrumu, tak je v hlavičce:
Kód: [Vybrat]
Received-SPF: pass (aq: domain of centrum.cz designates 46.255.225.105 as permitted sender)
Ale když jsem email přes SMTP Centrumu poslal dvěma lidem, tak jeden mi odepsal, že mu to do spamu nespadlo a tomu druhému spadlo, proto jsem podezříval ten blacklist spamhaus.org.

Klasika nejklasičtější. A teď vysvětli neznalým majitelům malých firem, že jim to ten jejich jednorázově najatý ajťák před rokem v DNS blbě nastavil a že chyba není u tebe....

Co se s mailem stane, záleží čistě na nastavení konkrétního přijímacího mail serveru. Gsuite to vrátí s kódem 5.0 (spam), Gmailu možná můžeš říct, že to spam není (až na helplince googlu mi překvapivě znalý operátor vysvětlil, že Gsuite a Gmail jsou úplně jiné systémy, které mají jen společný webový frontend), seznam to vrátí (zahodí?), benevolentně nastavený postfix bez kontroly SPF to vůbec neřeší.

SPF neutral - google počítá do trestných bodů. Buď to pak spadne do spamu a nebo to rovnou odmítne převzít a říká že je to bulk zpráva...
Řešil jsem to teď s emaily atlas.cz...
Pokud na doméně (from:) nemám žádný spf záznam, email projde ok do googlu přes libovoný smtp.


seznam to vrátí (zahodí?)
Takhle to je nastavené léta letoucí a s doručováním na Seznam nikdy problém nebyl. Myslel jsem, že je běžné, že si nějaký účet v Thunderbirdu/Outlooku z jedné domény zprávy přijímá přes POP3 a přes jiné (jiného poskytovatele) SMTP odesílá. Nevím jak je to dnes, ale dříve v návodech freemailů často bylo uvedeno, aby si lidé nastavili SMTP svého ISP.

Takže když nastavím v Thunderbirdu pro účet Centrumu jejich SMTP i POP3, tak se to vyřeší? Ten blacklist s problémem nijak nesouvisí?

Jen pro upřesnění. To "Received-SPF: neutral..." bylo uvedeno v přijatém emailu, který jsem posílal sám sobě, tzn. z účtu moje.jmeno@centrum.cz přes SMTP O2 na email moje.jmeno@centrum.cz.

Když to pošlu na email neco@seznam.cz, tak řádek "Received-SPF: ..." v hlavičce vůbec není.

Pokud jsem úvodní příspěvek napsal moc komplikovaně, tak stručně: Jde o desktop kde je Thunderbird ve kterém je nastaven účet, který přes POP3 přijímá z centrumu.cz a odesílá přes SMTP providera O2. To je vše. Žádný vlastní SMTP server nebo DNS nemám.

Takhle to dělá spoustu lidí. Stačí, když ta doména nemá SPF záznam. Bohužel spoustu z nich je defaultně vytvořená s doporučeným SPF záznamem webhostera a s takovými maily je pak problém.

Dík za reakce. Ještě jsem proletěl rady na netu a na padání do spamu Gmailu si stěžují lidé už dlouhá léta, i ti co odesílají z Gmailu do Gmailu. Kdybych začal používat SMTP Centrumu, tak si taky asi moc nepomůžu - jeden jejich server je na blacklistu. Holt freemail. Při nastavení SMTP Googlu mám zase obavy, že to bude občas padat do spamu na Seznamu.

Můžete doporučit nějakého komerčního webhostéra o kterém víte, že má servery dobře nastavené a emaily odeslané přes jeho SMTP nepadají do spamu? Nemyslím profesionální služby na posílání newsletterů za 500 Kč/měsíc, ale pro normální komunikaci, např. forpsi za 10 Kč/měsíc.

Nikdo nemá návrh na řešení? Že bych byl jediný na Rootu, který používá SMTP u freemailu?  :) Pokud používáte a nepadá vám to v gmailu do spamu, tak mě ještě napadalo jestli nemůže být problém, že používám IPv4 i IPv6. Jako že by se do hlavičky emailu uložila moje veřejná IPv4, ale komunikace s SMTPčkem by probíhala přes IPv6. Také nepoužívám výchozí DNS od providera. Může něco z toho být příčinou padání do spamu?

Riesenie neexistuje. Nikto nema 100% riesenie.

Když jsem posílal email z webu, tak do spamu nespadl. Takže to mám brát tak, že SMTP u freemailů by se kvůli těm antispamovým nástrojům nemělo používat? A když už freemail, tak jedině přes web?

David

  • ***
  • 143
    • Zobrazit profil
Pro SPF hraje roli jen poslední IP adresa, tedy IP adresa SMTP serveru; nikoli vaše. Odesíláte přes SMTP server s ověřením uživatele? Měl byste odesílat přes SMTP, který patří poskytovateli vašeho e-mailu, ne přes SMTP internet providera. Ten SMTP server musíte mít v SPF záznamu a tak dále.

Pro SPF hraje roli jen poslední IP adresa, tedy IP adresa SMTP serveru; nikoli vaše.
Já nastavení emailu na serveru moc nerozumím, ale vycházel jsem z toho co napsal Stano zde https://forum.root.cz/index.php?topic=19848.msg292034
Citace
Provozuji Postfix na dedikovaném serveru. Uživatel mého e-mailového SMTP serveru má připojení přes O2 a používá na svém PC Outlook. Dynamicky přidělená IP adresa O2 je na několika blacklistech (stejně jako mnoho jiných adres O2). Kvůli tomu SMTP server gmailu odmítá příchozí poštu. Pokud pošlu poštu z webového klienta Roundcube je vše v pořádku.
Z toho jsem si dovodil, že na mojí IP záleží nebo jsem to špatně pochopil?

Odesíláte přes SMTP server s ověřením uživatele?
Ano, v hlavičce emailu dokonce vidím moje přihlašovací jméno:
(Authenticated sender: <přihlašovací_jméno>@iex.cz)

Měl byste odesílat přes SMTP, který patří poskytovateli vašeho e-mailu, ne přes SMTP internet providera.
Zkoušel jsem a jeden člověk s qmailem mi řekl, že mu to do spamu neskočilo a druhý člověk, že mu to vůbec nepřišlo, ale správně mně to připadá, tak jak píšeš - přes SMTP poskytovatele emailu.

Ten SMTP server musíte mít v SPF záznamu a tak dále.
Mohu to jako uživatel freemailu nějak ovlivnit?