Tu dobu jsem nezažil ve věku, že bych o ní a počítačích mohl vyprávět, ale není možné, že od té doby prostě ten google a spol. vznikl a umožnil, aby se otázka zodpověděla jenom poprvé a další tazatelé si jí mohli najít? Řešil jsem s linuxem řadu problémů i "problémů". Počínaje nefunkčním zvukem na mojí první instalaci linuxu. Ten problém jsem si způsobil tím, že jsem měl zapojený sluchátka, který visely ze stolu dolů. Samozřejmě zvuk funkční, jenom nebyl slyšet. A světe div se, nebyl jsem první, komu se to stalo. Zcela chápu, že na tuhle sortu otázek se lidem podruhé odpovídat nechce .
To ale znamená, že tato otázka byla zodpovězena na fóru, které má funkční vyhledávání, Google to zvládne indexovat a je to fórum v mém rodném jazyce. Mluvím z pohledu běžného Franty, který mnohdá ani netuší jak správně položit dotaz aby dostal relevantní výsledky. Chápu, že se odpovídat nechce, ale dá se odpovědět i odkazem do fóra kde to je již vyřešeno, atd. Prostě je to jenom o lidech
Druhá výhoda "UTFG" je ta, že tazatel nevyřeší jediný problém, ale celou skupinu problémů. Tu skupinu problémů, kde odpověď je odkaz na první výsledek rozumného dotazu do googlu. Čili tazatel to vyřeší za pět minut a nemusí čekat, až mu odpověď za pár hodin najde někdo jiný.
Běžný Franta si na UTFG řekne, že s Linuxem skončil a nainstaluje si zpátky Windows. A pokud komunita chce (třeba to nechce, kdo ví), aby se Linux rozšířil mězi běžné Franty, měla by odpovědi typu UTFG zvážit a reagovat jinak.
Navíc podle mého pozorování je arogance odpovědí na aroganci. Nefunguje mi to, opravte mi to. Co na to máš rozumného odpovědět? Na druhou stranu, když rozumně formuluju dotaz, připojím základní informace, pokračuju tím, co jsem bezvýsledně zkusil a dotaz zakončím větou, že jestli nějaká informace chybí, tak jí dodám - tak i od podpory proprietárních věcí dostávám řešení během jednoho-dvou e-mailů.
Jak jsem psal, je to o lidech. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Neboli když někdo arogantně položí dotaz, může předpokládat, že dostane arogantní odpověď. Pokud je dotaz položen normálně, člověk se snaží pomoci, i po desáté, i když je to unávné, v případě, že o toho uživatele stojí, chce aby se produkt rozšířil, ...
Google jsem zkusil, ale nepomohl mi znamená "tenhle člověk si nechce zanadávat, chce vyřešit svůj problém".
Ono je dost vidět (většinou), zda-li opravdu něco zkoušel nebo ne.
Nic není černobílé a záleží na obou stranách (tazatel, reagující). Nemá cenu se asi babrat v detailech jak je dotaz položen, apod. Příklady najdeme z celého spektra (arogantní, běžné, detailní, ...). Spíš mi šlo o to, že jestli chce komunita kolem Linuxu aby se rozšířil, měla by se podle toho tak chovat. Nebo se alespoň snažit. Je potřeba si uvědomit, že to dost lidí může odradit a to nemusí být ten správný dlouhodobý cíl.
Neříkám, že Linuxová komunita stojí za starou bačkoru, nehodnotím ji, blbci jsou všude. Ale dělat support stylem UTFG v komerční sféře, za 5 minut člověk vyletí jako namydlený blesk. A argument, že to dělám zadarmo (jak někdo psal) neberu, člověk to dělat nemusí. Stačí ten dotaz ignorovat a nebýt nepřátelský. Najdou se jiní, kteří ochotně odpoví na ten samý dotaz i po desáté.