reklama

Tvorba semestrálek a problémy s kompatibilitou Office, praktická zkušenost

Zdravím,

v rámci školy a tvorby semestrálek jsem nucen spolupracovat s uživateli užívajícími různé verze MS Office a zároveň k užití "pokročilých" funkcí, které bych normálně nepoužíval. Při otevření dokumentu v Libre Office následně narážím na problémy se seznamy (typicky se rozpadne číslováním obrázků, popisky tabulek, apod.), po uložení a opětovném otevření se nezobrazuje část vložených obrázků apod.

Nějaká praktická zkušenost jak toto řešit?

Díky a zdraví, Miroslav

reklama


Já jsem to řešil obvykle jedním ze dvou způsobů (podle situace):

1) pokud bylo třeba dokument/tabulku/prezentaci pouze prohlížet (nemodifikovat), sáhl jsem k Microsoft Word/Excel/... Viewer,
2) pokud bylo třeba editace a kompatibilita mezi LO a MO byla problém, opatřil jsem si MO (vzhledem k tomu, že se jednalo o školní věci, nebyl to problém; např. se daly využít Office na školních strojích).

První co mne napadlo předepsat v čem se ty semestrálky mají vytvářet.
A druhé co mne napadlo vytisknout a šířit jako papírový dokument. Případně naskenovaný soubor.

Kit

  • ***
  • 198
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Sázím obecní kroniku. K tisku posílám výhradně PDF, se kterým nejsou potíže.

Nějaká praktická zkušenost jak toto řešit?

Neexistuje na to řešení. Formáty jsou otevřené - tj. programy nemají problém načíst dokument.
Co není standardizované je, jak jsou pokročilé funkce implementované. To není řešeno ve formátu, ale je to vendor-specific.

Jediným řešením je sjednotit se s kolegy. Minimálně u MSO se dá docela slušně spolehnout na kompatibilitu od verze 2013 do 2019.
« Poslední změna: 31. 07. 2019, 15:37:35 od Miroslav Šilhavý »

reklama


Jediné řešení je, že budou všichni používat stejný program ve stejné verzi – a i tak je potřeba si na některé věci dávat pozor. Tyhle formáty prostě nejsou navržené na výměnu složitějších dokumentů. Ty programy začaly jako elektronická verze psacího stroje a pořád se k tomu přilepují další a další funkce, ale pořád hlavním účelem těch programů je, abyste něco dostali na papír a nemuseli to psát ručně.

Existuje nějaká v praxi používaná alternativa? Je s podivem, že po ní není větší poptávka. Prostě to, co (skoro) umí Word, ale tak nějak lépe a robustěji a bez nesmyslů okolo. Něco jako DocBook (či LaTex) ale víc pro laiky. A něco k tomu pro správu dokumentů, verzování, diff, prohledávání. To přece de fakto potřebuje prakticky každá kancelář? Opravdu to každý bastlí v MSOffice? Mám na mysli celosvětové měřítko.

Jose D

  • ****
  • 478
    • Zobrazit profil
Nějaká praktická zkušenost jak toto řešit?
google doc.
na spolupráci nad jedním dokumentem je prostě nejlepší.

Díky všem za reakce! Vámi navržené alternativy vnímám jako čisté řešení, potíž je v tom že jako student obvykle nemám možnost určovat kolegům použitý SW resp. formát dokumentu. Stejně tak neovlivním problémy v rozdílné implementaci v rámci Office sad ze strany jejich vývojářů.

Řešením jsem měl namysli spíš způsob, jak v tomto stavu jako študák existovat. Okamžik, kdy se mi tři hodiny před odevzdáním práce a třicet minut před odjezdem do práce rozhází pečlivě naformátovaný dokument, vypadne polovička obrázků a já musím doplnit 10 ilustrací a přečíslovat 30 popisků už nechci :). Mě zatím napadly tyto alternativy:

1) Virtualizovat Win a na nic MS Office. Instalovat a udržovat další OS jen kvůli Wordu se mi pravda moc nechce...
2) On-line řešení v podobě zmiňovaných Google Docs popř. O365. Oboje bohužel obávám se neumožňuje používat funkce typu číslování seznamů, generování citací apod. Osobně bych s nimi pracovat nepotřeboval, oboje se dá myslím řešit jinak - potažmo lépe - ovšem pokud kolega za pomoci těchto funkcí vypracuje polovičku dokumentu, nezbývá mi než na něj navázat.
3) Wine + Word. Pokud tomu však správně rozumím, poslední rozumně běžící verze je 2013 (eos) a 2016+ už nerozjedu.
( 4) Lidský workaround- pokud mi někdo pošle .xls/.xlsx požádám ho o zaslání v .odt a budu doufat, že to bude lepší )

@Ondrej Nemecek co jsem googlil, tak to zatím vypadá že i fandové LaTexu na univerzitách mají někde po ruce nainstalovaný Word, protože to jinak prostě nejde :(

Nejsem študák, ale ono je to o filozofii. Bohužel u nás je filozofickým směrem přeposílání .docx dokumentů. Osobně vidím spíše budoucnost ve GSuite/O365 řešeních. Nebo-li, nezáleží na zařízení nebo operačním systému a jeho verzi abych mohl dokument upravovat, a pak také skutečná spolupráce, zvláště u dokumentů, na kterém se podílí více lidí. Pro soukromé účely používám GSuite a pro (korporátní) práci O365 a nenalezl jsem zásadní omezení oproti plnohodnotným MS Office, ale je možné, že jsem některé funkce prostě nepotřeboval.

Obávám se, že tazatel bude muset minimálně zatím řešit tento problém alternativně.

ad 1) tohle řešení funguje si nejlíp, pokud nechcete win-only nebo dual boot, ale pořád budete narážet na občasné problémy mezi různými verzemi MO.

ad 2) Jak nemusím nijak zvlášť MS, za přechod zaměstnavatele na Office365 jsem byl nakonec rád právě kvůli Office Online. Nicméně spousta věcí nefunguje, třeba editace rovnic, což by mohl v semestrálce být dost problém.

ad 3) Nemám zkušenost. Osobně bych asi radši volil tu virtualizaci.

ad 4) S kamarádem to zkusit můžete. Obávám se ale, že u profesora už nemusíte uspět. Už vůbec si neumím představit, jak bych ve své praxi přemlouval státní úředníky, grantovky apod., že se mi jejich formát doc nelíbí. Nebo jak bych požadované žádosti a zprávy posílal v latexu, resp. pdf místo předepsaného doc.


V google docs rovnice jsou, editace je pekelná klikačka (narozdíl od LOffice, kde je lze rychle psát textově), ale dá se. Do ODT umí exportovat v nativním formátu rovnic, MSOffice jsem nezkoušel.

na beznou dokumentaci se mi nejvic osvedcil Markdown

Pavouk106

  • *****
  • 2 314
    • Zobrazit profil
    • Můj blog
    • E-mail
Problém je v tom, co jste neudělali na začátku. Pokud víte, že na tom bude pracovat víc lidí a budou potřebovat řešit kompatibilitu, tak jste se měli jako první domluvit, v čem to bude všichni moct editovat a to pak k editaci všichni používat.

Ideální je v tomhle případě Libreoffice, protože běží na různých OS, lze stáhnout z internetu a nainstalovat bez problémů (a potřeby licence). Pokud ale používáte funkce Microsoft Office a nejde to bez nich, pak jste se měli shodnout na jedné konkrétní verzi a vše dělat v ní.

Teď s tím už nejde dělat nic, než to nějak pokaždé lámat přes koleno...

Jinak souhlas - Word (i podle mě) vznikl jako náhrada psacího stroje. Nejvíc mě dovede nasrat, když mi někdo pošle emailem fotku vloženou do .docx souboru... Proč jí proboha nedá rovnou jako přílohu do emailu? Proč jí musí strčit do Wordu, uložit jako textový soubor a poslat mi ten? A to si pak lidi u pohovorů troufají tvrdit, že umí pracovat s počítačem...

Díky všem za reakce! Vámi navržené alternativy vnímám jako čisté řešení, potíž je v tom že jako student obvykle nemám možnost určovat kolegům použitý SW resp. formát dokumentu.

/.../

Řešením jsem měl namysli spíš způsob, jak v tomto stavu jako študák existovat. Okamžik, kdy se mi tři hodiny před odevzdáním práce a třicet minut před odjezdem do práce rozhází pečlivě naformátovaný dokument, vypadne polovička obrázků a já musím doplnit 10 ilustrací a přečíslovat 30 popisků už nechci :). Mě zatím napadly tyto alternativy:

Ano, na to existují dvě řešení, poměrně zhusta využívaná v každé sebemenší redakci:
1. redaktor je jen jeden; ostatní přispívají, ale jen jeden má odpovědnost za výsledek,
2. zlepšit time management; pokud se dostanete do situace, že něco řešíte tři hodiny před odevzdáním a třicet minut před odjezdem, tak selhalo plánování.

Ani před jedním z problémů Vás nezachrání technika.

 

reklama