Anketa

Naše firma...

používá ITIL
19 (37.3%)
používá ISO
8 (15.7%)
používá vlastní propracovanou metodiku
3 (5.9%)
řeší problémy jak přijdou
19 (37.3%)
jiné - zkusím napsat něco do diskuse
2 (3.9%)

Celkem hlasů: 51

Máte zkušenosti s ITIL, ISO apod.?

Máte zkušenosti s ITIL, ISO apod.?
« kdy: 01. 04. 2011, 21:00:20 »
Zajímalo by mě, kolik se tady objevuje lidí, kteří mají nějaké zkušenosti s metodikami IT service managementu (ITIL, ISO,...) - ať už jenom jako zaměstnanci, kteří jsou nuceni/motivováni/podporováni v tom, aby zavedené metodiky dodržovali, nebo dokonce jako ti, kdo metodiky do firmy aktivně zavádí.

Hodně mě zajímá souvislost s velikostí firmy, takže jestli budete mít chuť se o zušenosti s ITSM ve vaší firmě podělit, přidejte prosím aspoň rámcově informaci, o jak velkou firmu se jedná.

Budu vděčný za jakékoliv komentáře, postřehy, zkušenosti.

-----

A jedna otázka na zahřátí: můžete doporučit nějakou literaturu, která by popisovala přímo ukázky realizace nějaké z ITSM metodik v praxi?

(tj. ne popis principů - takové literatury je dost, ale ideálně nějaké case studies, úplně konkrétní ukázky např. jak má vypadat portfolio služeb, jak vypadá design nějaké konkrétní služby, jaké nástroje se dají použít třeba pro problem management atd. Jazyky CZ, EN, SK. Přinejhorším i DE, ale to raději ne :)

Díky za jakékoliv tipy, nakopnutí, odkazy.
« Poslední změna: 02. 04. 2011, 01:07:48 od Miroslav Prýmek »


JS

Re: ITSM WTF?!
« Odpověď #1 kdy: 01. 04. 2011, 22:38:05 »
No, asi vam moc nepomuzu, protoze se na to divam spis jako sedlak. U nas ve firme (velka americka korporace) ITIL bylo slyset pred nejakou dobou (4 roky zpet), dneska uz moc ne, misto toho pak prislo do mody CMMI (2 roky zpet) a posledni dobou Agile. Nevim, jak moc je to to same - pro me jsou to vsechno buzzwordy, ktere neodstranuji ten zasadni problem. Napr. mi pripada, ze spolecnost s CMMI level 5 bude tak dokonale prebyrokratizovana, ze vsechno pobezi sice nekonecne efektivne, ale take nekonecne pomalu.

Ten zakladni problem vidim v tom, ze zkratka vetsi firma nechce verit svym zamestnancum. Oni by se totiz mohli domaknout toho, ze v zasade management nepotrebuji, a jednat proti zajmu akcionaru, nebo ho (nedejboze) svrhnout. Protoze jim nechce verit, musi vymyslet ruzne kontroly. Jenze to ma tradeoff - kazda kontrola stoji cas a usili, takze nakonec jsou ty vysledky diskutabilni.

Nehlede na to, ze existuje spousta "management consulting" firem, ktere se snazi zoufalym executives (zoufalym, jak v tom silene konkurencnim prostredi zvysovat stale a stale zisky) prodat ten svuj snake oil.

Tak trochu mi pripada, ze podobne studie nikdo seriozne delat nechce - nikdo nechce vypadat jako blbec, a to pri seriozni studii patrne nastane. Proto si myslim, ze sehnat konkretni informace o implementaci toho ci onoho v nejake firme bude dost obtizne.

PCnity

  • *****
  • 691
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re: ITSM WTF?!
« Odpověď #2 kdy: 01. 04. 2011, 22:38:48 »
Co konkretne by ta zaujimalo? ITIL je dost teoreticka zalezitost a realne nasadenie je hodne odlisne... Pracujem pre spolocnost pre ktor ITSM a B2B je core business.
Mi sami pouzivame ITIL procesy... Incident, Change, Release a Problem management.

Realne je to vsak len o formalizovani uplne normalneho support processu. Da trochu konkretnejsie otazky.

----
Este k prispevku vyssie. Mi sme mala firma a rok doazdu sme nasadili SAS70 :) Aj ked mozno znali budu namietat ze SAS70 nema nic spolocne s IT... ;) Nemozem sa k tomu uplne slobodne vyjadrovat, ale tak vacsi bull shit snad ani existovat nemoze. Je to nenormalne zbyrokratizovanie vsetkeho mozneho a pravdaze to zavesili aj na nas.
« Poslední změna: 01. 04. 2011, 22:47:24 od PCnity »

Re: ITSM WTF?!
« Odpověď #3 kdy: 01. 04. 2011, 23:03:30 »
Co konkretne by ta zaujimalo? ITIL je dost teoreticka zalezitost a realne nasadenie je hodne odlisne...

No prave ze mi prijde, ze realne nasazeni je uplne jina disciplina nez ta metodika jako takova (teorie). Zatimco o teorii je slyset docela dost, moc nevim, kde nacerpat nejake informace o uplne konkretni praxi. Trochu mi prijde, jakoby se automaticky predpokladalo, ze konkretni implementaci bude provadet specializovana firma, takze do toho nikomu nic moc neni :)

Pracujem pre spolocnost pre ktor ITSM a B2B je core business.
Mi sami pouzivame ITIL procesy... Incident, Release a Problem management.

Pockej, ITSM je vas core business, takze poskytujete treba poradenstvi v oblasti ITSM, nebo vas core business je ITS - tj. posktovani IT sluzeb?

Ty tri oblasti, ktery's zminil, to je (jak se mi to zatim jevi) to uplne minimum, ktere ma smysl zavadet - a taky asi ty oblasti, kde je to nejprimocarejsi... V jinych oblastech ITIL nepouzivate, nebo je mozne, ze o tom jenom nevis?

P.S. a mohl bys prosim uvest velikost firmy - staci ramcove - tj. "velky nadnarodni moloch", "velka ceska firma", "firma o peti lidech" atd.

Realne je to vsak len o formalizovani uplne normalneho support processu. Da trochu konkretnejsie otazky.

Jeden lektor rikal, ze ITIL povazuje za formalizovany common sense, coz me docela oslovilo, ale zatim to nemuzu ani potvrdit ani vyvratit - navic to je stopro vec implementace.

Konkretnejsi otazky jsou zatim porad spis obecne (necekal jsem, ze se nekdo tak rychle ozve) - hlavne me zajimaji:

A] zkusenosti obecneho razu, tj. "je to jenom vopruz, ktery si vymysleli managori" x "nic to neprinasi" x "neco na tom je" x "je to nezbytnost" (takhle jsem puvodnel chtel dat anketu, ale pak jsem to zmenil...)

B] konkretni zkusenosti s implementaci - napr. "u nas jsme udelali chybu, ze jsme do toho lidi moc nutili, to se nam vymstilo v podobe jejich resistence :)" atd.

C] (to me zajima uplne eminentne, ale moc necekam, ze se tu objevi nekdo, kdy by mel co rict) - zkusenosti s ITIL v malem meritku. V tehle oblasti me zajima vylozene cokoli. Asi zakladni otazka zni: prinese ITIL neco, nebo jenom budeme pouzivat vznesene terminy pro veci, ktere bysme tak jako tak delali (rizeni tim zminenym common sense)...

Re: Máte zkušenosti s ITSM a ISO?
« Odpověď #4 kdy: 01. 04. 2011, 23:13:45 »
@JS: byl bych rád, kdybysme zapomněli na spor o Lispu nad nějakou hezčí debatou :), ale přišel jste právě s takovými výbušnými politizujícími věcmi, na které se mi nechce reagovat právě proto, že z toho kouká hádka...

Zkusím to nějak pozitivně:

1. Vidíte v tom "metodologizovaném" řízení nějaká pozitiva konkrétně pro svoji osobu v rámci firmy? (něco, za co jste rád, bez čeho by se vám pracovalo hůř)

2. Dovedete si představit tak velkou firmu řídit nějak jinak? Jak? (aspoň mlhavá vize, v čem byste postupoval jinak)


PCnity

  • *****
  • 691
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re: Máte zkušenosti s ITSM a ISO?
« Odpověď #5 kdy: 01. 04. 2011, 23:25:44 »
Sme zatial mala firma... Sice nadnarodna, ale zatial mame tak 68 - 75 zamestnancov... V poslednom case uz stracam prehlad.
Nas core business je ITSM a Business 2 Business... Kuk www.SolveDirect.com

Inak ITIL v zmysle Incident, Change a Release vidim uplne vazne ako formalizovany common sense... Problem management je z mojho pohladu tiez relativne len rozsiahlejsi incident.

Re: Máte zkušenosti s ITSM a ISO?
« Odpověď #6 kdy: 02. 04. 2011, 00:31:15 »
Sme zatial mala firma... Sice nadnarodna, ale zatial mame tak 68 - 75 zamestnancov... V poslednom case uz stracam prehlad.
Nas core business je ITSM a Business 2 Business... Kuk www.SolveDirect.com

Tak to je hodně zajímavé. S nasazením ITILu přišla mateřská firma (protože jsou na to tak zvyklí a zapadá jim to do nějakýho většího celku), nebo to bylo lokální rozhodnutí (udelane i presto, ze cilene pro tak malou firmu)?

P.S. CUBE vypada hezky :)

Inak ITIL v zmysle Incident, Change a Release vidim uplne vazne ako formalizovany common sense...

No mě by právě zajímalo, jestli máte z ITILu jenom tohle, nebo i ostatní části. (tj. jestli jste do toho šli opatrně a s rozvahou, nebo na plno a tudíž možná trochu riskantně...)

Service operation je (mam z toho dojem) jasna prvni volba pro implementaci. V textu, kterej mam pred sebou, do toho radi: incident mgmt., event m., request fulfillment, problem mgmt., access mgmt. To jsou vsechno veci, ktery firma bude delat, at chce nebo ne, takze tam je zavedeni nejake metodiky celkem bezbolestny a s pomerne jasnym prinosem.

Zajimavejsi to uz zacina byt u s. transition - pises, ze mate change a release mgmt. Jeste se tam radi  asset a config mgmt. a knowledge management. To predpokladam mate nejakym zpusobem taky. Otazka je, jak moc formalne podle ITILu... ale to neni az tak dulezity.

Po sem mi to prijde smysluplny v podstate pro firmu libovolne velikosti.

Otazka je, jak moc prinosny by bylo pro mensi firmu formalni zavadeni napr. veci ze service design...

Teď jak to po sobě čtu, přijde mi, že se ptám už trochu moc na tělo (na vaše interní záležitosti), to nechci, nerad bych ti působil nějaký potenciální problémy :), tak toho raději nechám, počkám si, kdo se ozve dál a kdyžtak bych se k tomu ještě vrátil.

Problem management je z mojho pohladu tiez relativne len rozsiahlejsi incident.

No vidíš, to je fajn, že to zmiňuješ. Praktická implementace PM mi třeba hodně vrtá hlavou právě proto, že mi PM přijde principielně hodně odlišnej od IM. V rámci IM by afaik mělo jít o co nejrychlejší obnovení dodávky služby, ne o vyřešení příčiny (tu totiž v téhle fázi nemusím znát a i když ji znám, je věcí change mgmt-u ji odstranit). Čili úplně prakticky: vím, že když nefunguje web XY, musí se restartovat apache. Proč padá neřeším.

Hlavní rozdíl mezi PM a IM vidím v tom, že IM má jasnej vstupní bod - volá zákazník, zaměstnanec vyplní hlášení, nějaká sonda spustí event, že  něco není v daných mezích atd. Oproti tomu PM je definovanej (opět cituju) jako "the unknown cause of one or more incidents", takže mi trochu chybí nějaký jasně měřitelný vstupní bod - je jasný, že někdo s hlášením problému přijde (např. service desk, když se nějaký incident stává často), ale neumím si představit nějaké obecné kritérium, podle kterého by se dalo přesně stanovit, kdy už se má problém vytvořit.

Nevím, jestli se vyjadřuju srozumitelně, prostě myslím, dokdy je problém fakt "unknown" a nikdo ho neřeší a na základě čeho se rozhodne, že teď už by ho někdo měl odhalit. Na základě čeho můžu změřit, že to rozhodnutí přišlo ve správnou dobu? (Když říkám "změřit", nemyslím to doslovně...) Kdo tohle kritérium stanoví a je za něj zodpovědný?

Další věc, která mi není úplně jasná, jsou vedlejší efekty workaroundu použitého při řešení incidentu. Třeba jsem četl příklad: přestane fungovat tiskárna, zákazník volá na desk, ten problém ověří a jelikož je to akutní, povolí uživateli tisk na jiné tiskárně, na které by normálně tisknout nemohl. Tím desk incident vyřešil a asi by měl zavřít incident. Jenže 1. vznikla změna konfigurace a 2. trvá původní příčina. ...no a teď moc nevím, jak takovou situaci popsat, kam zapadá, kdo má na starosti její vyřešení atd. Např. někdo by měl odpovědně rozhodnout, jestli je tu situaci potřeba vrátit do původního stavu, nebo jestli tenhle workaround takhle může zůstat. (v tomhle konkrétním případě asi ne...) - a logicky by to měl být někdo, kdo dobře zná parametry té služby - kdo to je a jak se o takové situaci dozví? Pak tady je taky problém množiny "povolených workaroundů", ale to už by se asi v literatuře našlo.

-------

Takových konkrétních otázek bych určitě postupně vymyslel víc, nechci s nima otravovat, proto právě hledám nějakou literaturu představující praktickou implementaci, abych nad každou blbostí nemusel tápat, ale mohl bych se podívat, jak to v nějakém konkrétním případě mají (nebo nemají) vyřešeno...

PCnity

  • *****
  • 691
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re: Máte zkušenosti s ITSM a ISO?
« Odpověď #7 kdy: 02. 04. 2011, 01:08:10 »
U nas bol vyvoj opacny... Firma ma HQ vo viedni a ked som nastupoval sme boli firma europskeho rozmeru. Lenze mi hlavne robime produkty pre ITSM a B2B... A su natolko genericke ze samotna implemetacia je asi vzdy ina. Kazdy zakaznik ma moznost si vsetko uplne sam pre seba customizovat.
Ale... Ako by mohla firma ktora robi SW pre danu oblast sama v tej oblasti nic nerobit? :)
---
Kedze sme team 6 technikov... Tak je vlastne cely ITIL relativny. Lenze starame sa o stovky serveov a ked niekto nieco spravi a potom nieco ine nejde a musi to riesit niekto iny, je problem kebyze o zmene nevie.
---
Problem co popisujes je ze zahrana vela teamov... ITIL je hodne o supporte... Lenze mne klient nevola ;) Kedze supportujeme na 3. urovni, malokedy len tak v ramci incodentu nieco menime. Ked uz nieco treba menit, je to v pazi... Cize zmeny idu na 90% cez change management.
---
U nas bol hlavny problem vlastne sa medzi netechnickymi process managermi a nami dohodnut co to vlastne change je. Niektory trtkovia vidia vsetko ako change... Uz sme zo srandy do naseho zoznamu napisali ze automaticke zmeny logov [apache access log :] je not change relevant change.
Cize aby bolo jasno... Co je vlastne change? Nejde nejaky bridge pretoze chyba DNS zaznam? Hodim ho do /etc/hosts a syncnem na druhy node. Je to change? NIE.
Vyskytne sa nejaky zahadny bug v redirectoch... Treba zmenit nieco v nginx alebo apache konfiguraku? To uz je change...
Ale za to som si napisal script ktory mi automaticky vyhodi nejake backendy z nginx configu ked vypadne nejaky server... Tiez mam skript co mi upravi LVS nastavenia ked vypadne niektory z NGX loadbalancerov... toto NIE Je change.
---
U nas sa za problem povazuje nieco na co sme dosli sami a vieme ze je to zle... Ale netusime ako to vyriesit v tomto momente a vytvorit hned nejaky change k tomu. Alebo ked musis 3x denne restartovat aplikacny server lebo uz ma otovrenych 100.000 file handlerov a ty netsis preco... a) Ides nahucat na developerov ze co zas porobili b) otovris problem :)
---
Dalsia ITIL vec je CMDB... O com by bol change management kebyze nevies oznacit CI ktoreho sa to tyka? :) Proste ked nespravujes pod 100 serverov ze ich poznas pomaly naspamat, potrebujes cmdb. Navyse asi nikto nema chut pozerat change za posledny rok ked hladas nieco co sa tyka jedinej veci.
---
Access management je zase vec ktora sa netyka len IT... Ale aj aplikacnych adminov etc...
Len v mojom teame moc nie je o com.
---
Knowledge management je u nas zatial interne rieseny formou externej wiki. Blbe by bolo mat v nasej vlastnej aplikacii KB ked aj ta aplikacia moze mat raz problem ;)
---
Na konkretne otazky sa da aspon konkretne odpovedat. Rozmyslat v teoretickej rovine sa mi nechce... Nastastie mne staci ITIL v3 base certifikacia ci jak sa ta maria vola a tam to je este relativne straight forward.

Re: Máte zkušenosti s ITIL, ISO apod.?
« Odpověď #8 kdy: 02. 04. 2011, 01:37:43 »
Díky moc za tak dlouhou odpověď/komentář.

Problem co popisujes je ze zahrana vela teamov...

Téhle větě vůbec nerozumím :) Co je "zahrana"?

U nas bol hlavny problem vlastne sa medzi netechnickymi process managermi a nami dohodnut co to vlastne change je.

Jo, to je klíčová otázka... :) Ale na to by taky mělo být nějaký kritérium, ne? Napadají mě dva možný přístupy: a) za change se nepovažuje změna čehokoli, co není zanesené v CMDB b) detailně zadefinovaná skupina low impact a auto-confirm změn... pak může být change cokoli a není s tím problém

Připomíná mi to jinej problém: co všechno považovat za službu a dívat se na to jako oddělenou entitu. Přijde mi, že je to do velké míry věc volby - prostě jaký si to uděláš, takový to máš... Až se skoro děsím toho, že někde určitě pracuje nějakej tým na desetisvazkovým návodu, jak správně ITIL zavádět - takovej management managementu IT architektury. Další iterace snad už nepřijdou:)

Rozmyslat v teoretickej rovine sa mi nechce...

Jo, to znám. Právě proto bych potřeboval nějaký kompletní reálný příklady nasazení, abych si to dokázal představit prakticky... Jenže to je zjevně nedostatkový zboží a možná i přísně chráněný knowhow...

PCnity

  • *****
  • 691
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re: Máte zkušenosti s ITIL, ISO apod.?
« Odpověď #9 kdy: 02. 04. 2011, 02:03:59 »
--> zahŕňa <--

Tak jednoduche to nie je.
Skusim si zatial spomenut na par use caseov ked sa veci riesia v ramci incidentu.

Re: Máte zkušenosti s ITIL, ISO apod.?
« Odpověď #10 kdy: 02. 04. 2011, 10:29:44 »
Co sa tyka tychto standartov, tak skusenosti mam z dvoch firiem, kde som pracoval (jedna mala ISOxyz, druha CMMI3). Jedine ITIL som nezazil na vlastnej kozi, len ho poznam trochu teoreticky. Na druhej strane - vsetko je podobne - ak mas rozumnu strategiu v ramci firmy, tak mozes dostat vsetky tieto certifikacie celkom zadarmo.

Hlavní rozdíl mezi PM a IM vidím v tom, že IM má jasnej vstupní bod - volá zákazník, zaměstnanec vyplní hlášení, nějaká sonda spustí event, že  něco není v daných mezích atd. Oproti tomu PM je definovanej (opět cituju) jako "the unknown cause of one or more incidents", takže mi trochu chybí nějaký jasně měřitelný vstupní bod - je jasný, že někdo s hlášením problému přijde (např. service desk, když se nějaký incident stává často), ale neumím si představit nějaké obecné kritérium, podle kterého by se dalo přesně stanovit, kdy už se má problém vytvořit.

Podla toho, co viem (opakujem, s ITIL nemam prakticke skusenosti), tak incident je, ked zakaznik najde chybu - napr. server nam po novej dodavke kniznice X spadol.
Incident sa problemom stava, ak sa ti to nepodari standartnym postupom vyriesit. Resp. podrobnou analyzou incidentu zistis, ze kniznica X vo verzi 3.14 sa nema rada s kniznicou Y vo verzii 2.18. Nevies preco presne, mas problem. Ak zistis aj presnu pricinu, tak stale ju nemusis odstranit, takze mas problem - popripade niektori to nazyvaju feature :).



Re: Máte zkušenosti s ITIL, ISO apod.?
« Odpověď #11 kdy: 02. 04. 2011, 11:57:24 »
Podla toho, co viem (opakujem, s ITIL nemam prakticke skusenosti), tak incident je, ked zakaznik najde chybu - napr. server nam po novej dodavke kniznice X spadol.
Incident sa problemom stava, ak sa ti to nepodari standartnym postupom vyriesit. Resp. podrobnou analyzou incidentu zistis, ze kniznica X vo verzi 3.14 sa nema rada s kniznicou Y vo verzii 2.18. Nevies preco presne, mas problem. Ak zistis aj presnu pricinu, tak stale ju nemusis odstranit, takze mas problem - popripade niektori to nazyvaju feature :).

Incident nemusí ohlašovat jenom zákazník. To může být i interní zaměstnanec.

Cílem incident mgmt. je "restoring the service to user as quickly se possible" - není to řešení problému, ale obnovení dodávky služby jakýmkoli způsobem.

Problém je jakákoli vada služby a cíle problem mgmt. je mj. "root-cause analysis to determine and resolve the cause of events and incidents".

Takže incident je "webserver spadl". Když se to stane jednou, tak se prostě nahodí a incident se zavře. Když se to stává pravidelně, tak se to pokaždé nahodí, incident se zavře a založí se problem, který začne řešit problem mgmt. Někdo udělá RCA a zjistí, že příčinou je memory leak ve webserveru. Založí tedy change request na odstranění téhle chyby.

Není mi jasné, jestli existují nějaká kritéria na to, kdy už by bylo záhodno vyplnit problem record. Nemělo by to přece záležet na tom, že si někdo řekne "už to padá nějak často"...

Re: Máte zkušenosti s ITIL, ISO apod.?
« Odpověď #12 kdy: 02. 04. 2011, 12:43:36 »
Incident nemusí ohlašovat jenom zákazník. To může být i interní zaměstnanec.

Zabudol som napisat "napriklad" :)

Není mi jasné, jestli existují nějaká kritéria na to, kdy už by bylo záhodno vyplnit problem record. Nemělo by to přece záležet na tom, že si někdo řekne "už to padá nějak často"...

To je prave ono - ziadna norma/standart ti nepovie, ako to spravit, iba, ze to mas spravit. Preto to zalezi na tebe. Na tom, ake mate s tym vo firme skusenosti. Takze tieto kriteria si musis nastavit sam. Podla procesov, ktore uz mate.

Re: Máte zkušenosti s ITIL, ISO apod.?
« Odpověď #13 kdy: 02. 04. 2011, 12:54:48 »
To je prave ono - ziadna norma/standart ti nepovie, ako to spravit, iba, ze to mas spravit. Preto to zalezi na tebe. Na tom, ake mate s tym vo firme skusenosti. Takze tieto kriteria si musis nastavit sam. Podla procesov, ktore uz mate.

No to jo, to je jasný. Ale chybí mi nějaké obecné vodítko. Např. u eventů ITIL detailně rozebírá jejich korelaci, jak se z eventu stane incident (v jaké fázi a jakým způsobem) atd. Tady mi to trochu chybí. (to bude asi určitě jenom moje neznalost, prostě jsem na to zatím asi v literatuře nenarazil)

PCnity

  • *****
  • 691
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re: Máte zkušenosti s ITIL, ISO apod.?
« Odpověď #14 kdy: 02. 04. 2011, 13:19:33 »
Ani event ti nemoze len tak triggerovat incident... Neexistue norma pretoze sa to normalizovat neda. Ja som u nas robil bridge medzi Nagiosom a nasou support cube. Najst spravne nastavenie mi trvalo aspon pol roka.
Prv sa otovril incident z kazdej hovadiny alebo sa neotovoril ked bolo treba. Pri cloveku to funguje systemom common sense, script to tazko naucis.

To iste problem mgmt. Neexistuje presne voditko pretoze je to od aplikacie (pouzitia) k aplikacii ine. V podstatne pri kazdom service to funguje inac. Zalezi od toho co supportujes kedy je to len incident a kedy z toho vylezie problem.

Az ti nejaky zakaznik otovri 100 incidentov ze mu nejde tlacit, kde mal vzdy vypnutu tlaciaren, nebudes z toho robit problem ani known bug. Mozno som to trochu prehnal, ale myslim ze tu vedie cesta. Vsetko zalezi od toho s cim pracujes a ako by si sa aj realne v zivote uplne mimo ITIL spraval.
---
EDIT: Literatura sa len snazi popisovat bezne genericke priklady, nemozes (nesmies!) ju aplikovat 100%tne. Je to skor o ukazani use casov ale musis si to doladit. Je ine robit skusku a dostat za to TUV certifikat a ine je implementovat to v reali.
« Poslední změna: 02. 04. 2011, 13:22:29 od PCnity »