FEL OI Informatika a počítačové vědy - FI MUNI Matematická informatika

Honza

Dobrý večer, jsem přijat na tyto dva obory a ve své podstatě by měly být dost podobné, ale přece jen se rozdíly ve studijních plánech najdou. viz.

https://www.fi.muni.cz/catalogue/study-fields-html/bc-mi.html.cs 
                                                                                                                                                                                                                 http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/pruchody/pr701244314405.html

Našel by se někdo, kdo by mi lépe vysvětlil rozdíly v obou oborech? Já sám jsem ze studijních plánů vyčetl to, že Matematická informatika bude o něco teoretičtějšího rázu, jelikož zahrnuje i předměty jako např. Teorie množin, Algebra, Matematická logika, Teorie grafů a některé další, ale jak říkám, byl bych rád, kdyby to zhodnotil i někdo jiný, díky!


Onestone

[...] Matematická informatika bude o něco teoretičtějšího rázu, jelikož zahrnuje i předměty jako např. Teorie množin, Algebra, Matematická logika, Teorie grafů [...]
Ono to je prašť jako uhoď, možná bych spíš vybíral podle lidí, třeba právě Pěchouček by určitě stál za zvážení. Jinak pro IT je rozhodně logika a teorie grafů nutnost, temno už je spíš esoterická blbost (i když viděno zpětně je hezké chápat, jak je na ní vybudovaná téměř celá matematika) a algebra (obecná) se hodí přinejmenším ve funkcionálním paradigmatu, chce-li jej člověk pochopit hlouběji. Aniž bych chtěl nějak podceňovat teorii, v tomto případě bych osobně volil spíš ten praktičtější směr.

Jinak pro IT je rozhodně logika a teorie grafů nutnost
Jelikož jsem všemi těmi zmíněnými předměty prošel (na FI MU), můžu celkem bezpečně říct, že jdou hodně za rámec toho, co je v IT "nutnost". Stačí se podívat na syllaby a příklady k řešení.

(Neříkám to z nějaké zášti, naopak, logika a temno mě jako jedny z mála teoretických předmětů hodně bavily, ale je to spíš zábava, poučení, občerstvení a mentální cvičení než "nutnost" v jakémkoli smyslu).

Dan

Taky záleží na tom, jestli chcete mít na dveřích v budoucnu Mgr. nebo Ing. Náplně na obou školách jsou si hodně podobné, ovšem já jako absolvent MU se přimlouvám za Masarykovu univerzitu, pokud jste opravdu schopen zvládnout ten 2. semestr a v něm MB202 Diferenciální a integrální počet B (6+2 kr.) toto je dost teoretické a ne úplně jednoduché. A v 5. semestru ta algebra taky není pro každého. Prostě mají na MU hodně matematických disciplin, tím je proslavené a známá ve světě. Toto ČVUT tak do hloubky nedělá, je to víc do praxe. TAkže na MU jděte pokud jste spíš teoretik a máte třeba skolny k akademickým činnostem, na ČVUT pokud chcete vyloženě prakticky makat v IT. Přeji hodně úspěchů.

jdusizasvym

Ahoj, chodil jsem na ČVUT FEL a měl jsem nějaké předměty z OI. OI je přísně teoretický studijní program a víc mi sedly předměty ze SITu a z jiných oborů, kde je kombinace teorie a praxe. Takže pokud chceš být teoretik, tak doporučuji OI. V opačném případě jiný obor na FELu, nebo zkus tu MUNI, z doslechu vím, že je víc orientovaná na praxi, ale u matematické informatiky počítej s matematikou, která bude trochu na jiné úrovni, než na střední škole.


Ahoj, chodil jsem na ČVUT FEL a měl jsem nějaké předměty z OI. OI je přísně teoretický studijní program a víc mi sedly předměty ze SITu a z jiných oborů, kde je kombinace teorie a praxe. Takže pokud chceš být teoretik, tak doporučuji OI. V opačném případě jiný obor na FELu, nebo zkus tu MUNI, z doslechu vím, že je víc orientovaná na praxi, ale u matematické informatiky počítej s matematikou, která bude trochu na jiné úrovni, než na střední škole.

nie som si isty, ci obor matematicka informatika bude nako vyrazne viac orientovany na prax..

Yarda

Chodím na sleziny absolventů FEL ČVUT
http://www.fel.cvut.cz/cz/elektra/setkani/setkani_2017.html
na jedné k nám promlouval děkan fakulty že se od FEL oddělila fakulta informatiky a že to bylo špatně, pak promlouval bývalý rektor ČVUT, že to bylo dobře, čekal jsem, jestli si nedají do držky. Ale zklamali mne.

balki

Chodím na sleziny absolventů FEL ČVUT
http://www.fel.cvut.cz/cz/elektra/setkani/setkani_2017.html
na jedné k nám promlouval děkan fakulty že se od FEL oddělila fakulta informatiky a že to bylo špatně, pak promlouval bývalý rektor ČVUT, že to bylo dobře, čekal jsem, jestli si nedají do držky. Ale zklamali mne.

Elektrikari su neradi, ked informatici nevedia pajkovat.   Informatici su zasa neradi, ked elektrikari nemaju developerske zrucnosti. 

(Matematici nevedia ani pajkovat, ani nie su dobri developeri, zato niektori z nich vedia vyborne algoritmizovat.)

A teraz babo rad.

balki

Osobne by som isiel na FI MUNI maju lepsie curriculum, FEL curriculum vyzera ako code monkeys velkovyrobna.

jdusizasvym

Chodím na sleziny absolventů FEL ČVUT
http://www.fel.cvut.cz/cz/elektra/setkani/setkani_2017.html
na jedné k nám promlouval děkan fakulty že se od FEL oddělila fakulta informatiky a že to bylo špatně, pak promlouval bývalý rektor ČVUT, že to bylo dobře, čekal jsem, jestli si nedají do držky. Ale zklamali mne.

Bylo to dobře. Informatik nemá elektrotechnické vzdělání, nechápu proč by měl být absolvent FELu. Kór když nerozezná rezistor od kondenzátoru. Takže FEL má alespoň hybrida s názvem Kybernetika a robotika, který propojuje elektrotechniku s informatikou. A informatici na FITu tak nemusí být obtěžováni železem a kovem a můžou se soustředit na bušení do klávesnice. Každý si vybere, co je mu bližší... Žádání budou všichni.

Onestone

Jinak pro IT je rozhodně logika a teorie grafů nutnost
Jelikož jsem všemi těmi zmíněnými předměty prošel (na FI MU), můžu celkem bezpečně říct, že jdou hodně za rámec toho, co je v IT "nutnost". Stačí se podívat na syllaby a příklady k řešení.
Rozsah látky už je jiná otázka, ale nikdy neškodí vědět toho trošku více, než člověk typicky použije v běžné práci.

Onestone

naopak, logika a temno mě jako jedny z mála teoretických předmětů hodně bavily, ale je to spíš zábava, poučení, občerstvení a mentální cvičení než "nutnost" v jakémkoli smyslu
Zrovna logika má část teoretickou (à la temno) a veskrze praktickou (deklarativní programování). Temno skutečně pro běžné IT nutnost není a skoro bych řekl, že tak, jak se učí (jen naprosté základy), je i kontraproduktivní, protože například vede studenty, co nemají hlubší matematický základ, k různým bludům, například že axiom výběru vede k paradoxům nebo k nepochopení teorií (a potažmo logik) vyšších řádů apod. Školy bohužel v tomto ohledu moc nejdou s dobou, učí se temno z dob Cantora, kdežto pro IT praxi užitečnější teoretické základy buď zcela chybí, nebo jsou volitelné a konkurují mnohem lákavějším předmětům.

Rozsah látky už je jiná otázka, ale nikdy neškodí vědět toho trošku více, než člověk typicky použije v běžné práci.
Rozhodně. Třeba i znalost z nějakého obecně vysmívaného oboru, jako třeba gender studies, se může v životě nečekaně ukázat užitečnou a každou znalost je lepší mít než nemít :)

Akorát bych to nepřeháněl se slovem "nutnost". Opravdu nutné pro soudobého IT dělníka, jsou imho třeba z té teorie grafů jenom základní pojmy (uzel, hrana, ohodnocená hrana, list, cesta, kostra, souvislý graf apod.), některé v IT speciálně užitečné věci (DAG), jenom základní informace o problémech (prohledávání do šířky a hloubky, ...) a povědomí o tom, že pro spoustu věcí už existují řešení, která si stačí najít v nějaké knihovně. S tímhle si Běžný Franta Ajťák v pohodě vystačí a pokud má trojciferné IQ, dá se mu to vysvětlit během dvou hodin. Zbytek je pro něj buď pro radost, nebo pro onanii a ponižování (podle osobnosti učitele).

Onestone

Rozsah látky už je jiná otázka, ale nikdy neškodí vědět toho trošku více, než člověk typicky použije v běžné práci.
Rozhodně. Třeba i znalost z nějakého obecně vysmívaného oboru, jako třeba gender studies, se může v životě nečekaně ukázat užitečnou a každou znalost je lepší mít než nemít :)

Akorát bych to nepřeháněl se slovem "nutnost". Opravdu nutné pro soudobého IT dělníka, jsou imho třeba z té teorie grafů jenom základní pojmy (uzel, hrana, ohodnocená hrana, list, cesta, kostra, souvislý graf apod.), některé v IT speciálně užitečné věci (DAG), jenom základní informace o problémech (prohledávání do šířky a hloubky, ...) a povědomí o tom, že pro spoustu věcí už existují řešení, která si stačí najít v nějaké knihovně. S tímhle si Běžný Franta Ajťák v pohodě vystačí a pokud má trojciferné IQ, dá se mu to vysvětlit během dvou hodin. Zbytek je pro něj buď pro radost, nebo pro onanii a ponižování (podle osobnosti učitele).
To asi jo, záleží na definici BFA. Teď je doba, kdy práci dostane každý, kdo si na pohovoru nestrká propisku do nosu, ale až přijdou horší časy, bude se zase oddělovat zrno od plev.

Honza

Díky všem za příspěvky.

Já jsem si už jedním semestrem a necelou polovinou druhého prošel přímo na matematice na přírodovědecké fakultě a bavilo mě to, tak bych se toho rád držel co nejvíc a dělal něco zajímavého právě s matematikou a nejen tou aplikovanou, takže proto tyto dva obory. Na FI MUNI mě láká víc čistě matematických předmětů (ovšem ty základní - Lineární modely B, Diferenciální a integrální počet B, Spojité modely a statistika B, Diskrétní matematika B - mne odrazují kvůli ne tak striktnímu syllabu, který většinou obsahuje vždy nějaký mix matematických disciplín a není to čistě analýza, lineární algebra atd. jako na OI), ale OI celkově na mne působí lépe, prestižněji, jsou tam špičky v oboru, obzvlášť v oblasti Umělé inteligence, kde je jejich magisterský obor fakt pěkný. Ale jsou to takové subjektivní pocity, s programováním jsem se nikdy moc nesetkal, jen s matematikou.